

הודעה לעיתונות מאת שימאנו ישראל
שימאנו, שם נרדף לחדשנות בתחום רכיבת האופניים, משיקה היום את מערכת ההילוכים האלחוטית המלאה XTR M9200 Di2 – הדור החדש של טכנולוגית ההעברה האלקטרונית לרכיבת שטח שפותחה לראשונה ע"י החברה היפנית.
Di2 – מהפכת ההילוכים האלקטרוניים ששינתה את השוק
מערכת ה- Di2 (Digital Integrated Intelligence) של שימאנו הושקה לראשונה ב-2009 עם משפחת Dura-Ace לרכיבת כביש, והציבה רף חדש לדיוק, מהירות תגובה ואמינות בהעברת הילוכים. בהמשך הציגה שימאנו גרסאות Di2 גם לרכיבת שטח, אך אלו עדיין נשענו על חיווט פנימי בין הרכיבים ולא הצליחו להתחרות בנוחות ובפשטות של מערכות אלחוטיות מלאות.
במקביל, המתחרה העיקרית SRAM פרצה לשוק עם מערכות ה-AXS האלחוטיות המלאות – תחילה בכביש, ובהמשך שלטה כמעט לחלוטין בתחום השטח.
שימאנו שמרה על גישת "אלחוט-חלקי" עד השנים האחרונות – גם במערכות הכביש האלחוטיות החדשות שלה (Dura-Ace ו-Ultegra Di2 R9200/R8100), שהציגו ידיות אלחוטיות אך עדיין דרשו חיבור חוטי בין המעבירים לסוללה הפנימית. כעת, עם השקת ה-XTR M9200 Di2, שימאנו סוף סוף נכנסת בעוצמה לתחום האלחוטי המלא גם בשטח – עם מערכת שתוכננה מחדש מהיסוד וכוללת העברת הילוכים חלקה, תצורה נקייה לחלוטין מכבלים, ותמיכה מלאה בטכנולוגיות חכמות לרוכבי אופני חשמליים.

XTR M9200 Di2 – עיקרי המערכת החדשה
עם השקת המערכת האלחוטית החדשה שימאנו מציגה בצמוד אליה קבוצת רכיבים מלאה לסדרת M9200 הכוללת: מעביר אחורי, ידיות הילוכים, קסטות, קראנקים, בלמים, גלגלים ותמיכה מלאה באפליקציית E-TUBE – כולם תוכננו לפעול יחד כמערכת אינטגרטיבית מדויקת, אמינה ומותאמת לרכיבת שטח מודרנית.
אלחוטי לחלוטין – תגובה מיידית, התקנה נקייה
מערכת ה-Di2 החדשה מתבססת על חיבורי Bluetooth Low Energy ו-ANT+, ללא כבלים בין הרכיבים – מה שמוביל לתגובה מהירה במיוחד, אמינות גבוהה, והתקנה אסתטית ונקייה. ההילוכים עוברים בשקט, בדיוק מרבי, ובמהירות – גם תחת עומס כבד ובשטח מאתגר.


מעביר אחורי חדש – מוקשח, חכם, מוגן
המעביר RD-M9250 מתוכנן בעיצוב SHADOW ES עם מבנה רובסטי חזק ועמיד למכות יותר מאי פעם, פרופיל שטוח וצר במיוחד, שני קפיצי מתיחה חזקים מאוד לשמירה על השרשרת במקומה במקום מערכת הקלאץ' הוותיקה שפינתה את מקומה, יחידת מייצב אלקטרונית פנימי השולטת על מיקום המעביר ומחזירה את המעביר למיקום האחרון ולמצב פעולה תקין אחרי חבטה. הסוללה הפנימית מוסתרת בגוף המעביר, מוגנת לחלוטין, אך עדיין ניתנת לשליפה וטעינה בקלות דרך חיבור USB-C במטען המצורף לערכה, עפ"י שימאנו הסוללה מספקת טווח פעולה של כ-1000 ק"מ לטעינה.








שיפטר לשליטה מדויקת – ארגונומיה בהתאמה אישית
השיפטר החדש שתוכנן עם מבנה ארגונומי מדויק, הוא קטן מימדים ומאוד דומה למבנה של שיפטר מכני מסורתי המותאם לתנועה טבעית של האצבע- גם בתנוחות רכיבה אגרסיביות, ומאפשרות כיוונונים רבים להתאמה מוחלטת להעדפות הרוכב. השיפטר מייצר תגובה ברורה ללחיצה בדומה ללחיצה על שיפטר "רגיל". כל כפתור ניתן לתכנות אישי דרך אפליקציית E-TUBE, כולל שינוי כיווני ההעברה, שילוב פקודות מהירות (כגון מצב העברת הילוכים מרובה, כפולה או בודדת), כפתור שלישי לתכנות – לשליטה באפליקציית E-TUBE או במחשב רכיבה.





