KTM Macina Kapoho Prestige

אופני שטח חשמליים במבחן

14839-5_hasaka_banerim_bikeil_01_1070x200

יבואן: ד.ל.ב מוטו ספורט, KTM ישראל        מחיר האופניים במבחן: 35,500 שקלים


בחנו וכתבו: שחר מיליס, אריק פלדמן      דוגמן: יואב דרור  צילום סטילס, וידאו ועריכה: דותן הלוי

בעוד ששנת 2020, שנת הקורונה, יכולה כבר להירשם כאחת השנים המוזרות והקשות בתולדות האנושות המודרנית, לעת עתה אפשר גם לומר שזאת אחת השנים הטובות ביותר לענף האופניים העולמי בעשור האחרון. עוד לפני שהנגיף פרץ לחיינו בסערה והפך כאן הכל, החודשים הראשונים של שנת 2020 כבר סימנו את השנה הנוכחית כאחת השנים המכוננות עבור הסגמנט החשמלי בענף האופניים הכללי. זאת השנה בה הושקו מנועים קטנים ועוצמתיים שאפשרו ליצרנים השונים לאמץ סטנדרטים בסיסיים הדומים לאלו של האופניים ה"רגילים" ולפתח אופנים חשמליים טובים לאין שיעור מאלה שהיו כאן עד השנה.

לקראת שנת הדגם 2020 גם יצרן האופניים האוסטרי KTM עשה מהפכה ענקית בליין האופניים החשמליים שלו כשבמרכזו הדור הרביעי של מנוע ה Performance Line CX החדש של Bosch עם סוללה חדשה ומוגדלת. המנוע החזק וקטן הממדים שעסקנו בו על לא מעט דגמי אופניים חשמליים שנבחנו אצלנו במגזין, אפשר ליצרנים רבים ביניהם KTM להתרכז בתכנון הגיאומטריה והקנימטיקה של המתלה בלי המגבלות של גוש ענק וכבד שתקוע במרכז האופניים ומאלץ אותם להתפשר על ביצועים.

1-dh__0952-edit-custom
2-dh__1020-edit-custom

הפעם על המוקד שלנו ה Macina Kapoho, דגם ה AM/ אנדורו של KTM עם מהלך מתלה של 160 מ"מ. הדגם מגיע בלא פחות מ6 רמות אבזור שונות, הכל בהתאם לצרכים ולתקציב. מד.ל.ב מוטו ספורט היבואן של KTM לישראל ומנציגו המסור רועי שבילי, קיבלנו למבחן משותף של שני בוחני המגזין שני זוגות של ה Prestige, הדגם הבכיר ביותר במשפחת ה Kapoho, עם מראה קיי טי אמי שאי אפשר להתעלם ממנו וחבילת אבזור מפנקת פלאס פלאס. לאחר מבחן אינטנסיבי בוא הבוחנים דחקו את האופנים ובעיקר אחד את השני לקצה, להלן המסקנות.

HIGHLIGHTS

  • משולש קדמי עשוי קרבון, משולש אחורי מאלומיניום.
  • מהלך מתלים 160מ"מ מלפנים ומאחור
  • גלגל "29 מלפנים עם צמיג "2.5, גלגל "27.5 פלוס מאחור עם צמיג "2.8
  • מערכת הינע Shimano XTR M9100 עם 12 הילוכים
  • מערכת חשמלית Performance Line CX מבית BOSCH דור 4 המספקת 250 וואט ומומנט של עד 75 ניוטון/מטר.
  • סוללת BOSCH 625 WH אינטגרלית.
  • מעצורי Shimano XTR M9120
  • זווית כיסא 76.8 מעלות.
  • זווית ראש 65.3 מעלות.
  • בסיס גלגלים 1238 מ"מ.
  • צ'יינסטיי באורך 442 מ"מ.
  • משקל: 24.5 ק"ג
  • נתונים למידה  M

