מוטוליין-פוקס 1070×200
דמו 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
מוטו קסדות
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
מוטו נעלים
rise 24 1070×200

בחן וכתב: צחי אוחובסקי


פלח אופני הגראבל התחיל לצבור פופולריות ותאוצה מסחרית לפני קצת יותר מעשור. בתחילה אובזרו אופני גראבל שהוצעו במערכות כביש עם קראנק בעל 2 גלגלי שיניים. בהמשך, עם התפתחות והתמקצעות התחום שולבו יכולות, פתרונות ופיתוחים שהושאלו גם מעולמות אופני ההרים, כגון קראנק בעל גלגל שיניים אחד (1X), וקסטות עם טווח הילוכים רחב. בשנת 2019 היתה שימאנו הראשונה להשיק מערכת ייעודית לאופני גראבל ה-GRX, שהתבססה על קסטה בת 11 הילוכים וקראנק סינגל או דאבל. אולם למרות חלוציותה, שימאנו מצאה את עצמה דיי מהר בפיגור אחרי יצרניות אחרות, כאשר קמפניולו האיטלקית השיקה כבר ב 2020 את מערכת ה Ekar הייעודית שלה לגראבל עם 13 הילוכים אחוריים, וסראם שהשיקה מערכת 12 הילוכים מכאנית לכביש/שטח כבר ב 2016 הפכה אותה ב 2021 למערכת חשמלית אלחוטית ייעודית לגראבל. 

במקרה זה, כמו גם בשטח ובכביש, לשימאנו לקח זמן רב להשיק את גרסת 12 ההילוכים הייעודית לגראבל, וזאת הושקה רק בקיץ 2023 ורק בגרסה מכאנית. על פי שימאנו, 75% משוק אופני הגראבל בארה"ב הוא עדיין מכאני, ולכן הם בחרו קודם לטפל בפלח שוק זה. ממש בשבועות האחרונים השיקה שימאנו את גרסת 12 ההילוכים האלקטרונית, ומיד אחריה (באופן מקרי או פחות…) השיקה סראם מערכת עם 13 הילוכים. בקיצור, משחק התופסת בין הענק היפני לענק האמריקאי ממשיך כרגיל. 

למרות זאת, מערכת ה GRX היא הפופולרית ביותר בשוק ונחשבת כסטנדרט המוביל ביעילות ובאמינות, ולכן גרסת ה 12 הילוכים שלה התקבלה בשוק בציפייה רבה, וגם אנחנו התרגשנו סוף סוף לקבל אותה למבחן. 

אנו רוכבים עם המערכת המכנית החדשה כבר מספר חודשים וגמענו איתה קילומטרים רבים של שבילי גראבל. במבחן זה נסכם את ההתרשמות שלנו עד כה. בוא נתחיל.

מוטוליין-פוקס 1070×200
דמו 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
מוטו קסדות
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
מוטו נעלים
rise 24 1070×200

מאפיינים עיקריים

  • מערכת של 12 הילוכים עם אפשרות ל1X או 2X במבחר טווחים
  • ארגונומיה מעודכנת של הידיות לשיפור הנוחות והשליטה
  • קסטה עם טווח רחב יותר עד 10-51 מבוססת על דרייבר Microspline
  • העברת הילוכים קלה בטכנולוגיית + Shadow
  • משקל למערכת X1 מלאה 2,833 גרם (קסטה XT 10-51, ידיות, מעביר אחורי, רוטורים, שרשרת, קראנק)

מוטוליין-פוקס 1070×200
דמו 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
מוטו קסדות
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
מוטו נעלים
rise 24 1070×200

ה GRX החדשה- טווח הילוכים גדול וורסטילי

מערכת ה GRX 12 כוללת מספר שיפורים לעומת המערכת הקודמת, כשבראשם הוא המגוון והטווח האפשרי של יחסי ההילוכים, הכולל:

  • מערכת 1X12 עם קסטה בטווח 10-45, המיועדת למירוצי גראבל, או לרכיבה באיזורים פחות תלולים.
  • מערכת 1X12 עם קסטה 10-51 המיועדת לרכיבה הרפתקנית יותר ולבייקפקינג.
  • מערכת 2X12 עם קראנק 31-48 או 30-46 וקסטות 11-34 או 11-36, המספקת קפיצות קטנות יותר בין ההילוכים. 

