אינסרט Panzer במבחן

הגנה על החישוק מתוך הצמיג

יבואן:  All Bikes     מחיר: 299 שקלים ליחידה        משקל: 115 גרם לאינסרט

KTM  1070×200
DAA1 1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
רסייקלס 09 1070×200
DAA 09 1070×200

בחן, כתב וצילם: ליאור דיין

על אף עשורים של שיפורים ושכלולים, אחת מנקודות התורפה שעדיין קיימות באופני ההרים המודרניים היא ה Pinch Flat הארור-  אותו תקר צביטה שיכול בשנייה להרוס רכיבה גם לשמנמן השבילים התמים ביותר וגם לרייסר מקצועי בראן של חייו. בשנים האחרונות השיקו מספר חברות אינסרטים בשלל צורות, משקלים ומחירים, כשלכולם מטרה עיקרית אחת – למנוע נזק לצמיג או לחישוק במקרה של אימפקט חזק. כל חברה מנסה למצוא את התמהיל האידיאלי שיאזן בין ביצועים להגנה.

אחת מאותן חברות שהגיעה השנה לישראל הינה Panzer. למרות הדחף שלי לשלוף בדיחת קרש על פלישה גרמנית, מדובר בכלל במוצר ספרדי.

contact-body-1-custom

KTM  1070×200
DAA1 1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
רסייקלס 09 1070×200
DAA 09 1070×200

מאפיינים

האינסרט של Panzer עשוי ספוג דחוס ושחור עם חתך בצורת יהלום בעל חמש נקודות מגע בדופן הצמיג ובחישוק. זהו הדור השלישי של המוצר, אשר עבר כמה מחזורי פיתוח ושיפור בשנים האחרונות.

האינסרט מגיע בחמש מידות שונות, המתאימות לגלגלי 27.5 ו- 29 אינץ' ברוחב של בין 2.0-2.6 אינץ', גירסת 27.5 פלוס לצמיגים ברוחב של עד 3 אינץ', ואפילו גירסת 700C מיוחדת לאופני גראבל. משקל האינסרטים נע בין 75 ל-140 גרם-  על הצד הקל של הסקאלה ביחס לאינסרטים דומים.

פאנזר ממליצים להשתמש בחומר האטימה הצהוב שלהם, אשר מגיע בבקבוקון שכלול בחבילה. פאנזר לא פסחו על מיתוג ועיצוב המוצר, אשר מגיע באריזת קרטון נחמדה (וניתנת למחזור) יחד עם בקבוקון ג'יפה תואם.

dsc8042-custom

KTM  1070×200
DAA1 1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
רסייקלס 09 1070×200
DAA 09 1070×200

התקנה

האינסרטים הותקנו על אופני האינדורו שלי- טרנזישן סנטינל, עם חישוקי DT 471EX, וצמיג Bontrager SE4 חדש ברוחב 2.35 אינץ'. תהליך ההתקנה הוא שלב חשוב כשלעצמו, שכן קיימים אינטסרטים שקיבלו מוניטין כעינוי של ממש עקב תהליך התקנה מייאש (ומה שקשה להלביש במיזוג בבית עם כלים נורמלים- יהיה קשה שבעתיים להסרה במקרה של תקלה בשטח). לשמחתי, סרטון ההסברה המושקע של Panzer היה מועיל למדי ותהליך ההתקנה אומנם לקח כמה דקות וחייב שימוש בכפות וקצת כוח, אך לא היה מסובך במיוחד. אם הצמיג שלכם מלא בג'יפה של יצרן אחר, הוסיפו לעניין גם כמה דקות של קירצוף, שכן פאנזר ממליצים בחום להימנע מערבוב חומרי איטום.

לצערי, דווקא השלב הטריוויאלי של מילוי חומר האיטום (שאגב, אינו חלק מסרטון ההדרכה) הסתיים בפאדיחה. לרוב אני נוטה למזוג את הג'יפה ישירות לצמיג לפני שאני סוגר אותו על החישוק, אך הפעם דבקתי בסרטון ההדרכה של פאנזר והמלצתם להכניס את הג'יפה דרך חור הונטיל. ראשית, צורת הפיה האליפטית בבקבוק הג'יפה שלהם אינה מתאימה היטב לצורת הונטיל העגול, כך שאם אין לכם בסביבה מזרק או בקבוק עם פיה מתאימה… לכו תחפשו. שנית, מבנה האינסרט למעשה מונע מנוזל האיטום מלזרום הישר למקומו בהיקף החיצוני של הצמיג. לצערי, גיליתי זאת בדרך הקשה, כאשר רוב הג'יפה שמזגתי פנימה זרמה מיד לאורך דופן החישוק ופשוט נזלה החוצה מתחתית הגלגל ועל רגליי. הפתרון המתבקש הוא לנפח את הצמיג כך שיתיישב לתוך החישוק לפני הזרקת חומר האיטום, אך דווקא זה השלב עליו דילגו בסרטון ההדרכה. האם מדובר בטענות קטנוניות? לחלוטין כן. אך שטויות קטנות כאלו יכולות לעשות את ההבדל בין "אחי, קבל מה התקנתי אתמול בלילה בכמה דקות" לבין "עזבו, הסתבכתי עם הטיובלס, מוותר מחר על הרכיבה".

