Fantic Fx1 integra 160

אופני הרים חשמליים במבחן

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

כתב: שחר מיליס ן דוגמן: בנג'י גרנות ן צילום סטילס: דותן הלוי ן וידאו ועריכה: דותן הלוי

יבואן: קבוצת בן עזר, Stomp Racing ן מחיר האופניים: 22,900 שקלים

האופניים החשמליים כבר כאן ממנזמן. למעשה בעולם, הם כבר כאן (שם) יותר זמן ממה שאנחנו, הקהל הישראלי חובב הגאדג'טים ויודע הכל, נוטים לחשוב. זה כבר מספר שנים לא מבוטל שתערוכות האופניים המרכזיות כגון יורובייק, מציגות גם אופניים רגילים וחלקים לצד שלל האופניים החשמליים המהווים את מרכז תשומת הלב. בכל פארקי האופניים באירופה, רואים יותר אופניים חשמליים מרגילים, אבל אצלנו, קהילת "הרוכבים" העברית, עדיין מקבלים בסלידה את המחשבה שמישהו "ירמה" וירכב עם מנוע עזר. אולם בקרוב גם אנחנו נבין, אופניים חשמליים הם יותר מילד ערס על ערמת ברזל עם גלגלים שטס ב 40 קמ"ש מבלי לסובב ולו פדל אחד. למעשה, מגוון סוגי האופניים החשמליים רחב כמו סוגי האופניים המסורתיים. מאופני כביש ועיר, דרך גראבל לשטח, אופנים לשבילים ולAM ואפילו טם טם טם, לאנדורו. אופנים חשמליים במפרט גבוה ונמוך, זולים ויקרים. בקיצור עולם ומלואו.

הכלי הזה שנקרא אופניים חשמליים אמנם דומה לאופניים (רגילים) אך זהו ספורט שונה בתכלית. ברכיבה על אופניים חשמליים מסתכלים על השטח בצורה שונה לגמרי. בסינגלים במגמת ירידה רב הדמיון על השוני, אך בהגיעך לתחתית הסינגל, הכלי הזה לוקח אותך בדרכים אחרות. ראשית אין עניין לבצע עיקופים ארוכים בשביל לטפס בשיפוע מתון כשאפשר לאתגר את הטכניקה בטיפוס סינגל סלעי ותלול. אין סיבה להזדחל למעלה כדי לשמר אנרגיה בשעמום של הטיפוס כשאפשר לאתגר את האחיזה ברכיבה מהירה גם בטיפוס, ליהנות מאחיזה של ברמים גם בעליה ואף לדלג מעל מכשולים. ובסוף העליה, ליהנות מירידה טובה מבלי שהגעת לאפיסת כוחות. ועוד לא דיברנו על הקצב והנפח שגדלים באופן טבעי ב 50-150% .

הפעם אנו סוקרים את פאנטיק FX1 Integra 160 המעודכנים. לאחר שבחנו תחת מטרייה אחרת את אופני השבילים של יצרן האופנועים האיטלקי, הפעם פנינו לאנדורו! פנטיק מוטור היא חברת אופנועים אשר נוסדה בשנת 1968 בברזגו, איטליה. בשנות ה-70 הפכה פנטיק ליצרנית האופנועים האיטלקית השנייה בגודלה באיטליה ובעלת אחד המותגים החזקים בשוק, הזקנים (סליחה) הוותיקים למודי הנסיון שביננו וודאי זוכרים את הפנטיק 50 סמ"ק משנות ה 80. החברה האיטלקית עברה מספר תהפוכות עד שבשנת 2014 נרכש המותג ע"י קבוצה עסקית גדולה אשר הציבה כמטרה להפוך את Fantic Motor לשחקן מפתח במגזר האופנועים. בתקופה זאת החלה הפריחה בשוק האופניים החשמליים ופנטיק החליטה לרתום את הידע המוטורי שלה ולהיכנס לתוכו. פאנטיק מיובאים אלינו על ידי יבואן האופנועים Stomp Racing מקבוצת בן עזר וזמינים לרכישה במספר חנויות בארץ.

