דמו 25 1070×200
מצמן הקלר 1070X200
BH1 1070×200
פדלים ביאנקי 1070X200
פוקס מבצע נעלים 1070X200
KTM 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
וויסל 1 1070X200
מוטוליין 1070×200
טרק 11.23 1070×200

רכב וכתב: אריק פלדמן  צילומים: יצרן, אוסף אישי


בספטמבר האחרון נסעתי ל"ביקור מקצועי" בפסטיבל Sea Otter Europe בג’ירונה ספרד, פסטיבל האופניים הגדול באירופה ומהגדולים בעולם. יצא לי להיות בכמה אירועי אופניים גדולים בעולם, זה הוא אחד המרשימים והגדולים שחוויתי. לונה פארק של אופניים עם מאות רבות של דוכנים בכל סגמנט אופניים אפשרי, אלפי זוגות אופניים- מין הסתם רובם חשמליים ומיד אחרי זה אופני גראבל באופן בולט. אלפי רוכבים, ומעל הכל אווירה מטורפת, ייחודית ולא קפוצה שתואמת לחלוטין את האופי הספרדי של רוב המבקרים. מודה, זה היה די מרשים, כמעט כמו פסטיבל ה־Demo Day של Bike.il בארץ…

בנסיעה הזאת החלטתי מראש להתמקד בגראבל (דיי קשוח כשסביב יש כלכך הרבה דברים שמענינים) הן מבחינת סקירה של דגמי אופניים חדשים, ואיך לא רכיבה- בכל זאת ג'ירונה, ככה"נ גן העדן של הגראבל באירופה. בין שעות על הרגליים באקספו לשעות על האוכף, מצאתי זמן לקפוץ למטה של Factor בפאתי בעיר. בתיווך ריסייקלס, היבואן המקומי פגשתי את John Ebsen, מנהל המכירות העולמי של החברה. דני צנום, רוכב עבר מקצועי, כזה שעדיין נראה כאילו סיים ממש לפני הפגישה אימון טיפוס בן שלוש שעות. תכלס כשאדם כזה מדבר איתך על אופניים, אתה יודע שהוא לא רק "מוכר מוצר" – הוא מדבר מתוך שרירים כואבים ושיזוף מוזר.

דמו 25 1070×200
מצמן הקלר 1070X200
BH1 1070×200
פדלים ביאנקי 1070X200
פוקס מבצע נעלים 1070X200
KTM 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
וויסל 1 1070X200
מוטוליין 1070×200
טרק 11.23 1070×200

Factor– ממפעל לייצור שלדות, למותג על עצמאי

Factor היא אחת מאותן חברות שהתחילו למעשה מאחורי הקלעים (כמו מרידה, ג'יאנט ועוד). במקור הם יצרו שלדות קרבון עבור מותגים אחרים, עוד מפעל ייצור "אנונימי" בטאיוואן. עם הזמן, כשהבינו שהידע ההנדסי שלהם שווה זהב, הם הפכו ממפעל OEM למותג עצמאי.

מאחורי החברה עומד כיום רוב גיטליס, אמריקאי עם תשוקה לרייסינג, ובצמוד אליו הנהלה בריטית שמביאה איתה את הדיוק האנגלי הידוע. השילוב הזה יצר משהו מיוחד, הם מגדירים זאת כ "מותג אופניים שמדבר ביצועים ואיכות ייצור באותה נשימה".

גון מרחיב ומספר שמה שנותן להם יתרון על מותגים רבים אחרים הוא הקרבה בין המחשב למפעל. כשמהנדס יכול לעבור מהתוכנת התיכנון שלו אל רצפת הייצור באותו יום, תהליכי הפיתוח מתקדמים בקצב גבוה. אין “נשלח לסין, נחכה לפרוטוטייפ”. הכול קורה תחת אותה קורת גג, וזה ניכר בתוצרים.

למרות שכביש הוא לא העולם שלי, אי אפשר שלא היה להתרשם מדגמי האופניים החדשים שראיתי שם, חלקם עדיין סודיים, ללא שם, ובאיסור חשיפה או צילום. אבל אני שם כאמור בשביל הגראבל…

Ebsen סיפר שכמו אצל יצרנים רבים אחרים, גם ב-Factor מזהים את השינוי בעולם. “אופני כביש הם עדיין הלב שלנו,” הוא אמר, “אבל יש ירידה ברכיבה בכביש הפתוח – גם בגלל נושא הבטיחות וגם בגלל שגראבל פשוט כיף יותר.”