מפרט מלא באתר היצרן

8-dh__0992-custom
14839-5_hasaka_banerim_bikeil_01_1070x200

שלדה ומתלה

כל הדגמים במשפחת ה Kapoho מבוססים על אותו מבנה שלדה, כשהמבדיל ביניהם הוא החומר ממנו היא עשויה וכמובן המפרט. שלדת ה Prestige היפיפה מורכבת ממשולש קדמי עשוי קרבון ומשולש אחורי עשוי אלומיניום. השלדה בעלת הקווים הדקים (יחסית) מציגה איכות גימור מאוד גבוהה ומזכירה בצורתה הכללית את דגם האנדורו האנלוגי של היצרן האוסטרי ה Prowler– מחמאה מאוד גדולה. ה Kapoho מבוססים על מתלה ארבע זרועות קלאסי עם ציר אחורי על תומכת האוכף המייצר מהלך ליניארי ועמוק של 160 מ"מ. יחס המינוף של המתלה האחורי מאוד מותאם למשקל האופניים ולמרות שהוא אולי מרגיש רך מעט בהתחלה, הוא מצליח לשמור על מתלה יציב גם במצב פתוח של הבולם האחורי, לייצר עקיבה מעולה של הגלגל האחורי ועדיין לתת מסגרת פרוגרסיבית נאותה לטובת ספיגה מצויינת של אימפקטים גדולים. כאמור, המנוע קטן המימדים של בוש נתן למתכנני השלדה חופש מוחלט בתכנון הגיאומטריה ואכן ה Kapoho מציגים גיאומטריה מאוד עדכנית אך לא רדיקלית לאופני AM/ אנדורו חשמליים: זווית ראש של 65.3 מעלות, זווית כיסא של 76.8, תומכות שרשרת קצרות יחסית לז'אנר של 442 מ"מ ובסיס גלגלים ממוצע של 1238 מ"מ.

14839-5_hasaka_banerim_bikeil_01_1070x200

29 או 27.5 ומה שביניהם

אם שנת 2020 היא שנת המנועים החשמליים, אזי שנת 2019 הייתה שנת הגלגלים. אשתקד יצרנים רבים שיווקו את האופניים על גלגלים מעורבים- גלגל 29 מלפנים עם צמיג צר יחסית וגלגל אחורי בקוטר 27.5 עם צמיג רחב ובשרני. סוג של שעטנז שהגיע מעולם אופנועי השטח עם טענה שגלגל קידמי גדול יתגלגל וידרוס טוב יותר, וגלגל אחורי קטן ורחב מאוד ייתן יציבות גדולה יותר וימיר את המומנט הגדול של המנוע החשמלי לאחיזה טובה יותר. בינתיים יצרנים רבים ירדו מהקונספט לטובת זוג גלגלי 29 עם צמיגים עבים ובשרניים במיני טענות שמצדיקות זאת כמובן. KTM שהיו מחלוצי הקונספט אשתקד החליטו להישאר גם השנה עם השעטנז המכונה אצלם “Dimmix”. מניסיוננו לאף אחד מהקונספטים אין עדיפות בולטת מבחינת אחיזה, כלומר שניהם אוחזים מעולה, רק שכל אחד מהם מתאים לתנאים אחרים ולמז"א שונה. בתנאי המבחן הנוכחיים עם הדרדרת הנוראית של סוף הקיץ באתרי האנדורו הפופולריים כאן בארץ, צמיג ה Eddy Current האחורי וקטן הקוטר מבית שוואלבה עם סוליה בשרנית ורוחב של "2.8 עשה עבודת אחיזה נפלאה (עליה עוד נרחיב בהמשך) ומצאנו אותו מושלם לעונה. אך לא בטוח שלתנאים לחים ורטובים או תנאים מהודקים הוא היה טוב יותר מצמיג 29 ברוחב של 2.5.

14839-5_hasaka_banerim_bikeil_01_1070x200

מערכת חשמלית

לב ליבה של המערכת החשמלית של ה Kapoho הוא כאמור ה Performance CX, הדור הרביעי של המנוע החשמלי מבית Bosch. המנוע החדש עשוי מגנזיום והוא כאמור קל וקטן באופן משמעותי מהמנוע שהחליף. הוא מגיע עם סוללת 625 וואט/שעה המוטמעת באלגנטיות בצינור הקרבון התחתון של ה Kapoho וניתנת לשליפה. יחידת השליטה והתצוגה בדגם ה Prestige היא ה Kiox, זאת יחידת השליטה היוקרתית ביותר של בוש. המסך שלה קטן ומאוד ברור גם בשמש ישירה וחזקה, הוא מוטמע אינטגרלית בחלקו העליון של הסטם ונשלט ע"י יחידת שליטה בצד השמאלי של הכידון. המסך מספק את כל המידע הנדרש בכלל זאת כל פונקציות המהירות/ מרחק, מצב הסיוע, מצב הסוללה, מרחק רכיבה נותר במצב הסוללה הנתון וכו', והכל בשליטת אגודל שמאל מהכידון. המערכת יכולה להתחבר גם לאפליקציה של בוש בסמרטפון ולהציג קבצי GPS או כל מידע נחוץ אחר. במידה ורוצים להחליף סטם או לשנות את מיקומו ביחס לסטירר (מבלי לחתוך אותו), ניתן להרכיב את מסך ה Kiox גם על הכידון או הטופ טיוב בעזרת מתאם פשוט. למערכת 4 מצבי סיוע: אקו – 60% סיוע. טרייל – 140% סיוע. EMTB – מצב אוטומטי שמשנה את אחוזי הסיוע בהתאמה בין 140-340% אחוזי סיוע, מצב בוסט – 340% אחוזי סיוע. וכמובן מצב walk assistance לטובת הליכה לצד האופניים בתנאים שאינם מאפשרים רכיבה.

