מוטוליין-פוקס 1070×200
דמו 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
מוטו קסדות
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
מוטו נעלים
rise 24 1070×200

אורי ניצן מסכם את חווית הספרינג גראבל 2024 שלו.

כתב ורכב: אורי ניצן    צילומים: תומר פדר, אלון רון, צחי אוחובסקי


כמה פעמים צריך לקיים אירוע על מנת שיהפוך למסורת?

במקרה של ה- Spring Gravel נראה שמספיק פעם אחת.

אירוע ה- Spring Gravel של שנת 2023 היה אירוע מכונן בקהילת הגראבל הישראלית. אירוע בהפקה מקצועית ומלוטשת, עם כמות שיא של משתתפים שפתח את שורותיו לרוכבי גראבל והרים כאחד. ממשיכו הטבעי של אירוע מתיש לכיש המיתולוגי הפך להצלחה מיידית, עם הבטחה לסדרה שלמה של אירועי גראבל תחרותיים.

אולם תוכניות לחוד ומציאות לחוד. החיים בארץ הכניסו אותנו למשבר שלא היה כדוגמתו. מלחמת 7 באוקטובר טרפה את הקלפים לכולנו, חיי כל אזרחי המדינה השתנו והתהפכו והתוכניות שעשינו לפני השבעה באוקטובר נראות רחוקות מלהתממש.

למזלנו, חברינו היקרים במערכת Bike.co.il (צחי אוחובסקי, נימי כהן ואריק פלדמן) החליטו לא להיכנע ולהרים את האירוע גם השנה למרות כל מה שקרה, בתחושה שחייבים להחזיר את מה שנבנה פה לאורך השנים ולא לתת לזה לדעוך. קהילת רוכבי האופניים איבדה חברים יקרים במתקפה האכזרית של חמאס וקיום האירוע אפשר לרוכבים לרכוב לזכרם, ולהיזכר ברגעים היותר טובים שלהם עם חבריהם שאינם. ולא פחות חשוב, לייצר קצת אסקפיזם ומפלט מהמועקה היום יומית. האירוע פורסם בסדרת טיזרים והקהל הצביע ברגליים. תוך 24 שעות מפתיחת ההרשמה כבר היו רשומים 200 משתתפים, ולקח עוד קצת יותר משבוע לסגור את ההרשמה על 424 משתתפים. לא זוכר הרשמה בקצב הזה לאירוע אופניים בשנים האחרונות, זה רק מראה כמה קהילת הרוכבים היתה זקוקה לאירוע/ מפגש חברים כזה.

מוטוליין-פוקס 1070×200
דמו 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
מוטו קסדות
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
מוטו נעלים
rise 24 1070×200

כחלק מההכנות לאירוע צוות ההפקה השקיע שעות רבות בשיפור ודיוק מסלול התחרות. לאור מספר תלונות שנשמעו על המסלול של שנה שעברה שהוא, איך נאמר, לא מספיק גראבל פרנדלי ונוטה לטובת רוכבי ההרים הוחלט על מספר שינויים במסלול. שינויים שהפכו אותו לזורם יותר, מהיר יותר ומפרק פחות ותכלס לאחד ממסלולי הגראבל הכי טובים שיצא לי לרכוב ever.

המסלול השנה התחיל והתסיים באותה הנקודה ביער המלאכים ליד קרית גת, ואף עשה שימוש חוזר בחלק מהשבילים של המסלול המקורי של שנה שעברה. אולם השנה המסלול לקח פחות דרומה ויותר מערבה לשבילים החקלאיים האין סופיים הסמוכים לכביש 6 ולמסילת הרכבת שרצה לאורכו.

