Orbea OIZ M10 Pro TR 2021

אופני דאון קאנטרי במבחן

KTM  1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA 09 1070×200

יבואן: ריסייקלס      מחיר האופניים במבחן: 24,990 שקלים

בחן וכתב: שחר מיליס    דוגמן: זיו ענפי   צילום: דותן הלוי


ה Oiz החדשים של Orbea הספרדית עם שלדת קרבון ה OMX והמשולש האחורי החדש טוענים לכתר השלדה הקלה ביותר בקטגוריה.

האויז אשר הושקו בתצורתם החדשה ב 2019 ונבחנו כאן אצלנו מקבלים עדכון חדש לגרסאות הקצה לשנת הדגם 2021. השלדה הקלה והיעילה של ה OIZ נשארת אמנם באותה תבנית ואותה צללית כפי שאנו מכירים אותה, אך היא מקבלת עדכון מעניין בצורת שיכוב קרבון קל וקשיח המכונה מעתה OMX ושינויים מסוימים במשולש האחורי. המשמעות היא שאין שינוי משמעותי בגיאומטריה, לפחות לא כזה שנובע מהמשולש הקדמי. אז מה חדש? המשיכו לקרוא.

שנת 2021 תהיה שנת אולימפיאדה, שנה בה רוב החברות משיקות דגמים חדשים או מבצעות מתיחות פנים לדגמים חדשים. עולם ה XC התחרותי גועש כמרקחה ואנחנו בישראל כבר רואים את רוב הדגמים המעניינים כאן אצלנו. חלק מהטרנדים הנפוצים שאולים מעולמות הגרביטציה וכוללים זווית ראש חדה יותר, ריץ' ארוך יותר, צמיגים וחישוקים רחבים יותר, כידונים רחבים יותר, סטמים מעט קצרים יותר ואפילו מוטות אוכף מתכוונים. הרבה שינויים יחסית לעולם כל כך שמרני.

השקת ה Oiz OMX פורסמה כאן אצלנו בחשיפה עולמית ולשמחתנו קיבלנו את הסנונית הראשונה שנחתה בישראל למבחן התרשמות.

אז מה במבחן – תחת רגלינו התגלגלו Oiz M Pro TR. הכיתוב PRO החדש ל 2021, מקביל פחות או יותר לרמת אבזור M10 של שנים עברו, שהיא רמת אבזור גבוהה אך לא באבזור קצה. צמד האותיות TR מסמן שזו גרסת הדאון קאנטרי של היצרן, אופניים בעלי מהלך של 120 מ"מ מלפנים ומאחור וזווית מעט יותר "שבילית" מאשר גרסת ה XC המסורתית.

החל משנת הדגם 2021, דגמי ה Oiz ימכרו בשתי רמות שלדה, גרסת ה OMR הוותיקה, וגרסת ה OMX הקלה יותר- כל האופניים ברמת גימור M PRO ומעלה יקבלו את שלדת ה OMX הקלה עם משולש אחורי חדש בעל תומכות שרשרת קצרות ב 5מ"מ משלדת ה OMR. וכל יתר הדגמים יקבלו את שלדת ה OMR כפי שאנו מכירים אותה היום.

HIGHLIGHTS

  • שלדת קרבון OMX חדשה וקלה ב 250 גרם מגרסאות OMR
  • מהלך מתלים: 120מ"מ מלפנים ומאחור (גרסת TR שבמבחן), 100מ"מ מלפנים ומאחור (גרסת XC)
  • מתלה ארבע זרועות בתצורת ציר יחיד, עם תומכות אוכף בעלות גמישות מובנית
  • בולמי  FOX FACTORYעם ציפוי קאשימה
  • ידית נעילת בולמים – שלושה מצבים מהכידון אינטגרלית עם ידית מוט האוכף
  • קאליפר המעצור אחורי flat mount
  • מוט אוכף מתכוונן
  • כידון ברוחב 760 מ"מ
  • זווית ראש 68 מעלות לגרסת ה TR במבחן
  • זווית כיסא 74 מעלות לגרסת ה TR במבחן
  • תומכות שרשרת באורך 430 מ"מ
  • משקל רטוב: 11.5 ק"ג לגרסת ה TR שבמבחן כולל פדלים וכלובי בקבוק, מידה M

מפרט מקורי וגיאומטריה באתר היבואן

KTM  1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA 09 1070×200

אז ממה ההתלהבות?

