Specialized Turbo Levo Comp 2019

אופני הרים חשמליים במבחן

מוטוליין 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200

יבואן: מצמן את מרוץ  מחיר האופניים: 21,995 שקלים

בחן וכתב: שחר מיליס  דוגמן: בנג'י גרנות   צילום סטילס/ וידאו: דותן הלוי

האופניים החשמליים המדוברים ביותר לשנת 2019 נחתו אצלנו למבחן סוף סוף, עם תור הזהב של המנוע החשמלי והעניין הרב סביב אופניים חשמליים, אין פלא שלא הצלחנו לשים עליהם יד מוקדם יותר השנה.

לאחר השקת מתיחת הפנים לשנת 2019 חיכינו לבחון ולהשוות את האופנים שמהווים הסמן הימני של האופניים החשמליים. לאחר שבחנו את הטורבו ליבו 2018 בשנה שעברה, ולאחר ריבוי הרכיבות הממונעות ממגוון יצרנים אחרים בידינו התשובה

Specialized מאופיינים בתכנון אופניים מעולים ומגוון רחב מאד של מוצרים ורמות גימור המתאים לכל סוג של רוכב וכמעט לכל רמת מחיר. הם פורצי דרך במגוון תחומים וטכנולוגיות היוצרות סטנדרט חדש.

e-MTB במבחן Specialized Turbo Levo Comp 2019

Highlights

  • שיכוך מלא 150 מ"מ מלפנים ומאחור
  • מנוע Brose המספק 250 וואט ומומנט של 90 ניוטון/מטר
  • סוללת ליתיום איון 36 V בעלת הספק 700 וואט/ שעה
  • זווית ראש 66 מעלות
  • אורך צינור עליון 631 מ"מ
  • אורך תומכות השרשרת 455 מ"מ
  • בסיס גלגלים של 1235 מ"מ
  • משקל "רטוב" ­ כולל פדלים – 22.8 ק"ג
  • נתונים למידה L

גיאומטריה מלאה ניתן למצוא כאן, ומפרט מלא באתר היבואן

מוטוליין 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200

פגישה ראשונה

את Turbo Levo 2019 המעודכנים כבר ראיתי בעבר. בתמונות, בחנויות, על השביל ובאינסוף סקירות וביקורות כך שבפגישה הראשונה שלנו הרגשתי שאנחנו כבר מכירים. השלדה תוכננה מחדש על בסיס אופני האול מאונטיין המוצלחים מאד Stumpjumper בעלי גיאומטריה מודרנית ומבנה א-סימטרי. דגם ה COMP שהגיע אלינו מצויד בשלדת אלומיניום בצבע כחול מטאלי (Cast Battleship) עם כיתוב בצהוב זרחני. השנה, הוחלפו גלגלי ה 27.5 שהגיעו עד כה עטופים בצמיגי פלוס רחבים, בצמד גלגלי 29, אבזור מקורי (למעט מוט כסא שהוחלף על ידי היבואן המקומי וסוללה מוגדלת המוצעת בימים אלו ברשת מצמן כשדרוג במחיר כדאי) סוללת 700 וואט/שעה בעלת מימדים זהים לסוללת ה 500 וואט/שעה, אך כבדה יותר, וממוקמת באופן אינטגרלי מלא בתוך הצינור התחתון. מנוע ברוס חדש בעל קייס מגנזיום ומערכת בקרה מצויינת מבית ספשילייזד אמונים על ההנעה החשמלית.

הקוקפיט והאביזרים הנלווים הנם גנריים מבית ספשילייזד ונראה שאלו האופניים החשמליים הראשונים שלא נדרשנו/ התפללנו/ קיווינו להחליף את הכידון והסטם – בחירה מתאימה ומבורכת של החלקים הנ"ל לסוג האופניים. המזלג הקדמי בעל מהלך של 150מ"מ הינו RockShox Revelation Charger RC והבולם האחורי RockShox Deluxe RT w/ custom air valve המספק גם הוא מהלך של 150 מ"מ. הבלמים הינם סראם גייד RE בעלי 4 בוכנות ומעביר אחורי מסדרת GX עם שיפטרים המותאמים במיוחד לאופניים חשמליים ולא מאפשרים יותר מהעברת הילוך אחד בלחיצה. סה"כ המפרט סביר בהחלט אך אינו מרגש באופן מיוחד לרף המחיר.

