Bike.il eMTB Guide

המדריך לרוכב החשמלי הישראלי

KTM  1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA 09 1070×200

ליקט וכתב: בנג'י גרנות   צילומים: יצרנים, דותן הלוי

עברו להם כמה שנים בודדות מהפלישה של וירוס ה eMTBvid לארצנו ומאז הוא לא מפסיק להשתולל ולהדביק את קבוצות הסיכון השונות, הן במגע ישיר דרך הרוכבים וחנויות האופניים שמגבירות את התחלואה ומתחמשות במלאים חשמליים מסוגים שונים, והן במגע עקיף דרך התקשורת המקצועית במדיות השונות והרשתות החברתיות בארץ ובעולם.

למרות ההתקדמות הרבה בסגמנט, מהפכת האופנים החשמליים עדין בחיתוליה ונראה שישנם עוד הרבה פיתוחים לפנינו. שלא כמו עולם האופניים המסורתי (שגם הוא לא ממש סובל מעמידה במקום…) העולם החשמלי הוא מוצר טכנולוגי המשיק לעולמות טכנולוגים אחרים והוא משתפר ומשתנה משנה לשנה ומביא עמו חידושים והמצאות חדשות. מערכות החשמל, המנועים והסוללות הם לב ליבם של האופנים החשמליים ורבים מהיצרנים שואפים לתכנן את המערכת החשמלית הטובה, היעילה, החזקה, הקלה והאמינה ביותר.

ישנן לא מעט שאלות ותהיות מצד רוכבים רבים בנוגע לאופנים החשמליים, כמו למשל: מהם ההבדלים בין מערכות החשמל הקיימות כיום? היכן מקבלים את חבילת האחריות והשירות הטובה ביותר? מהם הפערים בנתונים הטכניים בין המערכות החשמליות השונות וכיצד הם משפיעים על הרכיבה? וכו' וכו', שאלות רבות…

לשם כך, החלטנו לעשות לכם קצת סדר בארון החשמל המקומי ולגבש סוג של מדריך לרוכב/רוכש החשמלי הפוטנציאלי.

מערכות חשמל נפוצות בישראל

כיום ישנן שלוש מערכות חשמל עיקריות ונפוצות בישראל: Shimano, Bosch, Brose חוץ מאלה ישנן בישראל עוד כמה מערכות פחות נפוצות ביניהן אפשר למצוא את Panasonic, Yamaha שנמצאות בעיקר על אופנים בתקציב נמוך יותר. קיימות גם מערכות חשמליות ייחודיות שפותחו ע"י יצרני האופניים עצמם ולא יצרני מנועים. את המערכות שלהם אפשר למצוא רק על דגמי החברה עצמם. בארץ יש לנו את Rocky Mountain הקנדית שמוכרת לא רע, אך עדין הכמויות של מערכת הבוטיק שלהם שנמכרות כאן הן יחסית קטנות ביחס לשלושת המערכות הנפוצות. מבחינת דומיננטיות בעולם, נראה כי ה Bosch היא הנפוצה ביותר, אחריה Shimano ומיד אחריה Brose שמגיעה אמנם על מעט מותגי אופניים ביחס לשתיים האחרות, אך בגלל שהיא מגיעה על דגמי  Specialized שהם מהנמכרים בעולם, היא זוכה לפופולריות רבה.

הפערים בנתונים הטכניים בין המערכות החשמליות הנפוצות מצטמצמים משנת דגם אחת לשנייה, וכיום כמעט ולא קיימים פערים משמעותיים מבחינת משקל, הספק, ניהול סוללה והתנהגות שטח. למרות זאת מדובר על נתונים טכניים יבשים (שכולנו אוהבים) ויש הבדלים ביניהם. לכן הכנו לכם טבלה שתוכלו להשוות ולהראות בכ"ז איפה הפערים.

tav3

*הנתונים מתייחסים למותגים הנמכרים בישראל בלבד.

