פדלים במבחן Pedotec Thunder 183

יבואן: פאן רייד ן מחיר: 250 שקלים  ן משקל: 355 גרם לזוג

פדלים במבחן Pedotec Thunder 183

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

 כתב: שחר מיליס

FPD הטיוואנית היא יצרנית הפדלים השנייה בגודלה בעולם. שני המפעלים של החברה אחראים לייצור של 550,000 פדלים לחודש רובם למותגים הנושאים שלל שמות, חלקם מוכרים לכם מאוד. Pedotec הוא מותג הבית העצמאי של FPD והוא מציע ליין נרחב של פדלים לסגנונות רכיבה שונים במגוון רמות. מפאן רייד היבואן המקומי קיבלנו למבחן ארוך טווח את ה Thunder 183, פדל הדגל של החברה בתחום הפדלים השטוחים הפלסטיים.

פלסטיק מול אלומיניום

שאלת השאלות של העת האחרונה. טוב לא צריך להסחף… ובכל זאת אופניים קונים מהר, וצמיגים, לא חסר אך פדלים ונעליים שקונים אותם קומפלט, קשה מאד לבחור מהם כעת.

רק ליישר את ההדורים, מדובר פה בפדל שטוח – פלאט. לעתים נוטים להפחית בערכו ולייחס את כל הביצועים לנעליים ולסוליה אך לא כך הדבר. כמובן שלפלאטים יש מספר רב של משתנים המשפיעים על האחיזה, העמידות לפגיעות, משקל, עמידות לאורך זמן, נשיאת משקל וכיוצא בזה.

גם בבחירת פדלים שטוחים (להבדיל מהמלחמה ארוכת השנים בין פלאטים או קליטים) יש שני מחנות. מחנה האלומיניום והסגסוגות המתכתיות מול מחנה הפלסטיק שאסור לקרוא לו פלסטיק (כי הוא נעלב בקלות) ומעתה יש לאמר קומפוזיט! קומפוזיט הוא חומר מרוכב. חומר מרוכב הוא למעשה שילוב של מספר חומרים בצורות חלקיקים, סיבים או שכבות ואיחודם בעזרת שרף כלשהו – בדרך כלל בתחום האופניים מדובר בפולימר על בסיס ניילון (פוליאמיד). המיוחד בחומר מרוכב, ובגלל זה הוא כזה אקזוטי, שניתן לקבל תכונות שנמצאות בד"כ בסתירה כמו חוזק גבוה ומשקל נמוך או קושי וגמישות בתוך אותו חומר. ואם זה לא מספיק, תהליך הייצור שלו פשוט יחסית ומבוצע בהזרקת פלסטיק פשוטה (שיט אמרתי פלסטיק)

אלומיניום (סגסוגת) – פדלי אלומיניום השתפרו מאד בשנים האחרונות בעיקר עקב תכנון יעיל יותר המאפשר להנמיך את הפרופיל, להרחיב את הפלטפורמה עליה דורכים ולאפשר אחיזה גיאומטרית בנעל ע"י תכנון הצורה והחללים בפדל. בנוסף, חשיבה מחוץ לקופסא ושיבוב בעזרת מחשב CNC מאפשרת שימוש בצירים מדורגים ובמיסבים קטנים ואיכותיים. ולכן, כשחושבים על פדל פרימיום, חושבים אלומיניום. מנגד, החסרת חומר רב לצורך חסכון במשקל יוצרת מוצר פגיע יותר לשבר, למעיכה ולעיקום צירים. כמו כן, עלויות הייצור גבוהות מכוון שהן עתירות עבודה. גם מוצר עשוי יציקה חייב עיבוד משלים. וזה, עולה כסף.

קומפוזיט – אם נוציא לרגע מהמשוואה את פדלי הפלסטיק שמגיעים על אופני הילדים, פדלי "קומפוזיט" הם דרך נפלאה לקבל מוצר עמיד וקל במחיר נמוך מכל פדל אלומיניום. אך לא רק! לפדל הקומפוזיט יש תכונות ייחודיות ושונות מפדל אלומיניום. מכוון שהוא מבוסס על ניילון, הפדל גמיש יותר. כמובן שזה נשמע רע, הרי מי רוצה פדל גמיש? אז הוא לא גמיש במידה שניתן להבחין בה בעין גם כאשר מופעל לחץ גבוה מאד. הדבר בא לכדי יתרון כאשר הפדל פוגש אבן או גזע. האימפקט שעובר לרוכב ולקראנק נמוך יותר משמעותית. לרוב האימפקט יהיה פחות מורגש והצליל המלווה יהיה עמום ולא צורם כמו לגרד אלומיניום על סלע. באופן אפקטיבי, מעולם לא הצלחתי לשבור פדל פלסטיק. ואני רוכב על כאלו כבר יותר משלוש שנים ברציפות ובעקביות על כל האופניים שלי. שבאופן אישי גורמות לי לאהוב את "קומפי" יותר מפדל אלומיניום.

