Whistle B-RUSH C9.2

eMTB במבחן

LTR 1070×200
קונה 08-2 1070×200
בוץ 2 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
קונה 07-1 1070×200
105 1070×200
KTM  1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200


יבואן: ד.ל.ב מוטוספורט    מחיר: 29,990 שקלים


בחן, כתב ודגמן: בני(בנג'י) גרנות     צילום סטילס, וידאו ועריכה: דותן הלוי

ארץ המגף תמיד תהיה בעיני מדהימה ומושלמת. השפה, העיצוב, הירידה לפרטים הקטנים, הטבע עוצר הנשימה, והפשטות לצד הקידמה. כל אלה הופכים את איטליה ליעד המועדף עלי באופן אישי הן לחופשות משפחתיות ובעיקר כיעד לחופשות אופניים מדהימות שמצליחות להשאיר טעם של לחזור לשם שוב ושוב. אז מדוע נכתב כל הפרומו הזה למבחן אופניים אתם שואלים? זה משחק מקדים לדגם האופניים האיטלקיים שהועברו אלינו למבחן. אופניים בעיצוב שונה ומסקרן שגרם לי לבהות בהם ארוכות, ובעיקר לתהות מהי הדרך המהירה ביותר לצאת ולנסות אותם באזורי הרכיבה שלי.

מותג האופניים Whistle הוא מותג אופני השטח החשמליים של קבוצת Atala, קבוצת אופניים איטלקית, ותיקה (חוגגת 100 שנה) ומשמעותית בארץ המגף היושבת במונזה ומתמחה בעיקר באופניים עירוניים. הקבוצה האיטלקית היא חלק מ Accell Group ההולנדית, אחד מתאגידי האופניים הגדולים והחזקים בעולם, תחתם פועלים כמה ממותגי האופניים המוכרים בעולם כמו גוסט, לאפייר וראלי. דגמי המותג מתוכננים, נבדקים ומורכבים במונזה איטליה במפעל הבית של Atala, אך כמו ברוב מותגי האופניים הגדולים השלדה מיוצרת במזרח אסיה.

את Whistle מייבאים ומשווקים בארץ ד.ל.ב מוטוספורט מבית לובינסקי, יבואני אופני KTM. זהו אחד מיבואני האופניים המשמעותיים בישראל, הידועים בתודעת השירות הגבוהה שלהם והקשר החם עם הלקוחות.

HIGHLIGHTS

  • שלדת קרבון מלאה בעלת מהלך מתלה של 150 מ"מ.
  • מזלג קדמי FOX 38 FLOAT EMTB FIT 4 מהלך 160 מ"מ
  • בולם אחורי FOX FLOAT X2 PREFORMANCE ELITE.
  • חיווט פנימי מלא בתוך השלדה.
  • מערכת חשמלית SMART SYSTEM CX מבית BOSCH דור 4 המספקת 250 וואט ומומנט של עד 85 ניוטון/מטר.
  • סוללה נשלפת בעלת קיבולת של 750 וואט/שעה מביתBOSCH .
  • מערכת שליטה .BOSCH KIOX 300
  • גלגלי 29 אינץ' וצמיגים ברוחב "2.6 מבית שוואלבה.
  • מערכת הינע 12 הילוכים משולבת SHIMANO DEOR/XT
  • זווית ראש 65 מעלות.
  • זווית כיסא 76.4 מעלות.
  • משקל אמיתי 26.3 ק"ג ללא פדלים למידה M.

מפרט מלא ניתן למצוא באתר היבואן

LTR 1070×200
קונה 08-2 1070×200
בוץ 2 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
קונה 07-1 1070×200
105 1070×200
KTM  1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200

שלדה ומתלה

שלדת הקרבון של ה Whistle בהחלט מרשימה ומושכת תשומת לב רבה סביב. מדבקת הלוגו השחורה נבלעת בצבע השחור מט של השלדה שמוסיף עוד מסתורין לחבילה ורבים לא מבינים על איזה מותג מדובר. רק כאשר מתקרבים ממש קרוב ניתן להבחין בלוגו של המותג. צינורות השלדה מעובים ובשרניים עם נוכחות מאוד בולטת, ובאופן כללי נראה שלא חסכו כאן בכמות יריעות הקרבון ושכבות השרף. בשלדה יש מקום לבקבוק מים גדול בתוך המשולש הקדמי אך אני לא השתמשתי בו לאורך המבחן.