*הנתונים ליצרן SHIMANO מתייחסים למערכות הקיימות "הישנות" ולפני כניסת מערכת ה EP8 שטרם החל שיווקה הרשמי ע"י היצרן

KTM  1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA 09 1070×200

dh__9007-2-custom
dh__3504-custom
dh__8317-custom
dh1234

נתונים להשוואה

מומנט המנוע (עוצמה)- נמדד בכוחות ניוטון/מטר ויבוא לידי ביטוי בסיוע שתקבלו מהמנוע בעת הפידול. ההספק תלוי ב קצב סיבובי פדלים (סל"ד) ובהתאמת ההילוך הנכון לתוואי בו אתם רוכבים. ככל שכוח המנוע גדול יותר, קצב התקדמות הרכיבה יגדל בפחות מאמץ ואיתו גם הסיוע. חשוב לציין כי משקל הרוכב והציוד הם פרמטר חשוב כאשר בוחנים את נתון עוצמת המנוע, בעיקר אצל רוכבים שמעדיפים רכיבות טכניות בעליות מאתגרות שם מנוע חלש יעבוד קשה יותר כדי להתמודד איתן.

נכון ל 2021 נראה שכמעט כל יצרניות המנועים התיישרו סביב 85-90 ניוטון/מטר, שזו פשרה מאוזנת כנראה בין עוצמת מנוע וניהול סוללה. (זה כולל את המנוע החדש של שימנו EP8 שאמור להיכנס בקרוב לשווקים עם 85 ניוטון/מטר) המנוע של רוקי מאונטן הוא מהחזקים בשוק, הוא מייצר 108 ניוטון/מטר אך משמעותית צורך יותר סוללה בעיקר כשמשתמשים במצב הסיוע הגבוה שלהם לאורך זמן.

מצבי שליטה– הם מצבי הסיוע השונים של המנוע אותם הגדיר היצרן מראש, אצל רוב היצרנים מדובר על שלושה מצבים ECO-TRAIL-TURBO כשב BOSCH קיימים ארבעה מצבים .ECO-TOUR-EMTB-TURBO

מצב ECO הינו המצב עם רמת הסיוע הנמוכה ביותר והוא מיועד בעיקר לרכיבות ארוכות, טיולים או לרכיבות במאמץ גבוה של המדווש.

מצב TRAIL הינו מצב הביניים המיועד בעיקר לרכיבות סינגלים מסוגים שונים, עליות מסוגים שונים וקצב רכיבה גבוה. מצב זה כמובן מבזבז סוללה יותר ממצב ECO ומקטין את הטווח הכללי של הרכיבה, אך יחד עם זאת מייצר מספיק כוח להתמודד כמעט עם כל אתגר שנקלע בדרך.

מצב TURBO הוא המצב עם רמת הסיוע המרבית מהמנוע. הוא מיועד לרכיבה מהירה במינימום זמן או לכבוש עליות עם כמה שפחות מאמץ. מצב זה כמובן יבזבז לכם את הסוללה מהר מאוד, יקטין לכם את טווח הרכיבה הכללי, אך מנגד יציף אתכם באדרנלין.

מצב EMTB הוא ייחודי ל BOSCH, הוא מייצר מעברים אוטומטיים בין שלושת המצבים הקיימים בהתאם להתנגדות המופעלת על המנוע ועוצמת הפידול, ומצליח לייצר רצף רכיבה חלקה ועם אחיזה טובה ללא התערבות מצד הרוכב (מלבד העברת הילוכים סטנדרטית). מצב שליטה זה מאוד נוח ופרקטי לרוכב הממוצע אך מי שמתכוון לייצר טווחי רכיבה ארוכים מאוד, יצטרך לוותר על מצב זה ולברור מצבי עזרה ידנית תוך כדי רכיבה.

dh__9015-2-custom
dh__8339-custom
emtb_015-specialized-levo-expert-2019-e-mountainbike-test-review-019-1140×760

KTM  1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA 09 1070×200

סוללות– ישנם יצרני אופנים שנצמדים ליצרן המקורי של המערכת החשמלית וישנם שמחפשים יצרני סוללות אחרים ש"תופרים" להם סוללה בהתאם לדרישה. עד לא מזמן הסוללות שהגיעו על רוב דגמי האופנים החשמליים היו 504 וואט/שעה אך לפני כשנה רוב היצרנים הגדילו את סוללות הסטנדרטיות ל 625-700 וואט/שעה (בארץ). ישנם מספר יצרנים שמציעים הגדלת הספק סוללה באמצעות חיבור סוללה חיצונית נוספת, וע"י כך להגיע לנתונים של אפילו 1,250 וואט/שעה. סוללה חיצונית כמובן מגדילה את משקל האופנים ועלותה כיום מאוד גבוהה.