14839-5_hasaka_banerim_bikeil_01_1070x200

על השביל

התקופה היא " תקופת בין הסגרים"- שיא הקיץ, גלי חום נוראיים, מסכות על הפנים, ודרדרת קיצונית מכל עבר- זמן מושלם לבחינת אופניים חשמליים (תודה רועי יצאת צדיק). קבלת הפנים הראשונית של שני זוגות ה Kapoho הדנדשים ברמת Prestige היא מרשימה ביותר גם בעבור שני בוחנים וותיקים וציניים שחווה כבר הכל. הגימור היפיפה של השלדות בצבעי המותג יחד עם בולמי קשימה זהובים ושילוש האותיות XTR, עדיין גורם לנו לאיוושה לבבית קלה. סט אפ קצר במרכז הרכיבה בייקדיל בבת שלמה ואנחנו כבר בתוך השבילים הטחונים של הר חורשן.

המידות של ה KTM גדולות יחסית, כך שלצמד בוחנים בגובה של 180 ס"מ +-, שלדה במידה M התאימה בול. למרות שמדובר על אופניים על מהלך מתלים של 160 מ"מ, תנוחת הרכיבה על ה Kapoho היא לא קיצונית ביחס לאופניים אחרים בקטגוריה שבחנו לאחרונה. בסט אפ המקורי הכידון ממקום יחסית גבוה (כפועל יוצא מהסטם האינטגרלי המכיל כאמור את מסך ה Kioxולא מאפשר ספייסרים מעל הסטם) ולמרות שהדבר ניתן לשינוי, בחרנו ברכיבה הראשונה להשאיר זאת כך. כבר בסינגל הראשון התחוור לנו שבפוזיציה הזאת משקל הרוכב ממורכז באופן אופטימלי על האופניים ולא ראינו כל צורך לשנות זאת.

14839-5_hasaka_banerim_bikeil_01_1070x200

זאת לא התנסות הראשונה שלנו עם המנוע החדש של בוש ולטעמנו הוא המנוע הטוב ביותר בשוק היום. ביחס לגרסה הקודמת של המגה יצרן הגרמני שהגיע על הדגמים הקודמים של KTM המנוע החדש הוא שיפור דרמטי. הוא מרגיש הרבה יותר חזק ונמרץ, הוא לא דורש קדנס גבוה כמו המנוע הקודם ומציע כוח זמין ומיידי בטווח סל"ד הרבה יותר רחב. בלימת המנוע שהייתה קיצונית בדור הקודם שופרה משמעותית ועתה היא חלקה ו"נספגת" הרבה יותר. לא עוד קיר מיד כשעוברים את מהירת המגבלה של 25 קמ"ש אלא משהו הרבה יותר עדין שאפשר לחיות איתו. המנוע מעט רועש אבל זה משהו שנשכח כבר במהלך הרכיבה הראשונה.

למרות ארבעת מצבי הסיוע של המנוע את רוב המבחן עשינו על מצב eMTB הייחודי למערכות בוש. זוהי ללא כל ספק גולת הכותרת של המערכת, זהו מצב שמהותו היא שינוי אוטומטי של תפוקת הכח במנוע לאורך סקלה רחבה על פי מצב הקרקע וההתנגדות הכללית שמגיעה מהגלגלים. זהו מצב גאוני ומצאנו אותו כמושלם למתארים בהם נעשה המבחן. הכח היה תמיד זמין ותמיד מדויק- מחד מספיק חזק בשביל לצלוח כל אלמנט טכני בעליה, מאידך לא אלים מידי כמו הבוסט שלעיתים מוציא את האופניים משליטה בגלל יותר מידי כוח. גם בירידות שבהן לכאורה יש פחות התנגדות של הגלגלים, מצב ה eMTB סיפק בדיוק את הכוח שהיינו צריכים בשביל להטיס את האופניים עוד קדימה. צריכת החשמל במצב זה ובכלל התגלתה כמצוינת והKTM הם אופניים שבהחלט מגרדים את הטווח העליון של הדגמים שזמינים לרכיבה בארץ.