כמו אצל יצרנים אירופאים רבים שניצלו את פקיעת פטנט ה FSR, השלדה מבוססת על מתלה 4 זרועות בתצורת הורסט לינק (לשעבר), כלומר ציר המתלה האחורי ממוקם על קצה תומכות השרשרת סמוך לציר הגלגל האחורי. רק נזכיר שייחודו של מתלה זה הוא העובדה שהוא מאוד אקטיבי ולא מתקשח תחת בלימה. במילים פשוטות יותר, המתלה מאפשר תנועה רציפה וחלקה של המתלה מבלי שהמעצורים יסרסו את תפקודו בזמן עבודתו במורד.

LTR 1070×200
קונה 08-2 1070×200
בוץ 2 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
קונה 07-1 1070×200
105 1070×200
KTM  1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200

תומכות השרשרת (ציינסטיי) הן באורך 455 מ"מ, נתון שהוא לא מהקצרים וגם לא מהארוכים בסגמנט. זהו אורך שמספק את התמיכה הנדרשת לשימוש במתאר רחב של מסלולים ובשליטה על האופניים בזמן עליות תלולות, העברת משקל אל מרכז האופניים, מניעת הזדקרות הגלגל הקדמי וסיוע בסיבובים צפופים.

מידת הריץ' מותאמת למידות השונות המוצעות ולא מוגזמת כפי שרבים מהיצרנים לעיתים נוטים לתכנן לאחרונה. בזמן עמידה על האופניים קיים מרחק מצוין והגיוני לשליטה על ההיגוי ומיקום הרוכב מרגיש טבעי ונוח.

זווית הכיסא 76.4 מעלות, שומרת את הרוכב מעל הקראנק גם לדיווש יעיל וגם להעברת משקל אל מרכז האופניים לטובת חלוקת משקל נכונה ושמירה על יציבות. זווית הראש 65 מעלות היא לא קיצונית ומעניקה תחושה התקפית טובה בירידות ומאידך גם מנח נוח יחסית לעליות.

LTR 1070×200
קונה 08-2 1070×200
בוץ 2 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
קונה 07-1 1070×200
105 1070×200
KTM  1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200

מערכת חשמלית

לב ליבם של אופניים חשמליים היא המערכת החשמלית שנבחרת לרוב על ידי יצרן האופניים מטעמים ושיקולים של קדמה טכנולוגית מול מתחרים, שירות גלובלי, אמינות, פונקציונאליות והאינטגרציה עם שאר מערכות האופניים. Whistle  בחרו להרכיב על האופניים שלהם את המערכת החדשה והמעודכנת ביותר של BOSCH הגרמנית הוותיקה, הגדולה והאמינה. CX4 SMART SYSTEM היא העדכון האחרון של המערכת השכיחה בעולם, המחברת בין מנוע עוצמתי לבין סוללה גדולה, ונשלטת באמצעות שלט חדש, גדול ובולט. בולט מידי… על כך בהמשך.

המנוע מייצר מומנט של עד 85 ניוטון/מטר עם כוח זמין המורגש מרגע הלחיצה על הדוושות, ומנוהל דרך המערכת SMART SYSTEM בעלת 4 מצבי סיוע: ECO-TOUR PLUS-EMTB-TURBO. שניים מתוך ארבעת המצבים (Eco ו- Turbo) מאפשרים כיול של רמת הסיוע והדינאמיות דרך אפליקציית FLOW החדשה, ושני האחרים לא מאפשרים התערבות כלשהי היות והם מצבים אוטומטיים שתפקידם לסייע לרוכב בצורה אופטימאלית ללא התערבות מצידו.