מוטוליין-פוקס 1070×200
דמו 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
מוטו קסדות
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
מוטו נעלים
rise 24 1070×200

גם השנה ההפקה היתה מתוקתקת ומקצועית להפליא. דברים שבמידה מסוימת אנחנו כבר מקבלים כמובנים מאליהם, אבל הם ממש לא. המקצועיות של ההפקה מתחילה עוד לפני הזינוק עם הודעות מסודרות שנשלחות במייל עם כל הפרטים החשובים, לוחות זמנים וקבצי מסלול, דרך תדריך וידאו מפורט העוסק בסוגיות הבטיחות וההתנהלות על המסלול וממשיכה עם מתחם תחרות ססגוני ושמח, הרשמה זריזה ויעילה בבוקר האירוע, מספרי רוכב עם צ'יפ מובנה, בירה רונן קפואה והמבורגר גדול לכל משתתף ומוזיקה לאווירה טובה. הזינוק מתגלגל מאחורי רכב בטיחות, צלמים מקצועיים מלווים את הרוכבים בכל הנקודות החשובות, מרשלים מוודאים שלא נפספס אף פניה ועמדות האכלה עשירות בתזונה טכנית של GU ובכל טוב על מנת שלא נתייבש או נרעב. השנה רוכבים רבים בחרו לבלות את הלילה לפני הזינוק בקמפינג במתחם האירוע, מפגש החברים הזה על בירה, פאלוורה ומנגל בערב לפני הוא עוד טפח מאווירת הגראבל המשוחררת והחברתית שהמארגנים מנסים (ומצליחים) לייצר באירוע הייחודי הזה. פשוט תענוג להגיע לאירוע ברמה גבוהה שכל שנותר לרוכב הוא פשוט לרכב ולהנות.

מוטוליין-פוקס 1070×200
דמו 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
מוטו קסדות
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
מוטו נעלים
rise 24 1070×200

בשעה 7:00 אחרי תדריך בטיחות קצר, יצאנו לדרך בשני זינוקים מתגלגלים (מקצה בינוני ומקצה ארוך) אחרי טנדר הבטיחות של ההפקה. כקילומטר אחרי הזינוק הרכב זז הצידה ואפשר לרוכבים התחרותיים לתת גז ולהתחיל את התחרות. כמו בהרבה תחרויות, הדקות הראשונות היו כאוטיות, נרכבו בקצב מהיר, בתוך ענני אבק בפלוטון צפוף ותזזיתי. רוכבי השטח בעלי השיכוך המלא התערבבו ברוכבי הגראבל עם האופנים הקשיחים, מה שגרם ל-די הרבה "כמעטים" ואף לנפילות פה ושם. רוכבי גראבל צריכים להיות הרבה יותר ערניים ולהישמר מכל בור בשביל, בעוד רוכבי ההרים יכולים פשוט לדרוס הכל ולקפץ בקלילות מעל כל מכשול. לאור הכמות הרבה של המשתתפים, הייתי מציע להפריד את הזינוק לא עפ"י המרחק, אלא להפריד את הזינוק של הגראבל מהזינוק של אופני ההרים ולאפשר לרוכבי הגראבל לצאת בפלוטון נפרד מקו הזינוק.

מוטוליין-פוקס 1070×200
דמו 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
מוטו קסדות
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
מוטו נעלים
rise 24 1070×200

מהסתכלות על פרופיל המסלול ניתן ללמוד שהמגמה הכללית בחצי הראשון של המסלול היא מגמת טיפוס קלה, ובחציו השני מגמת ירידה. אולם בפועל המסלול מורכב מאוסף בלתי נגמר של עליות קצרות וירידות מהירות, מה שנקרא בלעז rolling hills קלאסי. מתחילים בשבילים חומים ומהודקים באזור הכרמים של מושב לכיש. מישהו טרח להשקות את השבילים לאחרונה, מה שהוריד את האבק באופן משמעותי, אבל הפך את השביל למעין עיסה דביקה וחומה. הקיר המשמעותי הראשון מגיע אחרי כ- 12 ק"מ ולמעשה מייצר הפרדות ראשונה בין הדבוקות. אחרי הקיר ממשיכים במגמת העלייה עד שעוברים את אמציה ובני דקלים.