קל זה טוב, אפילו מצויין. אך שלדה שהיא גם קלה וגם חזקה, עמידה וקשיחה, זה כבר סיפור אחר. משקל השלדה המוצהר הוא 1740 גרם כולל בולם, אולי השלדה בייצור סדרתי הקלה ביותר היום. השלדה מרגישה קשיחה מאד עקב שילוב של סיבים בעלי מודול גבוה ותכנון קפדני. שימוש בחומרים שנבחרו למטרה של אופטימיזצית חוזק למשקל, זה הכוון אליו פונים היצרנים כפי שכבר ניתן למצוא מספר שנים בשלדות ומוצרי הקצה של ספשלייזד, יטי, טרק ועוד. הפחתת משקל של 250 גרם היא דבר משמעותי ומורגש, ונחשב הישג מרשים. אורבאה עומדים מאחורי השינוי ומבטיחים אחריות לכל החיים על שבר בשלדה.

7-dh__0497-custom
12-dh__0507-custom
22-dh__0523-custom
9-dh__0502-custom

KTM  1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA 09 1070×200

מעבר לכך, אורבאה משדרגים את האבזור ובעיקר את תא הטייס (קוקפיט) של האופניים עם סטם וספייסרים תואמים ממותג הבית OC המקנים תחושת אלגנטיות לאופניים. המערכת יודעת להכיל תושבת מחשב רכיבה אינטגרלית התואמת את המכשירים מהחברות המוכרות בעזרת מתאמים ייעודיים.

בנוסף לכך, המשולש האחורי של שלדת OMX משתמש בתקן תושבת בלם שטוחה, flat mount (כפי שמקובל באופני כביש, בעיקר כדי לחסוך במשקל). הפרופיל הנמוך של תושבת זו מספק את המראה הנקי ביותר, הקשיח ביותר והקל ביותר כיום, ובנוסף, משפר את הסימטריה בגמישות תומכות הכיסא. אבל צריך לקחת בחשבון שהרפידה שונה מהבלם הקדמי, לכן רצוי להחזיק שני סוגי רפידות ספייר…

34-dh__0542-custom
33-dh__0541-custom

פרטים נוספים שניתן למצוא גם בגרסת TR וגם ב XC: ידית נעילת בולמים אינטגרלית מהכידון בעלת 3 מצבים, זהו הפיצ'ר האהוב עליי באורבאה. לא עוד מצב פתוח ונעול, אלא גם מצב ביניים המתאים לאותם שבילים רחבים או סינגלים חלקים ומאפשר להוציא מקסימום כח מהאופניים. לכל בעלי אויז קיימים, גם באופניים שלכם ניתן לבצע את השדרוג הזה בקלות מבלי לשנות דבר במזלג ובבולם האחורי הקיימים שלכם, פנו ליבואן לפרטים נוספים. פרט חשוב נוסף הוא, מוביל שרשרת קטן קל ויעיל שיושב מעל גלגל השיניים ומספק שקט נפשי במירוצים או סתם בסינגלים מהירים וטכניים. לאויז הובלת כבלים פנימית הכוללת פתרון מקורי ויעיל למתג נעילת הבולם האחורי שעובר בתוך הטופ טיוב באופן נסתר, מגן גחון ושרשרת אינטגרלים ועוד. גרסאת ה TR כוללת גם מוט כסא מתכוונן ממותג הבית.

31-dh__0539-custom
5-dh__0495-custom
11-dh__0506-custom
14-dh__0511-custom

KTM  1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA 09 1070×200

בחירה בגיאומטריה של גביע העולם

הגיאומטריה התחרותית של האויז נולדה מתוך נסיון של שנים בתכנון אופני XC תחרותיים ותוך משוב מתמיד מצוות הרוכבים התחרותיים שלהם, ולא חסרים כאלו. התנוחה אגרסיבית, נוחה ומהירה. בניגוד לגיאומטריית ה TR שמקריבה מעט מהדיוק בהיגוי לטובת סיבולת, גיאומטריית ה XC היא מדויקת ואינטואיטיבית להעברת כח מקסימלית.

