כתב: שחר מיליס        צילומים: אריק פלדמן, SRAM


תקציר מנהלים- כל מה שחשוב לדעת על מערכת ההינע החדשה של סראם

סראם השיקו אתמול בקול תרועה רמה (מאוד) את מערכת 12 ההילוכים האלחוטית החדשה שלהם. הם הגדילו לעשות ומתייחסים אליה כ"תמסורת" ולא רק מערכת הינע, ואכן השינוי גדול ומשנה לגמרי את כללי המשחק. לא רק מכיוון שהמערכת אינה מתאימה למערכות קודמות (כולל AXS) אלא בעיקר מכיוון שהיא תוכננה מאפס כיחידה אחת מלאה.

אם אי פעם מישהו שאל את עצמו לפני כשנתיים למה דווקא סראם לקחו על עצמם ליצור סטנדרט לאוזן המעביר, סטנדרט שקיים כמעט בכל זוג אופניים החל משנתון 2021 (UDH- universalized derailleur hanger), עכשיו תכנית העל התבהרה. בעוד שהשלדות אט אט עברו התאמה לאוזן אוניברסלית לשימוש בכל מעביר, עכשיו, תקן הUDH מתאים באורח פלא למערכת החדשה אשר אינה משתמשת באוזן כלל וכלל, אלא מחברת את המעביר ישירות לשלדה והופכת את כל המשולש האחורי ליחידה אחת.

התמסורת החדשה כוללת מעביר בחיבור ישיר, קסטה, שרשרת T TYPE, קראנק ושיפטרים בשלוש (3) רמות מחיר, בנוסף לאפליקציה ייעודית ועוד המון טכנולוגיה סביב העניין. מוכנים לפרטים? בואו נצלול.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

מאפיינים עיקריים

  • ממשק חיבור ישיר למעביר אחורי
  • קסטה חדשה לגמרי
  • שרשרת T (שטוחה בצד החיצוני)
  • שיפטרים אלחוטיים חדשים
  • קראנק חדש עם באשגארד מודולרי מובנה
  • אפשרות לקראנק אלומיניום לאופניים חשמליים

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

תאימות

על מנת להרכיב את התמסורת החדשה, על האופניים להיות בתקן UDH (כאמור, בעלי תקן אוזן אוניברסלית) ולכן לא ניתן להרכיב את המערכת על שלדות שאינן מותאמות. ולמעשה, למעט בשיפטר AXS וסוללת המעביר הקיים, המערכת אינה מותאמת למערכת AXS הישנה, או למערכת עם כבל ההילוכים המסורתי כמובן.

התמסורת החדשה עובדת על שרשרת עם ממשק T בעל הראש השטוח (בצד החיצוני) בדומה למערכת הכביש של סראם. השרשרת החדשה הכרחית לעבודת המערכת אך נאמר לנו שאפשר להשתמש בשרשרת T גם עם מערכות האיגל הישנות.

ממשק הגלג"ש הקדמי מול הקראנק עבר לחיבור 8 ברגים ולא 3 כמו במערכת איגל, מה שאומר שעד שחברות האפטרמקרקט ייצרו חלקים על פי הממשק החדש, נוכל להשתמש בחלקי סראם בלבד.

השיפטר החדש יעבוד גם עם הדרופר האלחוטי הקיים, ושיפטר AXS הקודם יתאימו לתמסורת החדשה ולהיפך.

מחירי התמסורת של סראם

התמסורת של סראם מגיעה ב 3 קבוצות, XO, XX, XX SL. ההבדלים בין הקבוצות כוללים שימוש בחומרים שונים, מבנה מעט שונה ופיצ'רים שונים אשר משפיעים על משקל וביצועים.

המחירים שהוצגו מראים שסראם בטוחים מאד בייחודיות המערכת שלהם והם יקרים- מאד.

המחירים בארץ (כפי שנמסר מסראם ישראל):

  • מערכת מלאה ברמת XO תעלה 8,500 שקלים
  • מערכת מלאה ברמת  XX תעלה 11,500 שקלים
  • מערכת מלאה ברמת XX SL תעלה 12,300 שקלים

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

סקירת המערכת – מה שונה, מה חדש?