בגזרת החדשנות ניתן למצוא את כלוב הבקבוק המצוין Zee Cage II בעל מקום למולטיטול בתחתית (חבל שהנ"ל מגיע ללא הכלי), וכמובן את אפליקציית Mission Control הניתנת להורדה בגוגל פליי ובאפל אפ ופותחת אפשרויות התאמה של מערכת הבקרה בהתאם לצרכי הרוכב, עליה אפרט בהמשך.

e-MTB במבחן Specialized Turbo Levo Comp 2019
e-MTB במבחן Specialized Turbo Levo Comp 2019
e-MTB במבחן Specialized Turbo Levo Comp 2019
e-MTB במבחן Specialized Turbo Levo Comp 2019

יחידת ההינע

מערכת הבקרה והמנוע הינם מתוצרת BROSE/ ספשלייזד בגרסתם המעודכנת, מנוע Specialized 2.1 בעל קייס מגנזיום קל משקל וכוון קאסטום לרכיבת שבילים. כשהמנוע מספק 250 וואט ומומנט של 90 ניוטון/מטר. הסוללה האינטגרלית בצינור התחתון המצומדת אליו הינה סוללת ליתיום איון 36 וולט בעלת הספק 700 וואט/ שעה ענקית המספקת די והותר זמן עבודה. צמד מנוע/סוללה זה מאפשר לרכב מעל 50 ק"מ בטעינה אחת ברכיבה אגרסיבית חזקה ותלולה וכמובן שיותר במצבים חסכוניים יותר ובתוואי עם פחות עליות. להמחשה, ברכיבה של 43 ק"מ עם כ 800 מטר טיפוס, (מצב טרייל או טורבו) סיימתי את הרכיבה עם כ 1/3 סוללה. ברכיבה מאומצת של 33 ק"מ עם 1300 מטר טיפוס נותרה כ 1/4 סוללה. מכסה חיבור ההטענה באופניים ננעל בעזרת מגנט, מחבר את הסוללה למנוע ומונע כניסת לכלוך ונוזלים לחיבור. כמו כן חיבור המטען הינו מגנטי (חיבור רוזנברגר שהפך לכמעט סטנדרטי בענף).

הסוללה הגדולה אמנם כבדה יותר אך מאפשרת טווח רכיבה כמעט בלתי מוגבל. דבר שהופך את הרכיבה לנטולת דאגות, הרי כל מי שרכב/רוכב על אופניים חשמליים מפחד להיתקע הרחק מהרכב ללא סוללה.

גם בליבו, הסיוע החשמלי הינו פדל אסיסט, עם הגבלת מהירות של 25 קמ"ש. למערכת שלושה מצבי סיוע ואחד ללא – מצב 0 המתאים לירידות ומאפשר לחסוך בסוללה. אלו נשלטים בעזרת מתג הממוקם על הכידון ומאפשר שליטה על המצבי הסיוע. מערכת הבקרה החדשה מציינת את מצב הסיוע ומצב הסוללה בעזרת נורות לד מעוצבות על גבי הטופ טיוב ומאפשרת לרוכב לדעת מה מצב הסוללה במבט חטוף.

e-MTB במבחן Specialized Turbo Levo Comp 2019
e-MTB במבחן Specialized Turbo Levo Comp 2019
e-MTB במבחן Specialized Turbo Levo Comp 2019
e-MTB במבחן Specialized Turbo Levo Comp 2019

