Shimano XC3

נעלי XC במבחן 

יבואן: DAA Sport & Technologies    מחיר: 499 שקלים   משקל: 322 גרם למידה 42

KTM  1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA 09 1070×200

בחן וכתב: חן גרומן          תמונות: מקס אפרטין, חן גרומן

סדרת נעלי הxc של שימנו היא משפחת נעלי השטח הקשיחות לרכיבת XC/ שבילים של היצרן היפני. הסדרה מונה לא פחות משמונה דגמים שונים של נעלים לנשים וגברים, כולם מאופיינים בבסיס סוליה קשיח עם מיעוט גומי במשטח הדריכה, גזרת XC צרה עם גפה דקה וצמודה, ודגש ניכר על משקל והעברת כוח. 

הסדרה מתחילה בדגם הכניסה ה XC1, דרך דגמי הביניים כמו ה XC5 ועד ה XC9 נעל הקצה של הסדרה המיועדת למתחרים ומקצוענים.

 הXC3 שבמבחן הוא אחד הדגמים הבסיסים בסדרה, הוא מבוסס על האיפיונים הכללים של המשפחה עם מנגנון BOA בודד סוליית פיברגלס/ ניילון, ותג מחיר משתלם. 

9-custom

KTM  1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA 09 1070×200

מאפיינים כללים 

ה XC3 הוא דגם וותיק, אך השנה קיבל חידוש משמעותי עם מבנה גפה חדש שהוא מעין שרוול חביקה מלא דמוי כפפה, שעוטף את הרגל בצורה של מכפלת על גב הרגל (כמו בדגם הRX8 לגראבל שבחנו כאן). בנוסף, דגם XC3 מקבל השנה מנגנון רכיסה מבוסס חוגת boa, שהגיע בעבר רק בדגמים היקרים יותר של שימנו. גפת הנעל עשויה עור סינטטי בדוגמה עדינה של הדפס גיאומטרי, באזור הבהונות הנעל מגיע עם כיסוי גומי חלקי ומעליו אזור מוקשח להגנה.

KTM  1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA 09 1070×200

גיזרה ורכיסה

דגם ה XC3 מגיע בשתי גזרות בכל טווח המידות – רחב/רגיל. לי יש כף רגל מעט רחבה וקיבלתי את הנעליים במידה 48w (רחב). 

בדגם הXC3 ההידוק מתבצע כאמור על ידי חוגת Boa L6 אחת בלבד (עם שחרור מהיר) שמושכת מיתר העובר בין סדרת ללואות על כל פני הנעל.  במקרה שלי כדי להגיע להידוק אופטימלי היה צורך להדק די חזק. יתרה מזאת, מיתר ההידוק מושחל דרך מובילים העשויים משרוולי טקסטיל התפורים לגפה ולא מובילי פלסטיק קשיח כמו בדגמים יקרים יותר, מה שיוצר תחושה של פלקסיות וריפיון מסויימים גם כאשר הנעל מהודקת היטב- טוב לנוחות, פחות טוב לתחושת העברת הכוח הכללית.  

ההידוק במנגנון הבודד אמנם פשוט ואחיד באופן יחסי, נותן הצמדה טובה באזור הקליט, והעברת כוח יעילה ללא תנועה חופשית, אבל אזור הקרסול והעקב נותר מעט משוחרר מדי לתחושתי. זה כמובן עניין אישי ואולי גם נובע מהמידה הגדולה (זה מה יש…) ומהעובדה שנעלי המבחן הגיעו בגזרת wide.

שיטת ה glove-like fit של שימנו עובדת מצוין, הנעל עוטפת את הרגל היטב, יש מרווח בהונות מעולה, ובשום שלב לא הרגשתי נקודות לחץ באזורים המועדים המוכרים לי מנעליים אחרות גם ברכיבות בעומס גבוה וגם אחרי שעות ארוכות.

מבנה הרגל שלי הוא לא סטנדרטי, ובעבר התנסיתי בנעלי XC שבהן סבלתי מכאב או שפשוף בבוהן הקטנה, תחושת חנק בקרסול או בצידי כריות כף הרגל, ותחושת נימול בבהונות. עם ה XC3, לא חוויתי אף אחד מהכאבים האלה. ה XC3 החדשות הן מעל הכל נעלים נוחות במיוחד, וכאן יתרונן הגדול.