מנגד, נכון להיום, ואני סבור שנראה שינויים ופיתוחים חדשים בתחום בקרוב, רוב פדלי הקומפוזיט משעממים למראה אפילו למרות מבחר הצבעים והגוונים הרב. מבנהם מרובע יחסית והפרופיל בד"כ גבוה משל פדלי האלומיניום.

על המוצר

הפעם על המוקד פדל קומפוזיט של Pedotec. הוא פדל עשוי ניילון מחוזק סיבים המיוצר בתהליך הזרקה בתבנית, הפלטפורמה מורכבת דרך צמד מיסבים סגורים על ציר פלדה העשוי בעיבוד שבבי. מבנהו רחב ושטוח כיאה לפדל מתקדם, והוא מהווה בסיס מספק לאחיזה איתנה בנעל. לפדל זה 10 פיני מתכת מתחלפים בכל צד, בשונה מ 8+2 (שני פיני פלסטיק) של המתחרים. מנגד גובה הפינים הוא 3מ"מ בלבד ולא 4. גובה הפינים משפיע מאד על האחיזה לעומת הפדלים המתחרים אך בנעליים עם סוליה רכה, פחות חורץ את הסוליה ולמעשה מאריך את אורך חיי הנעל. מידותיו 100x95x18מ"מ והוא מגיע במגוון צבעים. משקלו המוצהר והרשמי עומד על 355 גרם לזוג. על האריזה מופיע הכיתוב BMX. לא מצאתי כל אזכור באתר החברה או מהיבואן לגבי אופן השימוש במוצר זה.

בשימוש

BMX או לא, חשוב לציין שפדל זה אצלי בשימוש מזה כ 6 חודשים ובחרתי להשאר איתו עד היום. במבחן ארוך הטווח לא ניכרים סימני שחיקה שהיו אופייניים בפדלים הקודמים שלי כגון חופש שבין גוף הפדל לציר הפלדה, ואפילו הפינים כמעט ולא התעקמו עם הבלאי הטבעי. ולא שלא רכבתי, לצערי בפגיעה חזקה בסלע באחד ממסלולי האנדורו באיטליה, הצלחתי להרוס את הברגת הקראנק… לפדל ולציר שלום.

גובה הפינים הנמוך יותר הרגיש כאילו החלפתי לנעליים עם סוליה קשה יותר מכוון שאלו פחות ננעצים בסוליית הנעל. התוצאה היא אכן פחות אחיזה, ומשחק של הרגל על הפדל בקטעים בהם טכניקת הרכיבה לא היתה אופטימלית. איכות החומרים של הציר והמיסבים מהווים בסיס טוב לפדל ופינים ניתן להחליף במידת הצורך בעלות נמוכה.

לגבי עיצוב המוצר, מראה הפדל הוא שמרני למדי וכמעט זהה למספר רב מדי של מותגים, מעין פלטפורמה מלבנית ללא מעוף. תכנון חלקים בהזרקה בתבנית מאפשרים חופש פעולה וניצול טוב יותר של חוזק/משקל. כמתכנן ורוכב, הייתי רוצה לראות יותר פדלי קומפוזיט מעניינים.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

פדלים במבחן Pedotec Thunder 183

סיכום

פדוטק רוכבים על התכנון המיינסטרימי של פדלי קומפוזיט. פדל טוב וזול! להרגשתי הרכיבים כאן מעט איכותיים יותר ולכן המוצר מראה פחות שחיקה ודעיכה של כלוב הפדל מול הציר. כמו שאמרתי כבר בעבר, זהו מוצר שכיף להרכיב על האופניים ולא נשבר הלב (והכיס) במידה וסלע גדול קפץ עליך ועיקם לך את ציר הפדל או שסתם הבאת "בלינג" חדש לאופניים והפדל בצבע שבחרת כבר ממש לא.

בשורה התחתונה, תמורה טובה מאד לכסף

יותר: איכות, משקל, מחיר ן פחות: פינים קצרים, אין בידול מספק בין המותגים השונים.

פדלים במבחן Pedotec Thunder 183

Comments

comments

כתבות נוספות