קסטות וקראנקים – גמישות בהתאמה ל XC, אנדורו ו-E-MTB
המערכת זמינה בשתי גרסאות קסטה: 10-51 שיניים או 9-45 שיניים. הקראנקים שזכו לעיצוב מחדש ויפה במיוחד מוצעים בגרסה קלת משקל לרכיבת XC או בגרסה עמידה ומחוזקת לרכיבת אנדורו.



מעצורים חדשים לבלימה מתקדמת – עוצמה, דיוק, עמידות
מערכת הבלמים החדשה כוללת קליפרים עם 4 בוכנות לרכיבת אנדורו או עם 2 בוכנות לרכיבת XC. השדרוג כולל גוף מוקשח, שמן מינרלי חדש בצמיגות נמוכה יותר (בלידינג קל יותר) ועמידות גבוהה יותר לטמפ' גבוהות, שיפור משמעותי בפיזור חום ותאימות לרפידות Ice-Tech. גם ידיות הבלם לרכיבת אנדורו מקבלות מבנה חדש לחלוטין עם ציר קרוב יותר לכידון להתאמה טובה יותר למגוון כפות ידיים, חוגת Reach חדשה על הידית, ובורר Free Stroke שמשפיע הרבה יותר על אופן פעולת המעצור.



גלגלי XC ואנדורו חדשים
הגלגלים החדשים בסדרת XTR M9200 מציעים שילוב אידיאלי בין משקל קל, עמידות גבוהה ותגובה מיידית. גרסת ה-XC כוללת חישוקי קרבון קלים בקוטר "29 עם רוחב פנימי של 29.6 מ"מ, חישורי טיטניום וזווית התחברות (engagement) של 3.5° ומשקל של 1,200 גרם לסט. לחובבי שבילים ואנדורו מוצעת גרסה מחוזקת עם חישוק Hookless ברוחב 30 מ"מ, חישורי נירוסטה ומבנה עמיד לפגיעות. שני הדגמים מבוססים על נאבות חדשות עם מיסבים סגורים ואטמים משופרים ודרייבר MICRO SPLINE מתקדם, לשילוב של ביצועים חלקים, תחזוקה קלה ויעילות מתמשכת.


מחירים וזמינות בישראל
שדרוג מערכת שימנו מכנית בכל רמה (12 הילוכים) למערכת XTR M9200 Di2 חדשה תעלה 4,499 שקלים כולל: מעביר, שיפטר, סוללה ומטען. המערכת זמינה כעת לרכישה בישראל.

התרשמות מהשטח: שבועיים עם ה-XTR M9200 Di2 החדשה של שימאנו
בחן וכתב: אריק פלדמן צילומים: אוסף עצמי
לפני כשבועיים קיבלנו לידינו את מערכת ה-XTR Di2 החדשה היישר משימאנו העולמית, דרך שימאנו ישראל להתנסות אמתית בתנאי שטח. מאז הספקנו לצבור כ-200 ק"מ של רכיבת סינגלים אינטנסיבית, עם לא מעט עבודה של העברת הילוכים תחת עומס, עליות, ירידות ומעברים טכניים. המערכת שהורכבה כללה את המעביר האחורי, שיפטר, קסטה, קראנק, ומערכת בלימה עם קליפרי XC וידיות בגרסת האנדורו – שילוב שאפשר לנו לבחון את המערכת בכל היבט.
בשקילת החלקים והשוואה אל מול מערכת XTR מכאנית שפרקנו, הפער במשקלים בין המערכת המכנית למערכת האלקטרונית החדשה הוא 200 גרם בלבד, רובו מגיע מהמעביר והסוללה.
מעביר קומפקטי וחסון– במבט חיצוני ראשוני המעביר עצמו עשה רושם חיובי מאוד – הוא אמנם לא קטן, אבל הוא קומפקטי יותר ממעבירי טרנזמישן של SRAM, עם עיצוב מוקפד כולל שימוש בחלקי קרבון ופרופיל צר שאמור להקטין את הסיכוי למכה צידית. בניגוד לגרסאות הקודמות גלגלי הפולי כאן אטומים כך שלכאורה הם לא אמורים לאסוף איתם שלל קוצים וענפים. המעביר עדיין לא קיבל מכה ישירה, כך שלא יצא לי לבדוק את מערכת הייצוב האלקטרונית ששימאנו מתהדרים בה, אך אני נוטה לסמוך עליהם בתחום זה, וככלל הוא משדר תחושת עמידות ורובוסטיות גבוהה מאוד.