מצב EMTB מייצר מעברים אוטומטיים בין שני מצבים TOUR ו- TURBO בהתאם להתנגדות המופעלת על המנוע ועוצמת הפידול, ומצליח לייצר רצף רכיבה חלקה עם אחיזה טובה ללא התערבות מצד הרוכב (מלבד העברת הילוכים סטנדרטית). מצב שליטה זה מאוד נוח ופרקטי לרוכב הממוצע אך מי שמתכוון לייצר טווחי רכיבה ארוכים מאוד, יצטרך לוותר על מצב זה ולבחור במצב +TOUR.

מצב  +TOUR יודע לעבוד עם שלושה מצבי עזרה ECO, TOUR, TURBO ומבצע אופטימיזציה בין המצבים לרכיבה חלקה יותר וחסכונית יותר בצריכת הסוללה.

dh5_9887

LTR 1070×200
קונה 08-2 1070×200
בוץ 2 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
קונה 07-1 1070×200
105 1070×200
KTM  1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200

מערכת שליטה ומסך

בצידו השמאלי של הכידון מורכב מנגנון השליטה החדש ל- 2022 מבית בוש עליו נמצאים שישה כפתורים! בורר מעבר בין מצבי הסיוע השונים ע"י שני כפתורים, כפתור הדלקה וכיבוי, כפתור מצב הליכה ובנוסף שני כפתורים המאפשרים דפדוף במסך הדיגיטלי הצבעוני KIOX המצורף למערכת. המסך מאוד נוח ואיכותי, הוא מאפשר צפיה בכל המידע הרלוונטי כגון: מצב הסוללה, קאדנס, מצבי סיוע, מרחק וגובה מצטברים, הקלטה של מסלולים והצגתם במסך וכו'. הוא גם מאפשר את נעילת האופניים במצב גניבה ועוד הפתעות נגישות מעניינות. השלט החדש גם מאובזר בכמה נורות חיווי המאפשרות להתריע על מצב הסוללה במידה והשארתם את המסך בבית.

LTR 1070×200
קונה 08-2 1070×200
בוץ 2 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
קונה 07-1 1070×200
105 1070×200
KTM  1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200

סוללה

בעיני הסוללה היא השלאגר של המערכת הזו, סוללת 750 וואט/שעה מקורית ונשלפת המייצרת טווחי רכיבה ארוכים במיוחד. אני מאוד אוהב רכיבות טכניות מאומצות משולבות עליות קשות ומאתגרות וסוללה בעלת קיבולת גדולה עם מנוע חזק היא בהחלט שילוב מנצח. הצלחתי לרכב במהלך המבחן מסלולים עם טווחים גדולים במיוחד בפער ניכר מהמתחרים הישירים. אבל חשוב לציין שהפער במשקל בין סוללה זאת לסוללת ה 625 וואט/שעה של בוש הוא כ 900 גרם. את הסוללה ניתן לפרק בקלות אל מחוץ לשלדה לצורך טעינה חיצונית או הורדת משקל משמעותי של 4.4 קילוגרמים ממשקל האופניים לטובת העמסתם על הרכב או אחסנה.

שקע הטעינה נמצא על הטופטיוב (צינור עליון של משולש קדמי) הוא ממוקם גובה ונוח לתפעול בעת החיבור לטעינה, אך מצד שני הוא הורס מעט את מראה החלק של השלדה. מכסה שקע הטעינה עשוי גומי אלסטי שלא מייצר אטימה ולא ברור כמה יחזיק מעמד ומה קורה אם נכנסים לתוכו נוזלים?

חיישן המהירות של המערכת החשמלית ממוקם מתחת לוונטיל של הגלגל האחורי, מקום מועד לפורענות לכאורה אך לא הצלחתי לאתגר אותו בתקופת המבחן.

