סינגל "יער הבעל שם טוב"

סינגל מבית טוב!!!

KTM  1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA 09 1070×200

כתב וצילם: אדוארדו אוקסמן


"אוי טבריה, טבריה, לו היית צפת…"

כאשר הגששים גרמו לנו לצחוק עם המשפט הזה לפני כ-30 שנה, אף אחד לא דמיין כי אזור צפת יהפוך למעצמת סינגלים. גם לא בטוח היום כי "טבריה הייתה רוצה להיות צפת…" אבל זה כבר נושא לדיון אחר…

קק"ל שוב פינקו בסינגל חדש דנדש בן 18 ק"מ עם כ-430 מטר טיפוס. אז כן, לסינגל ביריה נולד לו אח קטן, ויחד מתחילה להיווצר כאן משפחה רחבה, מגוונת ומעניינת.

סינגל ביריה נמצא בגבהים הנעים בין 700 ל-900 מטר מעל לפני הים, וסינגל "הבעל שם טוב" אמנם נע לו בגבהים טיפה נמוכים יותר אבל עדיין יחסית גבוה, מה שהופך את שני הסינגלים לאטרקטיביים גם בעונות היותר חמות.

שני הסינגלים יחסית מוצלים, בעיקר בקטעי העלייה שלהם, לכן אפשר לרכוב אותם כמעט בכל ימות השנה. נוסיף גם שבמחצית סינגל "הבעל שם טוב", נמצא "עין כובס"- מעיין מצוין להפסקת קפה וטבילה לפני תחילת העלייה חזרה.

מי זה בכלל "הבעל שם טוב" הזה?

רבי ישראל בן אליעזר, הידוע כ-בעל שם טוב: בעש"ט, נולד ב-1700 ונפטר ב-1760.

הוא היה מקובל ומנהיג ציבור יהודי במזרח אירופה, ונחשב לאבי תנועת החסידות. הבעש"ט פעל כמרפא עממי ובשנות ה-1740 התיישב במז'יבוז שבפודוליה, שם יצא לו מוניטין של בקיא בחכמת הנסתר שמשך אליו מעגל תלמידים. הבעש"ט הדגיש בתורתו מאפיינים כמו חשיבות הכוונה הנאותה בתפילה ובשמירת המצוות, קדושת האותיות המרכיבות את מילות הטקסטים ועדיפות השמחה על פני הייסורים העצמיים כאמצעי לדבקות באל.

מי שירצה להרחיב את השכלתו על הבעש"ט, מוזמן לקרוא כאן.

KTM  1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA 09 1070×200

קברי צדיקים

(למי שרוצה להשתטח!!)

קברי צדיקים נפוצים מאד בהרי צפת. גם למי שאינו מאמין, רכיבה כאן נראית שונה וטהורה. אתה רוכב ביער, במקומות מרוחקים מכל אדם, ופתאום מופיע מבנה קבר ציורי. נקברו כאן בעיקר תנאים ואמוראים, שהם חז"ל שחיו מתקופת חורבן הבית השני ועד המאה השלישית לספירה. כל מי שהתחיל את סינגל ביריה מלמטה, התחיל אותו ככה"נ בחניית הקבר של יונתן בן עוזיאל, שהיה תנא שחי קצת לפני חורבן בית שני.

באמצע היער, במקום נידח, יפתיע אותנו קבר ציורי

KTM  1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA 09 1070×200

רכיבה הררית

היות והסינגל הינו מעגלי, ניתן להתחיל אותו במקומות רבים. הנקודה הנוחה (וכנראה זו תהיה הנקודה שקק"ל תציע כאחת המבואות), הינה ב-"חניון הבעל השם טוב" (זה מה שתזינו לוויז). במקום, חניה רחבה, שולחנות לפיקניק וצל רב.

100 מטר מהחניון כבר תראו את שילוט הסינגל הקיים לכל אורכו.

 

שילוט מדוגם (והכוונה לא לדוגמנית...)

KTM  1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA 09 1070×200

המינוס היחידי אם חונים כאן, הוא כי מתחילים לרכוב לאורך קטע הירידה, והמחצית השנייה של הסינגל תהיה בעליה. אז זהו, שלא ממש: גם בקטע ה-"ירידה" יש כ-120 מטר טיפוס, על כן, החזור יכלול "רק" 300 מטר טיפוס, והם בשיפוע נוח מאד.