עד כאן פרק החשמל, ברשותכם בוא נדבר גם על האופניים ובהחלט יש כאן על מה לדבר. כאמור התחושה הראשונית על ה Kapoho בחניה לא משדרת קרחנת אנדורו כמו בחלק מהדגמים המקבילים בעלי מהלך מתלה דומה אצל יצרנים בולטים אחרים. בסיס הגלגלים והציין סטיי הקצרים יחסית, בתוספת הכידון שממוקם גבוה ויוצר תנוחת רכיבה זקופה, משדרים יותר תחושה של אופני טרייל/ AM ופחות אופניים שהולכים "לפורר ירידות". אבל כבר בתחילת הירידה הראשונה מבינים שיש כאן פער (עצום) בין מה שהאופניים משדרים בחנייה לאיך שהם מתנהגים בשטח. הדבר המאפיין והבולט ביותר בהתנהגות של ה Kapoho הוא באלנס. מחד תנוחת ישיבה מאוד ניטרלית, מאידך תחושה של אופני אנדורו טהורי גזע בירידות תלולות. זווית האוכף התלולה ממקמת את הרוכב ממש בתוך האופניים ובפוזיציה מעולה ביחס לקראנק, ובעליות תלולות, עד קיצוניות לא נדרשנו להקצין את שפת הגוף על מנת לפצח אותן. פשוט יושבים על האוכף, שמים את המנוע במצב eMTB, מדוושים עגול ככל הניתן, ואתם חוגגים עוד קיר שפוצח- קל ממש כמו שזה נשמע.

יתרה מזאת במהלך תקופת המבחן מערכות בוש קיבלו עדכון, כולל אופני המבחן. העדכון מוסיף עוצמה למנוע ומעמיד אותו על 85 ניוטון מטר (תוספת של 10Nm), אבל הדבר החשוב יותר בהקשר של הפסקה הקודמת הוא פיצ'ר חדש לעליות המאפשר המשך פעולת המנוע לחלקיק שניה גם אחרי הפסקת הפידול. עד העדכון פעולת המנוע הופסקה מיד כשהדיווש הפסיק*, כך שאם הייתם באמצע נסיון לטפס קיר תלול ולא הצלחתם לייצר פידול, סביר להניח שהייתם נעצרים ומקרה הטוב ממשיכים את יתר העלייה בדחיפה של האופניים, במקרה הרע מישהו היה צריך לחלץ אתכם מתוך אופניים במשקל טון שנחים עליכם. עתה, אחרי פידול נמרץ לצורך צבירת תנופה תקבלו עוד תוספת כוח קטנה גם מבלי לסובב את הפדלים. זאת תוספת מדהימה למנועים של בוש ועד שלא מנסים לא מבינים כמה המצב הזה נחוץ וחשוב.

*מי שרכב על אופניים חשמליים מהדורות המוקדמים חווה "דיליי" בין הפסקת פידול להפסקת פעולת המנוע, מה שגרם לפרץ אנרגיה נוסף דווקא שהפסקת לפדל (כדי לבלום למשל) תופעה בעייתית שטופלה בדורות הבאים. הפיצ'ר החדש דומה במהותו לאותה התנהגות של מערכת ההנעה אך הפעם היא מתרחשת רק בזמן המתאים ומסייעת לצלוח מכשולים.

