תיק כידון בייקפקינג במבחן– Bontrager Adventure Handlebar BP Bag

יבואן: CTC            מחיר: 413 שקלים           נפח: 9 ליטרים

תיק כידון בייקפקינג במבחן- Bontrager Adventure Handlebar BP Bag

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

בחן וכתב: גיא כנען


  מכלל התמורות החלות על ענף האופניים העולמי והמקומי חדשות לבקרים, תהליך אחד אפשר כבר לזהות בקלות והוא פריחה בתחום הבייקפקינג – טיולי אופניים רב יומיים שמאופיינים בכך שכל הלוגיסטיקה שדרושה לטיול שכזה הינה עצמית. קרי אין רכב ליווי צמוד שעליו מעמיסים את כל הציוד ההיקפי של ביגוד, שינה, מזון ובישול אלא הכל יהיה עלינו ואיתנו בכל רגע נתון.

תחושת החופש יחד עם גמיעת המרחקים כנראה גורמת לדמות עצמנו למגלי ארצות או נוודים חופשיים ולרגע כל מה שקיים זה רק אנחנו והמרחב שעוטף אותנו.

גם בז'אנר הזה יש כמובן ספקטרום סגנונות נרחב, החל לדילוג מצימר לצימר כאשר מקום השינה מספק את כל צרכי השינה והאוכל (אז נדרש רק לקחת ביגוד יבש לאפרה-רייד). עובר דרך סחיבת ציוד שינה, אך אוכל מבוסס על מסעדות/תחנות דלק, וכלה בציוד מלא עצמאי על האופניים, שמייתר את הצורך באספקה חיצונית בין הלגים של מסלול הטיול/תחרות.

בשנים האחרונות השתכללו האמצעים לנשיאת הציוד על האופניים. אם פעם בעיקר הם התבססו על נגררים או סבלים ותיקי צד – שני פתרונות מסורבלים וכבדים יחסית שמקשים על העבירות של האופניים בסינגלים, היום ישנן מערכות תיקים מותאמות בנפחים שונים המיועדות למיקומים השונים שמאפשרים מנעד האופניים השונים הקבילים בז'אנר.

בעידן אופני השיכוך המלא כאשר המשולש הקדמי אינו פנוי לשאת נפח רב, נותרו 2 מקומות עיקריים לנשיאת ציוד- הראשון בחלק האחורי על האוכף ומוט האוכף- לו יש מגבלות משל עצמו (ככל שהנפח גדל הוא מתנדנד יותר וגם מגביל את השימוש בדרופר), והפתרון השני שעומד פה למבחן- תיק הכידון.

תיק כידון בייקפקינג במבחן- Bontrager Adventure Handlebar BP Bag
תיק כידון בייקפקינג במבחן- Bontrager Adventure Handlebar BP Bag

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

נקודות לשיקול בבחירת תיק

החסרונות- נתחיל דווקא מהם היות והם מועטים, ולדעתי האישית זניחים וברי פתרון.

  1. כאשר התיק – מתנגש עם כבלי בלמים/הילוכים.
  • רוב התיקים מגיעים עם ספייסרים שמונעים נזק לכבלים.
  • בכידון גראבל הבעיה לא קיימת
  1. העמסת משקל רב מכבידה ומשפיעה על ההיגוי.
  • נכון חלקית. תוספת משקל על הגלגל הקדמי במידה מסוימת עוזרת אף ליציבות וממתנת את ההיגוי (בדומה לגיאומטריות החדשות ש"מאלצות" אותנו לרכון יותר קדימה ומתקנות באופן פסיבי את עמידת המוצא שלנו), אך לא ללא גבול. לכן נשאף למתן את תוספת המשקל הנישא בתיק הכידון ובדרך כלל נמקם בו את הציוד שתופס יותר נפח ופחות משקל מרוכז כגון שק השינה, אוהל, מזרן, בגדים וכיוצ"ב.
  1. עלול להתנדנד ולהשתפשף בצמיג הקדמי כאשר הבולם מתכווץ (אם קיים כמובן)
  • תמיד מומלץ להעלות לחץ אויר בבולמי האופניים טרם היציאה לטיול– בכל זאת המשקל העצמי עולה בכמה ק"ג טובים אם לא הרבה יותר…
  • עדיף לבחור תיק עם נפח מתאים (פונקציה של קוטר התיק ואורכו) שמתאימים למבנה האופניים שלכם ולמהלכי הבולמים ומידת הצמיגים.
  1. עלול להפריע לחופש התנועה של כף היד והאצבעות, דבר היכול להוות סכנה ממשית אם ממש מפריע, או מטרד לא נעים לאורך זמן.
  • ראו סעיף 3
  1. שפשופים קוסמטיים לצינור ההיגוי של השלדה
  • נו באמת, הדביקו סרט חבלה וזהו.
  1. פחות אוירודינמי.
  • אם פלוני/ת מוטרד מנקודה זו, הוא קורא/ת מבחן שאינו רלוונטי עבורו או שייך ליחידי הסגולה שהם רייסרים בתחום.