מיד עם סיום העלייה הארוכה על אספלט משובש מלא בורות לכיוון מערות חזן, מגיעים לפיד זון הראשון. פיד זון מדוגם שופע כל טוב הארץ עם איזוטון, מים, בננות, בייגלה, סוכריות גומי, תמרים  – וגם ג'לים של GU. חטפתי 2 שקיות של סוכריות גומי של GU ומיהרתי לתפוס את הזנב של הפלוטון איתו רכבתי על מנת לא לאבד את המומנטום ואת הדראפט שהם אפשרו לי בנדיבותם הרבה.

מוטוליין-פוקס 1070×200
דמו 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
מוטו קסדות
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
מוטו נעלים
rise 24 1070×200

בשלב הזה המסלול נכנס לשביל לבן כבוש היטב "גראבל מהספרים". האזור משמש את צה"ל כשטח אימונים, והשביל נכבש על מנת להקל על תנועת רכבי הצבא באזור. השביל רחב ואיכותי, במגמת ירידה קלה ומאפשר טיסה מהירה, במיוחד על אופני גראבל ועוד יותר אם תופסים טרמפ על פלוטון חזק. אורך המקטע כ- 14 ק"מ מהירים שחולפים בשטחי האש של צה"ל, ליד הלש"ביה של שומריה. מתפצלים דרומה מהשביל המהיר ליד המטווחים של שומריה, ועולים של שביל חום במגמת עליה המוביל לפאתי קיבוץ דבירה. פוגשים עוד קיר אימתני שמכניס אותנו לחורשת קק"ל מזרחית לקיבוץ.

אחרי רכיבה קצרה בחורשה אנחנו עוצרים בק"מ 40 בפיד זון של דניאל זמלר, האבא הרוחני של "החברים של גרינברג", על מנת למלא נוזלים זריז וממשיכים במסלול, באחד הלגים היפים ביותר באזור. המקטע הזה הופיע גם במהדורת הגראבל של "החברים של גרינברג" אותה זמלר הוסיף לאירוע החברים במהדורה האחרונה שלו שהתקיימה בפברואר השנה. השביל רץ לאורך תוואי נחל שיקמה כאשר העצים שלאורכו מטילים את צלם הארוך על הרוכבים, והרוח הקלה מרעננת ומצננת את הגוף. אנחנו רוכבים מערבה עד למפגש עם פסי הרכבת, ומתחילים להצפין לאורכם ולאורך הנחל. לכל אורך המקטע, רוח פנים קלה נושבת, והצל שהעצים מטילים על השביל מאפשר להתקרר קצת מהמזג אוויר החם של היום. המקטע נמשך כ- 10 ק"מ עד לחצייתו של נחל שקמה.

מוטוליין-פוקס 1070×200
דמו 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
מוטו קסדות
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
מוטו נעלים
rise 24 1070×200

השביל ממשיך צפונה, הפעם בשטחים פתוחים לאורך שדות חיטה אינסופיים. הנופים של סוף האביב מרהיבים, והנוף נפתח עד לקצה האופק. בשלב הזה רוב הפלוטונים הגדולים התפרקו ובמרחק ניתן לראות רוכבים רבים פזורים לאורך השביל במקבצים קטנים של 2-4 רוכבים בכל קבוצה.

בק"מ 60 מגיעים לפיד זון השלישי, שם גם מתחברים לרוכבים שבחרו לרכוב את המסלול הבינוני. העייפות והמאמץ כבר נותנים את אותותיהם, ואנחנו עוצרים לזמן ממושך יחסית על מנת למלא מצברים, ולצבור אנרגיה חיונית למקטע האחרון של המסלול. הפיד זון של עומר מפתה עם מגוון פינוקים, אבל אני בחרתי להתמקד בנחשי גומי האהובים עלי במיוחד.