ישנן יצרניות אופנים שדוגלות במיקום הסוללה מחוץ לשלדה, כשהיתרונות הם בתפעול, קירור והטענה נוחה. אך המגמה העולמית הברורה היא הטמעת הסוללה בתוך השלדה. היתרונות כאן באים לידי ביטוי בנראות, בשליטה טובה יותר במרכז הכובד של האופניים, ובאפשרות להתקין כלוב בקבוק/ סוללה נוספת.

בחירת גודל הסוללה תלויה בעיקר בסגנון הרכיבה, טווחי הרכיבה הנדרשים ומשקל הרוכב. ככל שהדרישה למרחקים ומסלולים טכניים עולה, ומשקל הרוכב גבוה יותר, מומלץ לבחור סוללות גדולות יותר.

מתח– כמעט כל יצרניות מערכות החשמל עובדות על מתח של 36 וולט בעוד ש Rocky Mountain עובדת על 48 וולט. לטענתם הדבר תורם לטעינה מהירה וחיסכון בצריכה.

dh__9028-custom
dh__8322-custom
italypresscamp2019_by-adl-3579-custom

KTM  1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA 09 1070×200

אפליקציית ניהול– אפליקציה היא הדרך הנוחה לאפיון את סגנון הרכיבה. היא מאפשרת למשתמש תפירה אישית של עוצמת הסיוע ואופן העברתו לרוכב. חלק מן האפליקציות הינן פשוטות מאוד להבנה ולתפעול עם קיסטומים בסיסים, כמו למשל אלה של שימנו ורוקי מאונטין, בהן ניתן לשנות את עוצמת הסיוע של כל אחד מהמצבים. חלק מהאפליקציות מורכבות וניתן להגיע איתן לאפיונים רבים ומגוונים. למשל באפליקציה של ספשלייזד הMISSION CONTROL ניתן לבצע קיסטומים רבים, כמו הגדרת שעות רכיבה או הגדרת מרחק הרכיבה מראש בה המערכת יודעת כיצד לבנות את רמות הסיוע בהתאם למשקל הרוכב. בנוסף אפשר לכוון מהאפליקציה כיצד המנוע יתנהג בתחילת עבודתו, האצתו מהמקום והתנהגות במצב קיצון, כמו כן ניתן לחבר אותה לעזרים חיצוניים כמו שעוני ספורט או טלפונים ניידים לכל מי שזקוק לאינפורמציה נוספת. למערכת של בוש קיימת אפליקציית ניהול בסמרטפון, היא זמינה רק למי שברשותו מערכת/ מסך Kiox. האפליקציה לא מאפשרת ניהול של עוצמות המנוע, אך מאפשרת שליטה על הנתונים במסך, חיבור לאביזרי ניטור חיצוניים, כולל מפות וקבצי GPS. במקרה של בוש בכל מקרה כל המערכות מגיעות עם צג דיגיטלי שמעביר את רוב האינפורמציה הדרושה לרוכב.

בחלק מהאפליקציות ניתן לבצע עדכוני תוכנה בבית דרך הרשת אך ההמלצה היא תמיד לבצע את העדכונים החשובים הללו בחנויות שם תוכלו לקבל שירות עדכון מהיר ישירות מהמערכת.