השיפור בטווחים הוא משמעותי, מפני שעד כה במערכות 1X של שימאנו הקסטה הרחבה ביותר היתה 11-42, מה שלא הספיק לרוכבים רבים, ובמקרים מסוימים ניתן היה להרכיב קסטה 46 שיניים של אופני הרים, אבל גם זה לא היה מספק בטופוגרפיה שכוללת טיפוסים משמעותיים. כעת בעזרת השימוש בדרייבר Microspline של שימנו, נפתרה הבעיה גם בהילוך הקל עם 51 שיניים בגלג"ש הגדול וגם בהילוך המהירות עם 10 שיניים בגלג"ש הקטן. למעשה במערכת ה GRX שימנו יישרה קו עם מערכות ההרים המודרניות שלה וניתן להשתמש בקסטת הרים המוצעת במגוון רמות. המערכת מגיעה בשתי רמות גימור – ה 820 אותה בחנו, וה 620 רמת כניסה זולה וכבדה יותר. 

המעביר האחורי שופר גם הוא, הוא מגיע בשני אורכים על מנת להתאים לטווחי הקסטות השונים ומצוייד כמובן בטכנולוגיית ה Shadow+ של שימאנו, עם פרופיל צר, העברה מדויקת יותר וקלאץ' ע"מ לייצב את השרשרת ולהפחית הצלפות ורעשים. 

הקראנק דומה לזה של מערכת ה 11 הילוכים, אך הוא הורחב מעט על מנת להתאים גם לשלדות מודרניות המאפשרות שימוש בצמיגים רחבים יותר. 

המערכת מיועדת לבלמי דיסק בלבד, וכוללת קליפרים עם שתי בוכנות בתצורת Flat mount עם שיפור בהרחקת החום המצטבר, מרווח מעט גדול יותר לרפידות, ושיפור מיקום פתח הבלידינג. 

מוטוליין-פוקס 1070×200
דמו 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
מוטו קסדות
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
מוטו נעלים
rise 24 1070×200

ידיות חדשות- שיפור ארגונומיה

בנוסף לטווח ההילוכים החדש המערכת מציגה שיפורים נוספים שאמורים להטיב את חוויית רכיבת הגראבל, ביניהם שיפור מבנה הידיות ותצורת הקוקפיט. הידיות החדשות רחבות יותר מהדגם הקודם ומצופות בציפוי נגד החלקה עם דפוס חספוס חדש ובולט על מנת להבטיח אחיזה טובה ובלימה גם בתנאי שטח קשים. החלק העליון של הידיות (ה Hoods) שטוחים על מנת לאפשר אחיזה נוחה יותר במצב רכיבה זה השכיח מאד ברכיבת גראבל. בתצורת ה 1X של המערכת הידית השמאלית יכולה להפעיל מוט כסא הידראולי. זווית החבק של ידיות המעצור שונתה, מה שמאפשר קוקפיט יותר שטוח ותנוחת רכיבה נוחה יותר גם עם כידון בעלי מפתח גדול (פלייר).

עם המערכת החדשה הושקו גם גלגלי גראבל חדשים שאת המבחן שלהם נפרסם בהמשך.  

מוטוליין-פוקס 1070×200
דמו 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
מוטו קסדות
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
מוטו נעלים
rise 24 1070×200

על השבילים

המערכת שקיבלנו היא כאמור מערכת GRX820 בתצורת 1X עם קסטה XT בעלת 10-51 שיניים וקראנק בין 40 שיניים. היא הורכבה על שלדת Orbea Terra קרבון חדשה ונרכבה במשך כמה חודשים על שבילי גראבל מגוונים. 

ראשית המערכת נראית טוב! הקסטה הגדולה אמנם בולטת לעין, אך עדיין נראית בעלת פרופורציות סבירות. הקוקפיט נראה טוב, ובמגע ראשון גם מרגיש טוב. ידיות המעצור הרחבות הן בעלות נוכחות, ומספקות כר מגע נוח הן בישיבה על ההודים, והן באחיזה מלאה. האחיזה נוחה ומשדרת תחושת ביטחון. דפוס החספוס על ציפוי הגומי אכן מקבע את כף היד בצורה טובה, אבל מרגיש מעט גס ברכיבה ללא כפפות. 

אחרי כשנה עם הילוכים חשמליים לקח לי רגע להתרגל שוב להעברת הילוכים מיכנית, אך לשמחתי הההילוכים עוברים בצורה חלקה ודי מהר שכחתי את ההעברה הקלה של המערכת האלקטרונית. בהילוכים הקשים יותר הקפיצות בין ההילוכים של 2 שיניים, כך שהעברה עדינה יחסית, ובהילוכים הקלים הקפיצות הן של 4-5 שיניים, אך עדיין ההעברה קלה ונעימה. 