LTR 1070×200
קונה 08-2 1070×200
בוץ 2 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
קונה 07-1 1070×200
105 1070×200
KTM  1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200

אבזור- על הצד הגבוה של סקלת המפרטים

בחירת החלקים העוטפים את שלדת ה WHISTLE מושכלת ומעל הכל נותנת תמורה טובה ביחס לאופניים במפרט דומה אצל המתחרים. המזלג הוא +FOX 38 eMTB- הגרסה הייעודית לאופניים חשמליים. זהו מזלג עם רגלים תחתונות קשיחות ועמידות מאוד לעומסי פיתול. הרגלים העליונות (החלק שזז) עשויות צינורות בקוטר חיצוני של 38 מ"מ ודופן עבה במיוחד (בגרסה החשמלית). מתוקף כך המכלול הפנימי (הדמפר) הוא למעשה דמפר FiT4 של מזלגות 36 ולא דאמפר Grip 2 כמו במזלגות ה 38 הרגילים. אמנם דמפר עם פחות אפשריות כיוון, אבל הרבה יותר פשוט ואינטואיטיבי לרוב המוחלט של הרוכבים.

הבולם האחורי 2X מבית FOX הגיע ברמת PERFORMANCE ELITE בעל כיווני ריבאונד וקומפרשין ואפשרות הקשחת הבולם (לא שצריכים זאת בחשמליים). הוא תפקד מצוין ואני באופן אישי מאוד אוהב אתו ומעדיף אותו על פני בולמי אויר אחרים. לטעמי הוא מצליח לרסן כל מתלה פרוגרסיבי ולהפוך אותו לנעים ועמוק שסופג כל מהלומה בקלות.

מערכת ההינע בעלת 12 הילוכים מבית שימנו משולבת שיפטר ומעביר ברמת XT וקסטה ברמת דאור. המערכת עבדה מצוין במהלך המבחן, אך אני באופן אישי פחות מתחבר למערכות מרובות הילוכים באופניים חשמליים. העמידות הנמוכה שלהם בעומסים לא מספקת וחוסר הדיוק שנוצר מכל מכה קטנה יכול לעצבן. הצורך ב 12 הילוכים בעיני מיותר היות ויש מנוע עוצמתי שמסייע. זאת כרגע המגמה הרווחת אצל כל היצרנים ונאלץ להמתין למערכות ייעודיות לאופניים חשמליים עמידות וחזקות יותר ששיווקם כבר החל.

לשלדה מחוברים סט גלגלי 29 אינץ' גנריים ברוחב פנימי של 30 מ"מ וצמיגי 2.6 אינץ' שמקבלים מרווחי בוץ נאים ביותר או במקרה שלנו בארץ, מרווח נדיב לשחרור אבנים טועות. סט הגלגלים עשה עבודתו בצורה יעילה ותקינה, היה הצורך לבצע איזון וחיזוק שפיצים לאחר כמה רכיבות שטח מאומצות כמו בכל סט גלגלים חדש. צמיגי השוואבלה שנבחרו בקיט עבדו מצוין. הצמיג האחורי  EDDY CURRENT הכבד והייעודי לחשמלי עמד בגבורה בכל תלאות הדרך שהעברתי אותו, אך נטה להחליק על סלעים מאובקים והוריד בטחון במקומות שאחיזה חשובה. הצמיג הקדמי MAGIC MARY בעל הקוביות הגבוהות יצר אחיזה מצוינת בדרדרות האיומות של חודש יוני-יולי.

מעצורי SHIMANO XT בעלי 4 בוכנות הם מוצר מעולה שאף פעם לא מאכזב, עוצר בהחלטיות בכל ומאוד יציב וצפוי.

מוט הכיסא ההידראולי אומנם מוזהב, אבל אינו פוקס טראנספר קאשימה אלא מוט גנרי של היצרן. במידת מידיום הוא מגיע באורך של 125 מ"מ בלבד. זה אולי טוב לאופני XC או אופני AM לייט, אבל פחות מתאים לאופניים חשמליים בסגמנט הזה, שונה מהמגמה הרווחת בשנים האחרונות של מוטות כיסא ארוכי מהלך בסגמנטים האגרסיביים בכלל ובאופני שטח חשמליים בפרט, ופרקטית לעיננו לא תואם כלל את סגנון הרכיבה שלי.