21-dh__0987-custom

KTM  1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA 09 1070×200

חבילת שירות ואחריות- נושא השירות הוא ענין חשוב מאוד כשזה נוגע לאופניים חשמליים. בשונה מאופנים רגילים, לאופני שטח חשמליים יש בלאי גבוה יותר למערכות ההינע, המעצורים, הבולמים, הגלגלים ולמערכות החשמליות. הבלאי המואץ מגיע הן מעומסים גבוהים שמגיעים ממשקל האופנים הגבוה, והן מכמות הרכיבות ואופיין הטכני שלרוב מעמיסות על המערכות השונות. על כן לפני ההחלטה מה לרכוש, חשוב מאוד לבדוק ולהבין מי נותן השירות שלכם ומה אופי והיקף השירות שהוא מעניק.

לרוב תקבלו את השירות ברשת/חנות ממנה רכשתם את האופנים החשמליים שלכם. רוב היבואנים/ משווקים של אופנים חשמליים בארץ עברו הכשרה מקצועית על הכלים אותם הם משווקים. ישנם מקומות בהם התיקון יעשה בתוך החנות/רשת (תלוי במותג), אך לעיתים התיקון מותנה במתן שירות חיצוני שעלול לעכב את זמן התיקון ולהשאיר אתכם ללא אופנים זמן מה.

האחריות למערכות החשמליות נעה בין שנתיים לשלוש כשלסוללה יש שנתיים אחריות ועל המנוע יש בין שנתיים לשלוש (תלוי במותג). רוב חברות האופנים מעניקות את האחריות לקונה הראשון והמקורי, בעוד שישנם חברות שמעבירה את האחריות גם לבעלים הנוספים שהתווספו במהלך תקופת האחריות.

KTM  1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA 09 1070×200

הבדלים בין המערכות החשמליות ברכיבה

מערכת SHIMANO STEPS E7000/E8000

מערכת יפנית וותיקה, קלה וטובה, הנמכרת כבר ארבע שנים ברציפות על מגוון גדול של מותגי אופנים. המנוע מעט מרעיש בזמן דיווש ועוצמתו היא בין 60-70 ניוטון/מטר, כשעוברים את ה-25 קמ"ש (סוף סיוע מנוע) ישנה התנגדות לדיווש מצד המנוע. בכניסת/יציאת המנוע לעבודה מורגשת מכה המלווה בכוח מתפרץ בלתי נשלט לרוב שגורם לפידול להיות פחות רציף.

המנוע החדש EP8 של SHIMANO שמתוכנן להיכנס לדגמי 2021 חזק משמעותית, 85 ניוטון/מטר, עפ"י פירסומים של גורמים שהתנסו עליו, צורת עבודתו חלקה יותר ושקטה יותר בזמן דיווש, אך עדיין הוא נוקש בזמן ירידה בעקבות רעש מהקלאץ’.

הסוללות של שימנו לשנת 2021 הוגדלו והן עומדות אצל חלק מהיצרנים על 630 וואט/שעה. רוב הסוללות החדשות אינטגרליות אך ישנם עדיין יצרנים שממשיכים לייצר סוללות חיצוניות לדגמים דור קודם.

KTM  1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA 09 1070×200

BOSCH CX4

הדור הרביעי והמערכת האחרונה שחברת בוש הגרמנית הוציאה לשנת 2020. המנוע קל יותר, חזק יותר ועם סוללה גדולה יותר. חלק מן המנועים מגיע עם 75 ניוטון/מטר אך עם עדכון תוכנה ניתן להגדיל את כוחו ל 85 ניוטון/מטר וליהנות מכל ניוטון. המנוע רועש בזמן דיווש ונוקש בזמן ירידה בעקבות אותו קלאץ' משוחרר. זהו רעש שמתרגלים אליו, אך מי שרעש ברכיבת שטח מפריע לו (חוץ מכל הרעש הרגיל והבלתי נמנע בכל רכיבת שטח) צריך לקחת זאת בחשבון.

הסוללה כאמור גדלה ב 2020 ועומדת כיום על 625 ואט/שעה, כשחלק מיצרני האופנים מציעים הגדלה לעד 1,250 וואט/שעה ע"י סוללה חיצונית. אצל חלק מהיצרנים הסוללה היא אינטגרלית ובחלקם עדיין חיצונית.

