תשאלו את יואב – או אל תשאלו, הוא יענה בכל מקרה!

כמה חכמה היא חוכמת ההמונים?


מגזין חדש, טור חדש! במסגרת פינתינו, אתם מוזמנים להפנות אליי שאלות ל [email protected], ובתמורה אביע את דעתי הנחרצת והמפוקפקת, בכל נושא שהוא – הנקה והחתלה, עיצוב ואופנה, מה חם ומה קר בענף האופניים העולמי, בביצה המקומית, ובסדנא השכונתית. כדאי לכם לשאול, אחרת איאלץ להיטפל לפרשת השבוע שהבעירה את הפורומים השונים ברשת, וחבל.


 

תשאלו את יואב- טור אישי מס' 2

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

והפעם, כמה חכמה היא חוכמת ההמונים?

כתב: יואב מאור ן צילום: אוסף פרטי

אחת לשבוע בערך, שבה וצצה השאלה – איזה מותג עדיף? או, "עיזרו לי להחליט, מתלבט בין שלושה דגמים". או בניסוח האהוב והמוכר – נדרשת חוכמת ההמונים…
אני גם, רק שאלה – ממתי ההמון חכם כל כך? האם מיליארד סינים באמת לא טועים? נגיד, כשהולכים לרופא עם איזו בעיה, והוא ממליץ על ניתוח. הולכים לקבל חוות דעת שנייה, לא? אם הרופא השני ממליץ גם על ניתוח, לרוב הולכים על זה, וסוגרים עניין. אבל בדבר קריטי ומכריע, כמו איזה מותג אופניים לקנות? לא, שתי דיעות בהחלט לא מספיקות. צריך לפחות מאה יהודים עם מאה דיעות שונות. זה בטוח מה שיביא להכרעה מהירה.
אוקיי, כשזה מגיע לדירוג מסעדה או עסק שירותי אחר בגוגל מפות, נגיד שיש משהו בחוכמת ההמונים. לכאורה, אם מאה איש מדרגים, הסטטיסטיקה כנראה תיטה לאיזשהו כיוון מובהק. אבל על משהו סובייקטיבי כמו אופניים? ואת מי אתם שואלים בדיוק – את מי שרוכב על מותג כזה או אחר? האם כל המשיבים רכבו על שלושת האלטרנטיבות וידעו לעמוד על ההבדלים ולהמליץ המלצה כנה ואמיתית? לא, כל אחד ימליץ על מה שהוא רוכב, במקרה הטוב, או ישמיץ מעדות-שמיעה-אוזן-שלישית, במקרה הפחות טוב. שלא לדבר על הגאונים שבכלל ימליצו על מותג רביעי וחמישי, כאילו שחסר בלבול למשוואה. יותר מזה, האם בהכרח תהיה התפלגות שווה בין משיבי-ממליצי שלושת המותגים, או שאולי חלילה אנשים הרוכבים על מותג מסוים, בכלל לא נכנסים לרשת, או מתביישים ונמנעים מלהגיב? ולקינוח, אם כל אחד ממליץ מהמקום שנוח לו, על מה שמתאים לו – זה לא אומר שמה שמתאים לו, בהכרח יתאים לך.

בקיצור, הרבה תהיות כדי להטיל ספק ביעילותו של סקר המונים שכזה. בתור יועץ אוכל לגלות לכם סוד, אבל אל תפרסמו בשומקום, ובטח לא שאני גיליתי: פססט, פססט…כל המותגים טובים.
אם בידיכם תקציב כלשהו, לצורך הדיון נגיד 15 אלף שקלים בודדים, תקבלו הצעות טובות ודי דומות ברמה ובאבזור מכל היצרנים/ יבואנים/ חנויות. עשו טובה, תוציאו מהמשוואה מבצעי סוף שנה, הנחת חבר של אח שלו, וכדומה. תשוו תפוחים לתפוחים, כמו שאומרים. ואז באמת נגלה שפאקינג קשה לקבל החלטה! אם כל האופניים טובים, ובאותו תקציב נקבל אותה רמה – איך לעזאזל נחליט?
או! הרשו לי להמליץ לכם על חנות אופניים. אני טוען שעדיף חנות תומכת, מאשר המותג שהיא מוכרת…או משהו בסגנון. אם מצאתם חנות עם אנשים טובים, שאפשר לסמוך על המילה, על ההמלצה שלהם, ועל השירות שלהם – הרי לכם הפתרון. אם לא מצאתם אחת כזאת…ובכן, המשיכו לחפש. תקראו לי אולדסקול, תקראו לי עד מוטה, אבל אני חושב שמעבר לעיסוק היבש במותג כזה או אחר – אין תחליף לקבלת עצה או הכוונה ממישהו עם הכלים, הידע והניסיון לתת אותן, עד שלרוב כבר לא באמת אכפת לי מה הוא מוכר (-:

תשאלו את יואב- טור אישי מס' 2

פינת הכבישון 

על דרפטינג, מוטיבציה והלכות נימוסין

למי זה לא קרה? שייטת לך בשולי הכביש, נכנסת לקצב נינוח, שכחת לכמה רגעים את קיומו של שעון הדופק, ושקעת בהרהורים על מהות החיים. כשלפתע…עוקף-חולף על פניך רוכב אחר, בגיל של אבא שלך ביום טוב, בתנוחת נג"ש, בלי אירובר, ועוד עם רגליים שעירות! אתה מיד מקיץ משרעפיך ומתיישב לו על הגלגל, כשבראשך שפע צידוקים גם למה נעקפת, וגם למה זה פאקינג הגיוני לעשות דראפטינג על אדם זר, ועוד בלי לבקש ממנו רשות.
למי זה לא קרה? הגעת לקטע מישורי אי שם בכביש 4, כשבאופק הלא-רחוק אתה מזהה דמות על אופניים. בינך לבינך, אתה מדרבן את עצמך להשיג אותו, מוריד ראש, מוריד הילוך ומגביר קצב. אתה כבר בדופק סף חומצת חלב, הרגליים שורפות, הנשימה משתנקת, אבל אתה תשיג אותו ויהי מה! זהו, הוא ממש קרוב, עוד פוש אחד אחרון…עקפת אותו! ניצחת! עכשיו אפשר להוריד קצב, להתעלף, להתאושש, ולתת לרוכב המשתומם לעבור אותך בקצב הנינוח שלו.
אין רוכב כביש (למרות שעשוי גם לקרות בשטח), שלא נתקל באיזושהי גרסא של אחת מההתנהגויות המוזרות האלה, בין אם בתור קורבן ובין אם בתור תוקפן. או גם וגם, תלוי ביום וברגליים. יש מצב שהאדם הוא יצור תחרותי במיוחד, או חברותי במיוחד, לא ברור. אבל אם היה איזשהו קוד או מנהג שאפשר לנהוג על פיו בסיטואציות שכאלה, יכול היה להיות מאוד נחמד. סתם משהו אנושי ובסיסי, שיזכיר לנו שרוכבי אופניים הם עם חביב וטוב לבב. נגיד, אם אתה עומד לעקוף מישהו בכביש, תתחיל בקריאת "בוקר טוב" עוד בטרם הגעת אליו – גם שלא ייבהל ויזגזג עליך, וגם שיתעורר אם צריך. שנית, אם אתה מצפה שלא יעשו עליך דראפטינג, כדאי שפאקינג תעבור אותו במהירות מטורפת, כזאת שלא תשאיר לו רצון או יכולת להיצמד אליך. ומצד שני, אם הרגע עקפו אותך, והתעוררת על עצמך, ואתה חושב שאתה יכול להחזיק גלגל – תתקרב, תקרא "בוקר טוב", תרכוב במקביל, תבדוק האם הרוכב העוקף ידידותי למשתמש ואם בכלל בא לו לרכוב איתך, לעבוד איתך, ותתנהג בהתאם.
כן, זה קשה שמישהו עוקף אותך. זה קשה לראות מישהו לפניך. אבל לא תמיד חייבים להוציא החוצה את החיה שבך. לפעמים אפשר פשוט להשאיר אותה בבית במזגן.

פוקס יוניון
סידי נעלים

Comments

comments

כתבות נוספות