מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

כתב: שחר מיליס


פילוסופיה של צמיגים, על מדע בגרוש ואבולוציה

כפי שכבר כתבנו במבחני צמיגי XC בעבר, עולם הצמיגים לסגנונות ה XC עבר טרנספורמציה בכוון מאד מוגדר בשנים האחרונות. עם השימוש הגובר בחישוקי קרבון, וגידול עקבי ברוחב החישוקים, גם הצמיגים עברו "התרחבות". אם בעבר היו נפוצים צמיגים ברוחב "2 או "2.1 , היום צמיגים ברוחב "2.2 נחשבים צרים ורוב הרוכבים התחרותיים עוברים לצמיגי "2.3 ו "2.4 ממש לאותם יישומי XC ומרתון. הסיבות ברורות, הנפח המוגדל מספק אחיזה טובה יותר, שיכוך משופר שיוצר אחיזה טובה יותר ומפחית עייפות, והפלא הגדול –מחקרים מראים שצמיגים רחבים יותר מתגלגלים מהר יותר מעמיתיהם הצרים! בדיוק ההיפך ממה שידענו. הסיבה נעוצה בכך שהאוויר שהוא בהגדרה חומר דחיס, בולע מהמורות בשטח (אפילו בכביש) טוב יותר בלחץ אויר נמוך יותר. צמיג רחב מאפשר רכיבה בלחצים מעט נמוכים יותר והופכים את כל הרכיבה לנוחה יותר ובטוחה יותר.

"גיליתם את אמריקה" קפצו מספר קוראים לאחר המבחן האחרון. "צמיגי 2.3 ו 2.4 קיימים מימים ימימה, רכבתי על צמיגים כאלו על הקונה הונזו שלי ב 2005". אז זהו שלא. צמיגי XC מודרניים שונים בתכלית מצמיגי שבילים/AM ואין להשוות את ה PEAK שבמבחן או בונטרגר XR2 ברוחב "2.4 למקסיס אסגאי או קונטיננטל זינוטל ברוחב דומה. אלו צמיגים שונים לחלוטין, הן בצורת הקוביות, עומקן, נפח הצמיג, עובי הדופן, משקל ועוד.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

Goodyear מותג הצמיגים הנודע בכניסה מרשימה (חזרה) לעולם האופניים ולישראל

כל מי שבקיא בעולם המוטורי מכיר הייטב את לוגו הנעל המעופפת ואינו ממש צריך היכרות עם מותג הצמיגים Goodyear. אבל לא בטוח שרבים יודעים כי מותג הגומי האמריקאי האולטרה מפורסם, נוסד בשנת 1898 כחברה לייצור צמיגי אופניים, אותם הם ייצרו ברציפות (במקביל לכל סוגי הצמיגים הקיימים ביקום) עד לשנת 1976. לאחר כמה אפיזודות ייצור נוספות בסוף שנות התשעים של המאה הקודמת, בשנת 2018 החברה האמריקאית חוברת לשיתוף פעולה ברישיון עם יצרנית הצמיגים הטיוואנית הגדולה Rubber Kinetics וליין צמיגים חדש תחת המותג המפורסם Good Year פורץ בסערה לשוק צמיגי האופניים המתפתח של אותה עת. כיום מותג צמיגי Goodyear (המחודש) מציע ליין צמיגים רחב למגוון דספלינות רכיבה- מצמיגי כביש, דרך צמיגי גראבל, ועד כל יישומי השטח מ XC מהיר ועד צמיגי DH/אנדורו/דירט קשוחים. צמיגי Goodyear מיובאים לארץ באופן סדיר ע"י חברת Joe's No Flats ומצטרפים לליין חומרי האיטום, השימון ותחזוקת האופניים של היצרנית הישראלית הנודעת. למבחן מעמיק הועברו אלינו מגוון צמיגים מדספלינות הרכיבה המרכזיות בכלל זאת צמיגי אנדורו, צמיגי כביש וצמיגי גראבל. הסקירה שלפניכם היא על ה Peak, צמיג ה XC התחרותי של המותג, בהמשך יתפרסמו סקירות מבחן נוספות. עכשיו ברשותכם למבחן עצמו.