המנוע מרגיש חי ובועט (בקטע טוב), מאיץ מהר מאוד מהמקום ומעביר כוח בצורה טובה ונשלטת לעומת הדור הקודם. אין ספק שהמערכת עברה כאן שינוי מהיסוד ומרגישים זאת. מצב EMTB של בוש ממשיך לקטוף שבחים בעולם ומספק לרוכבים חווית משתמש מעולה. הרגשת הניתוק מעבר ל 25 קמ"ש כמעט ולא מורגשת ואין התנגדות מצד המנוע.

KTM  1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA 09 1070×200

BROSE S-MAG

מערכת גרמנית, חזקה, שקטה ונשלטת. ספשלייזד אימצה את המערכת כבר בתחילת הדרך ויחד עם היצרן פיתחה את מערכת השליטה הייחודית. ישנם מספר מותגים נוספים שעובדים עם המנוע הזה אך ללא מערכת השליטה הייחודית כאמור.

הברוס נחשב המנוע השקט ביותר בסגמנט בעיקר בגלל שהוא עובד על תמסורת של רצועת קוולאר ולא על גלגלי שיניים מתכתיים. ככול שגדל השימוש, הרצועה מאבדת מגמישותה ועמידתה ובלא מעט מקרים היא נקרעת ומשביתה את עבודת המנוע. נכון לשנת 2021 שינתה החברה את התוכנה וחיזקה את הרצועה כפתרון לתופעה, ואף הגדילה לעשות והעניקה שנתיים אחריות נוספות לרוכשי 2019-20  יחד עם התחייבות להחלפה מהירה של המנוע שהתופעה מתרחשת.

המנוע חזק, 90 ניוטון/מטר ומעביר את הכוח בצורה טובה ונשלטת עם דגש על הרגשה חלקה וטבעית הקרובה ביותר לאופנים רגילים. הסוללה שמגיע עם המערכת עומדת על 700 וואט/שעה, היא מהגדולות בסגמנט ומציע טווחי רכיבה גדולים מאוד. הרגשת הניתוק מעל 25 קמ"ש כמעט ואינה מורגשת ואין התנגדות מצד המנוע כך שרצף הפידול נשמר.

dh__4575-custom

KTM  1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA 09 1070×200

 PROPULSION DYNAME 3.0

מנוע שפותח בקנדה יחד ועבור Rocky Mountain בלבד ונחשב בין החזקים בקטגוריה. הוא עומד על הספק של  108 ניוטון/מטר וייחודו שהוא מייצר כוח רב גם בסל"ד נמוך. יתרונותיו הברורים הם בהעברת כוח במתארים חסרי אחיזה כמו קרקע רטובה או דרדרת קשה וזאת מבלי שהצמיג האחורי יאבד שליטה.

הסוללה אינטגרלית ובלתי שליפה, בעלת קיבולת של 672 וואט/שעה אך בשל כוחו הגדול של המנוע הסוללה מתבזבזת, וטווחי הרכיבה כאמור מצטמצמים בעיקר בעת שימוש נרחב במצב הסיוע הגבוה וברכיבות אתגריות. המנוע עובד על תמסורות ישירה של גלגלי שיניים בתוספת חיישן מתח שרשרת שמסייעים לעבודה רציפה של המנוע אך הדבר מייצר הרבה רעש והרגשת עבודה פחות חלקה.

dh__3694-custom

מנוע חשמלי זה חשוב, אך מה עם שאר הדברים?

עד כאן עסקנו במערכות החשמליות השונות ועל ההבדלים ביניהם, אך מעבר למערכות אלו ישנם גם שיקולים נוספים בקניית האופנים החשמליים.  מה עם גאומטריה? שיכוך מלא או זנב קשיח? איזה סוג מתלה ואיזה מהלך מתלה יתאים לי? אבזור, וכו'

