Shimano Dura Ace C60

גלגלי קצה לכביש במבחן

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים


יבואן: DAA     מחיר: 7,999 שקלים (לגלגלי Dur-Ace C60)


בחן וכתב: אורי ניצן        צילומים: יח"צ, קסניה דמירוב, ניב כאל, אסף פורת, אורי ניצן

עם ההכרזה הרשמית של מערכות הכביש החדשות Dura-Ace R9200 ו- Ultegra R8100 שימאנו הכריזו גם על ליין גלגלי קרבון חדש ומרשים. גלגלים במספר רחב של פרופילים, תצורות ורמות מחיר אשר מכניסים את שימאנו חזרה למשחק ובגדול.

עד לפני מספר שנים, שימאנו היה שם דבר בתחום הגלגלים לאופני כביש. אם קנית אופני כביש חדשים ברמת ביניים ומעלה סביר שהיו מגיעים עם גלגלים של שימאנו באחד מדגמי האלומיניום המעולים שלהם. אולם בשנים האחרונות, עם עליית הפופולאריות של גלגלי קרבון, שימאנו נעלמו מהסצנה. הם המשיכו לספק גלגלי קרבון טובולאר לקבוצות מקצועניות, אבל נמנעו מלייצר גלגלי קרבון קלינצ'ר לרוכבים חובבים. הסיבה היתה נעוצה באמונה כי השילוב בין בלמי חישוק וגלגל קרבון קלינצ'ר לא יכול לספק חוויה מספיק טובה, אמינה ובטוחה ללקוח, ושימאנו החליטו לצאת מהמשחק.

קיבלתי למבחן את אחד מזוגות הגלגלים המעניינים ביותר בליין החדש של שימאנו Dura-Ace C60, על מנת לבדוק האם גם בגלגול הנוכחי של החברה מיפן הם מצליחים לשמור על האיזון המפורסם שלהם בין ביצועים, אמינות ומחיר. יאללה נתחיל.

גלגלי קצה לכביש במבחן- Shimano Dura Ace C60
גלגלי קצה לכביש במבחן- Shimano Dura Ace C60

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

היצע ודגמים

הגלגלים החדשים מגיעים בשתי רמות מחיר, שלושה פרופילים, התאמה לשני סוגי בלמים ושני סוגי צמיגים. מבלבל? בואו נעשה קצת סדר.

ברמת Dura-Ace הגלגלים מגיעים בשלושה פרופילים:

  • פרופיל 36 מ"מ למטפסים
  • פרופיל 50 מ"מ אול אראונד
  • פרופיל 60 מ"מ לספרינטרים ונג"ש

בכל אחד מהפרופילים הללו, ניתן לבחור בטיובלס או טובולאר.

גירסת הטיובלס מתאימה רק לבלמי דיסק.

לגלגלי הטובולאר שתי גרסאות: בלמי דיסק ובלמי חישוק והם מיועדים בעיקר לרוכבים מקצועיים.

ככה שאם חשקה נפשכם בגלגלי Dura-Ace בגירסת בלמי חישוק תוכלו לבחור בכל אחד מהפרופילים הנ"ל אולם בגירסת טובולאר בלבד. מי שרוכב עם בלמי דיסק יכול לבחור בכל אחד משלושת הפרופילים ברמת Dura-Ace או Ultegra.

מבחינת משקלים, להלן המשקל המוצהר של הגלגלים השונים בגירסת Dura-Ace טיובלס:

  • פרופיל 36 מ"מ – 1350 גרם
  • פרופיל 50 מ"מ – 1461 גרם
  • פרופיל 60 מ"מ – 1607 גרם

גלגלי Dura-Ace מתאימים לקסטות 12 הילוכים של שימאנו בלבד.

ברמת Ultegra הגלגלים מגיעים באותם שלושה פרופילים, אולם רק בגירסת טיובלס ורק לבלמי דיסק, כלומר אין גירסת טובולאר ואין תמיכה כלל בבלמי חישוק.

