MET ROAM MIPS
קסדת אנדורו במבחן
בחן וכתב: אריק אבגי
יש משהו מיוחד בחברה שמייצרת מוצר אחד לאורך שנים. יש כאן אמירה "אנו מייצרים מוצר אחד ועושים אותו בצורה הטובה ביותר".
MET הינה חברה איטלקית המייצרת ומפתחת קסדות אופניים לכל הדיסציפלינות מעל 25 שנה, החל מקסדות שטח, וכלה קסדות לרוכבי כביש ברמת הפרו טור. החברה, שמקום מושבה באלפים האיטלקים, שמה דגש על מחקר ופיתוח, נעזרת ותומכת ברוכבים מקצועיים בפיתוח מוצריה.
הקסדה שנבחנה היא ה ROAM Mips, שהינה אבולוציה לדור קודם ומוצלח שפונה לרוכבי האנדורו והטרייל, וכמובן לרוכבים החשמליים. ROAM מגיעה במבחן זה עם תוספת הגנה בדמות מערכת הMips , ועם עדכונים נוספים לשנת 2022.
מאפיינים עיקריים
הROAM החדשה פונה כמו קודמותיה לרוכב האנדורו-טרייל (עתה, על פי היצרן, גם למחושמלים שבינינו), ומציגה מספר תכונות ייחודיות שהופכות אותה למתאימה לייעוד.
אחד ההתאמות הראשונות שבוצעו היא ההתאמה של הקסדה לשימוש בגוגלס. גישה זו אמנם לא מאוד נפוצה בארץ הקודש, אך מתבקשת בניכר בעיקר בתנאי רכיבת בוץ. המצחייה מתכווננת, מתרוממת בקלות, ומאפשרת לאכלס את הגוגלס כשהם אינם בשימוש. רצועת הגוגלס מקובעת היטב ואין חשש שתחליק ממקומה. בעת רכיבה, כשהגוגלס מכסים את העיניים, יש מספיק מרווח ולא מופעל לחץ מצד הקסדה על המשקפיים כפי שלעיתים קורה.
ה-ROAM מגיעה עם 22 חורי אוורור ייחודיים שבנויים בצורת משפך. היתרון במבנה זה, על פי היצרן – מניעת כניסת עצמים זרים כענפים שעלולים לפגוע ברוכב.
לקסדה, הבנויה מפוליאסטר מוקצף עם מעטה של פוליקרבונט, יש מבנה שעוטף את אזור גזע המוח, ובתוספת מערכת ה mips המציגה הגנה מקסימלית כנגד פגיעת ראש. מערכת הMips עושה שימוש במעין ערסל שיושב בתוך הקסדה. במקרה של חבטה, חלק מהעוצמה הקינטית נבלם על ידי המעטה החיצוני באופן הקלאסי, וחלקו מתורגם לתנועת גלגול. כך, למרות משקלה הקל יחסית (360 גרם) היא מתהדרת בכל תקני הבטיחות המחמירים ביותר בשוק.
התאמת קסדה לראש היא כמו תמיד עניין אישי אך לroam ישנם שני יתרונות בולטים. ראשית מערכת ההידוק העונה לשם Safe-T Orbital Fit System המהדקת את כל היקף הראש, בניגוד לקסדות אחרות המהדקות רק את החלק האחורי. זה מונע מצבים בהם נוצר לחץ בנקודה מסוימת, ומונע כאבים ושפשופים מיותרים ברכיבה. שנית, ה-Roam מיוצרת בשלוש מידות: S,M,L, בטווח היקף ראש שנע בין 52 ל 62 ס"מ. זוהי בשורה בעיקר לבעלי הראש הקטן שבינינו (בלי קשר לתפקיד שביצעו בצבא). בדרך כלל היצרנים מייצרים מידה גדולה ורק מערכת הרכיסה משתנה וכך נותר רוכב בעל ראש קטן עם קסדה מגודלת על ראשו.
בשימוש
באופן אישי הרגשתי מיד בבית עם ה ROAM אהבתי שהקסדה יושבת גבוה יחסית, משאירה מספיק מרווח הן לגוגלס והן למשקפיים. הקסדה יושבת היטב ולא חוויתי כלל תנועות מעלה מטה או הצידה של הקסדה. גם במהירויות גבוהות, שם לעיתים המצחייה משמשת ככנף ומרימה מעט את הקסדה, לא הייתה שום תנועה. חורי האוורור עושים עבודה מצוינת והתמודדו יפה יחסית עם הקיץ הישראלי.
אציין שאבזם הנעילה נוח לשימוש. הוא אמנם לא עושה שימוש במגנט כמו שמקובל לאחרונה, אך רכיסת הקסדה קלה ופשוטה לביצוע גם עם כפפות מלאות.
גם לאחר כחודשיים רכיבה ומפגשים עם ענפים סוררים הקסדה נראית מצוין, וללא שריטות, כך שהמעטה החיצוני הפגין עמידות מצויינת.
סיכום
בסיום אחת הרכיבות שאל אותי אחד החברים :"נו איך הקסדה?"… "שכחתי שהיא שם" עניתי. וזה אולי על קצה המזלג התשובה לגבי קסדה שפשוט עושה את העבודה.
ה ROAM Mips היא פרי פיתוח ואבולוציה של הדגם הקודם, תשומת הלב לפרטים במיגון ברכיסה ובנוחות עושים את השלם גדול מסך חלקיו מה שהופך את ה ROAM לאחת מקסדות האנדורו-טרייל הנוחות והאיכותיות ביותר שהתנסיתי בהן לאחרונה.
יותר: הגנה, נוחות, משקל, מראה, אוורור
פחות: מחיר