Allemaal Belgisch gemaakt

Ridley משיקים את X-Night SL Disc בבלגיה

כתב: רועי קאפח  תמונות: רועי קאפח, Ronny De Coster

לפני מספר חודשים קיבלתי הודעת וואטסאפ מצחי זיו, הבעלים של חברת גלגלגנוע יבואני מותג האופניים הבלגי RIDLEY לישראל. צחי שאל אותי אם בא לי לטוס ולצלם את ההשקה של אופני הסייקלוקרוס החדשים מדגם X-Night SL Disc של רידלי, אתם בטח משערים שהתשובה שלי הייתה כמובן "כן".

את הביקור המלא תיעדתי בווידאו לערוץ The Cycling Hub עם הרבה הפרטים טכניים חפרניים, אינפורמטיביים וענייניים ולכן מצאתי לנכון גם לכתוב על החוויה האישית שלי בנסיעה הזאת, כי בכ"ז נסיעה לרידלי חייבת לשלב בתוכה פן חווייתי כלשהו…

לאחר שהדירקטוריון המשפחתי בחן ואישר את הנסיעה, קיבלתי מייל מחברת BCF שהיא למעשה חברת RIDLEY אחרי התוספת של המותג Eddy Merckx, במייל איש חביב בשם פיליפ הייליסונה הזמין אותי באופן רשמי לאירוע Telenet Superprestige Gavere. הכוונה היא שאנחנו הולכים לשלב רכיבה על האופניים החדשים של רידלי על המסלול של חברה (בפלמיתהולנדית האות G היא חֵית) וגם תהיה לנו ההזדמנות לצפות בתחרות סייקלוקרוס שתערך על המסלול. בהמשך המייל גם התבקשתי לשלוח לו מידות ביגוד, מידת קסדה, מידת אופניים ועוד פרטים שהעלו עוד יותר את ההתרגשות לקראת הנסיעה.

הזמן עבר ויום הנסיעה הגיעה, בסוף יום חמישי עמוס ביותר ארזתי את ציוד הצילום שלי ומזוודה קטנה של בגדים עם נעלי רכיבה ופדלים (אלו היו הדברים היחידים שביקשו שנביא איתנו מהבית).

האריות שואגים

הגענו לבלגיה ואחרי ציפייה ארוכה (מאוד ארוכה) הגיעו המזוודות. משם אני ממשיך לפי התוכנית שקיבלתי במייל: לרדת לקומה מינוס שלוש, לקחת את הרכבת של 10:15 לכיוון Knokke ולרדת בתחנה המרכזית של GENT. פיליפ כתב לי שהוא יחכה בתחנה ויאסוף אותי אל המלון אבל לאחר שעת נסיעה כשירדתי מהרכבת גילתי ששום מרצדס מסחרית שחורה עם מדבקה של רידלי לא מחכה לי. טלפון קצר לפיליפ ואני מגלה שהוא בצד השני ומיד אני צועד אליו. את פיליפ זיהיתי לפי הכובע של רידלי ורק בזכותו. לא דמיינתי לעצמי שהאיש החביב שאני מתכתב איתו בחודש האחרון הוא איש בשנות השבעים שלו… אחרי לחיצות ידיים וגינוני שלום אנחנו נכנסים ורכב ואני יש שואל אותו למה התמונה שלו בוואטסאפ היא של ראש עם קסדת טייס של מטוס קרב, פיליפ עונה "זה אני, עד לפני 17 שנים הייתי טייס F-16 בצבא בלגיה ועכשיו אופניים זה מה שאני עושה".

לאחר נסיעה קצרה אנחנו מגיעים אל מלון עסקים Holiday INN באזור תעשיה בפאתי GENT, פיליפ מספר שרק אני והכתבת האיטלקייה הגענו ושכל השאר יגיעו עד שעת המפגש הרשמית ב-17:00. את החדר קיבלתי מהר למרות שזה היה לפי שעת הקבלה הרשמית ומיד עליתי לפרוק את חפצי, לעשות מקלחת זריזה ולנוח. מלבד מנוחה הצלחתי לעשות הכל כי כנראה שההתרגשות עשתה את שלה ולא הצלחתי לעצום עיניים.