  • פרופיל 36 מ"מ – 1488 גרם
  • פרופיל 50 מ"מ – 1570 גרם
  • פרופיל 60 מ"מ – 1649 גרם

גלגלי Ultegra מתאימים לקסטות 11 או 12 הילוכים של שימאנו.

גלגלי קצה לכביש במבחן- Shimano Dura Ace C60
גלגלי קצה לכביש במבחן- Shimano Dura Ace C60

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

כל הגלגלים, Dura-Ace ו- Ultegra מגיעים עם 24 שפיצים לגלגל, ברוחב פנימי של 21 מ"מ וחיצוני של 28 מ"מ ופרופיל אירודינמי מודרני בצורת U.

גירסת ה- 60 מ"מ מעט שונה משאר הפרופילים בכך שעברה התאמה מיוחדת לרוכבים שאוהבים מהירויות גבוהות. שימאנו שמו דגש רב על קשיחות הגלגל כולו ולא רק החישוק מעצם היותו עמוק יותר. השזירה של השפיצים שונה והשפיצים עצמם עבים יותר. כל זאת על מנת לספק קשיחות צידית משופרת ויציבות טובה יותר במהירויות גבוהות.

גלגלי קצה לכביש במבחן- Shimano Dura Ace C60
גלגלי קצה לכביש במבחן- Shimano Dura Ace C60

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

מה לגבי הנאבה?

אז לא רק הגלגלים עברו redesign מאפס, גם הנאבות חדשות לגמרי. בגרסת ה- Dura-Ace שימאנו שינו לגמרי את מבנה הנאבה הקלאסי שלהם, והלכו על משהו חדש שנקרא Direct Engagement Hub שמזכיר קצת את הנאבות של DT Swiss. מדובר על מנגנון ראצ'ט כפול, אחד בגוף הנאבה בגלגל והשני בפריילוף. מערכת של קפיצים דוחפת את שני הראצ'טים אחד לתוך השני ומייצרת חיבור מידי ביניהם. לטענת שימאנו, מנגנון זה מייצר חיבור מהיר יותר וקשיח יותר לעומת הנאבה בדור הקודם של גלגלי Dura-Ace ובנוסף גם מצליח להפחית מעט במשקל הנאבה.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

התאמה לטיובלס

כל דגמי הקלינצ'ר מגיעים בתצורה של Tubeless Ready, כלומר מתאימים לצמיגי טיובלס וגם לצמיגי קלינצ'ר רגילים. שימאנו בחרו ללכת על חישוק מסוג Hooked (בניגוד ל- Hookless שנפוץ יותר בגלגלי שטח וגראבל) וזאת על מנת לאפשר תאימות למגוון צמיגים רחב יותר ועל מנת לאפשר לרוכבים שלא מעוניינים לרכב בתצורת טיובלס להרכיב צמיג רגיל עם פנימית. חישוקים מסוג Hookless לרוב יהיו קלים יותר ויותר פשוטים לייצור אבל (במיוחד בכביש) מגבילים את הרוכב למגוון קטן יחסית של צמיגים ומחייב התקנה בתצורת טיובלס שלא בהכרח מתאימה לכולם.

גם במקרה זה, שימאנו הלכו על הבחירה השמרנית שיותר יקרה ומורכבת לייצור ואף כבדה יותר, וזאת על מנת לספק חוויה טובה ואמינה יותר ללקוח הקצה.

מספיק עם התאוריה, בואו נעבור לחלק המעשי. אז איך הגלגלים מתנהגים ברכיבה?

גלגלי קצה לכביש במבחן- Shimano Dura Ace C60

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

במישורים

כאמור, קיבלתי למבחן את דגם ה- Dura-Ace 60C, מישורים מהירים הם אזור המחייה הטבעי של הגלגלים האלה ושם הם באמת זורחים. שיוט מהיר בכבישי גוש דן בשבת בבוקר זה ללא ספק סגנון הרכיבה המועדף על סט הגלגלים הזה, ומכיוון שזה גם אזור המרעה הטבעי שלי, ההתאמה היתה מושלמת מהיום הראשון.