מתכננת הסינגל מטעם קק"ל, קמי זריהן, מכירה את האזור בכלל ואת היער "הבעל שם טוב" לפרטי פרטים. היא דאגה להביא את תוואי המסלול לאורך כל נקודה יפה ומיוחדת ביער. ככה הרכיבה מתחילה בצניחת גובה אל תוך הנוף לאורך סלאלומים חמודים בתוך יער ארזים צעיר. וואוו!!! איזה ספתח!!! צריך לשפשף את העיניים כדי להבין שאנחנו בארץ.

אכן הרי צפת כשמם הם, והקרקע ההררית מעמידה בפני הרוכבים אתגרים יפים פה ושם בדמוי ירידה קצת תלולה שנגמרת בעליה אותה צולחים בעזרת האינרציה. אני קורא לסינגלים החדשים של קק"ל (הסינגל הזה, סינגל השלוחה וסינגל יער חוף כרמל), בשם סינגלים "מהדור החדש": הם פחות מוחלקים, קצת יותר אתגריים מהסינגלים מהדור הישן, וכאן הרוכב יכול להתפנק על מהירות גבוהה לאורך ירידות ממושכות.

תחילת הרכיבה בתוך יער ארזים צעיר

KTM  1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA 09 1070×200

מה בקשר לנוף?

לאחר רכיבה ביער הפיות (יער הארזים לעיל), קמי מצמידה אותנו למצוקים של נחל עמוד, ואם לא טסים מידי מהר, אפשר ליהנות מהנוף הירוק של הר מירון השומר עלינו מימין, ואף להתבונן במצודת טיגארט נטושה. לעיתים, מצד שמאל שלנו במחצית הראשונה של הסינגל, מציצה צפת הציורית. קמי גם דאגה לנו לרכיבה בתוך כרמי זיתים, מה שהופך את הרכיבה למיוחדת עוד יותר.

מצוקי נחל עמוד מתחתינו ואילו הר מירון הירוק ברקע
כרמי זיתים עתיקים

KTM  1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA 09 1070×200

באגר, באגר, באגר… ואולי עוד משהו?

בונה הסינגלים המיתולוגי של קק"ל צפון, אחמד שחאדה, ומנהל העבודה בשטח, נאסר עזיז, לקחו את התכנון של קמי, וביצעו אותו בשטח באופן מופתי!!! העבודה ההנדסית הרבה שבוצעה כאן, שכללה פינוי סלעים גדולים רבים, רק מעידה כמה חכמה וניסיון יש לבונים בשטח. רק זרימת הרכיבה בראש שלהם.

סלעי ענק הוזזו

KTM  1070×200
פאנקייר1 1070×200
CTC 3.20  1070×200
DAA 09 1070×200

מה? לא מגיעה לנו טבילה?

בסוף הירידה, מתחיל הטיפוס המדורג והמתון. כעבור 10 דקות של טיפוס, הרוכב יעבור מעל פלג מים (אלה מי העודפים של עין כובס). כעבור 5 דקות נוספות לפני שחוצים את פלג המים בפעם השנייה, הרוכב יפנה ימינה ודרך כרם זיתים, יבחין בגרפיטי של עין כובס. מקום מצוין להפסקת קפה וטבילה.

לאחר הטבילה המרעננת, מתחיל הטיפוס, שלהפתעתי היה מתון ומוצל. עדיין חרוש ולא מהודק, דבר שהקשה טיפה, אבל החורף כבר כאן. קצת גשם, והרבה רוכבים יעשו עבודת הידוק שיהפכו את הסינגל לפנינה.

סוף הטיפוס מחזיר אותנו לחניון, שם הבירות הקרות ממתינות לנו בצידנית שבתוך האוטו.

עין כובס

למי תודה ולמי ברכה?

ראשית לקק"ל, שלא מפסיקה לפנק את הרוכבים בסינגלים ברמה בינלאומית, בתוך נוף חדש, וגורמת לרוכבים רבים להגיע לאזורים נידחים ושוממים, דבר שגם עוזר על שמירת הטבע והיערות.

תודה למנהל מחוז צפון של קק"ל, אלי חפוטה, שמעמיד את המחוז שלו כמקום אטרקטיבי לאוכלוסיית רוכבים רבים.

תודה לאחראיים בשטח: המהנדס ארתור ינקלוב, הקבלן המבצע: אחמד שחאדה ומנהל העבודה בפועל, נאסר עזיז.

ואם התכנון הוא לא טוב, אז שום דבר לא שווה. אז תודה לקמי זריהן, על תכנון מדהים, על הכרות עמוקה עם השטח, ועם רצונות הרוכבים, והטיילים. תכנון משובח ממש!!!

אדוארדו אוקסמןמוביל טיולי רכיבת אופנים (נייד: 0544738363, מייל: [email protected])

כתבות נוספות