הפאנטיק נכנסים לשוק תחרותי ומצומצם של אופני הרים חשמליים בהם (לפחות בישראל) מככבים Specialized, Merida ו KTM. הפאנטיק הנ"ל פונים באופן מוצהר לקהילת האנדורו! אופניים בעלי מהלך מתלים נדיב, מבנה רובסטי וגיאומטריה מעודכנת. אנו עדים למגוון מותגים נוספים המביאים לישראל אופני אנדורו חשמליים אותם נבחן בבוא העת.

e-MTB במבחן Fantic Fx1 integra 160
e-MTB במבחן Fantic Fx1 integra 160
e-MTB במבחן Fantic Fx1 integra 160

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

Highlights

  • שיכוך מלא 160 מ"מ מלפנים ומאחור
  • מנוע Brose Drive S Mag המספק 250 וואט ומומנט של 90 ניוטון/מטר
  • סוללת ליתיום איון 36 וולט בעלת הספק 630 וואט/ שעה
  • זוית ראש 65 מעלות
  • אורך צינור עליון 600 מ"מ
  • אורך תומכות השרשרת 464 מ"מ
  • בסיס גלגלים של 1228 מ"מ
  • משקל "רטוב" ­ כולל פדלים – 25 ק"ג
  • נתונים למידה M

גאומטריה ומפרט מלא באתר היצרן

אנדורו חשמלי

אני בשוק! מבחינה עיצובית- שלדת הקרבון השחורה עם נגיעות הצבע של ה 1XF בעלת קווים נקיים וקימורים נאים מאד. הסוללה ממוקמת בחלקו העליון של הצינור התחתון הרחב, בצורה מחמיאה ומשתלבת היטב עם הזרימה הכללית… אלא ש – זו אינה שלדת קרבון כלל! המשולש הקדמי עשוי אלומיניום למרות שאינו נראה כך, שיטת הייצור בטכנולוגיית הידרופורמינג מאפשרת תכנון חלקים בעלי עובי דופן לא אחיד וליחס חוזק/ משקל אופטימלי וכן מאפשר מראה מהוקצע ומעוצב באופן מושלם. איזור ההד סט נטול הריתוכים, ממש קנה אותי. אך למרות המראה הנאה למדי של האופניים, ישנן כמה בחירות עיצוביות/ מפרט שמפחיתות קצת מהמראה היוקרתי. המשולש האחורי בעל הריתוכים הגסים ומבנה הלינק הרחב, והלא מהוקצע אשר אינו מוסיף יוקרה ומשדר עבודת גמר של סטודנט להנדסת מכונות, הכידון מהמותג פאנטיק, צר מידי ואינו עומד ב"סטנדרטים" המודרניים בעל רייז וסוויפ דומים לאילו שניתן למצוא בד"כ באופני מדבקה. אפילו מגן תומכות השרשרת, שאנו רגילים לראותו עשוי מאלסטומר מעוצב ומותאם לאופניים ברמות המחירים הללו, עשוי מגליל ניאופרן עם סקוטש (כל כך ליזרדסקינס 2003)