ואכן, גם הם רואים איך הגראבל הפך למגרש המשחקים החדש של רוכבי הכביש: שבילים נהדרים ברחבי העולם, אירועים ענקיים כמו Unbound Gravel שמושכים אליהם את כל אלופי הכביש לשעבר, ולצידם אלפי רוכבים "רגילים" שמחפשים הרפתקה עם ערך מוסף. Factor, עם כל הDNA  ה" כבישוני רייסרי" שלה, מבינה את זה היטב.

ועדיין צריך לשים את הדברים בפרופורציה: Factor לא מתכננת לוותר על הזהות הרייסרית שלה. הגראבל מבחינתם הוא לא “תחליף נוח”, אלא המשך טבעי. עם זאת, הם כבר יותר מרומזים (ראיתי בעיניים) שבעתיד נראה גם דגמים נוחים יותר, עם בולמים קדמיים, קלירנס מוגדל וורסטיליות שמכוונת גם להרפתקאות של ממש.

דמו 25 1070×200
מצמן הקלר 1070X200
BH1 1070×200
פדלים ביאנקי 1070X200
פוקס מבצע נעלים 1070X200
KTM 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
וויסל 1 1070X200
מוטוליין 1070×200
טרק 11.23 1070×200

Factor Aluto – גראבל רייס אבל "פחות"

ואז הגיע הדבר שלשמו התכנסנו, הדגם החדש של פאקטור – Factor Aluto.

אם דגם ה-Ostro Gravel הוא סכין המנתחים של פאקטור- דגם רייס מובהק עם כל האפיונים של דגם כזה, אז ה-Aluto הוא הגרסה העדינה וה"מכילה" יותר. פחות רייסרי (או סופר רייסרי), עם מאפייני נוחות וורסטיליות גבוהה הרבה יותר. אבל בוא לא נתבלבל, אלה עדיין אופניים מבית Factor-הם חדים, קלים, מהירים ורייסרים באופי, רק עם קצת יותר מרווח נשימה.

השלדה עשויה קרבון מתקדם מתוצרת Toray ו-Nippon Graphite, עם גיאומטריה שמכוונת למהירות אך מאפשרת נוחות, יציבות וביטחון גם ברכיבות ארוכה ורגועות יותר. מרווח הצמיגים הוא עד 47 מ״מ מאחור ו-52 מ״מ מקדימה, כמתבקש יש תא אחסון פנימי בשלדה, אפשרות התקנת דורופר, והכידון (בדגם שרכבתי עליו) אינטגרלי מתוצרת מותג הבית של פאקטור Black Inc, עם flare עדין של 14 מ״מ שמעניק תחושת שליטה מדויקת.

Factor ממשיכה בקו שלה גם בדגם הזה, אין כבלים לטובת מערכות מכניות, רק מערכות אלקטרוניות אלחוטיות. הגישה נקייה, מודרנית, ומאוד ממוקדת.

דמו 25 1070×200
מצמן הקלר 1070X200
BH1 1070×200
פדלים ביאנקי 1070X200
פוקס מבצע נעלים 1070X200
KTM 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
וויסל 1 1070X200
מוטוליין 1070×200
טרק 11.23 1070×200

כשה Aluto פוגש את הכורכר של ג'ירונה

את ה-Aluto סקרתי במתאר ג’ירונה טיפוסי: שבילי גראבל סופר מהירים, קטעי אספלט מפותלים, קצת אדמה מחורצת ומידי פעם בוץ "ידידותי" …

ראשית המראה, בכל זאת פאקטור- הם כלכך טובים בזה… הצביעה מדהימה, השלדה נראית מהוקצעת בקווים זורמים, ועם רמת גימור שמרגישה כמו תכשיט, במיוחד כשמוסיפים לזה את מערכת ה Force XPLR היפיפייה של סראם שהגיע על האופניים ואת הכידון האינטגרלי.