LTR 1070×200
קונה 08-2 1070×200
בוץ 2 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
קונה 07-1 1070×200
105 1070×200
KTM  1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200

על השביל

התמקמות ראשונה על האוכף מרגישה בבית מבחינת גאומטריה, אני 173 ס"מ על שלדה במידה מדיום והמנח מרגיש טוב. האוכף המקורי הקצר והקשיח שמגיע על האופניים הוחלף מייד לאוכף רך ונוח יותר ויצאתי לשבילים.

הדבר הראשון שמורגש על ה Whistle הוא כמובן המשקל הגבוה שלהם. בעוד שרוב המתחרים נמצאים בטווחי המשקלים של 22-25 קילו, הוויסל נושקים ל 27 ק"ג בתוספת הפדלים. משקל זה מגיע בראש ובראשונה מהסוללה הכבדה, אליו מתווספים ככל הנראה שלדה יחסית כבדה, וצמד צמיגים וגלגלים לא מהקלים בשוק.

נדרשו שתי רכיבות הסתגלות ביער כרמי יוסף וירושלים, וברכיבה השלישית הגיע החיבור לאופניים. העברת משקל היא עקומת למידה שנדרש לה זמן על הוויסל כדי לתמרן אופניים במשקל של כ 27 קילו. ברגע שעוברים משוכה זו הכל הופך לטבע שני, לא חושבים יותר על המשקל ומתרכזים בהנאה שברכיבה ובביצועי המעטפת שלהם. למדתי כיצד להסתגל למשקל הגבוה, להתנתק בראש ובגוף ממה שאני רגיל והכרתי עד כה מאופניים אחרים שבחנתי. מעבר לכך גם הייתי צריך ללמוד כיצד לתפעל בצורה נכונה ומיטבית את המערכת החשמלית של בוש שלא היה לי ניסיון רב איתה.

LTR 1070×200
קונה 08-2 1070×200
בוץ 2 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
קונה 07-1 1070×200
105 1070×200
KTM  1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200

בעוד שהמערכות החשמליות האחרות שהתנסיתי עימן דורשות עבודה בקאדנס גבוה (מהירות סיבובי רגליים), במקרה של בוש מדובר על משהו אחר לגמרי. אזור הנוחות והכוח הזמין והיציב של המערכת דווקא עובד טוב יותר בקאדנס נמוך. לטעמי זאת הסיבה שבוש בחרו להרכיב פלאטה קדמית של 36 שיניים על הקראנק, בעוד שחברות אחרות משתמשות בפלטה של 32-34 שיניים. עוד למדתי כי המצב האוטומטי +TOUR הוא המצב האופטימלי עבורי ברוב הרכיבות שלי, בעיקר באזורי האופנועים עם העליות המאתגרות שאני אוהב מאוד באזור אשתאול. מצב EMTB הוא חזק יותר משמעותית ופחות התאים לסגנון הרכיבה שלי. הכוח שמגיע מהמנוע בין המצבים האוטומטיים מתפרץ חזק מידי ופחות נשלט בעליות בהן צריך דיוק בהעברת כוח. מצב TURBO מאוד חזק על סף האלים, וכמעט ולא השתמשתי בו. זאת מעבר לעובדה שהוא זולל סוללה ומוריד משמעותית את טווחי הרכיבה. מצב ECO הנמוך מבין המצבים יכול להתאים לטיולים ארוכים ולרכיבות סינגלים קק"ל ולייצר טווחים גבוהים ביותר.

שלדת האופניים מאוד קשיחה ומשדרת תחושה של חדות ודיוק בהיגוי ובביצועים בכלל. רוכב שידע להעריך תכונות אלו והם מתאימות לו, מאוד ייהנה מהאופנים באזורים צפופים וטכניים. מתלה האופניים יציב אך לעיתים מעט פרוגרסיבי וקופצני מידי. במהירויות גבוהות הייתה חסרה לי בליעה ודריסת שטח והתקשיתי לעיתים לשמור על קווים. אך במהירויות בינוניות ובשטח טכני איטי המתלה הפתיע לטובה והצליח להצמיד את הגלגל היטב לקרקע. אני מניח שגם למשקל הגבוה של האופניים יש כאן תורמה נכבדת להצמדות. ככלל הוויסל מרגישים יותר אופני שבילים/AM מאשר אופני אנדורו אגרסיביים, וזה לטובה במקרה זה. הגאומטריה נוחה ומתאימה למרבית המסלולים שארצנו יכולה להציע, אך אל תצפו לשבירת זמנים בירידות המהירות כאמור.