אתחיל בזה שהשינוי היחיד בגיאומטריה של OIZ 2021 הוא קיצור אורך תומכות השרשרת, ללא כל שינוי בשאר הנתונים. לאויז בגרסאת ה TR זוית ראש של 68 מעלות, זוית מוט אוכף של 74 מעלות וריץ' של 435מ"מ למידה מדיום.

תומכות השרשרת בשלדת OMX קוצרו לכדי 430 מ"מ בשביל תאוצה מתפרצת, תמרון מעולה ושיפור האחיזה בטיפוס. אורך תומכות השרשרת בשלדת OMR שעדיין זמין נשאר ללא שינוי (435 מ"מ). אני מוכרח להודות שמכוון שכבר ביצעו שינוי בשלדה, ציפיתי לעדכון גם בזוית הראש, מעיין יישור קו עם התעשיה, אך לא ראינו שינוי כזה השנה. אורבאה טוענים שאופניים תחרותיים צריכים את דיוק ההיגוי ותנוחת הרכיבה המתאימה ביותר לטיפוס טכני ולשם כך השינוי היחיד שהתבקש הוא קיצור מועט של תומכות השרשרת. לקיצור זה יש יתרונות ברורים עליהם ארחיב בהמשך אך הארכת האופניים במעט היתה עושה רק טוב, ובשביל הנשמה, הייתי שמח לאיזו חצי מעלה בזוית הראש ככה לפרגון. אבל זה רק אני…

16-dh__0514-custom
37-dh__0545-custom

KTM  1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA 09 1070×200

על השביל

אסתטיקה היא דבר חשוב מאד, בכל תחום בחיים, אבל כשזה נוגע לתחביב שלנו, מהשניה שנכנסו אלינו הביתה בפעם הראשונה, אותם אופניים הופכים ברגע מכלי תחבורה או חפץ, לבן משפחה. לא בכדי חברות משקיעות מאמצים למקסם את המראה של האופניים שלהם בהתאם לטרנדים ואף ליצור אותם. אופניים יפים, בעלי צללית קרבית (כל ז'אנר והקרביות שלו) מראי נקי וסכימת צביעה מתאימה יוצרים אצלנו רגשות. האויז מצטיינים בכך והאופניים נראים טוב לפחות כמו שהם מרגישים. בחירת הצבעים באופניים שבמבחן בולטת אך לא צעקנית, סכימות הצביעה והלוגו האופייניים לאורביאה משתלבים יפה גם עם בחירת החלקים על האופניים. נקישה קלה על הצינור העליון רומזת לנו על ההבדלים בשלדה. צליל הנקישה חד ונותן תחושה של עובי דופן דק העשוי מחומר קשה. הקוקפיט אכן נראה מושקע ומהוקצע עם כידון קרבון שטוח ברוחב 760מ"מ ואבזור XT מלא; האופניים מרגישים טוב כבר מהשניה הראשונה!!!

KTM  1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA 09 1070×200

כאמור, למבחן קיבלנו את גרסת ה TR בעלת מהלך של 120 מ"מ מלפנים ומאחור. האופניים מרגישים מאד "בבית" עבורי, ובדווש ראשון קשה להבחין בהבדל מהותי מהדגם של 2020. גילוי נאות, האופניים הפרטיים שלי הם אויז TR 2020 ולכן מבחן זה יכול ליצור השוואה בין הדגמים בצורה טובה. אחרי טיפוס ארוך בדרך לבנה ולא טכנית נכנסים לסינגל. לא תיארתי לעצמי כמה 5 מ"מ באורך תומכות השרשרת יכולים להיות מורגשים. האופניים מרגישים זריזים יותר בפניות צפופות, יותר "עצבניים" בהיגוי ואפילו יותר קופצניים מאשר שלדת ה OMR. התחושה היא שיושבים יותר על הגלגל האחורי על כל המשתמע מכך. באופן החיובי – זריזות וקלילות, אחיזה משופרת בטיפוסים טכנים שהורגשה במידה מסויימת (אם כי קשה לשייך זאת רק לתומכות השרשרת ובטח יש תרומה גם לצמיג החדש). יחד עם זאת, האופניים הרגישו קצרים יותר וככאלו (ביחס ישר לתחושת הזריזות) הורגשה תזזיתיות במהירות גבוהה, יותר מאשר בשלדת ה OMR.

