מוט אוכף מתכוונן Bontrager Drop Line 

יבואן: טרק ישראל ן מחיר: 1400 שקלים

מוט אוכף מתכוונן Bontrager Drop line

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

כתב: שחר מיליס

במהלך השנתיים האחרונות מוט האוכף המתכוונן הפך למוצר צריכה בסיסי. חברות רבות מענף האופניים שלחו ידם לייצור מוטות אוכף מתכווננים וטוב שכך, שהרי כבר מזמן מוט מתכוונן אינו נחלתם של מסוקסי האנדורו בלבד. למעשה ניתן למצוא אותו היום אפילו בקרב רוכביXC   בעליי מודעות טכנית ובוודאי אצל כל לוחם סינגלים של שבת. מוטות הדרופ ליין של בונטרגר נכנסו לשוק  הרווי הזה לפני כשנה כשהם מוצעים בחלק מהמפרט של דגמי חברת טרק או כמוצר אפטר מארקט. למרות המספר הגבוה של היצרנים והדגמים מוביל השוק לעת זאת (בינתיים) הינו הריוורב של רוקשוקס. הוא אמנם אינו חף מתקלות אך עדיין מהווה נקודת ייחוס בהשוואה למוטות מתכוונים אחרים. הנקודות להשוואה במבחן (כמו בחיים האמיתיים) הנן: אמינות, דיוק, נוחות, חופשים, יכולת כוונון, רגישות (לשינוי גובה הכיסא מהשלדה, למיקום הפעלת הלחץ וכדומה) משקל וכמובן המחיר.

הדרופ ליין של בונטרגר, הינו מוט אוכף מתכוונן בעל נעילה הידראולית, קפיץ אויר והפעלה מכאנית מהכידון. הוא מאפשר כוונון גובה רציף ומלא לכל אורך המהלך.

מוט אוכף מתכוונן Bontrager Drop line

מאפיינים כללים

מהלך: 100 מ"מ, 125 מ"מ (נבחן), 150 מ"מ.

קוטר:  31.6 בלבד

אופן פעולה: הידראולי עם קפיץ אויר

הולכת כבל: פנימית

תפעול: מכני מהכידון בלבד

משקל: 565 ,599 ,624 גרם בהתאמה.

מוט אוכף מתכוונן Bontrager Drop line

המראה הכללי של המוט החדש מבית טרק מצוין. הגימורים טובים ומבנה המוט הטלסקופי מקנה מראה מינימליסטי כמעט נסתר, כאילו ואין מוט אוכף מתכוונן כלל (הרבה יותר אלגנטי ממוצרים דומים). בתחושה הראשונית עבודתו חלקה ומדויקת.

מהירות: יש משהו בלתי מוסבר בהגדרת המהירות האופטימלית של מוט הכיסא, למען הדיוק, לא מדובר רק במהירות אלא גם בהתנגדות הכיסא- כלומר, הכח שמפעיל הכיסא על הרוכב בזמן עליתו. אולי נקודת החוזק המשמעותית ביותר של הריוורב המדובר. מוטות רבים בשוק (גם אם ניתנים לכוונון) מפספסים בנקודה כה משמעותית זו. כיסא שעולה מהר מדי, חובט ברוכב באיזור שלא נעים לחבוט בו, לעולם יהיה פחות מדוייק במציאת נקודת ביניים ולרוב, אם ווסת כלשהו ישנה את המהירות, כח ההתנגדות של האוכף יפחת משמעותית עד כדי שהרוכב לא יהיה בטוח אם הכיסא עלה עד למעלה או לא. מנגד מוט אוכף איטי מדי, בהעדר מילה טובה יותר, פשוט מעצבן ועלול לפגוע במהירות התגובה של הרוכב לתוואי הרכיבה. במשימה זו הדרופ ליין של בונטרגר הצליח לספק תוצאות טובות הן במהירות התגובה והן הכח ההתנגדות.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

מוט אוכף מתכוונן Bontrager Drop line

ידית: הידית התחתונה נועדה למערכת הילוכים "אחד על" ומחליפה את השיפטר השמאלי. העיצוב אכן דומה לשיפטר ונוח לתפעול בעזרת האגודל. בידית קיים רגולז' המאפשר כוונון עדין של מתיחות הכבל וכן חיבור פתוח של הכבל כך שגם ההתקנה הראשונית והכוון הגס נעשה מצד זה של המוצר. יתרון גדול למי שמתחזק את האופניים לבדו. החיבור צר ואינו תופס נדל"ן רב על הכידון, מה שמוסיף למראה הנקי של האופניים.