מאפיינים עיקריים

ה PEAK הוא צמיג מודרני בעל נפח מורגש, חתך עגול יחסית ומבנה קוביות נמוכות בעלות מבנה וצפיפות המתאימים להתנגדות גלגול נמוכה ומהירות. מבנה הקוביות מקנה תכונות גלגול מצוינות ומתאים במיוחד למשטחים קשים כגון דרכי עפר וסינגלים מהודקים. המשקל המדוד של הצמיגים במבחן היה 724 גרם, קל יותר מהמשקל המוצהר (770 גר'). מבנה הצמיג הוא בעל שתי שורות של קוביות משופעות בצפיפות גבוהה במרכז לצורך גלגול מהיר. שורת הקוביות הבאה אינה בקו ישר ומכילה קוביות בגדלים וכוונים שונים. שורה זו נועדה ליצור אחיזה בפניות קלות ושיפור אחיזה בבלימה (או תאוצה בצמיג האחורי). קוביות הצד גם הן בגודל לא אחיד, מעט גבוהות יותר אך עדיין נחשבות נמוכות גם בהשוואה לצמיגי XC אחרים. קוביות נמוכות וקוביות צד נמוכות בפרט מתאימות מאד למשטחים מהודקים, שומרות על משקל מתגלגל נמוך שמקל על תאוצות ופניות. לPEAK  מספר דגמים עם גודל גלגל "27.5 ו "29 וגם ברוחב "2.25 בשני הקטרים. ישנן גם גרסאות של 60TPI  או 120 TPI וכן גרסת SL תחרותית וקלת משקל עוד יותר – דגם הSL קל ב 60 גרם מהדגם שבמבחן והוא בעל תבנית קוביות שונה. דגם ה ULTIMATE שבמבחן הוא צמיג עם שכבת הגנה על הדופן, Goodyear קוראים לזה M:Wall (protection) שהיא בעצם שכבה שמפחיתה את הסיכוי לחתך או קרע בדופן הצמיג. הגומי ממנו עשוי הצמיג מרגיש רך ואיכותי ונראה שלא נשחק מהר מידי כעבור כחודש של רכיבות אינטנסיביות גם בתוואי לא מהודק ולעיתים (קרובות) סלעי.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

בשטח

שני צמיגים מאותו סוג (אולטימייט 2.4, 120 TPI) הותקנו על אופני ה XC מרתון שלי בתקופת הקיץ שלפני האפיק. רכבתי עליהם כבר לא מעט בשבילים לבנים ויבשים, סינגלים רווי סלעים, מעט כביש והרבה אקשן מעורב כולל לחיצות לא רעות בסינגלים משולבים אשר אופייניים למשטר האימונים שלי. אני מודה שבתחילה מעט חששתי מהתאמת הצמיגים הנ"ל לסגנון הרכיבה שלי. אחוז הסינגלים בתמהיל הרכיבה שלי גבוה, האימונים הטכניים כוללים טיפוסים קשוחים ופניות במהירות גבוהה בשטח ש… איך לומר? לא מהודק… חששתי מצמיג רחב וקל (מה שבד"כ אומר דופן רגישה מאד לקרעים וסנייקבייט) ובעיקר חששתי מהעדר קוביות משמעותיות בצמיג כשהוא מורכב מלפנים.

אז איך הרגיש ה PEAK? המשקל הקל, הקוביות הצפופות והנפח הגדול יוצרים צמיג שמתגלגל מהר. הוא אכן קל משקל יחסית לנפח, והנפח הגבוה מאפשר שיכוך מצוין לרכיבה, כזה אשר אפילו מייצר אחיזה רק מעצם משטח המגע עם הקרקע. מהירות הגלגול מורגשת והורדת כ 50 גרם מצמיגי "2.4 הקודמים שלי מורגשת בפניות ותאוצות. לגבי אחיזה בפניות, תרכובת הגומי המצוינת מצליחה להוציא את המקסימום מתבנית הקוביות השטוחות. באופן אישי הייתי מעדיף צמיג יותר נשכני מלפנים, אך עם הזמן והתייצבות הדרדרת עם התייבשות הקרקע, הצמיג מרגיש מאד נשלט ואינו מאבד אחיזה בפתאומיות.

באופן מפתיע, עד ליום כתיבת שורות אלו, לא איבדתי אויר או התפנצ'רתי. זו כנראה תוצאה של שני גורמים. הראשון הוא חומר האטימה הכחול (ECO) של JOE's שלמרות קוצי הנינג'ה שהפכו שכיחים כעת, מצליח לשמור את כל האויר מבלי לאבד לחץ. וכמובן אי אפשר מבלי לייחס לתרכובת הצמיג קרדיט בביצועי הגנה טובים. קרה שנגחתי עם הגלגל האחורי בסלע במהירות גבוהה מספר פעמים ולהפתעתי לא נאלצתי לעצור בצד ולשלוף את התולעים מתיק הכיס שלי.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים


סיכום

Goodyear נכנסו לשוק האופניים בקול תרועה. עם שיתופי פעולה נכונים ובחירות מושכלות בדיסיפלינות השונות (כביש, גראבל, XC ושבילים, אנדורו ועוד) הם יצרו קו מוצרים מצוין שבהחלט שווה לשקול בקניה הבאה. אהבתי במיוחד את האיכות הנראית במוצר, גימור הגומי מוקפד, המשקל סביר מאד ותרכובת הגומי ומבנה הצמיג מתאימים לייעודם. בסוף, ה PEAK הוא צמיג שמתחרה מול מותגים ותיקים יותר בהצלחה מרובה. בעיני, זהו צמיג מושלם עבור רוכבי מרתון בזכות משקלו הסביר, ההגנה המצוינת שלו ונפחו שמאד מקל על הגוף ברכיבות ארוכות. לשימושי XCO הוא עובד טוב מאד גם כן, אך פחות מתאים לנשיכות בקרקע מדורדרת, הוא בהחלט ייכנס לרשימות שלי כצמיג הבחירה בעונות המעבר המהודקות יותר.


יותר: גלגול מהיר, שיכוך, עמידות בפנצ'רים

פחות: הייתי רוצה קוביות צד גדולות יותר לשיפור אחיזה בפניות

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

Comments

comments

כתבות נוספות