KTM  1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA 09 1070×200

העברת כוח

שני מאפיינים הם אלה שיקבעו את מידת היעילות של נעל רכיבה: ארגונומיה, וקשיחות

לארגונומיה היבטים רבים כמו נוחות, אחיזת הרגל וכו', אבל אני מתכוון דווקא להיבט של מנח הרגל ביחס לפדל. ככל שכף הרגל תהיה קרובה יותר לציר הפדל, כך העברת הכוח תהיה יעילה יותר, ולאורך טווח גדול יותר של תנועה מתוך סיבוב הפדל (ומזיקה פחות לברכיים שלכם). לכן רצוי שעובי הסולייה והמדרס באזור הקליטים יהיה מינימלי, כל גובה נוסף יגרום לתנועה לא רצויה ולא יעילה (שימו לב לרמות שונות של פדלים, ככל שהפדל יותר יוקרתי, הוא יותר שטוח). בנעלי הXC3 הגובה הזה הוא מינימלי ולכן הן מאפשרות תנועה יעילה מאוד. המחיר של עובי מינימלי הוא כמובן: בקשיחות הסולייה.

הxc3 היא נעל בעלת קשיחות בינונית, (5 מתוך 11 בסקלה של שימנו) עם בסיס סולייה עשוי פיברגלס ניילון, בכיסוי מדרך גומי.

קשה להעיד מתחושה בלבד על העברת הכוח של הנעל לעומת נעליים קשיחות יותר. אבל אני כן יכול לומר שאחרי שעות של פידול רצוף, קרה שהרגשתי לעיתים לחץ מקומי באזור הפדל. 

זה כנראה מחיר הקשיחות הבינונית, וכנראה שרוב הרוכבים לא יהיו מודעים לו, אבל כן יוכלו להנות מנוחות הנעל בהליכה כשצריך. 

אם בחרתם לרכוש נעלי XC3, המלצתי היא להתאים להן פדלים בעלי פלטפורמה רחבה (לדוגמה PD-ME700 של שימנו) לפיזור מיטבי של העומס על כף הרגל.

5-custom

אוורור

שיטת הכפפה של שימנו אמנם יוצרת חביקה נוחה, אבל מלווה בכך שגב הרגל מכוסה בשתי שכבות גפה אחת מעל השניה. הנעליים עשויות עור סינטטי מרושת בחרירי אוורור באזור הקדמי. חששתי מהיווצרות חום בתוך הנעל אך גיליתי שלמרות זאת הנעל מאווררת במידה מספקת ברוב התנאים.

הליכה

בסיס הסוליה מכוסה כאמור במשטח דריכה עשוי גומי רך המעוצב באופן שמוביל את הרגל לקראת הקלקה מהירה לפדל, וגם מאפשר ללכת בנוחות יחסית ובבטיחות על סלעים ושורשים.

באופן אישי העובדה שהנעל ידידותית להליכה, הופך אותה לנעל המועדפת עליי להדרכות, כך שאני יכול לעמוד לצד האופניים ולהדגים תנועה, אם על חצץ ואם על אספלט, בלי שום בעיה. גם כשבחרתי לרדת מהאופניים בסינגל כדי לגשת ברגל ולראות את המשך הקו, הרגשתי שאני יכול ללכת בנוחות ובבטחה מבלי שירעדו הרגליים.

KTM  1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA 09 1070×200

סיכום

נעלי הXC3 של שימנו אינן נעליים למתחרה הקשוח, שסופר כל גרם וכל וואט. הן לא מובילות הקטגוריה בקשיחות או בטכנולוגיית הסוליה או מביאות בשורה במנגנון הידוק מהפכני. אבל ביחס לתג המחיר הנמוך שלהם, תקבלו רמה סבירה של כל אלו, עמידות מצוינת, וכמות נכבדת של הפרמטר הראשון במעלה בבחירת נעלים- נוחות נוחות נוחות! 

רוכב שמחפש נעליים עמידות ונוחות, שניתן לסמוך עליהן ברכיבה של יום שלם על האופניים, כזאת שתשלב לעיתים גם הליכה פה ושם, ימצא ב XC3 פתרון מעולה בתג מחיר מצויין. 

יותר: נוחות, תמורה מצויינת למחיר, עמידות        פחות: קשיחות, רכיסה לא מספיק הדוקה

KTM  1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA 09 1070×200

כתבות נוספות