KTM  1070×200
DAA1 1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
רסייקלס 09 1070×200
DAA 09 1070×200

בשימוש

בכל אופן, מצויד באינסרטים חדשים וגדוש באדרנלין אחרי שבועות של סגר, יצאתי לנסות להשמיד לעצמי את החישוקים בדרדרת של תחילת הקיץ הישראלי. ובכן, למזלי, אין לי הרבה מה לספר. מספר חודשים עברו, ולא התחדשתי בדנטים בחישוק או תולעים בדופן הצמיג. בכל הנוגע לחומרי איטום חבריי  כבר מכירים אותי כבררן גדול שחרש על שלל סוגי הג'יפה, כך שהייתי מודאג קלות מהתלות בג'יפה של פאנזר… אך כעבור כמה חודשים, ללא שום תקרים או דליפות, השתכנעתי לחלוטין שהחומר עובד היטב.

אחת הטענות לטובת אינסרטים היא שיפור בהתנהגות הצמיג ובאחיזת השטח עקב היכולת להוריד בלחצי האוויר. ובכן, התחלתי את המבחן בלחץ הטיפוסי שלי, של 30psi מאחור ו-24psi מלפנים, וירדתי בהדרגה לאורך המבחן עד ללחץ של כ-23psi מאחור ו-20psi מלפנים- נמוך מכפי שציפיתי לרדת. האינסרט ללא ספק עמעם משמעותית אימפקטים בהם הצמיג נמרח לגמרי על סלע, ובהחלט יתכן שמנע איזה תקר או שניים. ההגנה היתה יותר מורגשת בגלגל האחורי, אשר באופן טבעי נוטה לספוג יותר התעללות ונזקים. בגלגל הקדמי האינסרט הרגיש קצת מיותר, לפחות בלחצים בהם אני מרגיש נוח לרכב.  עם זאת, קשה לי להגיד שהרגשתי שיפור משמעותי ברכות הצמיג או באחיזת השטח. תחושתי היא שהפאנזר יטיב עם רוכבים אשר נאלצים לרכב בלחץ גבוה מהרצוי כדי להימנע מנזקים או תקלות, ולאפשר להם לרכב בלחצים שפויים יותר, בעיקר בשטח סלעי. עם זאת, לא הייתי ממליץ להתקין אינסרט שכזה  דווקא מתוך ציפיה לרכב בלחצים נמוכים במיוחד לצורך שיפור בנוחות או באחיזה.

תוספת המשקל בהיקף הגלגל הורגשה מעט, בעיקר בתאוצה, אך היתה נסבלת יחסית. דווקא בגלגל הקדמי חשתי בה יותר. הכל תלוי במשקל ההתחלתי של סט הגלגלים וברגישות הרוכב לעניין. במובן הזה, יש כאן מלכוד קטן, שכן רוכב שרוצה להגן על חישוק הקרבון היקר שלו, עשוי להיות דווקא זה שהכי יסבול מהמאסה הנוספת לגלגליו הקלילים. לעומתו, אחוז גדול מרוכבי השבילים והאנדורו, ובטח אלו על אופניים חשמליים, כנראה שלא ישימו לב כלל.

עם תום תקופת המבחן הסרתי את האינסרט לצורך בדיקת נזקים. לא חסר תיעוד ברשת של אינסרטים זולים/ מאולתרים שפשוט הפכו לעיסה מלאת קרעים וספוגת ג'יפה. לשמחתי, הפאנזר נראה במצב חדש, פרט לקרע בודד של כ-2 סנטימטרים באינסרט האחורי. לא הבחנתי בנזק לחישוק או לצמיג בנקודה הזו. האינסרט נשטף בקלות ולא נדמה שספח מנוזל האיטום כלל. נוזל האיטום עצמו, אגב, לא התייבש ונשאר נוזלי ונטול גושים – הישג מרשים בתנאי הקיץ החמים.

dsc8017-custom

סיכום

נדמה שהפאנזר סיפק את מה שהבטיח, והודות לאיזון טוב בין ביצועים, הגנה ומשקל, הצליח על הדרך להוריד לי חלק ניכר מהסקפטיות לגבי האינסרטים באופן כללי. ניכר שמאחורי המוצר עומדת חברה אמיתית ומלאת תשוקה, שהשקיעה בפיתוח ושיווק המוצר כמכלול. המחיר אינו זול, אך בהחלט תחרותי ביחס לאינסרטים איכותיים אחרים. אגב, בימים אלו השיקו פאנזר גם את דגם ה-EVO החדש והצהוב, אשר אמור להיות אף יותר עמיד וקל. מה שעד היום נראה לי כמו פתרון חצי מאולתר שנועד בעיקר למתחרי דאונהיל או אינדורו, עכשיו נראה לי כמו מוצר שיכול לשרת אחוז לא מבוטל של רוכבים. אומנם אישית בחרתי להסירו עקב שיקולי סיכון לעומת משקל, אך קיים סיכוי סביר שהוא יעשה קאמבק לקראת עונת המדבר או חופשה בבייק פארק. לעומתי, רוכבים אשר סובלים במיוחד מדנטים בחישוק או צביטות בצמיג, ובטח כאלו על אופניים חשמליים בהם תוספת המשקל זניחה, עשויים למצוא את ה-Panzer כפתרון מוצלח למדי.

יותר: איכות ייצור וגימור גבוהות, התקנה פשוטה, יעילות בהגנה     פחות: מחיר, תוספת משקל ופגיעה בגלגול

dsc8037-custom

KTM  1070×200
DAA1 1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
רסייקלס 09 1070×200
DAA 09 1070×200

כתבות נוספות