היתרונות- המון נפח אפשרי לנשיאה בצורה מיוצבת  נוחה ונגישה.  אינו מפריע כמעט להתנהלות ולהתנהגות אם מועמס נכון ומאפשר לשאת ציוד נוסף אם תוכנן לכך, כמעט תמיד עמיד למים ולרטיבות והכי חשוב, נראה הכי קול שיש!

תיק כידון בייקפקינג במבחן- Bontrager Adventure Handlebar BP Bag

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

בשימוש

במהלך תקופת המבחן רכבתי עם התיק במשך כמה טיולים רב יומיים עם אופני המארוול (מונסטר גראבל) וגם עם אופני ההרים.

לכידון הגראבל הוא התאים כמו כפפה ליד. רוחבו של התיק כאשר הוא מלא לחלוטין תואם לרוכב הכידון והוא ממוקם בדיוק בין ידיות ההילוכים והבלמים עם מרחק מספק ובטוח על מנת שלא להפריע לאחיזת הידיים. כידון אופני ההרים מאפשר רוחב ונפח נשיאה גדולים יותר וההתקנה גם פה מהירה וקלה, אם כי יש לשים לב לכבלי הבלמים/ההילוכים, ובמקרה הצורך להשתמש בספייסרים (התיק הגיע ללא – עם זאת כל חתיכת פלציב תבצע המשימה באם נדרש). הרצועות ארוכות דיו ומגיעות עם פיצ'ר נחמד בצורת גומי/פולימר מסויים שמורכב עליהן (על מנת לייצר חיכוך לכידון, לקבע ולמנוע תזוזות).

זהו תיק אינטגרלי כאשר שתי רצועות החיבור לכידון תפורות לשק עצמו (כלומר אין עריסה עצמאית ודריי-בג נפרד), ורצועה נוספת בשני מקומות אפשריים להידוק סביב צינור ההיגוי של השלדה. 

בתצורת הגראבל היה מספיק רק חיבור הרצועות העליונות. התיק היה יציב בכל מתארי הרכיבה ולא הפריע או הגביל גם לא בסינגלים או ירידות מהירות ומסולעות.

התיק עשוי כמה הרכבי ניילון וחומרים נוספים (מי שמעניין הפירוט יש באתר של טרק), כל אלה מתורגמים  בסוף היום לתחושה של חומר עמיד וחזק מאוד שנראה איכותי. גם ההרכבה, ההלחמות והתפרים משדרים איכות ודיוק בייצור.

תיק כידון בייקפקינג במבחן- Bontrager Adventure Handlebar BP Bag
תיק כידון בייקפקינג במבחן- Bontrager Adventure Handlebar BP Bag

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

מבחינת המראה החיצוני, התיק מגיע בהדפסת טקסטורה קאנבס וריבועים שמוסיפה למראה המכובד. פנים התיק לעומת זאת חלק עם ציפוי שנראה נגד מים. היות ולתיק יש רק צד אחד נפתח בתצורת רול-טופ (הסגירה הקלאסית של דרייבג), שזה הגיוני ומצופה לנפח אחסון כזה, מצאתי שלדחוס שק שינה לתחתית התיק היה משימה שדרשה תכנון נכון וכוח מסויים. זאת עקב החיכוך שנוצר בין הציפוי הפנימי של התיק לניילון של שק השינה. זה יצר מצב שבו תחתית התיק לא היתה דחוסה דיו, מה שגרם לאובדן נפח אחסון מסוים. הפתרון כמובן היה להפוך את סדר העמסת התיק. היות ובעיקר נשאתי בו את כל מערכת השינה כולל ביגוד תרמי ללילות, הסדר היה פחות חשוב. בכל מקרה, סמוך לפתח מיקמתי את הבגדים החמים שאותם יהיה ניתן לשלוף ראשונים.

בחזית התיק יש אלמנט דמוי סבכה וחוט בנג'י לקשירת ציוד נוסף. זו תכונה נהדרת שהוסיפו לתיק. ה"סבכה" מורכבת שוב מאותו החומר שמייצר חיכוך כפי שיש ברצועות, ועל ידי הידוק הפריט באמצעות חוט הבנג'י נוצרת אותה יציבות שכבר למדתי להכיר מהתיק- אין כאן שום דבר שמתדלדל לו. אני נשאתי שם רוב הפעמים את מזרן הספוג, אך אמצעי נשיאה זה יהיה נהדר למזרון האויר, האוהל, או אפילו דרייבג "תינוק" שבתוכו ניתן יהיה לשאת בגדים נוספים או מעיל. אפשרות נוספת תהיה פשוט לשים בגדים לחים ורטובים, לייבוש מהיר כנגד הרוח.