מהלך קצר או מהלך ארוך? בעבר כשלא היו אופנים חשמליים ורכבנו רק על מכאניים, תמיד הייתה לנו דילמה באם לבחור באופניים קצרי מהלך, קלים ובעלי צמיגים דקיקים כדי להיות יעילים בדווש ובעליות, או לבחור באופנים אגרסיביים עם מתלה ארוך, עמוק וצמיגים בשרניים כדי לקבל ביטחון וליהנות בירידות. הדילמה הזאת פחות רלוונטית באופניים חשמליים, כאן אין בעיה לבחור אופנים עם מהלך ארוך וצמיגים רחבים שיתנו את הביטחון בירידות אבל בה בעת ישמרו ואף יגבירו את האחיזה והיעילות בעליות. כמובן שעדיף לעשות  כמה רכיבות הסתגלות לאופנים החשמליים ולהתרגל למשקל שלהם ולהתנהגותם בשטח ששונה מאופנים רגילים. בכל מקרה מהלך המתלה הוא נתון בו היצרן מגדיר לרוב את סגנון הרכיבה לו הוא מיעד את האופניים, ככל שמהלך המתלה גדול יותר כך סגנון הרכיבה יהיה אלים יותר, קשה יותר ומאתגר יותר, והפוך. לכן חשוב להבין מה הצרכים שלכם ומה סגנון הרכיבה המועדף עליכם ועל פי זה להתאים את מהלך המתלה.

זנב קשיח או שיכוך מלא? מי שרוכב שבילי כורכר ומטייל הרבה יוכל לבחור בזנב קשיח שיוזיל משמעותית את הרכישה, אך מי שרוכב בסינגלים , מאלו הזורמים ועד האגרסיביים שבהם, עדיף שילך על אופני שיכוך מלא עם מהלך קצר או מהלך ארוך, בהתאם לשטח המחייה העיקרי שלו.

איזה גיאומטריה להעדיף? גיאומטריית האופניים הינה אוסף המידות, החתכים והזווית של ערמת הצינורות אשר במעשה קסם הופכת לשלדת אופניים. הגיאומטריה היא האחראית והמשפיעה יותר מכל על אופי האופניים, עיצובם ועל סך הרגשות/ תמורות שהרוכב יקבל מהם. לכל יצרן יש את הגאומטריה שתשפיע כאמור בצורה כזו או אחרת על חווית הרכיבה שלכם. לכן מומלץ לקרוא קצת ולהבין את המספרים הללו ולבסוף לבדוק אם הם מתאימים לצרכים שלכם. בשביל להבין קצת יותר לעומק את הנתונים והשפעתם תוכלו להיעזר במדריך המלא לגיאומטריית אופניים שלנו.

מידה– בדיוק כמו באופניים רגילים, גם כאן מידת האופניים היא חשובה ביותר. בדקו איזה מידה אתם בדיוק ואל תתפשרו. מידה לא נכונה עלולה לתסכל רוכב ובמקרים מסוימים לגרום לו להתמקם לא נכון על האופניים, לפגוע באיזון ואף להסתכן בפציעה בגלל חוסר שליטה.

אבזור- רמות האבזור משתנות בהתאם לטכנולוגיה ובהתאמתם לתקציב כמובן. ככלל אופניים חשמליים הם אופניים יקרים אבל גם שם יש פערים ברמות המחיר. תוכלו לרכוש אופניים בתקציב נמוך יחסית לסגמנט, אבל אל תצפו לקבל עליהם חלקים טובים. האבזור ברמות הגבוהות בד"כ יוריד מהמשקל הכללי של האופניים, ולרוב גם יתפקד טוב יותר ולאורך זמן מאבזור נמוך יותר. בכל מקרה המלצתנו היא לשים דגש ופחות להתפשר על רמת הבולמים, הגלגלים והמעצורים.