במצב ECO המערכת החשמלית תסייע בעדינות לרוכב לפדל, מצב TRAIL יגביר את הסיוע ובמצב TURBO, המנוע משתלב בעוצמה גבוהה ומזניק את האופניים קדימה עד כדי סיוע של 410%. מערכת הבקרה האיכותית של SPECIALIZED מונעת "מכות כח" לא צפויות, מצליחה לשלב את הסיוע בהדרגה כך שהפידול מרגיש טבעי יותר מאופניים חשמליים אחרים שבחנו. עוד לזכות מערכת הבקרה הייחודית, העובדה שהפסקת הסיוע עם הגעה למהירות המקסימלית אינה "חותכת" את הסיוע במכה אלה במעבר כמעט בלתי מורגש- תכנון חווית משתמש מעולה. כמו כן, זמן ההשהיה בין תחילת פידול לסוף פידול מינימלית ולא חווים פרץ כח לא רצוני כשמפסיקים לפדל. על גבי מתג המצבים שעל הכידון נמצא לחצן "מצב הליכה" בו האופניים מתגלגלים בכוחות עצמם בקצב הליכה, מצב זה יעיל מאד באותם טיפוסים סלעיים וצפופים שלא ניתן לרכב. זהו מאפיין חשוב לאור המשקל הרב של האופניים לאותם מצבים שלא ניתן לרכב בהם ויש לדחוף את האופניים.

אפליקצית Mission Control היא החידוש המעניין ביותר ואני סבור שנמצא עוד אפליקציות נוספות מיצרנים אחרים בקרוב. האפליקציה למעשה בראש ובראשונה משמשת כמחשב דרך הנמצא בכיס, בתיק או בתושבת על הכידון (תלוי בשימוש) ומספקת מידע שימושי על הרכיבה, מצב הסוללה, ניהול משאבי הסוללה בהתאם לרכיבה ועוד. האפליקציה יכולה לשמש גם כאמצעי נווט על גבי מפות הניתנות להורדה ומתממשקת עם סטראבה. הפיצ'ר החשוב ביותר בעיניי הוא היכולת לכוון את מידת הסיוע וניצול הסוללה בכל אחד ממצבי הסיוע. אנסה לתת דוגמא: בתקופת המבחן מצאתי שמצב ECO נותן מספיק סיוע כדי לפצות על המשקל של האופניים ולמעשה במצב ECO, אני מרגיש כאילו אני רוכב על אופניים במשקל 11 ק"ג ולא 26… במצב טורבו, הסיוע המקסימלי היה נהדר באותם קירות טיפוס שרציתי לסיים מבלי לשרוף את שרירי הארבע ראשי שלי. מצב טרייל לטעמי סיפק סיוע רב יותר ממה שהייתי רוצה ממנו, דבר שגרם להאצה מהירה והגעה למהירות מקסימלית מהר מידי, כמו כן, הדבר גרר אותי לרכב בהילוכים שהיו קשים מידי לפידול מאפס או בעליות תלולות מידי. הקטנת הסיוע במצב טרייל שמרה אותי בטווח הנכון יותר של ההילוכים ויותר בשליטה על הרכיבה שלי, וגם סייעה לחסוך מעט בסוללה.

קודוס על האפליקציה!

e-MTB במבחן Specialized Turbo Levo Comp 2019
e-MTB במבחן Specialized Turbo Levo Comp 2019
e-MTB במבחן Specialized Turbo Levo Comp 2019
e-MTB במבחן Specialized Turbo Levo Comp 2019

מוטוליין 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200

על השביל

בשביל לתאר בפניכם את חווית הרכיבה על אופנים, עלינו לנסות ולהבין ראשית לאיזה רוכב הם מיועדים, אילו תכונות הן החשובות באמת ומה נדרש מהם לבצע, כל זאת בשילוב קורטוב של טעם והעדפות אישיות. ספשילייזד ידועים ביכולת שלהם להביא לעולם אופניים מצוינים, חדשניים שמתאימים למגוון רחב של רוכבים, גם אם אלו אופני קצה בסגמנטים ספציפיים- ראה ערך Epic, Demo. הטורבו ליבו, המקבלים השראה מ Stumpjumper, והינם אופני אולמאונטיין חשמליים ומצטיינים בתכונות של היגוי צפוי ומאוזן, מרכז כובד נמוך ומהלך מתלים עמוק ויציב. יחד עם זאת, ישנן מספר נקודות שמקבלות כאן התייחסות – המשיכו לקרוא.