הפרטים הקטנים לא פסחו גם על מיתר הבנג'י והא מגיע עם תופסן קפיצי להידוק וסופית פלסטיק עם וו על מנת לחבר אותו לעצמו שלא ישתרך לו ככה סתם בחזית.

כמו כן, יש עוד 4 "שרוולים" לרצועות נוספות לנשיאת/קשירת  ציוד.

תיק כידון בייקפקינג במבחן- Bontrager Adventure Handlebar BP Bag
תיק כידון בייקפקינג במבחן- Bontrager Adventure Handlebar BP Bag

אפשרות ייחודית לנשיאת מים

ועכשיו הגענו לתכונה האחרונה שבאמת מייחדת אותו מרוב התיקים. "באר המים"! בחזית התיק יש רוכסן אטום ותחתיו מסתתר תא נפרד ואטום לטובת נשיאת מים. למעשה בתא זה ניתן לאחסן כל דבר שאנו רוצים להפריד מהתא המרכזי או לגשת אליו בצורה נוחה יותר. לדוגמא את סט הרכיבה השני שכבר הסריח, אולי מפות (שולחן הכוונה… כי מפות נייר כבר אין מזמן), אלקטרוניקה, מטענים וכיוצ"ב.

אבל אם בכל זאת יצאתם לעומק המדבר או שאתם מאלה שייהרג ובל יעבור, תיק גב לא יעלה כתפיכם, התא הזה תוכנן במיוחד עבור שקית המים הייחודית של בונטרגר (ליטר וחצי). שקית שוכבת, כמו זאת של תיק המותן של החברה, עם יציאה אטומה (יחסית) לצינורית על התיק. כמובן שנפח המים מגיע על חשבון תשעת הליטרים האחרים– היינו נותרו שבעה וחצי לאחסון בתא המרכזי.

נכון, קילו וחצי ודווקא בקדמת התיק זה לא מעט, אך באופן מפתיע לא הרגיש לי מגביל או שונה. כמובן שעם הזמן גם המשקל הזה יורד ככל ששותים יותר. מילוי מחדש של השקית דורש כמעט לרוקן את כל התיק או לפחות את חלקו-  התא העיקרי דחוס באלמנטים מתנפחים (קווילט פוך לדוגמא) ולכן מגביל את מילוי המים. הוצאת השקית לגמרי על מנת למלא מחוץ לתיק, תגרום שוב קשיים בהכנה מחדש אל תוך התא הייעודי.  מאוד לא נוח!

לכן העדפתי לשתות פחות מהשקית ולהשאיר את שארית המים לשעות מחנה הלילה ולהסתמך יותר על הבקבוקים/תיק הגב אם היה.

בכל מקרה, הצינורית ארוכה מספיק וכמובן ניתן לקצרה לפי העדפה אישית. מגנט על הצינורית חובר לבת זוגו התפורה לתיק בקליק מהיר ואינו שמפריע כמעט לרכיבה, הוא נשאר במקומו גם שהרעידות בקדמת האופניים היו רבות ומהירות.


מדיניות ההחלפה של בונטרגר–כמו כל מוצרי בונטרגר, גם תיק זה נכלל בתוכנית ההחלפה של המוצר תוך 30 יום מכל סיבה שהיא וקבלת זיכוי לקניית מוצר אחר.


תיק כידון בייקפקינג במבחן- Bontrager Adventure Handlebar BP Bag
תיק כידון בייקפקינג במבחן- Bontrager Adventure Handlebar BP Bag

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

סיכום

תיק הכידון של בונטרגר הוא מוצר איכותי ועמיד, בעל נפח אחסון במרכז הסקאלה, כזה שישרת אתכם למשך שנים ארוכות. הוא יתאים לטיולי בייקפאק קצרים או לרייסרים למרוצים ארוכים עם ציוד מינימלי וקל.


יותר: איכות חומרים ואיכות ייצור, מערכת אחסון חיצונית, יציבות .

פחות: הייתי שמח לספייסרים לטובת התקנה גם על כידון שטוח.

פתח בודד מצריך תכנון העמסת הציוד בצורה מיטבית.


תיק כידון בייקפקינג במבחן- Bontrager Adventure Handlebar BP Bag

Comments

comments

כתבות נוספות