יחידת ההינע בסטנדרט גבוה מאד, ברמה מעל רוב מוצרי השוק. מדובר במנוע החדש של BROSE הגרמני שהנו קל יותר, קטן יותר ועוצמתי (אותו מנוע שמותקן על הטורבו לבו החדשים של ספשילייזד). המנוע המספק 250 וואט ומומנט של 90 ניוטון/מטר. הסוללה המצומדת אליו הינה סוללת ליתיום איון 36 וולט בעלת הספק 630 וואט/ שעה. רק לשם השוואה, רוב הסוללות עומדות על הספק של כ 500 וואט/שעה. סוללה גדולה מאריכה את הטווח וזמן השהות על האופניים אך התשלום הוא משקל רב יותר. בנוסף, לרכיבים שלוש שנים אחריות. צמד חמד זה מאפשר לרכב עד כ 50 ק"מ של רכיבת אנדורו מגוונת הגונה ועתירת עליות בטעינה אחת. כ 50% יותר ממה שאנחנו מכירים מאופניים אחרים. לאופניים מערכת הילוכים  SRAM NX המותאמת לאופניים חשמליים (לא מאפשרים העברה של מס' הילוכים ברצף) ובלמי GUIDE T של סראם עם רוטורים בקוטר 200 מ"מ. האופניים מתגלגלים על סט גלגלים של פאנטיק בצימוד צמיגי שוואלבה נובי ניק על גלגל 29 מלפנים ברוחב של 2.35, וגלגל 27.5 עם צמיג ברוחב 2.6 מאחור. זהו סטנדרט חדש שאומץ ע"י יצרנים רבים לאחרונה ובשנת הדגם הבאה נראה הרבה דגמים עם מפרט גלגלים דומה.

e-MTB במבחן Fantic Fx1 integra 160
e-MTB במבחן Fantic Fx1 integra 160
e-MTB במבחן Fantic Fx1 integra 160

הסיוע החשמלי הינו פדל אסיסט, משמע אין מצערת והמערכת נכנסת לעבודה אך ורק בפידול ומסייעת בדווש עד למהירות של 25 קמ"ש. למערכת חמישה מצבים הנשלטים בעזרת מתג שהוא גם מסך הממוקם על הכידון ומאפשר שליטה על המצבי הסיוע. חמשת המצבים בין 0-4 מספקים הבדל מורגש אך לא רב בין שלושת המצבים הראשונים והבדל משמעותי יותר במצב הרביעי והחזק ביותר. במצב 1 המערכת החשמלית תסייע בעדינות לרוכב לפדל ובמצב 4, עם תחילת הדווש, המנוע משתלב בעוצמה גבוהה ומזניק את האופניים קדימה. כאמור, מתג המצבים משמש גם כמסך המראה את מצב הסוללה, מהירות הרכיבה ורמת הסיוע. המסך קטן וברכיבה קשה לראות דבר מלבד מהירות הנסיעה. מסך גדול ברור ומפורט יותר בנתונים מגיע כבר על הדגמים שעושים דרכם לארץ ברגעים אלו. המנוע חזק ושקט וכמעט ולא ניתן לשמוע את פעולתו ברכיבה על אופניים לצד הרוכב הממונע, וגם מעמדת הרוכב, צריך להקשיב במיוחד בכדי לשמוע אותו. תכונה מצויינת של האופניים ובחירת מכלולים נכונה. המנוע החדש ומערכת הבקרה שלו מוציאים הספק משתנה כתלות בסל"ד הפידול ויספק יותר כח בין 60-90 סל"ד, סטאפ זה מאפשר ניצול טוב יותר של המנוע והסוללה אך דורש מהרוכב להיות בהילוך מתאים (שלא כמו בדגם הקודם, בו ניתן היה להתחיל לטפס בקלות  גם בהילוך הקשה ביותר) ומאפשר לרוכב "להחנק" בטיפוס טכני באם הוא לא בהילוך מתאים. יחד עם זאת, גם תחת עומס גבוה על המנוע, זה אינו משמיע סימני מאמץ או חולשה חריגים. חסרון מסויים (בטח בעולם של קסטומיזציות על כל פיפס) הוא שמערכת הבקרה אינה מתממשקת עם אפליקציה כלשהי. משמע, יש לסמוך על הגדרות היצרן בעניין יחידת הכח. לאופניים יש גם מצב "הליכה" בו האופניים דוחפים עצמם בקצב הליכה. זהו מאפיין שפותח במיוחד עבור רוכבי האנדורו והשטח הטרשי הקשה בו מוצא עצמו הרוכב לא פעם דוחף את האופניים בשטח שאינו רכיב. בתקופת המבחן לא נדרשתי ליישום כזה, אך נחמד היה לדעת שהוא קיים.