הגיאומטריה המודרנית המעודכנת מרגישה מאד בבית בפידול בכיסא גבוה. ה REACH מדויק ותנוחת הרכיבה מאפשרת רכיבות ארוכות מבלי להעיק על הגב והכתפיים. לעומת זאת, שמתי לב (מכוון שאת חציו השני של המבחן ביצעתי על פדלים שטוחים) שבפידול בכיסא גבוה, אני נוטה למקם את הפדל יותר בקדמת הנעל מאשר בדרך כלל. ייתכן שבעידן בו זווית מוט כיסא אפקטיבית עומדת על 76-77 מעלות, זווית של 74.5 מרגישה שאינה תואמת לREACH הארוך. עובדה זו לא הפריעה לי כלל ברכיבה ולא היתה רלוונטית ברכיבה מחוברת. בתנוחת רכיבה בעמידה, האופניים מרגישים מאד מאוזנים והמתלים מקנים להם הצמדות אופיינית לקרקע. רכיבה על הליבו מזכירה יותר את הצמדות לקרקע של אופני DH מאשר את השובבות והקופצניות של אופני פאן טהור. הדבר בא ליידי ביטוי גם ביכולת הפניה של האופניים- מרכז הכובד הנמוך וההיגוי המאוזן מאפשרים לאופניים לפנות בהשכבות מפתיעות ולשנות כוון באופן מיידי. לעומת זאת, האופניים לא "משכו" אותי לרכב במהירות גבוהה או לקפץ בין סלעים בבחירת קווים. נראה שהם מושכים לרכיבה מהנה וצפויה באופן שקול ויציב, תכונה חשובה מאד להקניית תחושת בטחון ברכיבה ומנגיש את האופניים לקהל גדול מאד של רוכבים. אני חייב להסתייג ולומר שאופני המבחן ברמת גימור זו, עם בחירת הבולמים והצמיגים הנ"ל הרגישו מסורסים ושאינם מגיעים למירב הפוטנציאל הגלום באופניים. המזלג הקדמי הפגין יכולת שיכוך בינונית מאד, הרגיש קופצני ולא מרוסן. (*לאחר מספר רכיבות הבולם הוחזר לרשת מצמן ועבר טיפול יסודי, דבר ששיפר אותו מאד אך עדיין לא תפקד כמצופה). המזלג "בעט" בשטח סלעי, מה שהעביר זעזועים רבים לידיים והגב שלי, לא שמר על עקיבת שטח טובה ואיבד אחיזה. חלק גדול מאיבוד האחיזה בגלגל הקדמי הינו תוצאה משולבת של שני גורמים. האחד, מכות חזקות לפלג הגוף העליון יוצר רצון להפחית משקל מהכידון ולאפשר לידיים לשכך את המהמורות. הדרך היחידה לעשות זאת היא בעזרת העברת משקל אחורה, מה שגורם לאיבוד אחיזה בפניות.

e-MTB במבחן Specialized Turbo Levo Comp 2019
e-MTB במבחן Specialized Turbo Levo Comp 2019

מוטוליין 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200

 גורם נוסף הינו צמיגי ה בוצ'ר 2.6 של ספשילייזד . צמיגים טובים בעלי תרכובת גומי מתאימה אך בעלי חתך עגול מאד ורווח גדול מידי בין קוביות המרכז לקוביות הצד, מה שמביא לחוסר אמיתי בקוביות אוחזות בכל הטיה של האופניים למעט השכבות רציניות בהן קוביות הצד מתפקדות מצוין. ניתוח הסיבות לחוסר עקיבת שטח, אחיזה בפניות וחוסר רצון לרכיבה מהירה מאד בוצע מכוון שאנו סבורים לעם מזלג קדמי אחר וצמיג קדמי אחר האופניים היו מרגישים אחרת לגמרי. אין זה אומר שצריך חלקי קצה על אופניים, לראיה, חלק גדול מהאופנים החשמליים שבחנו היו בעלי מזלגות בסדרות אמצע וללא פיצ'רים מיוחדים, ותפקדו טוב יותר מאשר על אופניים רגילים. זוהי בעיקר הערה למי שמעוניין לרכוש אופניים כאלו – לדעת לסנן ולזקק את התחושות מכוון שהאופניים הללו הנם פלטפורמה טובה יותר ממה שהצלחנו לחוות בתקופת המבחן.

שאר מערכות האופניים אמנם אינם מערכות קצה, אך תפקדו מצויין לאורך תקופת המבחן. מגן השרשרת הייחודי בעל הגבשושיות שמר על שקט נטול הצלפות, מוט הכיסא עבד ללא תקלות ובלמי הגייד RE היו מודולריים למדי ואפשרו לאופניים להאט ולעצור מבלי לנעול את הגלגלים. לעומת זאת, בבלימות מורכבות בשיפועים חדים הורגשה ספוגיות וחוסר עקביות מסוימת בעוצמת הבלימה.