ארגונומיה ותחושת שימוש טבעית– אחד הדברים הבולטים ביותר מהרגע הראשון היה השיפטר. בניגוד לשיפטרים אלקטרוניים אחרים שניסיתי, כאן השיפטר מאוד דומה בצורתו, באופן התפעול והתחושה המתקבלת ביד לשיפטר מכני רגיל – מדויק, מהיר, ובעיקר ניצב במיקום הנכון והמדוייק ביותר ביחס ליד ולאצבע שמתפעלת אותו. המיקום הכללי וזוויות הכפתורים ניתנים לכיוון פשוט וכמי שעובר תכופות בין דגמי אופנים שונים עם מערכות מכניות ואלקטרוניות, שמחתי לגלות שבניגוד למעבר ממכניות למערכות אלקטרוניות אחרות ששם נדרשתי "להתרגל", כאן לא נדרשתי לזמן הסתגלות כלל. הכול אינטואיטיבי, טבעי, ממוקם במדויק ופשוט עובד "רגיל".


תגובה חכמה – עדינה או מיידית לפי הצורך– הפידבק מהשיפטר מדויק וברור – לקח לי בדיוק שלוש דקות להבין שלחיצה "רדודה" תעביר הילוך בודד, לחיצה עמוקה יותר תעביר שניים בבת אחד, ולחיצה ממושכת תאפשר קפיצה רציפה לאורך הקסטה כולה. הפידבק שנותן השיפטר הוא לא של כפתור חשמלי, אלא ממש שיפטר עם כל החיספוס וכו' רק ללא כל הפעלת כוח. אני מצאתי את התחושה מאוד נעימה ומדויקת. ובזכות האפשרות לתכנות דרך אפליקציית E-Tube, ניתן לקבוע את אופי ההעברה, מספר ההילוכים בכל לחיצה, תפקוד הכפתורים, וקצב התגובה לפי ההעדפה האישית. בנוסף, המערכת משתלבת באופן מושלם עם מחשבוני הרכיבה של Garmin – כולל תצוגת מצב סוללה, הילוך נוכחי, ואפילו התראות מותאמות. החיבור מהיר ואמין, ומשלים את חוויית הרכיבה ברמה גבוהה מאוד.
העברת הילוכים – שקטה, חלקה ומהירה במיוחד– העברת ההילוכים היא אולי ההיבט המרשים ביותר במערכת. זוהי ההעברה החלקה ביותר שחוויתי אי פעם – גם תחת עומס משמעותי בטיפוס או בזמן האצה ביציאה מפנייה. העברת הילוך בודד מתבצעת כמעט ללא צליל או תחושה מורגשת, ובמעברים של הילוך כפול יש מכה קטנה. בהשוואה למערכות של סראם (כולל ה-Transmission), ההעברה של שימאנו פשוט שקטה ומעודנת הרבה יותר. ההעברה בסראם מדויקת מאוד, אבל עם תחושה פחות חלקה ויותר של "מכות".
יציבות שקטה – בלי קלאץ', בלי בעיות– בשונה מהמעבירים הקודמים של שימאנו שהשתמשו במנגנון קלאץ' מכני, אשר אמנם שיפר משמעותית את יציבות השרשרת אך דרש תחזוקה תקופתית ולעיתים יצר בעיות, בדגם החדש של XTR Di2 שימאנו בחרה בפתרון אחר: קפיץ חזק במיוחד שמייצר מתח גבוה תמידי בשרשרת – בלי מנגנון נעילה חיצוני וללא צורך בתחזוקה או בכיול. התוצאה, שקט מוחלט ויציבות מרשימה. גם ברכיבה אגרסיבית, עם קפיצות, דרופים וסינגלים מהירים, לא חווינו שום נפילת שרשרת, תזוזה או רעש של הצלפות.
בשונה ממערכות סראם שגם להם מערכת קפיץ מתוח באופן תמידי, כאן אין כפתור לנעילה של המעביר לצורך פירוק גלגל. זה אכן מצריך מעט יותר תנועה ומיומנות בעת הפירוק – אבל לאחר שמתרגלים, מדובר בפעולה פשוטה למדי שתכלס לא משפיעה על השימוש השוטף.