אורך חיי הסוללה או טווח הרכיבה נוסה מספר פעמים בעומס מירבי והצליח להשלים כ 53 ק"מ מרשימים עם כ 1700 מטר טיפוס עד להתראות סוללה נמוכה והבהובי "הצילו" ולבסוף הדממה. חשוב לציין שבמצבי סיוע חסכוניים יותר ורכיבה עם פחות טיפוס, הטווח צפוי לגדול אף יותר. עוד על המנוע והסוללה, לא פעם ברכיבות עם חברים ניסינו להעמיס על המנוע ולבחון כמה קשה הוא יודע לעבוד. התוצאה היא שרשרת של 3 רוכבים גרורים האוחזים אחד בשני ומטפסים עליה די תלולה במהירות של 17 קמ"ש בערך. מרשים! עוד נתון מרשים, למי שמעוניין לנצל את המנוע כדי "לסיים כבר עם העליה" ימצא את עצמו מפדל בקושי לא רב בסל"ד גבוה במהירות של 25 קמ"ש גם בעליות הארוכות ולעיתים תלולות של משמר העמק או חורשן תוך עקיפה מעצבנת של רוכבים תשושים ומתנשפים. ללא ספק ניתן להרגיש במבטי השנאה נעוצים לך בגב. רק בשביל זה שווה לקנות כאלו אופניים.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

e-MTB במבחן Fantic Fx1 integra 160
e-MTB במבחן Fantic Fx1 integra 160
e-MTB במבחן Fantic Fx1 integra 160
e-MTB במבחן Fantic Fx1 integra 160

על השביל – "התקלקלת אה?!"

זה סגנון ההערות שקיבלתי למראה האופניים. אני לעומת זאת, שמחתי מאד לבחון אופני אנדורו חשמליים, מכוון שכחובב סינגלים טכניים בירידה, באופניים הקונבנציונלים, אני תמיד מקווה לשרוד את העליות ומתפלל לאלוהי הגרוויטציה שישחרר לי קצת סלאק ויאפשר לי לסיים את העליה עם עוד שריד אנרגיה לירידה הבאה. האופניים החשמליים עליהם רכבתי עד כה היו קונספט מעניין ומוצלח אך לא הרגשתי שאני מוכן להחליף את האהבה שלי לירידות תמורת שוחד של סיוע בעליה. על כן, אופני אינדורו חשמליים? ברינג איט און! הפאנטיק אינטגרה מצויידים בכל מה שצריך (כמעט) כדי לזרוח בירידות. זווית ראש של 65 מעלות, בסיס גלגלים נדיב, מהלך בולמים עמוק של 160 מ"מ. בולם היארי של רוקשוקס הרגיש טוב ומסוגל, והשיכוך היה עמוק ויציב מבלי לצלול או להתפתל תחת עומס. החלקים על האופניים אמנם אינם חלקי קצה, אך תפקדו מצויין לאורך תקופת המבחן. למרות האמור כאן, חשנו שיש צורך להחליף את הכידון והצמיג הקדמי (לכל הפחות) בכדי לנצל את האופניים בצורה טובה יותר. ואכן, עם החלפת שני רכיבים אלו, שודרגו האופניים באופן משמעותי. הבחירה במוט כסא בעל מהלך של 100 מ"מ בלבד גם כן תמוהה ויוצרת הגבלה מסויימת במצב הנמוך של המוט, מכוון שאדם במידותי נמצא בקצה טווח המידה לאופניים אלו, מוט הכסא היה במצבו המקסימלי כדי לאפשר פידול יעיל ועל כן גבוה יחסית גם במצבו הנמוך.