יוצאים צפונה לכיוון נחל אדוריים. בניגוד לשנה שעברה שהמסלול עבר במקטע קשה ומפרק של הנחל, השנה בחירת התוואי היתה יותר שפויה ואפשר לומר אפילו חביבה. למעט קיר קצר ושובר רגליים אחד ביציאה מהנחל, המסלול די זרם ועבר ללא אירועים חריגים. כעבור 3-4 ק"מ מצאנו את עצמנו שוב על השבילים החומים של המטעים של מושב לכיש, הפעם עם הפנים צפונה ובמגמת ירידה חיובית. למעשה, המקטע הזה היה זהה לסיום של המסלול של שנה שעברה והחזיר אותנו חזרה למעברים מתחת לכביש 35 וכביש 6.

מוטוליין-פוקס 1070×200
דמו 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
מוטו קסדות
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
מוטו נעלים
rise 24 1070×200

כל שנותר, זה להשלים את העלייה התלולה האחרונה של המסלול שמביאה אותנו חזרה למתחם הזינוק. לא ברור איזה מוח מעוות החליט להעמיד צלם דווקא על העלייה הזאת, שבה אנחנו כבר לא נראים במיטבנו. חלקנו עם חולצות פתוחות, כתמי מלח על הבגדים ועיוותים בפנים מהתכווצויות שרירים. אבל מה זה חשוב, אנחנו במטרים האחרונים של המסלול, שומעים כבר את הכרוז מכריז את שמות הרוכבים שמסיימים את התחרות, שומעים את המוזיקה שבוקעת מהרמקולים ומריחים את ריח ההמבורגרים שעל המנגל.

מגיעים לקו הסיום, עוצרים את שעון הגרמין, מקבלים במה שהפך למסורת את חולצת האירוע, כובע רכיבה של ג'ינגה, שמן שרשרת (שהיה לי כל כך חסר במהלך הרכיבה) מתנת Joe's No-Flats, תלוש להמבורגר ובירה וניגשים לאזור הצ'יל אאוט להתאוששות. הרבה רוכבים של המסלול הבינוני כבר נמצאים במתחם, וגם רוכבים שרכבו את המסלול הארוך ופשוט היו מהירים מאיתנו. המתחם די מלא, וקשה למצוא פינת ישיבה מוצלת ללגום את הבירה ולאכול. אנחנו מתמקמים על אחת המחצלות ונהנים מאווירת האפרה רייד שכל כך מזוהה עם הז'אנר.

המוזיקה מתנגנת ברקע, ומדי פעם אריק פלדמן תופס את המיקרופון על מנת לקיים הגרלה ולהכריז על הזוכה באיזה מתנה שווה במיוחד שהחליט לחלק למסיימים. ברוח הגראבל, המתנות לא נמסרות דווקא לרוכב או לרוכבת המהירים ביותר, אלא על בסיס הגרלה רנדומלית לגמרי. היו שם צמיגים, ערכות תיקון, ערכות ניקוי, בירות שוות ועוד מלא פרסים. כשהשיא היה כשהוגרל רנדומלית זוג גלגלי גראבל של Fiber בשווי אלפי שקלים. מטורף!

עוד אירוע גראבל מוצלח של חבורת אוחובסקי-פלדמן-כהן הגיע לסיומו, עם למעלה מ- 400 רוכבים שהוכיחו שאפשר להנות באירוע אופניים גם בתקופה קשה זו, ושקצת אסקפיזם עושה טוב לנשמה. כולי תקווה שבשנה הבאה המהדורה השלישית של ה- Spring Gravel תתקיים בתנאים אחרים, לא בצל מלחמה, כשכל החטופים שבו לביתם. אמן!

תוצאות מלאות עפ"י קטגוריות ניתן למצוא כאן.

מוטוליין-פוקס 1070×200
דמו 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
מוטו קסדות
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
מוטו נעלים
rise 24 1070×200

Comments

comments

כתבות אחרונות