גלגל 29 אינץ' או 27.5 אינץ'? בחירת קוטר גלגלים לאופנים החשמליים שלכם הוא לא ענין של מה בכך, לכל אחד מהסטנדרטים יש יתרונות וחסרונות. כחלק מהאופנה הנוכחית ישנה נדידה המונית לכיוון הגלגל הגדול גם מלפנים וגם מאחור. יתרונותיו של הגלגל הגדול מתבטאים בעיקר בדריסה דומיננטית יותר, ובסלחנות לטעויות רוכב. חסרונו העיקרי היא כבדות בניהוג (פחות זריז) ולעיתים קושי במעברים טכניים צפופים. גלגל ה 27.5 אינץ' זריז יותר ומרגיש חי בקטעים הטכניים הצפופים, אך פחות דורס מאחיו הגדול. בגרסת הפלוס הרחבה הגלגל הקטן והרחב מייצר אחיזה רבה בגלל לחץ אויר נמוך יותר, אך הוא נוטה לעיתים להיפחס וסובל יותר מתקרים. ישנם יצרנים המשלבים בין שני הקטרים, גלגל קטן ורחב מאוד מאחור ע"מ לייצר אחיזה מקסימלית ולנצל היטב את המומנט של המנוע, וגלגל גדול וצר יותר מלפנים ע"מ לקבל את הדריסה הנדרשת מהפרונט.

dh__9005-2-custom

למה אופנים חשמליים כל כך כבדים?

אופנים חשמליים כבדים מאוד ביחס לאופנים רגילים. תוספת המשקל מגיעה מהמנוע, הסוללה, גלגלים כבדים וצמיגים בשרניים. כל החבילה הזאת מביאה את האופניים החשמליים למשקל של מעל 20 קילו בקלות. תוספת המשקל הנכבדת הזאת משפיעה ישירות על תגובות האופנים בסיבובים, בעצירה, בקפיצות ובכל מה שהורגלתם עליו באופנים הרגילים שלכם. למשקל הגבוה יש גם יתרונות, והוא בא לידי ביטוי באחיזה גבוהה מאוד גם בשטח לא יציב, בדריסה מוגברת ובשמירה על קווים (גם אלו המפוקפקים). רכיבה על אופנים עם משקל כזה מחייבת הסתגלות ועקומת למידה גם לרוכבים מנוסים, אך ברגע שעברתם את ההסתגלות, האופנים יזרחו ואתם לא תפסיקו לחייך.

כיום יש גם אלטרנטיבות לאופניים חשמליים קלים. ה Levo SL של ספשלייזד מציעים מנוע קטן וחלש יותר, עם סוללה קטנה במשקל של כ 17 ק"ג. אלה אופנים חשמליים שובבים וזריזים שהכי מזכירים ביכולת התמרון שלהם אופנים רגילים. לכאורה מדובר על פתרון מעולה למי שחושש מהמשקל הגבוה של החשמליים הסטנדרטים, אך צריך לקחת בחשבון שהם חלשים משמעותית מאחיהם החשמליים השריריים מחד, ומאידך חזקים משמעותית מאופנים רגילים ללא מנוע. כך שמי שרוכב בקבוצות הומוגניות של חשמליים או רגילים יתקשה למצוא את עצמו גם פה וגם שם עם האופניים הללו.

50-dh__5360-custom

אז מה לקנות? מה הכי טוב? למה לשים לב?

בשורה התחתונה ולשמחתנו הרבה אין היום אופנים לא טובים! החיבור לאופניים של כל אחת ואחד מכם הוא אישי. הרי לא כולם חייבים גלגלי  29 אינץ' כי זה מה שהחבר שלהם אמר ולא כולם צריכים את המנוע הכי חזק בתעשייה כי לא כולם מחפשים את אתגרי העליות. לא כולם צריכים סוללה עם טווחים גדולים כי טווחים בינונים הם גדולים מספיק לרוכבים מסוימים. אבל כולם חייבים רמת שירות גבוהה ועדיף עם חיוך. לכן אחרי כל החפירות המקדימות ברשת ובחנויות אין תחליף לרכיבת מבחן אמיתית בשטח. תאמו לעצמכם רכיבת מבחן על הדגמים שסיננתם מכל ההיצע הגדול בארץ, צאו לשטח, ותנו ללב להחליט.

אם ישנן שאלות נוספות, תעלו אותן כאן למטה 👇👇👇 כתגובה לכתבה ואנחנו ננסה להשיב לכולן.

בהצלחה.

dh__4588-custom

כתבות נוספות