מנגנון הידית והמוט מדוייקים מאד ומהירות העלייה של המוט מושפעת מעומק הלחיצה על הידית, כך שהרוכב יכול לצפות לעליה איטית ומבוקרת למצבי ביניים, ולחיצה עמוקה תרים את המוט במהירות.

חופשים: לדרופ ליין חופשים צידיים קלים מאד ומעבר לכך מבנהו יציב, אינו רועד או מתקתק.

מוט אוכף מתכוונן Bontrager Drop line

בשימוש

מוט כיסא הוא מוצר שקשה להתרשם ממנו ב"מדידה" בחנות, הוא מוצר שצריך "לגדול" עליך. עם הזמן נרקמת בינך ובינו מערכת יחסים, מערכת ציפיות ודרישות. הוא מצפה שתשלוט בו באסרטיביות ודיוק, ואתה מצפה ללא פחות בתמורה. אסביר ברשותכם: כשאתה רוכב במצב כיסא נמוך ומגיע לקטע דיווש בו תרצה להרים את הכיסא, אסור לך לחשוב על הפעולה שכן דעתך תהיה מוסחת. אתה לוחץ על הידית בדיוק לעומק הנכון, הכיסא מסמן לך בירך הפנימית שהוא הגיע לנקודה ואתה עוזב. הרגע הזה שללא מחשבה, ללא מבט, ללא חישוב משך הלחיצה או הנחת הישבן על הכיסא אתה יודע (ואתה יודע!) איפה הכיסא, זה החיבור. להבשלת התנאים המבצעיים הללו, דרוש מוצר אמין, מדוייק ושאינו רגיש למזג אוויר, לחות או מצבי רוח. מוכרח להודות שהדרופ ליין הצטיין בכל אלו ועוד בכל תקופת המבחן (כ- 4 חודשים).

עוד: מוטות אוכף רבים סובלים מכליבה. כליבה היא נעילה מכאנית הנוצרת מהפעלת כח שלא בכוון הצירי (נסו לסגור מגירת עץ על ידי דחיפה שלא מהמרכז). ובעברית, אם תנסו לשבת על קצהו הקדמי של מוט האוכף שלכם ולהורידו, ככל הנראה לא תצליחו. המצב חריף יותר באופניים בהן זווית מוט האוכף חדה (נוטה לאחור). הדרופ ליין הצטיין גם כאן ובתקופת המבחן לא נאלצתי אף פעם לשנות תנוחה כדי להורידו.

ככלל אחת הבעיות הכאובות, אבל ממש כאובות בנוגע למוטות אוכף מתכוונים היא אמינותם לאורך זמן. עם הזמן מתפתחים חופשים, המהלך אינו חלק כביום רכישתם, הם לעיתים נתקעים או שוקעים או מתרוממים ועוד המון תחלואות. מוט המבחן הורכב במשך כ 4 חודשים על האופניים ועבר מספר רכיבות לא מועט, כל זאת בכדי לגלות שבב של שחיקה או הדרדרות בעבודתו. לאורך כל תקופת המבחן  לא התעוררה בעיה כלשהיא והוא עובד נפלא כביום הרכבתו.

מוט אוכף מתכוונן Bontrager Drop line

סיכום

הדרופ ליין של בונטרגר הפתיע לטובה מפני שהוא בין הדרופרים היחידים המאפשרים נתוני משוב (עוצמה ומהירות) טובים כמו המוטות המובילים בשוק, אולי אף עולים עליהם, בעיקר (אבל לא רק) כשמכניסים למשוואה את תג המחיר שלו. הידית של הבונטרגר עובדת טוב יותר מידיות מכאניות אחרות שבחנתי ובין הנוחות ביותר לתפעול בשוק. לא נתגלו כל בעיות אמינות בדרך…

החיסרון היחיד של המוט כמוצר מדף הוא קוטרו. 31.6 יתאים אולי לכל דגמי טרק אך לא לכל השלדות בשוק. יתכן שבעתיד תצא גם גרסת 30.9 המקובלת לא פחות, אולם כרגע זה בהחלט חיסרון.

יותר: מחיר, מראה, דיוק, אמינות ן פחות: מעט כבד, מגיע רק בקוטר 31.6

מוט אוכף מתכוונן Bontrager Drop line
מוט אוכף מתכוונן Bontrager Drop line

Comments

comments

כתבות נוספות