לא אשכח את הרכיבה הראשונה שלי בכביש 44 בין רמלוד לצומת חולון עם הגלגלים האלה. המהירות היתה גבוהה כרגיל, אבל התחושה היתה סוג של effortlessness (יש לזה מילה בעברית? אולי קלאס באפס מאמץ). הכל הרגיש זורם יותר, מהיר יותר וקל יותר. הגלגלים שומרים על מהירות, על יציבות ועל אינרציה באופן מרשים. בכל יציאה מהאוכף לספרינט ביניים הגלגלים מתעוררים לחיים ומשדרים מוכנות לקרב. כל 1 וואט שיוצא מהפדל מתורגם באופן מידי לגלגול קדימה ותאוצה של האופניים. אפס איבוד אנרגיה. מצאתי את עצמי רוכב מהר יותר, מתעייף פחות ומצליח לשמור על הגלגל שלפני יותר בקלות (גם כשערן יוצא לספרינט).

גם בקריטריום דה ראש-ציפור הגלגלים מככבים. אומנם שני הסיבובים החדים בכל הקפה דורשים האטה ותאוצה חדה, משהו שהגלגלים האלה פחות אוהבים, אבל המסלול מישורי ומהיר ברובו והגלגלים עוזרים לשמר מהירות גבוהה לכל אורכו.

עוד שתי תכונות שהופכות את חוויית הרכיבה על הגלגלים הללו בראש-ציפור לחיובית יותר הם הרוחב הפנימי הנדיב והקשיחות הצידית המרשימה.

הרכבתי על הגלגלים זוג צמיגי קונטיננטל GP5000TL בתצורת טיובלס ברוחב של 25 מ"מ. הרוחב הפנימי הנדיב של החישוק פותח את הצמיג וגורם לו לשבת יפה על החישוק. נקודת החיבור בין הצמיג לחישוק כמעט משיקה ומייצרת פרופיל עגול ונקי. אני מנפח את הצמיגים לאזור ה- PSI 70, ובכך משפר את הנוחות ואת יכולת ספיגת המהמורות של הגלגלים. ההקפה בראש ציפור נסללה מחדש לאחרונה, אולם במיוחד בתקופת החורף נתקלים בלא מעט זבל על השביל שמייצר נקודות בעייתיות ואף מסוכנות. היכולת של הגלגלים והצמיגים לספוג את המהמורות הללו, ללא ספק תורמת לחוויית הרכיבה במקום ומאפשרת לרוכב לשמור על הקו בסיבוב ללא החלקות או איבודי אחיזה.

גלגלי קצה לכביש במבחן- Shimano Dura Ace C60
גלגלי קצה לכביש במבחן- Shimano Dura Ace C60

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

בעליות

אולי נדלג על הקטע הזה?

ברור שגלגלים בפרופיל 60 מ"מ ובמשקל של 1.6 קילו, לא יספקו את החוויה המוצלחת ביותר בטיפוס עליות.

אבל גם פה הופתעתי לטובה. בשיפועים קלים של עד 5% הגלגלים ממשיכים לספק את היתרונות הגדולים שהם נותנים במישורים: קשיחות, העברת כוח ושמירה על אינרציה. ככל שהשיפוע הופך תלול יותר כך המשקל של הגלגלים בא לידי ביטוי ומקשה על הטיפוס.

המבחן, שנעשה ברובו בתקופת החורף, לא כלל טיפוס לחרמון וגם לא לסטלביו. אבל טיפסתי די הרבה בהרי ירושלים עם הגלגלים האלה, עליות באורך של עד 30 דק' ושיפוע ממוצע של 7-8% היו נסבלות לגמרי ולא הרגשתי שדווקא הגלגלים הם הגורם המעכב – יותר סביר שאלו הקילוגרמים העודפים שהעלתי בתקופת החורף. והרי שלכל עליה יש ירידה בסופה, כך שהפיצוי לא אחר לבוא.

