Orbea Rise 2023
משקל קל יותר, סוללות לבחירה, יותר אינטגרציה- גרסה החדשה ומלוטשת יותר לאופניים החשמליים הקלים של Orbea
הודעה לעיתונות מאת Orbea ישראל:
Orbea מציגה את ה Rise החדשים לשנת 2023- משקל (עוד יותר) קל של פחות מ 16 ק"ג לדגם הקצה, מנוע חדש של שימנו, דגמי אלומיניום או קרבון, שני גדלי סוללה לבחירה, יותר ליטוש ואינטגרציה, ובעיקר כוונה ברורה להמשיך להוביל להציב את הרף לסגמנט האופניים החשמליים הקלים.
דגם הRise של אורבאה "טלטל" את עולם האופניים החשמליים הקלים כשהציג לראשונה בסוף 2020 את פילוסופיית "More bike, less E". במרכז הפילוסופיה עמדו אופניים חשמליים חדשניים, קלי משקל ומתמרנים במיוחד ששאפו לתת לרוכב החשמלי את החוויה הטבעית והקרובה ביותר לזאת של אופניים "רגילים" ללא מנוע וסוללה. מאז הרבה חשמל בוזבז, דגמי אופניים קלים נוספים הושקו ושנתיים אחרי ה"סנסציה", ה Rise חוזרים קלים יותר, מלוטשים יותר, עם אפשרויות סוללה שונות, והתאמה להרפתקאות ארוכות ומגוונות יותר. האם מוצב כאן שוב סטנדרט חדש לסגמנט הבוער?


מנוע חדש
כל דגמי ה-Rise קרבון לשנת 2023 מגיעים עם מנוע ה-EP801 החדש של Shimano בו מובנית מערכת ה RS של אורבאה (Rider Synergy), שהיא סימן ההיכר של דגם ה Rise. מערכת הניהול מורכבת על מנוע מדף בגודל ובעוצמה רגילה ולמעשה מגבילה את כוחו בהתאם לפילוסופיה של אורבאה ומכאן משנה את תצרוכת החשמל של הסוללה. המנוע החדש מציע יותר כוונון וקישוריות מדגם ה-EP8 הקודם, אך שומר כאמור על פילוסופיית ה-RS במטרה להציע העברת כוח טבעית ככל הניתן.



סוללה חדשה וטווחים מוגדלים
מאז השקת ה Rise הראשונים, אורבאה צברו ידע רב בנוגע לפיתוח סוללות. בדגם החדש אורבאה מציגה סוללת 360Wh חדשה, קלה יותר ומותאמת לחלוטין עבור משפחת Rise. משקל הסוללה החדשה עומד על 1.8 ק"ג, חיסכון של 300 גרם מהגרסה הקודמת. מה שמעמיד את דגם ה M LTD הבכיר בליין של ה Rise, על משקל של 15.9 ק"ג.
הסוללה החדשה בנויה עם 21,700 תאים המציעים יחס טעינה ופריקה טובים יותר וניהול חום משופר. בנוסף להיותה קומפקטית יותר, נקודות העיגון לשלדה משולבות כעת בסוללה עצמה. באופן זה גם נחסכים כמה גרמים בהשוואה לגרסה הקודמת ועפ"י אורבאה גם חלוקת המשקל ומרכז הכובד הם טבעיים עוד יותר.
סוללת 360 וואט החדשה זהה כעת לדגמי ה-Rise הנוכחיים של אלומיניום (בדגם הקודם הסוללה של הקרבון והאלומיניום היו שונות). המשמעות היא שדגמי הקרבון והאלומיניום של ה Rise מציעים את אותה חווית ה-RS רק במחיר משתלם יותר בדגמי האלומיניום.
בנוסף, כל דגמי ה Rise קרבון תואמים לסוללת ה 540Wh המוגדלת שהוצגה בשנה שעברה על-Rise האלומיניום. בעולם דגמי הקרבון יגיעו כסטנדרט עם סוללת 360Wh, אולם בישראל הם יגיעו כסטנדרט עם סוללת 540Wh. בכל מקרה ללקוחות תהיה אפשרות להחליף אותה בסוללת 360Wh במערכת ה MyO.
רוכבי אופניים המחפשים את הזריזות והתמרון הטוב ביותר יחד עם חווית ה-RS האולטימטיבית יכולים להמשיך ולבחור בסוללת 360Wh. אבל מי שמחפש להגדיל את מעטפת ההרפתקאות שלו יבחר ככה"נ בסוללת ה 540Wh. בכל מקרה, גם הדגם החדש של הרייז מגיע עם אפשרות להוסיף מגדיל טווח של 252Wh בכלוב הבקבוק, מה שמעמיד את קיבולת הסוללה המלאה בדגמי ה 540Wh על נתון מדהים של 792Wh. עם ניהול האנרגיה הייחודי ויוצא הדופן של האופניים הללו, ככל הנראה אפשר יהיה לרכב עם האופניים הללו שעות רבות מבלי לגמור את הסוללה.
להבדיל מהדגמים הקודמים, בשנתון 2023, כל דגמי ה Rise (קרבון ואלומיניום) כאמור משתמשים באותה מערכת חשמל, כלומר אותה סוללה מגדילת טווח (הטענה ב 2 אמפר) ואותו מטען חכם לאופניים בעוצמת הטענה של 4 אמפר.