14839-5_hasaka_banerim_bikeil_01_1070x200

עליות זה אחלן עם מנוע חשמלי, אבל טיבם של אופניים מסוג זה נמדד בעיקר בהתנהגות שלהם בירידות. כאן מגיע ל KTM שאפו גדול. תחושת האיזון שצויינה קודם תקפה גם לירידות והופכת את ה Kapoho לאופניים מהנים במיוחד. למרות שמדובר על אופניים במשקל של כמעט 25 ק"ג, תנוחת הרכיבה מאוד מוכרת וטבעית ומזכירה רכיבה על אופניים רגילים. בסיס הגלגלים והצ'יין סטייס הקצרים מפרגנים ליכולת התמרון של האופניים והם מרגישים קלילים ומאוד מדויקים. תוסיפו לזה את המשקל העצמי הגבוה ואת מרכז הכובד הנמוך, וכל סיבוב גם בשיא עונת הדרדרת הרגיש כמו על מסילה. המתלה של ה KTM בצרוף צמד בולמי הפוקס המעולים ברמת הפאקטורי (36 מלפנים ו DPX2 מאחור) עבד מעולה. מחד, מאוד לינארי, עמוק ועוקב. מאידך פרוגרסיבי מספיק בשביל לספוג קפיצות גבוהות עם נחיתה שערורייתית (ת'כלס לא יצא לנו אפילו פעם אחת לטרוק את המתלה, וניסנו לא מעט). קומבינציית הגלגלים המעורבים עבדה לנו מאוד טוב במהלך המבחן, התאוריה של גלגל קדמי גדול שמפלס את הדרך ואחורי רחב שמייצר את האחיזה הוכיחה את עצמה בדרדרת הנוראית (והאהובה), והוכיחה בגדול! לפרקים הייתה לנו תחושה שהאופניים מצליחים לייצר יותר אחיזה משהשביל יכול להציע, ובסינגלים הממש תלולים של חורשן הרגשנו לא פעם שהאופניים פשוט גורפים איתם את השביל אבל נשארים יציבים ועם תחושה שאפשר עוד…. החסרון היחיד שהצלחנו לשים עליו אצבע הוא שצמיג עבה דופן ונפח שוקל המון, וכשהמהירות מתחילה לעלות, המתלה מתקשה לעקוב אחרי הקרקע עקב המשקל הלא משוכך הרב של הגלגל והצמיג. כמובן שאפשר לשים צמיג מעט צר וקל יותר ולהפחית את התחושה הזו. הופתענו שוב ושוב כמה האופניים מזמינים את הרוכב לבצע קפיצות קטנות ושינויי כוון תוך כדי רכיבה כאילו שמדובר באופניים קלים בהרבה. יכולת הדריסה של האופניים הנובעת ממשקלם הרב, הבולמים המצוינים וזווית הראש העדכנית ראויה לציון ובסוף תקופת המבחן הבחנו שעם הקפוהו, הקפדנו על קווים הרבה פחות מאשר על אופני האנדורו שלנו ולא הרגשנו שאנחנו נכנסים לפינות מסוכנות.

חלקים בולטים

בשלבים הראשונים של התפתחות הז'אנר החשמלי הייתה ליצרנים נטייה "לדחוף" חלקים נחותים/ פחות איכותיים על האופניים על מנת לייצר מסגרת מחיר סבירה שתחפה על המחיר הגבוה של המערכת החשמלית. כיום, תודה לאל, חדרה ההבנה כי למרות העובדה שליבם הפועם של אופניים חשמליים הם המנוע והסוללה, חלקים לא טובים בהכרח יקלקלו את התחושה הכללית של האופניים ואת ההתנהגות שלהם בשבילים. מנוע מעולה ועוצמתי ככל שיהיה יחד עם גאומטריה טובה לא יהפכו את האופניים לטובים מספיק אם הבולמים לא יעבדו. במקרה של KTM Macina Kapoho Prestige לא נעשתה פשרה על כלום. כל החלקים הם הטובים ביותר שכסף יכול לקנות, אך ברשותכם נציין את שלושת הדברים החשובים ביותר שלהם ההשפעה הגדולה ביותר על התנהגות האופניים:

  1. הבולמים המעולים של פוקס שתפקדו בדיוק כפי שמצופה מבולמי קצה.
  2. המעצורים מרובעי הבוכנות של שימנו. יש חשיבות גדולה לכוח העצירה כאשר מדובר על אופניים במשקל כזה, וכאן מעצורי הXTR של שימנו תפקדו מעולה עם כוח עצירה גדול והמון מודולציה
  3. צמיגי ה Eddy Current של שוואלבה. אמנם לא הייתה לנו התנסות קודמת איתם, אבל בתקופת המבחן הם יצרו אחיזה מעולה והפגינו עמידות טובה מאוד.

סיכום

ה Macina Kapoho Prestige של KTM הם אופניים מאוד מגובשים. הגיאומטריה שלהם מדויקת והמתלה מכויל באופן מושלם למשקלם ולייעוד האמיתי שלהם. הם אומנם מוגדרים בליין של KTM כאופני AM (מעליהם יש את ה MACINA PROWLER עם מהלך מתלה של 170 מ"מ ומזלג 180 מ"מ), אך יכולת ה DH שלהם לא יביישו כל אופני אנדורו אחרים בז'אנר. כפי שציינו במבחן, לטעמנו המערכת החשמלית החדשה של בוש היא הטובה מסוגה היום, היא אפשרה ל KTM לייצר אופניים נהדרים שגם גרמו לנו הנאה מאוד גדולה במבחן וגם מתחו לנו עוד קצת את גבולות האנדורו האישיים שלנו… אפשר שוב?

כתבות נוספות