ירדתי אל הלובי לקפה ושם הבנתי איך עושים חשבון בבלגיה כשהתבקשתי לשלם 6 יורו עבור אספרסו כפול. המוכר הסביר שאספרסו אחד עולה 3 יורו ולכן אספרסו כפול שזה פעמיים אספרסו אחד שווה ל 6 יורו.. הקפה היוקרתי שלי ואני ישבנו עד שבחור ניגש אלי ושאל אותי אם אני אורח של רידלי וכשעניתי "כן" הוא התיישב לידי והציג עצמו כמרלין ספקלינק מהולנד ושהוא גם כותב וגם מצלם. כמובן ששקענו בשיחה ארוכה על אופניים והזמן עבר מהר אבל ברגע אחד ראיתי בחורה יושבת לידנו עם קלסר צהוב והבנתי שזאת פאולה מאיטליה והזמנתי אותה להצטרף לשיחה סביב אספרסו כפול ב 6 יורו.

הגיעה השעה 17:00 וכל תשעת העיתונאים שהוזמנו הגיעו כולל ג'ף ואן טילן שהוא מנהל המדיה של BCF. העיתונאים הגיעו מאיטליה, הולנד, ספרד, נורבגיה, שוודיה, צרפת, פינדלנד, סלובניה וישראל. קצת סמול טוק ואנחנו מובלים אל אולם כנסים קטן שעבר מיתוג אלגנטי למותג רידלי ולמותגי החסות הנוספים שאספר עליהם בהמשך. משני צידיו של החלל האחורי של החדר הועמדו האופניים שהוכנו עבורנו מראש כאשר על כל שלדה מדבקה עם שם פרטי של הרוכב ודגל המדינה שלו. בחלק האמצעי של החדר הוצבו שולחנות אישיים ועל כל אחד ניצבה ערימה של מוצרי אופניים שכוללים ביגוד של המותג Bio Racer, אביזרי חורף (גרביים נגד מים, כפפות נגד מים, כובע חורפי לרכיבה וגופיית בסיס לימים קרים) של חברת GripGrab, צמיגים ומגוון פינוקים של חברת Vittoria, שרשרת ומפתח שרשרת של חברת KMC, קסדת HJC, משקפי Rudy Project וכמובן זוג מגפיים צהובים לצעידה בבוץ.

איך אומר המשפט המפורסם: "אין דבר כזה מתנות חינם" ואכן, אחרי שנתנו לנו רק להביט בערימת הגודיז הושיבו אותנו מול מקרן והתחילו סבבים של הרצאות מנותני החסות של המוצרים שקיבלנו. אני חייב לציין שבפועל היה הרבה יותר טוב ממה שציפיתי, הגישה וההסברים היו ברמה טכנית גבוהה ומאוד מענינים. המציגים הבולטים היו רמקו מחברת VITTORIA שאמנם אוחז בכריזמה של קופסת גפרורים אבל בעל ידע מדהים בכל הקשור לצמיגים, גומי וחומרים מתקדמים. הוא הציג את המוצרים מבוססי גרפין שנחשב לכוכב העולה בתחום הצמיגים בזכות עמידות יוצאת מהכלל ומשקל נמוך וסיים בהסבר קצר על צמיגי השטח שמיוצרים מארבעה חומרים שונים.

מצמן 1 1070×200

הרצאה מעניינת נוספת הייתה של ברט קננס, איש הפיתוח של רידלי שעבר אתנו על אופני X-Night SL החדשים והסביר בדרך מאוד מעניינת את השינויים בדגם החדש, את המוטיבציות לשינויים ואת היתרונות של האופניים החדשים על הדגמים הקודמים ועל דגמים מתחרים.

