טיול החודש

ציפורי – סינגלים ונחלים זורמים

כתב וצילם: אילן שחם

הקיץ המהביל אינו מרפה אבל את מצוות רכיבה וטיול חייבים לקיים לאורך כל השנה, לכן נצא לרכיבה מהנה בסינגלים משובחים ובנופים מקסימים שבסופם ימתין לנו תענוג אלוהי בצורת טבילה בבריכה יפיפיה וקרירה.

נצא לדרך ברכיבה מעל נחל ציפורי בעמק שופע בגידולים ירוקים בשלל צורות וצבעים ונטפס אל הלהיט החדש – סינגל קריית אתא, בו נתפנק בסיבוב עתיר אדרנלין, שמחה וגיל.

בסיום ההקפה נרכב בדרך נופית אשר תקשר אותנו אל קצהו המערבי של סינגל אלון הגליל המורחב, שייקח אותנו לרכבת הרים נוספת לפני שיפלוט אותנו אל טיילת מקסימה לאורך נחל ציפורי הזורם ואל הגראנד פינאלה בעין יבקע הנפלא.

אמנם הרחצה בסיום תקהה את הכאב, אבל בדרך אליה יש לא מעט דיווש ועל כן יש לקחת ברצינות את מזג האוויר הלוהט ולצאת לדרך מאוד מוקדם בבוקר, או אחרי הצהריים על מנת להימנע מהשעות החמות ביותר.

הנתונים הבסיסיים

מרחק: 31 ק"מ

זמן: 3-5 שעות

קושי פיזי: בינוני

קושי טכני: קל-בינוני

קושי ניווט: בינוני

טיפוס כולל: 550 מ' אנכיים

מעגלי: כן.

GPS: קבצי ניווט כאן.

הגעה לנקודת המוצא: בית הקברות ביישוב כעביה. מכביש 77 יורדים במחלף זרזיר ונוסעים על כביש 7626 לכיוון כעביה. לאחר כ-3 ק"מ נגיע לכיכר בה הכיוון הטבעי לוקח אותנו ימינה, אבל אנחנו נמשיך ישר. לאחר קצת יותר מקילומטר נוסף הכביש מתעקל בחדות ימינה בעלייה וכמאה מטרים לאחר מכן נראה חנייה מצד ימין, שם נחנה. קישור לנקודה בוויז.

טיול החודש- נחל ציפורי

יוצאים לדרך:

נצא לדרך במורד הכביש לצדו חנינו ובתום הירידה התלולה נפנה בחדות ימינה לדרך כורכר אשר תיקח אותנו לפינת גן עדן קטנה, בריכה יפיפיה מוקפת בירוק – עין יבקע הידועה בכינויה "מעיין הסוסים".

רגע רגע, לא להתפשט, הבריכה הזו היא הצ'ופר שלנו כשנסיים את המסלול. עכשיו צריך להרוויח את הרחצה בה. נפנה ימינה לדרך שמימין לבריכה ולאחר 150 מ' של טיפוס נפנה שמאלה לדרך שבמהרה תקבל את סימון שביל ישראל ונרכב להנאתנו מעל עמק נחל ציפורי הפורה. נקפיד להישאר עם שביל ישראל גם כשהוא יורד אל העמק והופך לסינגל הצמוד לזרימת נחל ציפורי ולבסוף נגיע אל מבנה מרשים אליו מוביל גשר אבן נאה – טחנת הנזירים (1). "טחנת הנזירים" הינה טחנת קמח שהשתמשה במים שהוזרמו באמה מעין יבקע להפעלת גלגלי כפות ואבני ריחיים לטחינת הקמח. הטחנה הופעלה על ידי המנזר הכרמליטי עד לראשית המאה ה-20 ומכאן שמה, וכיום היא בבעלות פרטית. נתרשם מהטחנה, תוך כיבוד הפרטיות של בעלי המקום ואז נתחיל ברכיבה לאורך "שביל הסנהדרין" המקביל לנחל, אך לאחר 250 מ' נפנה ימינה לחצייה רטובה של הנחל ונרכב בדרך טובה כשמימיננו היער ומשמאלנו העמק. נמשיך עם הדרך כשהיא פונה צפונה ו 1800 מ' לאחר חציית הנחל נפנה ימינה לדרך המטפסת צפון מזרחה בתוך היער ובה נגיע אל צומת גדול סמוך לבית קברות, שם גם נראה שלט מבואה של סינגל קריית אתא (2).