ברכיבה, כבר מהקילומטרים הראשונים של החימום ממתחם ה Sea Otter במרכז העיר ועד היציאה לשבילי הגראבל שבחוץ, האופניים מרגישים כמו אופני כביש עם נשמה של גראבל – מגיבים בחדות, שומרים על מהירות גבוהה ומעבירים תחושת דיוק מדהימה.

דמו 25 1070×200
מצמן הקלר 1070X200
BH1 1070×200
פדלים ביאנקי 1070X200
פוקס מבצע נעלים 1070X200
KTM 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
וויסל 1 1070X200
מוטוליין 1070×200
טרק 11.23 1070×200

צמיגי Continental Terra Adventure  החדשים ברוחב 45 מ״מ נתנו שילוב מצוין בין אחיזה לגלגול על גלגלי ה של Black Inc THIRTY FOUR של פאקטור, ומערכת ה SRAM XPLR עבדה פשוט מושלם – העברה מהירה ומדויקת, בלמים חזקים וידיות מאוד נוחות. לוקח טיפה זמן להתרגל להעברה בשני שיפטרים, אבל די מהר זה מרגיש טבעי.

המנח הכללי על האופניים הרגיש לי טבעי ויחסית מוכר, יותר אופני "נוחות" מאופני רייס, כזה שבעיקר שידר יציבות- תחושה שאתה יושב בתוך האופניים, לא מעליהם. כשיושבים על ה־hoods ונחים על החלק השטוח, הכידון האינטגרלי של פאקטור נוח מאוד ופשוט "עובד". פחות אהבתי את הדרופרים שמקבלים סיבוב פנימה בקצה. לא ברור למה זה שם, אבל בסגנון הרכיבה שלי ברוב הזמן, זה פחות משנה.

מבחינת תחושה ברכיבה עצמה, הדבר הבולט ביותר הוא המהירות. האופניים מצליחים לייצר ולשמר מהירות באופן מדהים. זה קשור ככה"נ גם לגלגלים (רוחב 25 פנימי, פרופיל 34), צמיגים, למנח הכללי והנוחות. אבל כאן זה המקום לסייג, זה אמנם רייסרי פחות כפי שפאקטור מגדירים זאת, אבל זה עדיין מרגיש כמו אופני רייס ולא אדוונצ’ר מפנק. אתה מרגיש את החיבור לקרקע (לעיתים באופן ישיר מידי), את הדיוק בהיגוי, את התגובתיות המהירה. אבל בהתרשמות שלי גם אחרי שעתיים-שלוש בשטח ברכיבה אינטנסיבית חלקה מול רוח פנים חזקה, הגוף לא נשבר כפי שמצופה מאופני רייס.

דמו 25 1070×200
מצמן הקלר 1070X200
BH1 1070×200
פדלים ביאנקי 1070X200
פוקס מבצע נעלים 1070X200
KTM 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
וויסל 1 1070X200
מוטוליין 1070×200
טרק 11.23 1070×200

סיכום

ה Aluto הם אופני גראבל מודרניים ומדהימים ללא צל של ספק. אם אני מנסה לצאת לרגע מהבועה של ג'ירונה הגראבל פרנדלי, למתארי הגראבל הישראלים הטיפוסיים, אגדיר זאת כך:

אלה אופנים לרוכבי גראבל ישראלים שמחפשים אופניים יחסית וורסטיליים שבסדר העדיפויות שלהם, מהירות נמצאת גבוה ומובהק יותר על פני נוחות (אני מכיר לא מעט כאלה…).

אלה אופניים מהירים, חדים וקלים שמרגישים לעיתים כמו אופני רייסינג, אבל עם בחירת הצמיגים הנכונה יתנו גם מהירות של טיל וגם מעטפת נחות שלטעמי תהיה מצוינת לשבילים המגוונים של הרי ירושלים, השרון עמק יזרעאל או חבל לכיש.

דמו 25 1070×200
מצמן הקלר 1070X200
BH1 1070×200
פדלים ביאנקי 1070X200
פוקס מבצע נעלים 1070X200
KTM 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
וויסל 1 1070X200
מוטוליין 1070×200
טרק 11.23 1070×200

Comments

comments

כתבות נוספות
!-- Meta Pixel Code -->