לבולם האחורי מתג בעל שני מצבים – פתוח ונעול אשר נשאר פתוח בתקופת המבחן. פשוט אין בו צורך. האופניים מאד יציבים בנקודת הסאג ולא הורגש נדנוד במצב בולם פתוח. המתלה קשיח מספיק ואינו שוקע או מתנדנד גם בפידול מאומץ בתאוצות ביניים, תכונה חשובה גם לניהוג האופניים והשליטה בהם וגם לחסכון בסוללה.

e-MTB במבחן Specialized Turbo Levo Comp 2019
e-MTB במבחן Specialized Turbo Levo Comp 2019
e-MTB במבחן Specialized Turbo Levo Comp 2019

מוטוליין 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200

סיכום

הטורבו ליבו הם אופניים פורצי דרך בתחום האופניים החשמליים, מיום השקתם הם הוו הסמן הימני ומודל לחיקוי בקרב רוב היצרנים. אלו אופניים מאוזנים מאד שמתאימים לקהל רחב ביותר של רוכבים וסגנונות רכיבה, בעלי גימור טוב ומראה ייחודי ומובדל. מערכת ההנעה והבקרה בשילוב האפליקציה, פורצת דרך ומקנה יתרון יחסי משמעותי בקסטומיזציה של האופניים לצרכי הרוכב ובשיפור חווית הרכיבה וניצול הסוללה. הסוללה המוגדלת מאפשרת לרוכש להחזיק בידיו אופניים חשמליים כמעט ללא מגבלות אנרגיה בתשלום משקל אשר אמנם מורגש, אך לטעמי כדאי. השנה עם התכנון מחדש של השלדה, גודל הגלגלים והגיאומטריה המעודכנת, הם מושכים וכדאיים מתמיד.

הייתי אומר שהליבו הם הילד הטוב של אופני האול מאונטיין החשמליים. הם נוחים לרכיבה, בעלי מערכת חשמל מתקדמת וניתנת להתאמה, הם מאוזנים באוויר וזריזים על הקרקע. הם יבצעו כל משימה שתדרש מהם בצייתנות אך לא יוציאו את השדים מהרוכב, לא ימשכו אותו לשגר את עצמו מקיקר מזדמן או לבצע CUTTIES בכל 4X4. המתלים והבולמים הראו מגבלת אחיזה ושליטה במהירות גבוהה בשטח סלעי אך הזויות וקשיחות השלדה הקנו המון בטחון ברכיבה מהירה בשטח חלק (אדמת סינגל חומה או כביש).

e-MTB במבחן Specialized Turbo Levo Comp 2019
e-MTB במבחן Specialized Turbo Levo Comp 2019

מוטוליין 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200

לתחושתי, המזלג הקדמי והצמיג הקדמי פוגעים ביכולות האופניים ואינם בחירה מתאימה לדגם זה. לו הייתה תקופת המבחן ארוכה יותר, היינו שמחים לבצע החלפה של רכיבים אלו ולהמשיך את המבחן. חשוב לזכור שאלו אינם אופני אנדורו ומי שמחפש להחליף את אופני האנדורו שלו לחשמליים, כנראה יעדיף את אחיו הגדול של LEVO, ה KENEVO בעל מהלך המתלים העמוק יותר וזוויות מתאימות יותר למהירות גבוהה בירידה.

בשורה התחתונה, ה LEVO קנו את מקום הכבוד שלהם בסגמנט החשמליים בצדק. התכנון הקפדני, המראה המודרני והייחודי, רמת הגימור והתנהגות האופניים ברכיבה הופכים אותם למושא להערצה והגדלת החשק. על הרוכשים הפוטנציאלים לקחת בחשבון שייתכן ותדרש מצדם השקעה נוספת בהחלפת או שדרוג מנגנון השיכוך של המזלג הקדמי.

e-MTB במבחן Specialized Turbo Levo Comp 2019

מוטוליין 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200

Comments

comments

כתבות נוספות