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

טיול החודש- נחל ציפורי
טיול החודש- נחל ציפורי

הגענו אל אחד הסינגלים החדשים והמרעננים בארץ זבת חלב ודבש. סינגל זורם בטירוף עם עליות מתונות וכמעט בלתי מורגשות וירידות מטריפות עתירות ברמים וקיקרים המבטיחות הנאה אדירה לרוכבים המתונים יותר והמתונים פחות. נפנה שמאלה ונתחיל לרכב בסינגל המסומן היטב מתחילתו ועד סופו בסימון הקק"לי של טיפה שחורה עם רוכב אופניים על רקע צהוב. הקפידו לא לסטות לכיוון המבואות אליהן מוביל הסימון האדום.

לא נתעכב כאן על התיאור המדויק של כל מטר ומטר בסינגל, אך לאחר כ-11.5 ק"מ של חוויית רכיבה משובחת, מלאה בנופים, אדרנלין וזמן אוויר, נגיע חזרה לנקודה בה נכנסנו לסינגל (2).

נפנה ימינה לדרך העולה סמוך לשדה, נטפס איתה לראש הגבעה ונרד בה למפגש שבילים בו נפנה שמאלה ונרכב ישר בדרך, כולל מעבר ישר בצומת רב שבילית, עד למפגש עם כביש הגישה ליישוב עדי (3).

טיול החודש- נחל ציפורי
טיול החודש- נחל ציפורי
טיול החודש- נחל ציפורי

נפנה ימינה לרכיבה לאורך הכביש ולאחר 330 מ' נפנה שמאלה (מאוד בזהירות בחציית הכביש) לעלייה קצרה, תלולה ומדורדרת שבסופה פניה ימינה לדרך שמביאה אותנו למפגש עם כביש נוסף, אך אנו נפנה שמאלה לפני הכביש לדרך נוספת שתעבור סמוך למתקן מים לפני שתגלוש למפגש עם כביש.

נפנה שמאלה בכביש, נרכב 150 מ' ואז נפנה ימינה וימינה  לדרך בסימון שבילים ירוק ולאחר 150 מ' נוספים נזהה גם סימון של שביל אופניים – סינגל אלון הגליל (4).

הקטע הראשון שנרכב עליו הוא דווקא על דרך הכורכר הרחבה, אך במהרה נזהה כניסה להמשך בסינגל. נרכב להנאתנו בסינגל, נחצה ערוץ ואז במקום להמשיך עם הסימון של הסינגל, נפנה ימינה לסינגל שהוא עדיין סינגל אלון הגליל, אבל בכיוון ההפוך ובגלל זה לא נראה את סימון השביל (כמובן שאם נראה רוכבים מגיעים בכיוון ההפוך ניתן להם את זכות הקדימה).

לאחר הקפת הגבעה נחצה עוד ערוץ ונטפס על דרך רחבה, אך שוב, במקום לפנות שמאלה עם סימון השביל נפנה ימינה ובצומת הקרובה נפנה חצי שמאלה לתוך סינגל (5), שוב סינגל אלון הגליל בכיוון ההפוך שמטייל הלוך ושוב על הגבעה ולבסוף ממשיך דרומה ומטפס בשיפוע בלתי חוקי בעליל. לאחר חציית דאבל נפנה חצי שמאלה לתוך סינגל נוסף וקצת פחות ברור שהיה פעם חלק מסינגל אלון הגליל ואשר במהרה יחבר אותנו אל הסינגל עצמו, שוב בכיוון ההפוך, בירידה מהנה.

מדי פעם הסינגל ממשיך כמה עשרות מטרים בדאבל, כך שנצטרך להיות ערניים לפנות אל ההמשך שלו ולא לפספס (כאמור, לא נראה את סימון השביל מכיוון שהוא בכיוון ההפוך).
לבסוף נגיע לדרך כורכר רחבה (6) עליה נגלוש במורד הוואדי וכשנגיע לצומת נמשיך ימינה עם סימון השבילים הכחול, נחצה בזהירות כביש ונשתלב בדרך לאורך נחל ציפורי. כשנגיע אל גשר העץ נחצה לצד השני להמשך רכיבה בטיילת מקסימה ורוויה בנקודות חן לאורך הנחל.

נגיע לכביש, נחצה איתו את הנחל ואז נרכב שמאלה אל דרך כורכר אשר תחזיר אותנו במהרה אל עין יבקע אשר המתין בסבלנות לשובנו (7). מעיין זה נובע לאורך כל השנה ותחום על ידי שני קירות מן התקופה הרומית. סביבת המעיין שוקמה לאחרונה ומימיו צלולים בצורה נפלאה. כמובן שהרחצה במקום אינה מוסדרת והרוחץ כאן עושה זאת על אחריותו המלאה.

לבסוף נאלץ בחוסר חשק לנתק את עצמנו מן המים הקרירים ונחזור בדרך שבה הגענו, בכביש נפנה שמאלה ולאחר עלייה קצרה נשוב אל המכונית. קיימנו את המצווה.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

טיול החודש- נחל ציפורי

Comments

comments

כתבות נוספות