גלגלי קצה לכביש במבחן- Shimano Dura Ace C60

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

בירידות

ואם כבר בירידות עסקינן, הרי שבניגוד לעליות, בירידה המשקל רק תורם לחוויה. יתרונם הגדול והמובהק של הגלגלים האלה בירידות מהירות ותלולות הוא הקשיחות הצידית המרשימה. כפי שציינתי בחלק הטכני של הכתבה, שימאנו שמו דגש מיוחד על הקשיחות של הדגם הספציפי הזה, אשר מעבר לפרופיל העמוק שמוסיף קשיחות בעצמו, גם השפיצים עברו עיבוי לטובת הגדלת הקשיחות וגם השזירה נעשתה בתצורה שמשפרת את הקשיחות הצידית של הגלגל (שימאנו קוראים לזה OPTBAL 2:1).

הסיבה שכתבתי את המילה קשיחות 5 פעמים רק בפיסקה האחרונה היא שזוהי תכונה משמעותית ומורגשת בסט הגלגלים הזה. הקשיחות מספקת העברת כוח מידית ומצוינת, אבל גם יציבות כיוונית מרשימה. בירידות מהירות עם סיבובים ארוכים וחדים הגלגלים משרים המון ביטחון ומרגישים יציבים גם כשהמהירות עולה. היכולת לקחת סיבוב מהיר ב- 70 קמ"ש בירידה ולא להרגיש שום תחושת אי נוחות היא לא מובנת מאליה. בכל סט גלגלים שהיה לי בעבר או שבחנתי בעבר תמיד הגעתי לנקודה בה התחלתי להרגיש לא בנוח ככל שהמהירות עלתה. לפעמים זה היה מגיע ב- 50 קמ"ש ולפעמים ב- 70, אבל תמיד היה מורגש. עם הגלגלים האלה אני מרגיש את אותו הביטחון ב- 80 קמ"ש כמו ב- 40 קמ"ש. האופניים פשוט מרגישים שתולים באספלט ללא תזוזות מיותרות ומבלי לשדר אותות מצוקה לרוכב דרך הכידון.

זכורה לי במיוחד רכיבה אחת לאורך גדר המערכת בין מחסום בית אריה למחסום אריאל. כביש המערכת אמנם סלול היטב וריק מכלי רכב ממונעים, אבל מלא במעברים חדים מירידה לעלייה, שיפועים הזויים וסיבובים חדים במיוחד. המהירות בה עוברים מ- 10 קמ"ש בטיפוס ל- 80 קמ"ש בירידה יכולה להפתיע רוכבים שלא מכירים את המסלול. רכבתי את המקטע הזה עשרות פעמים, וזכורה לי הפעם הראשונה עם הגלגלים האלה. הפתיעה אותי היציבות במהירויות הגבוהות, היכולת לשמור על הקו הנכון גם כשהמהירות מטפסת ותחושת הנינוחות הכללית שהגלגלים הללו העניקו במסלול שבואו נודה על האמת, יכול להיות די מלחיץ.

כפי שציינתי, רובו של המבחן נערך בתקופת החורף. זכורות לי מספר רכיבות רוחניות במיוחד באזור הרי ירושלים שהרוחות היו משמעותיות ואפילו ירד קצת גשם. הפרופיל העמוק של הגלגלים בהחלט מושפע מהרוח, במיוחד אם היא מגיעה עם וקטור צידי משמעותי, אבל לא זכורה לי תחושה של חוסר ביטחון, כזו שגורמת לך להחסיר פעימה בירידה מהירה. הגלגלים בעלי הפרופיל העמוק והנדיב חוטפים מכות רוח וגורמים לאופניים לרקוד קלות, אבל הם עושים זאת באלגנטיות רבה ושומרים על יציבות ומשדרים ביטחון גם כאשר הכביש רטוב והרוח משתוללת.