הפאנטיק אינטגרה 160 ברמת גימור זו הם אופניים מעט כבדים אך במסגרת הסביר לקטגוריה ובהתחשב בגודל הסוללה. למרות המשקל, האופניים בעלי מרכז כובד נמוך ונשלטים היטב הן בשינויי כוון על הקרקע והן באוויר. הדבר דורש הסתגלות למשקל כמובן. הרכיבה מתאפיינת בהפעלת כוח רב בפלג הגוף העליון, כתפיים ידיים וגב כדי לשמור את האופניים צייתניים לרכיבות אנדורו. מעבר לכח שיש להפעיל ברכיבה, יש להתרגל גם לשינוי במועד הבלימה לפני סיבוב שכן קשה להאט את המסה השואטת הזו בהינף אצבע. כמו כן, לשם תפוקות מיטביות מהמנוע יש לפדל באופן אחיד (ובסל"ד גבוה יחסית) פעולה זו מרגישה מוזר בהתחלה בטיפוס סינגל טכני בו יש להפסיק לפדל כדי ליישר את הפדלים לפני סלע גדול או חריץ עמוק וזה, מורגש מיד בהאטה פתאומית (בלימת מנוע). ההיגוי מרגיש מעט כבד בעליות, אך המנוע בהחלט עוזר לקבל את פרץ האנרגיה הדרוש כשהטיפוס הופך טכני. תומכות השרשרת הארוכות מסייעות בשמירה על קו ישר במהירות גבוהה אך מסרבל מעט את הפניות ההדוקות שנמצאות בשפע במסלולי אנדורו.

e-MTB במבחן Fantic Fx1 integra 160
e-MTB במבחן Fantic Fx1 integra 160

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

יש לומר – הפאנטיק הרגישו כמו אופני אינדורו!. עמידה נכונה וממורכזת על האופניים, צמד בולמים מאוזנים ומכויילים, ואופניים צייתניים מאד יחסית למסה הנעה. ולכן, בכל רכיבה שיפרנו את הזמנים שלנו בירידות ואף התקרבנו לזמנים הרגילים שלנו בסינגלי הבית של חורשן. ההבדלים איפא עומדים בעיקר בכך שיש לנייד כ 11-12 ק"ג עודפים לעומת אופני האנדורו "RACE READY" שלי. הפאנטיק אוהבים את זה קשוח! גם בתוואי הקרקע וגם כפקודות מהרוכב. עם האסרטיביות המתאימה, האינטגרה ייספקו חווית אנדורו מספקת בירידות וחווית אינדורו מרטיטת חושים בעליות. המתלה האחורי מרגיש "חי" ומשאיר את הרוכב מחובר לקרקע, המהלך מרגיש עמוק ולא נטרק גם בקפיצות בעלי משטח נחיתה שטוח יחסית. בגינות סלעים המתלה השאיר את האופניים צמודים לקרקע ואפשר לשמור על הקו הנבחר (לעיתים קשה היה לצאת מקו זה עקב המשקל הרב) וסיפק מספיק אחיזה בבלימות גם בשטח טרשי. לבולם האחורי מתג נעילה אשר לא הופעל ולו פעם אחת בתקופת המבחן. פשוט אין בו צורך. המנוע מתגבר על חוסר היעילות שבדווש, ואת המשקל הרב של האופניים מומלץ לשכך… יחד עם זאת, בדווש מאומץ לתאוצת ביניים, מורגשת שקיעה של הבולם. עוד קצת על הגבלת מהירות (25 קמ"ש כקבוע בחוק) בירידות, המהירות המתפתחת עולה על 25 קמ"ש, המנוע מפסיק לסייע ומתחיל להפריע בכל פידול. ככל שרמת הסיוע גבוהה יותר (מצב 4 לדוגמא) כל הפעלה וצימוד של המנוע, בין אם זה בפידול או החלפת כוון פדלים יגרום למנוע להשתלב ולמעשה לבלום את האופניים מעט. לשם כך, ניתן להביא את האופניים למצב "0" ישירות מהידית On the fly, השומר את המנוע מנותק מן הפדלים. במצב זה לא תתבצע בלימת מנוע אך גם לא יינתן סיוע. תאוצות הביניים בפידול ללא סיוע מרגישות מסורבלות ובפועל קשה להאיץ את האופניים בדווש ללא סיוע המנוע. קשה אך אפשרי!