ממשק הפעלה מינימלי אף יותר, ודגש על אינטגרציה
מאז השקת הרייז הראשונים, אורבאה עובדים קשה על ניקוי הכידון, אפשר לראות זאת במערכת ה SIC בדגמי ה Oiz ו ה Wild החדשים. מערכת ה SIC מנתבת את הכבלים דרך ספייסר בהדסט לתוך השלדה, היא שומרת על מראה נקי, מפחיתה רעשים ותנועות כבלים מיותרות וכן שומרת על פתחי הכניסה אטומים לחלוטין. אורבאה טוענים כי המערכת מאפשרת החלפת כבל, כידון או סטם באופן פשוט ביותר. לדבריהם הדבר היחיד שידרוש פעולה יחסית מורכבת יהיה החלפת מיסבי ההדסט, וכדי לוודא שזה לא קורה לעתים קרובות מאוד, אורבאה משתמשים במייסב עליון עשוי מפלדת אל חלד על מנת לתת לו את אורך החיים הארוך ביותר.
על מנת להגן על השלדה מפני סיבוב יתר של המזלג/כידון בעת שינוע או נפילה, אורבאה עושים גם כאן שימוש במגביל תנועה בהדסט.
הודות לשימוש במנוע ה Shimano EP801 RS החדש, אורבאה עשתה צעד נוסף לקראת עיצוב קוקפיט דומה ככל הנותן לאופניים רגילים.
לראשונה בשימנו המנוע החדש מגיע עם מערכת הבקרה האלחוטית EN600, שאפשרה לצוות ההנדסה של Orbea להיפטר לחלוטין מאינדיקטור ה-LED הישן (והלא ברור) שהיה ממוקם באופן מרושל על צינור המעצור. השלט החדש של שימנו כולל בתוכו גם את לחצן ההפעלה הראשי, מה שאפשר לאורבאה להיפטר מהלחצן הקודם שישב על צינור האוכף ובכך להגדיל את האפשרות לשימוש במוטות אוכף טלסקופיים ארוכים יותר.
גם בדגם החדש, פלטפורמת Rise מאפשרת שימוש באפליקציית RS Garmin IQ, שפותחה על ידי Orbea. אפליקציה זו מאפשרת לרוכבים להציג נתונים שונים של ה Rise, כגון מצב סוללה או סיוע, במכשיר Garmin ללא צורך בתצוגה ספציפית.




משקל "עוד יותר קל"…
יחד עם הפחתת משקל הסוללה הראשית כאמור, Orbea עבדה על היבטים אחרים בכדי להשיג את האופניים החשמליים הקלים ביותר בקטגוריה. לדוגמה, לינק המתלה הראשי עוצב מחדש לחלוטין כדי לספק קשיחות רבה יותר מחד ומאידך להעמיד את המשקל על נתון נמוך יותר. כעת בדגם החדש, שלדת קרבון בגודל M שוקלת 2.2 ק"ג בלבד.
בנוסף, הלינק החדש מכיל בתוכו כעת את המולטיטול האינטגרלי של אורבאה, בדומה לדגמי ה Rallon וה Occam החדשים.



דגמי אלומיניום וקרבון עם תכונות חדשות
להבדיל מדגמי 2022, הפעם דגמי האלומיניום יכולים לקבל סוללת 360Wh או סוללת 540Wh עפ"י בחירת הלקוח. שלדות האלומיניום לא השתנו במבנה אך מקבלים שלושה גוונים חדשים. מעבר לכך שניים מדגמי האלומיניום יגיעו עם מנוע ה Ep6 החדש. זהו מנוע זהה בתכונותיו למנוע ה EP801 החדש, רק שהוא מגיע עם בית מנוע עשוי אלומיניום במקום מגנזיום. דגם ה-M Team (השני במדרג דגמי הקרבון), יגיע כשהוא מצויד במערכת Shimano XT Di2 החדשה שהוצגה לא מכבר.



אפשריות נרחבות של בניה והתאמה אישית
אורבאה מציעה אפשרויות בניה והתאמה נרחבות במשפחת הרייז. בכל הדגמים קרבון או אלומיניום ניתן לבחור את גודל הסוללה, להוסיף סוללה מגדילת טווח, לבחור בין בולמים שונים מלפנים ומאחור, לשנות את הגלגלים, את חלקי הקוקפיט ואת אורכי מוט האוכף הטלסקופי. בנוסף בדגמי הקרבון, ניתן גם להתאים אישית את צבע השלדה והגימור במסגרת תוכנית MyO של אורבאה.
דגמי הרייז החדשים צופיים להגיע לישראל בתחילת השנה, לפרטים נוספים היכנסו לאתר רסייקלס.