הכוכב של הערב היה ללא ספק קווינטון ואן לוחנברג מחברת BIO RACER שנתן מופע של כריזמה וידע על עולם הטקסטיל הטכני. המסקנה: חמש דקות עם קווינטון וגם אתם תחשבו שהמותג BIO RACER הוא הביגוד הטוב ביותר בעולם…

משם המשכנו לארוחת ערב במסעדה של המלון, שם חיכה שולחן גדול עם סידור ישיבה שכולל שלט עם שם ודגל מדינה בראש כל צלחת. את הישראלי עם התסביך ניכור שיכל לספק חומרים לאלבר קאמי לכתיבת הזר-2 שמו בראש השולחן. הוכחה שההרצאות שקדמו לארוחה לא היו חופרות מידי היא שהמציגים ישבו איתנו לאכול ושם המשכנו לדבר הרבה על אופניים ופוליטיקה של אופניים. קווינטון הכריזמטי התגלה כצהובון של אופניים וסיפר שקבוצת האקדמי חתמו חסות אופניים עם היצרן FACTOR והוסיף לזה עוד מספר סיפורי גבורה על הענף. דבר אחד שקווינטון הבליט גם בהרצאה שלו וגם בשיחה שהתנהלה בשיחת הערב הוא שחברת BIO RACER לא נותנים חסות לשום קבוצה איגוד נבחרת ושהאני מאמין שלהם הוא שאת הבגדים שלהם צריך לקנות. זה סיפור יפה אבל שלושה ימים מאוחר יותר עשינו סיור במפעל עם מנהל החסויות של המותג…

הבירה הבלגית זרמה כמו מים ושיחות רבות התנהלו מעל כוסות וצלחות והעיתונאים ניסו ללמוד טוב יותר על עמיתיהם עם המגבלות של סידור הישיבה וגודל השולחן.

עולים על המסלול

בוקר שישי נפתח בהרצאה של פינגו מגדושבסקי מחברת הקסדות HJC. פינגו נראה כמו כוכב רוק מזדקן ויש לו סיפורים שתומכים במראה הזה והוא יודע המון. פינגו זוכר מתי חברת GIRO שמו את האבזם בצד שמאל ומתי חברת LAZER שינו את מנגנון הראש שלהם… פשוט מדהים. ההרצאה על הקסדות הייתה מעניינת אבל הזמן חלף והגיע הזמן של המכונאים של RIDLEY שהגיעו להרכיב את הפדלים שלנו על האופניים ולבצע התאמות של מיקום וגובה המושב.

לאחר ההתאמות השארנו את האופניים באולם עם המכונאים ועלינו על הרכבים שלקחו אותנו להכרת מסלול ב-GAVERE. אל המסלול יצאו חמושים במגפי הגומי שקיבלנו למרות שבאותו היום השמש יצאה והטמפרטורה הייתה בסביבות ה-20 מעלות. המסלול ממוקם בבסיס צבאי…הש"ג לקח מאתנו תעודות מזהות וירדנו אל הסיור הרגלי המפורט מאוד. חזרה למלון למנוחה קצרה ואנחנו שוב בבסיס הצבאי באוהל של RIDLEY עם האופניים האישיים שמחכים לנו על סטנד אישי ומתחת לגזיבו מכונת קפה, בקבוקי מים, קולה וכמובן בירה.