סוללה, אינדיקציה וחיבוריות– הסוללה ממוקמת בתוך גוף המעביר, מאחורי מכסה אטום. שליפתה פשוטה ונעשית באמצעות מנגנון נעילה שמונע פתיחה מקרית – פתרון אלגנטי ומאוד בטוח. לאחר שבועיים של רכיבה אינטנסיבי נרשמה ירידה של כ-20% בלבד ברמת הסוללה – נתון מרשים לכל הדעות. את מצב הסוללה הן של המעביר והן של השיפטר (2 סוללות שעון שטוחות) ניתן לראות כאמור דרך הגרמין.
סיכום ראשוני
מערכת ה-XTR Di2 החדשה של שימאנו היא אולי לא קפיצת מדרגה משמעותית בעולם ההילוכים האלקטרוניים לשטח בטח ביחס למתחרה העיקרית שנמצאת שם כבר הרבה זמן, אך היא לקחה את עבודת ההעברה המעולה של שימנו, העלתה אותה רמה והנגישה אותה. זאת מערכת חכמה, ארגונומית, שקטה, וסופר מדויקת. לא צריך להתרגל, לא צריך ללמוד מחדש – פשוט להתחבר ולרכוב.
שדרוג ממערכת מכנית של שימאנו (בכל רמה בתנאי שהיא עם 12 הילוכים) למערכת אלקטרונית הוא פשוט ביותר. לא מצריך החלפת קסטה, קראנק, שרשרת או כל חלק אחר- רק מרכיבים את המעביר והשיפטר והמערכת עובדת.
אנחנו נמשיך לבחון את המערכת המלאה לאורך זמן, ונפרסם מבחן שימושיות מעמיק, אבל כבר עכשיו אפשר לומר: מדובר באחת המערכות המדויקות והמרשימות ביותר שרכבנו עליהן.

עוצמה, שליטה ודיוק – סקירת התרשמות מהמעצורים החדשים
למרות שהורכבו על אופני דאון-קאנטרי (Orbea Oiz), בחרתי להרכיב את המעצורים בשילוב פחות שגרתי: קליפר XC דו-בוכנתי חדש יחד עם ידיות בלם אנדורו החדשות. למעשה למראית עין נראה שידית ה XC נותרה ללא שינוי מהדגם הקודם.
מבנה הידית החדש כולל מנוף אלומיניום עם ציר קרוב יותר לכידון, מה שאמור לסייע לרוכבים בעלי ידיים קטנות, אבל עם כפות הידיים הגדולות שלי – לא הרגשתי שיפור משמעותי מהגרסה הקודמת. בורג הריץ' לכיוון מיקום הידית הפך להיות חלק אינטגרלי ממנה, הוא נאה ואלגנטי יותר – אך גם מעט פחות נגיש ונוח לעומת הבורג הבולט של הדור הקודם.
אחד השינויים הבולטים הוא בורג ה-Free Stroke, שמשפיע על תגובת העבודה של המעצור. הבורג שינה מיקום ובנוסף הוא גם בורג אלן נוח יותר לתפעול במקום הפיליפס הארכאי. בשונה מגרסאות עבר, בהן רוכבים רבים לא הצליחו להבחין בהשפעת המנגנון, הפעם מדובר באפקט מורגש באופן מובהק שלטעמי תורם למודולציה טובה יותר. ההשפעה שלו על תחושת הבלימה מורגשת מאוד – בין אם מעוניינים בתגובה מהירה ומיידית, או בכניסה הדרגתית לעוצמה מלאה.
למרות שהמערכת נראית מעט שונה מדגמים הקודמים, היא עדיין מרגישה לגמרי "שימנואית" – מוכרת, אינטואיטיבית, אבל עם כמה שדרוגים חשובים.
הבלימה עצמה מרגישה עוצמתית, נשלטת יותר (מודולציה), ושקטה באופן מוחלט – ממשיכה את הקו המוכר של שימאנו לאורך השנים. המערכת פועלת עם שמן מינרלי חדש בעל צמיגות נמוכה יותר וצבע כתום-שקוף (כמו סירופ מישמש, ולא הפטל האדום המוכר…), שלדברי מי שהתקין עבורי את המערכת, מאפשר בלידינג קל ומהיר יותר. שימאנו טוענת גם לעמידות משופרת בחום – דבר שעדיין לא יצא לנו לבחון לעומק.
בסיכום ביניים, נראה ששימאנו הצליחו ללטש מוצר שגם ככה היה מצוין – ויצרו בלמים שלטעמנו מועמדים להפוך שוב לסטנדרט החדש בשוק.
































































































Facebook
Telegram
WhatsApp