e-MTB במבחן Fantic Fx1 integra 160
e-MTB במבחן Fantic Fx1 integra 160
e-MTB במבחן Fantic Fx1 integra 160

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

אז מה הקטע?

אנסה להסביר, על החוויה והביצועים בירידות כבר סיפרתי. אך אתן דוגמא לכך שאופניים חשמליים הם מוצר מרחיב יכולות וגבולות ומעשיר את חווית הטבע וההרפתקנות של בעליו תוך ניצול המשאב היקר לנו מכל, הזמן. לפחות בשתיים מרכיבות המבחן שביצעתי על האופניים פגשתי קבוצות של חברי הרוכבים מטפסים ביער. לאחר ברכת שלום חביבה ושיחה על עינייני היום, נפרדנו בברכת הדרך ו"הפי טריילז" מלווה באצבע משולשת הדדית. האינטגרה איפשרו האצה מיידית למהירות של מעל 20 קמ"ש אשר השאירה את חברי אי שם מאחור. כ 5-7 דקות מאוחר יותר, לאחר שהספקתי להשלים את הטיפוס, לרכוב בסינגל נוסף ולחזור לאותו השביל המטפס במעלה ההר, פגשתי שוב את אותה קבוצת רוכבים, עדיין באותו טיפוס. הם לא עצרו לנוח או לנמנם בדרך, פשוט טיפסו את אותה עליה מתישה במשמר העמק או חורשן. האופניים החשמלים אפשרו לרכוב שני סינגלים בעלות זמן של אחד. ובסוף השעתיים וחצי שהקצבתי לעצמי לרכיבה, במקום להספיק כ 25 ק"מ עם 700 מטר טיפוס, הספקתי 42 ק"מ עם 1300 מטר טיפוס. פשוט רכבתי יותר, ונהניתי מכל רגע.

לסקפטים שבינכם, שיהיה ברור. הרגליים מרגישות את המרחק! פלג הגוף העליון – רצועות כתפיים, ידיים וגב עובדים קשה מאד, הדופק הממוצע נשאר דומה (הרבה בזכות הפיקים בירידות) ותחושת הסיפוק גבוהה ומוחשית. זו רכיבה לכל דבר, אך לא רכיבת אופניים אלא e-bike

e-MTB במבחן Fantic Fx1 integra 160
e-MTB במבחן Fantic Fx1 integra 160

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

כדי לכייל את התחושות והניואנסים של האינטרגה, בקשנו מרוכב בעל נסיון משמעותי על אופניים חשמליים לבצע מספר רכיבות ולשתף אותנו בממצאים.

בנג'י "אתם מוכרחים לקנות אופניים חשמליים" גרנות:

 בעל כורחי, "נאלצתי" לקבל מצוות הבוחנים את האיטלקי הפרוע מבית FANTIC לחוות דעת במסלולי הבית שלי שבפארק איילון (קנדה בשבילכם). כל דגמי פאנטיק מגיעים כיום עם סוללה בהספק של WH630 ונחשבת נכון להיום לאחת החזקות, עם טווח רכיבה גדול משמעותית ממה שמציעים מותגי אופנים אחרים כרגע (מלבד דגמי הקצה של ספשלייזד שמאובזרים בסוללת WH700). לכן מעבר למשימה המוגדרת, רציתי ברמה האישית לבדוק בין היתר את ביצועי המנוע החדש של BROSE בשילוב הסוללה העוצמתית שמגיע רק על דגמי קצה של יצרנים אחרים ודי מאיימת על הרבה מותגי אופנים אחרים המשתמשים בסוללה בהספק 500WH המקובל.