אל הרכיבה יצאתי עם מספר חששות, זאת לא הפעם הראשונה שלי על אופני סייקלוקרוס אבל כן הפעם הראשונה שלי על מסלול סייקלוקרוס אמיתי. כשעליתי על האופניים הרגשתי שמדובר על משהו שונה, הריץ' מאוד קצר והכידון מרגיש קרוב. הציר המרכזי הגבוה נותן תחושה של אופני הרים וההיגוי מאוד עצבני. מקליק את הרגליים לפדלים ויוצא לרכיבה, עולה על הרמפה ונכנס לשביל של המדשאה ומרגיש את המהמורות ומחליט לשים ידיים על החלק העליון של הכידון וספיגת הזעזועים משתפרת פלאים ואיתה הביטחון עולה. אל הקטעים המהירים נכנסתי בביטחון כמו על אופני ההרים שלי  עם חשש קל מהקוליסים שיכולים באלפית שניה לחטוף לך את הגלגל ולגרור אותך לרצפה. אבל אני מתעשת וממשיך מהר אל שרשרת פניות של 180 מעלות כאשר מראש מכין הילוכים קלים לקראת עלייה קצרה ותלולה ולרוב זה עובד. את ההקפה עשיתי כ-8 פעמים ובסוף נשארתי בלי אוויר בעיקר תודות לעלייה האחרונה שהשילוב בין זווית בריאה, בוץ שתופס את הגלגל וקוליסים עמוקים היה קטלני בשבילי. במהלך הרכיבה הבנתי למה צריך היגוי כל כך עצבני, הפניות כל כך חדות ואם זווית הראש לא תהיה צפופה לא ניתן יהיה לבצע אותן. דבר נוסף שהבנתי הוא למה עדיף לרכוב עם פלטה בודדת מלפנים כי הידיים כל כך עסוקות בבלימה של ירידות מהירות שממש קשה לשלב גם החלפת הילוכים ביציאה מהפניות.

מצמן 1 1070×200

אחרי התארגנות מהירה עלינו על הרכבים וחזרנו למלון למקלחת והתאוששות לפני ארוחת ערב. את ארוחת הערב עשינו במסעדה שקרובה למסלול ושם הייתה לי הזדמנות להראות למקומיים ולכתבים האחרים שאולי אני לא רוכב סייקלוקרוס מהיר אבל בבירה אין לי תחרות. במהלך הארוחה נוצרה קבוצה קטנה עם הנריק הנורבגי, מרלין ההולנדי, מטיי הסלובני וג'ף מנהל המדיה של BCF. בתום הארוחה שבנו אל המלון והקבוצה המצומצמת שנוצרה נשארה יחד בלובי לעוד בירה וקצת שיחות עומק על מגוון נושאים שממש לא קשורים לאופניים. לבסוף כמות הבירה עשתה את שלה ונגררנו אל המיטה לשינה עמוקה.

זאת לא תחרות, זה פסטיבל!

בוקר התחרות הגיע, בחוץ רואים שירד גשם בלילה ואנחנו מנחשים שבתחרות המסלול יהיה הרבה יותר מאתגר מאשר התנאים שהיו לנו. עלינו לרכבים ונסענו אל המסלול כאשר יש לנו אישור כניסה עם רכב לתוך הבסיס ואנחנו לא צריכים לעשות את העיקוף הארוך ברגל. מהרכבים ירדנו ישר לתוך מבנה צבאי גדול לחדר העיתונות שבו קיבלנו תגים ותדרוך על ההתנהגות על המסלול. מהשעה 10:30 ועד לשעה 17:00 קיבלנו את החופש לעשות מה שבא לנו, אני כמובן יצאתי עם מצלמת הווידאו שלי לצלם את הרוכבים, את המכונאים, את הקהל, את המסלול וכמובן את התחרות.

מתחם המתחרים הוא אדיר, עשרות של קרוונים חונים זה לצד זה כאשר על כל קרוון יש תמונה של הרוכב שהקרוון שייך לה/ לו. הקבוצות הגדולות הגיעו עם טריילרים גדולים ועליהם מספר תמונות של מתחרים. כמו ילד עברתי בין הקרוונים, מצלם אנשים, רוכבים, ציוד ומה לא…תופעה מגניבה ומעוררת קנאה היא מעמד הכוכבות של הרוכבים, הקהל עומד מחוץ לקרוונים שלהם כשאיש צוות מטעם הקבוצההמתחרה מחלק גלויה עם תמונה והם עומדים בתור ומחכים לקבל חתימה. בזמן שהרוכבים עשו את החימום המכונאים רצו עם אופניים על הכתף אל אזור החילוף ושמו את האופניים החלופיים במתחם במטרה להשאיר אותם לתחרות. במתחם האופניים המכונאים ניקו והחליפו שרשראות על האופניים ממקצה החימום, למרות המרחק הקצר של התחרות (בין שעה לשעה וחצי) הם עבדו ללא הפסקה.