גלגלי קצה לכביש במבחן- Shimano Dura Ace C60

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

מה עם המתחרים?

שימאנו ידועה כחברה שמרנית שהולכת על בטוח. גם במקרה זה הם הלכו על המוכר והבטוח. פרופילים בעומק סטנדרטי של 36, 50 ו- 60 שמתאימים לכולם, רוחב פנימי של 21 מ"מ אמנם רחב אבל כבר הפך לסטנדרט בתעשייה, רוחב חיצוני של 28 מ"מ אינו מרגש במיוחד. גם המשקלים של הגלגלים אינם שוברים מוסכמות.

לשם השוואה, סט האלפיניסט של Roval שוקל 1248 גרם לפרופיל בעומק 33 מ"מ.

גלגלי ה- RSL של בונטרגר מגיעים ברוחב פנימי של 23 מ"מ.

גלגל האירו העמוק של Cannondale מגיע בעומק של 64 מ"מ וברוחב חיצוני 32 מ"מ.

סט גלגלי הקצה של Roval המגיע עם אופני S-Works Tarmac מגיע עם גלגל קדמי בעומק 50 ורוחב חיצוני של 35 מ"מ בעוד האחורי בעומק 60 ורוחב חיצוני של 30 מ"מ. אגב, המשקל של הסט כולו עומד על 1400 גרם בלבד.

חשוב לציין שהמחיר של רוב הדוגמאות שנתתי גבוה משמעותית מהמחיר של סט גלגלי שימאנו, אם זה Ultegra וגם אם זה Dura-Ace.

אלו רק מספר דוגמאות ליצרנים אשר החליטו לצאת מהשבלונה וללכת על משהו חדשני ואחר. זה מוכיח שהיכולת לייצר סט גלגלים קל, בעל פרופיל עמוק ורוחב נדיב קיים, הכל שאלה של מחיר ורצון לקחת סיכונים. שימאנו, כרגיל מעדיפים את הבטוח, המוכר והמוכח.

גלגלי קצה לכביש במבחן- Shimano Dura Ace C60

סיכום

רכבתי עם הגלגלים החדשים של שימאנו תקופה ארוכה של כ- 5 חודשים. עברנו יחד מאות קילומטרים מגוונים למדי שכללו מישורים, עליות, קריטריומים, תחרויות ומה לא. בשורה התחתונה, אלו הגלגלים הכי טובים שיצא לי לבחון hands down.

הם לא הכי ורסטיליים שיש (בשביל זה יש את ה- 50C), הם לא הכי קלים שיש (בשביל זה יש את ה- 36C) אבל הם ללא ספק הגלגלים הכי מהירים ומהנים שיצא לי להרכיב על אופניי הכביש שלי.

שימאנו מציגים ליין רחב ומקיף מאוד של גלגלים בכמה רמות מחיר ובכמה תצורות שיכולים להתאים כמעט לכל רוכב שמחפש לשדרג את חווית הרכיבה שלו, וכידוע, השדרוג הכי משמעותי שאפשר לעשות באופניים זה לשדרג את הגלגלים.

הם כרגיל הקפידו לא לצאת מהקופסה, ולשמור על המוטיב השמרני והמוכר מבית שימאנו, אבל במקרה זה המוכר והשמרני הוא מוצלח למדי. במחיר של 8000 ₪ לזוג גלגלי Dura-Ace או 5600 ₪ לזוג גלגלי Ultegra הם שוב מצליחים לשמור על האיזון העדין בין ביצועים גבוהים ומחיר הגיוני ומנגישים גלגלים סופר איכותיים במחיר שווה לכל כיס.

גלגלי קצה לכביש במבחן- Shimano Dura Ace C60
גלגלי קצה לכביש במבחן- Shimano Dura Ace C60

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

Comments

comments

כתבות נוספות