הגאומטריה ותנוחת הישיבה על האינטגרה הזכירה לי מאוד את כל אופני האנדורו שהיו ברשותי עד לא מזמן וננטשו לטובת רכישת החשמליים הראשונים שלי. כבר בהתמקמות עליהם בחניה הייתה לי הרגשה שאני הולך ליהנות מהם מאוד במבחן הזה….!!! YES.

כבר ברכיבה ראשונה עליהם הורגשה יכולת הדריסה והיציבות במהירויות גבוהות נוכח מרכז הכובד הנמוך והגאומטריה המפרגנת שלהם. האופנים ארוכים מאוד ביחס למידתם ולמה שאני רגיל והייתי צריך לקרב את האוכף קדימה כדי לקבל קוקפיט נוח. המתלה סופג בצורה נאותה את כל מה שעובר תחתיו והרגשת הביטחון גברה כשהמהירות עלתה. המנוע החדש של ברוס מספק כוח רב לעומת קודמו ושידר עוצמה וצייתנות בתגובתו לדיווש- כמעט ללא השהיות או הרגשת ניתוקי מנוע שהורגשו בדור הקודם.

חברת פאנטיק החליטה לשלב את שני קטרי הגלגלים הנפוצים כיום ולהעניק את יכולת הדריסה של גלגל 29 קדמי לעבירות מכשולים ראשונית, ובחירת חישוק וצמיג 27.5 פלוס אחורי עבור זריזות בסיבובים ואחיזה טובה יותר בקרקע משוחררת, השילוב הזה מצא חן בעיני  וקראתי בפורומי E-BIKE אירופאיים שרוכבים רצים אחר האופנה הזו שמקבלת תאוצה ועניין רב.

זווית הכיסא (73 מעלות) מעט מיושנת לתקופתנו והייתי מצפה שאופנים בקטגוריה יגיע עם זווית כהה יותר שתמקם את הרוכב מעל הקראנק ליעילות דיווש בזמן עליה, אבל כרגיל כוח המנוע מפצה על כך במידה רבה. יכולות הטיפוס של האינטגרה מצוינת כל עוד אין צורך לבצע תמרונים טכניים קיצוניים אחרת יש סיכוי שהרוכב יאלץ לעבוד קשה יותר בהשגתם. המשקל הרב יחסית ואורכם של האופנים מפריע לפעולות אלו והרוכב יאלץ להתמודד עם אתגר נוסף. אך בכל הקשור לגרביטציה שם האופנים זורחים ושם החיוך נמרח על הפנים כמו שאנחנו אוהבים ומצפים. כיף גדול לסיים סינגל טכני ומשופע במהירות רבה ובנינוחות מסוימת ונראה שכל ה"חבילה" שם עובדת טוב ובסינרגיה מדויקת- פאן טהור שקשה לתאר ורק לחוות באופן אישי.

ישנם מספר דברים שפחות אהבתי באינטגרה, הראשון היה לוח הבקרה. הוא קטן ולא נותן פידבק ברור מספיק על מצב עזרת המנוע או מצב הסוללה. יתרה מזאת אין כל חווי קולי במעבר בין המצבים, מה שגרם לי לעצור מידי פעם את הרכיבה ולנסות לחפש את הנתונים הללו בצג הקטן שהותקן בצידו של הכידון. לדברי היבואן הצג מוחלף כבר במשלוח הנוכחי בצג גדול יותר וברור ( נבדוק זאת בהמשך). דבר נוסף שפחות אהבתי הוא הצמיגים. צמיגי השוואלבה הדקיקים והעדינים לא מתאימים לרכיבה אגרסיבית ונאלצתי לא מעט פעמים לתקן פאנצ'רים, כשהתולעים כבר לא עזרו אז עברתי לפנימיות עד שסיימתי לכל חברי את הרזרבות מתיקי הרכיבה. צמיגים קלים עם דופן דקה לא מתאימים לתוואי המסולע של פארק קנדה ולא משנה כמה לחץ אויר קיצוני ניפחתי בהם. הייתי ממליץ להחליף צמיגים כבר במעמד רכישת האופניים. לסיכום, האינטגרה המעוצבים למשעי "מספקים את הסחורה" לכל חובבי הגרביטציה והמהירות. המנוע מעולה, הסוללה גדולה, והמתלה דורס ומגהץ ומעביר תחושת ביטחון במסלולים קשוחים. רק להחליף צמיגים ולעוף לשבילים, אני אהבתי!!