KTM  1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA 09 1070×200

האויז TR הם אופניים מיוחדים בעיקר בזכות זה שהם מרגישים יותר אופני XC תחרותיים מאשר אחייניהם מוגדלי המהלך כגון טרק טופ פיול וKTM סקארפ MT בעלי המהלכים הדומים. יתרונם בזה שהם יחסית קלים, בעלי גיאומטריה שמרנית (אך לא מיושנת) במונחים של 2021 וקשיחות שלדה ומתלה שיודעים להזניק את האופניים ככלי תחרותי אמיתי. עדכון המבנה שמציג ה OMX יוצר שלדה כל כך קלה שהיא מאפשרת לבנות אופניים קלילים ולחסוך כמה שקלים על אביזרי קצה (או לא). בתוספת התאמת הצביעה בתכנית MYO, מה עוד צריך לבקש?

האויז הם אופניים קשיחים למדי ובעלי מתלה יעיל שמצליח לשכך את השביל לכדי רכיבה נעימה מאד. מתלה ה UFO של אורבאה (מתלה ארבע זרועות בתצורת ציר יחיד עם גמישות מובנית בתומכת האוכף -Fiberlink), מאד פרוגרסיבי ולמעשה אני לא זוכר נקישה של סוף מהלך לא באופני המבחן ולא באופניים הפרטיים שלי, וזאת למרות שהאופניים מנצלים את מלא המהלך. הפרטים הקטנים כמו נעילת הבולמים בעלת 3 המצבים, הצ'יין גייד הקטן ולינק הקרבון יחד עם מנגנון נעילת הבולם האחורי הנסתר והקוקפיט החדש והמעוצב יוצרים חיבור רגשי לא מוסבר עם האופניים. מעיין עיצוב יוקרתי שמגיע אפילו עם האופניים בעלי המפרט הפשוט. לרוכב הנמצא בדיוק בתפר בין שתי מידות, אמליץ לקחת את המידה הגדולה יותר מכוון שגובה העמידה מספיק נמוך והאופניים מרגישים מעט קצרים בהשוואה לאופנים אחרים בקטגוריה.

67-dh__0425-custom
53-dh__0270-custom

KTM  1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA 09 1070×200

סיכום

את התרומה של הפחתת המשקל מהשלדה על האופניים קשה מאד לכמת ללא השוואה מדוייקת של אופניים זהים עם שלדות שונות ולכן, למעט מה שיראה המשקל, לא אוכל לתאר זאת כאן. לעומת זאת, קיצור תומכות השרשרת יוצרות אופניים בעלי התנהגות שובבה יותר מחד, ופחות יציבה במהירות גבוהה מאידך. בבחירת האופניים צריך לזכור שהאויז XC הם אופנים תחרותיים מהשורה הראשונה, פחות סלחניים ויותר "סנאפים". ואילו האויז TR בגרסת ה OMX שבמבחן הינם דגם מאד מוצלח (ומצליח) בעיקר משום שהוא כמעט ולא מתפשר בכישורי ה XC שלו אך לא מבייש כלל בכישורי השבילים שלו. לכן בחירה בדגם ה TR תהיה פתרון מצויין עבור רוכבים שנהנים מרכיבות ארוכות כגון מרתונים, עקב תנוחת רכיבה טובה ושיכוך טוב ויעיל. יתאימו לחובבי הסינגלים בגלל הגיאומטריה המתונה ומוט הכסא המתכוונן ואפילו לרוכבי XC תחרותיים אשר רוצים זוג אופניים אחד גם לתחרויות וגם לאימונים ורכיבות כיף.

KTM  1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA 09 1070×200

כתבות נוספות