ברכיבה התחושה נוחה, אינטואיטיבית והעברת ההילוכים מהירה ומדויקת. לאורך ה-1,500 ק"מ שעשיתי במהלך המבחן, כולל דרכים משובשות מאד, לא היתה בעיה כלשהי בהעברה ולא חוויתי הצלפות או נפילת שרשרת כלל. טווח ההילוכים בקסטה הוא שיפור משמעותי ביותר, ומאפשר לרכוב עליות תלולות מבלי לעבור לעמידה וללא הפעלת עומס על הברכיים, כפי שקורה לעיתים קרובות מידי כאשר יחסי ההעברה נמוכים יותר. זה מורגש מאד כשאתה רוכב בעליה תלולה ליד מישהו עם טווח הילוכים פחות מודרני, ואתה רואה את ההבדל במאמץ הנדרש, או בצורך לעבור לעמידה (שמצידה פוגעת באחיזת הגלגל האחורי בעליות מדורדרות ומקשה על הרכיבה). העברת ההילוכים גם במאמץ גדול על המערכת (כמו בעליות תלולות בעמידה) היא קלה ומדויקת. 

מוטוליין-פוקס 1070×200
דמו 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
מוטו קסדות
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
מוטו נעלים
rise 24 1070×200

ההילוכים מרגישים טוב גם לאחר רכיבה ארוכה בשטח מאובק, מצליחים לתפקד בצורה טובה, מדוייקת ואינם רועשים. המערכות המודרניות עם מספר הילוכים גבוה (12 או 13) מחייבות בדר"כ מרווח צר יותר בין גלגלי השיניים, מה שעשוי לעיתים לגרום ליותר רעשים בתנאי אבק, אבל נראה שכאן המערכת מצליחה להמשיך לעבוד בצורה חלקה ונעימה. לאחר כמה שעות רכיבה החלו קפיצות הילוכים קלות, אבל מתיחת כבל מהירה פתרה את הבעיה –  די סביר עבור כבל הילוכים חדש. 

מעצורי הדיסק עובדים בצורה טובה, עם מודולציה טובה, ונותנים תחושת ביטחון גם בירידות מהירות ותלולות. המחשבה שהושקעה בעיצוב בידיות אכן ניכרת, והחיבור אליהן אינטואיטיבי ומהיר. דווקא הרפידות, שמהרווח שלהן הוגדל מעט בין השאר על מנת למנוע רעשים, נטו להרעיש טיפה ודרשו מעט כיוון. אחרי הכיוון הרעש אכן נעלם. 

מוטוליין-פוקס 1070×200
דמו 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
מוטו קסדות
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
מוטו נעלים
rise 24 1070×200

סיכום

המערכת החדשה של שימאנו מספקת את הסחורה. היא עובדת חלק ויפה, נוחה מאד, וטווח ההילוכים הרחב הוא שיפור משמעותי. היא מגיעה באיחור לא מאד אלגנטי, אבל לפחות מספקת את הסחורה. 

אחת השאלות המרכזיות בנוגע למערכת היא הרלוונטיות של מערכת מכנית בעולם שהנטייה בו היא לעבור למערכות חשמליות, כאמור הגרסה החשמלית של המערכת המכנית הושקה ע"י שימאנו ממש לאחרונה. המערכת החשמלית היא ללא ספק נוחה יותר לתפעול, אבל באה עם תג מחיר גבוה יותר, ובעיקר עם הצורך להטעין סוללות. הנוחות ממכרת, וזה מסוג המקרים בהם ברוב המקרים "לא מסתכלים לאחור"; כלומר הסיכוי שמי שכבר רכב עם הילוכים חשמליים יחזור בחזרה למכניים אינו גבוה. למרות זאת, רובנו עדיין עם מערכות מכניות, ומערכת ה 12 הילוכים החדשה נותנת תחושה טובה, עובדת מצויין, והפשטות יחד עם המחיר שלה מהווים יתרון משמעותי. אם אתם בשוק למערכת מכנית, זוהי כנראה האופציה הטובה ביותר שתוכלו למצוא. 


יותר: טווח הילוכים גבוה, העברה מדוייקת, אמינות, שקט, נוחות.

פחות: ידיות עלולות להיות מחוספסות מידי ברכיבה ללא כפפות, רפידות מרעישות בהתחלה, מחייב שימוש בדרייבר MicroSpline שלא מתאים לכל נאבה.

Comments

comments

כתבות נוספות