e-MTB במבחן Fantic Fx1 integra 160
e-MTB במבחן Fantic Fx1 integra 160

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

שירות ותמיכה

אחת הסוגיות שעולות לא מעט בנוגע לאופניים חשמליים היא השירות והתמיכה בתקלות חשמל. מבירור עם היבואן המקומי עולה כי נציג מטעמו עבר הכשרה בחברת פאנטיק האיטלקית, ויבואן מוסמך לטפל בכל תקלות הסוללה והמנוע. בכל מקרה ברשותם מלאי חלפים זמין כולל מנועים חדשים להחלפה, סוללות ומערכות בקרה.

e-MTB במבחן Fantic Fx1 integra 160

סיכום

את ה "בעד ונגד" אופניים חשמליים נשאיר לתגובות על הכתבה, אנא שתפו אותנו בתגובות למטה מה אתם חושבים. האם יש לזה מקום בכלל? כאן ועכשיו? בכלל לא? נשמח לשמוע.

כל רוכב ששם ישבנו על אוכף ואת רגליו על פדלים של אופניים חשמליים חייב להבין שאלו לא אופניים רגילים רק עם מנוע, זוהי חוויה אחרת ושונה. ולכן אי אפשר לסכם אותה ב "יותר טוב או פחות טוב" זהו כלי שונה- קרוב משפחה של האופניים. את חווית האנדורו על הפאנטיק אינטגרה אסכם בכך שאלו אופניים שתוכננו בקפידה כדי לספק לרוכב חווית רכיבה טכנית-אגרסיבית אופטימלית, שתוכננו סביב האילוצים והחומרה בכוונה תחילה ולא עוד מוצר שהדביקו עליו מנוע. בזאת ניתן להבחין בזמן הרכיבה באופן בו האופניים נשלטים, האיזון המפתיע ויוצא הדופן והצייתנות – כאמור, למרות המשקל!. המהנדסים של פאנטיק תפרו שלדה חכמה עם חלקים מתאימים ליצור חווית רכיבה מושלמת בסגנון אנדורו (לייצרן ישנם קיטים גבוהים יותר ושלדת קרבון קלה יותר אשר אינם מיובאים לישראל בשלב זה). הרכיבה המקצועית על אופניים כאלו דורשת שינוי תפיסתי ותקופת הסתגלות. אך גם זו מהנה לאורך כל התהליך.

אז מה איתי? הייתי מחזיק בשמחה זוג אופניים כזה בנוסף לזוג האופניים הרגיל שלי. החוויה שונה בתכלית. ולכן אלו לא חלופות ברות השוואה, כמעט כמו אופניים ואופנוע. יש לי מקום בלב לשניהם, אך לא בטוח שאחזיק גם מזה וגם מזה. עניין של סדרי עדיפויות יו נו…

בשורה התחתונה, האינטגרה הם אופניים חשמליים מסוגלים וראויים לענוד את אות ה"אנדורו" על צווארם. ברוכים הבאים למאה ה 21

e-MTB במבחן Fantic Fx1 integra 160

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

Comments

comments

כתבות נוספות