LTR 1070×200
קונה 08-2 1070×200
בוץ 2 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
קונה 07-1 1070×200
105 1070×200
KTM  1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200

בורר מצבי הסיוע והשליטה החדש של בוש בולט ומגושם. הוא מאוד חשוף לפגיעה ולא מאפשר הפיכת האופניים לטובת תיקון פנצ'ר מבלי להידרש לזה. התפעול בזמן רכיבה לא אינטואיטיבי כל כך ודורש הסתגלות. הכפתורים הרבים על השלט מאוד צפופים וקשה להבין מה נלחץ ועל איזה מצב סיוע אני נמצא. לא אחת עברו מצבי מסך וסיוע בזמן רכיבה באופן לא יזום, ככל הנראה בגלל תנועת אצבעות לא נכונה. אני מניח שעם הזמן והתרגול השימוש בשלט הופך לאינטואיטיבי יותר, אבל גודלו ובעיקר הבולטות שלו היא בעיתית מאוד בעיני.

להפתעתי בקפיצות ובזמן אוויר האופניים הרגישו מצוין למרות המשקל הגבוה. להפתעתי הם עולים בקלות לאוויר, נשלטים ובעת נחיתה הבולמים עבדו מעולה, ספגו היטב את האימפקטים החזקים והרגשתי ביטחון מלא לשחרר אלמנטים מסוגים שונים.

LTR 1070×200
קונה 08-2 1070×200
בוץ 2 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
קונה 07-1 1070×200
105 1070×200
KTM  1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200

סיכום

ה Whistle B-RUSH C9.2 הם אופני שבילים אגרסיביים בעיצוב איטלקי יפיפה ומסובב ראשים.

המערכת החשמלית המשובחת מבית בוש דומיננטית, אמינה, וחזקה. יחד עם הסוללה הגדולה שמגיע איתה היא יכולה לייצר טווחי רכיבה ארוכים ולהוסיף עוד המון כיף לרכיבה. אחרי רכיבה של כמה שבועות על המערכת הזאת ברור לחלוטין מדוע היא המובילה בעולם.

משקל האופניים הוא פרמטר שאי אפשר להתעלם ממנו אך בהחלט ניתן להסתגל אליו וללמוד את סגולותיו. מה גם שנראה שהמשקלים הולכים לגדול אצל יצרנים רבים בשנה הקרובה בעקבות המעבר לסוללות גדולות יותר, וחלקים עמידים וכבדים הרבה יותר כמו בולמים ייעודיים, צמיגים וגלגלים.

איכות השלדה, קשיחותה ובחירת החלקים החכמה בעיקר בגזרת הבולמים, ממקמים את ה Whistle גבוה מאוד בסעיף התמורה לכסף ביחס למתחרים האחרים בשוק. נראה שזה מדבר ללא מעט לקוחות, ולפי הרשתות החברתיות מסתמן שה "איטלקייה השורקת" היא להיט מכירות לא קטן.

למי האופניים מיועדים? לרוכבים שמחפשים אופניים גדולים ועוצמתיים, אשר רוצים לקבל תמורה מיטבית לכספם. כאלה שמחפשים עיצוב לצד ביצועים וטכנולוגיה עדכנית, יחד עם שירות מצוין של יבואן גדול ומנוסה שמבין את צרכי לקוחותיו.

LTR 1070×200
קונה 08-2 1070×200
בוץ 2 1070×200
מוטואופן 05 1070×200
קונה 07-1 1070×200
105 1070×200
KTM  1070×200
REC01 1070×200
טרק מורז 1070×200

כתבות נוספות