מצמן 1 1070×200

ברשותכם כמה מילים על התופעה הזאת שקוראים לה סייקלוקרוס.

כשהג'ירו ד'איטליה הגיע לירושלים הגעתי אל מלון ממילא לצלם את נגד השעון, הטקטיקה שלי היתה: מצלם חימום ואז רץ למלון לערוך חומרים ולעלות אותם, מצלם ציוד ואז רץ למלון לערוך ולהעלות חומרים וכו'. בשלב שיצאתי מהמלון אל הרחוב בפעם השנייה הלב שלי החסיר פעימה, הרחוב הפך לעמוס בקהל, אנשים ממותגים בכל פינה, צלמים, רוכבים מחו"ל ומה לא… אל הרגע הזה חזרתי כי ככה בדיוק הרגשתי בתוך המסלול בבלגיה. מלא אנשים, מלא מקצוענים, אוויר בריח של אופניים (וסיגריות. בבלגיה גם עמודי חשמל וכלבים מעשנים) וזה מדהים!

למה אנשים באים לראות תחרות אופניים אתם שואלים? כי האופניים הם החלק השולי שם. תחרות הסייקלוקרוס היא בילוי משפחתי בלגי לראשון בבוקר. יש תחרות מרתקת, יש פעילות ומשחקים לילדים, יש דוכני מזון (מלא צ'יפס עם המון מיונז), ויש המון המון בירה להורים. לקהל לא משעמם לרגע, כשעומדים על המסלול הרבה קטעים עוברים אחד בסמוך לשני והכל בשטח מצומצם, מול העיניים, ללא כל צורך בהליכה. בנקודות המעניינות של המסלול יש מסכי ענק וגם כשהרוכבים חולפים אתה רואה לאן הם ממשיכים ואיך מתפתחת התחרות. בכל נקודה על המסלול יש רמקולים שמשדרים את התחרות בשידור חי ותמיד אתה יודע מתי הרוכבים יגיעו ומה קורה בתחרות גם אם פספסת זה לא נורא, אחרי שש דקות הם שוב לידך..

במהלך התחרות נכנסנו לראות מה קורה באוהל התחרות ושם אתה מבין למה הם אוהבים סייקלוקרוס, סדום ועמורה של בירה עם מוזיקה רועשת כשמסביב מלא אנשים שמחים רוקדים ושיכורים. כשהתחרות נגמרת המסיבה אפילו מעלה הילוך …

מצמן 1 1070×200

בשעה 17:00 הוזמנו אל אוהל ה-VIP, כשנכנסנו אליו שאלתי את עצמי למה קוראים לזה אוהל? (בחתונה שלי היו רבע מכמות האנשים שהיו בתוך האוהל הזה) בתוכו ישבו המארגנים, נותני החסות ועוד מלא אנשים ששתו בירה בחופשיות ונהנו מארוחה קלה. אחרי ארוחת הערב שבנו אל המלון שם הפרלמנט השתקע בלובי ללילה נוסף של שתייה. בגלל שלמחרת ביום שני אנחנו מתפצלים היה צריך להיפרד מהפרלמנט והאמת שזה לא היה קל אחרי שהתחברנו ממש ונוצר הווי במהלך הימים… חיבוקים הוחלפו ונפרדנו עד הפעם הבאה.

למחרת יצאנו מוקדם מהמלון פאולה מאיטליה, דניאל משוודיה ואני אל סיור במפעל של BCF ובמפעל של BIO RACER שנמצא חמש דקות נסיעה משם.