מעביר

סראם רצו שהתמסורת החדשה תהיה עמידה מאד, בעלת תחזוקה מינימלית, תשאר מכוונת ויציבה לאורך זמן ושתאפשר העברת הילוכים תחת עומס. המעביר החדש מחובר ישירות לשלדה דרך ציר הגלגל משני צידי תומכות השרשרת, זה מבטיח התאמה מוחלטת בין הקסטה והמעביר בכל אופניים (אין יותר תלות במיקום וגודל האוזן של המעביר). המערכת כל כך חזקה, שלטענת סראם אמורה לעמוד בכוחות של עד 270 קילו, ואכן עם ההשקה ראינו אנשים עומדים על המעביר או חובטים באופניים בכדי להדגים כמה יציבה וחזקה המערכת. כמו במערכת AXS הקודמת, יש קלאץ' ניתוק במקרה של פגיעה והמעביר ינוע פנימה ללא נזק. המעבירים מגיעים ללא כל ברגי כיוון או בורג B-tension וזאת משתי סיבות: ראשית הם מאוד יציבים וחזקים ואמורים להיות הרבה יותר מדוייקים ופחות מושפעים ממכות חיצוניות. יתרה מזאת המעברים אמורים להתכוון אוטומטית כל הזמן אל מול סוג של אביזר איפוס שיושב במרכז הקסטה בין גלגלי השיניים, ותפקידו להנחות (תמיד) את הפולי העליון של מעביר בדיוק מושלם למרכז הקסטה.

כאמור, המערכת תוכננה מאפס כדי לפתור בעיות נפוצות וביניהן, מגן ארוך יותר לפולי התחתון שאמור למנוע כניסה של ענפים למעביר, במערכות XX ו XX SL יש מנגנון "Magic Pulley" שמאפשר החלקה בין חלקו המתכתי של הפולי לגלג"ש הפלסטי, ובכך נותן מעט יותר הגנה.

כל חלקי המעביר שבדרך כלל נפגעים באופניים ניתנים לרכישה והחלפה כדי שלא תצטרכו להחליף את כל המעביר (כמובן שבשביל שזה יעבוד, נקווה שחלקים אלו יהיו זמינים במלאי ושמחירם יצדיק החלפת חלק בלבד). פיצ'ר זה יאפשר לבעלי מערכת XO לשדרג את הכלוב ל XX או XX SL הן משיקולי משקל או בשביל "הפולי הקסום". ואם זה לא מספיק, את ההחלפה אפשר לעשות ללא כלים, פשוט על ידי סיבוב המעביר ופירוק החלקים.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

שיפטרים (AXS Pods)

השיפטרים החדשים ירגישו מוכרים לכל מי שמשתמש במערכת AXS היום, הכפתורים החדשים מעט יותר מגיבים (קליק) ומעט פחות מעורפלים (מדוייקים). ניתן לרכוש את השיפטר עם כפתורים קמורים או קעורים לפי העדפה. כמו כן, השיפטר סימטרי כך שאפשר למקמו בימין או בשמאל לפי הצורך. חשוב לדעת שהשיפטרים הם פחות או יותר הדבר היחיד שיעבוד גם עם המערכת הישנה, והשיפטר הישן יעבוד גם עם התמסורת החדשה. ניתן לתכנת מה עושה כל כפתור באפליקציית סראם כך שאפשר לשלוט במוט האוכף ריוורב של רוקשוקס או ב FLIGHT ATTENDANT (מערכת שליטת הבולמים האלקטרונית של רוקשוקס), או אפילו להחליף בצדדים של העברת ההילוכים.

קסטה איגל חדשה (T Type)

הקסטה החדשה בעלת 12 הילוכים מציעה העברת הילוכים טובה יותר תודות לצמצום טולרנסים בין בקסטה לשלדה. הקסטה מצויידת במנגנון X SYNC בעל שיניים צרות ורחבות. טווח העברה של 520% הוא עכשיו הסטנדרט ויחס ההילוכים הנמוכים השתפר 52, 44, 38. קסטת ה XO מצופה ניקל ומיועדת בין השאר לאופניים חשמליים.

קראנק

סראם פיתחו סטנדרט חדש גם בחיבור גלגל השיניים לקראנק ועתה כולל 8 ברגים ולא 3 כבעבר. המשמעות היא שגלג"ש שמתאימים למערכת הישנה אינו מתאים לקראנק החדש. גרסת XX SL מתאימה למד וואטים של קווארק. גרסת ה XO תוכננה מאפס מאלומיניום ושוקלת פחות מקראנק XTR. הקרנקים ברמת XX ו XX SL הם בעלי זרועות קרבון. כל גלגלי השיניים של התמסורת החדשה מתאימים לבאשגארד (מגן) מודולרי אשר שונה לכל גודל גלג"ש אך תואם בין רמות המערכת השונות.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

שרשרת

התמסורת החדשה משתמשת בשרשרת TYPE T, אשר צדה החיצוני שטוח. שרשרת זו אמורה להיות עמידה יותר וקשיחה יותר. כאמור, גם כאן אין תאימות בין שרשרת S12 הישנה לתמסורת החדשה.

משקלים

למרות שאין לנו עדיין משקלים מדוייקים, המשקלים המוצהרים מעט כבדים יותר ממערכת XX1 היוצאת אך באותו סדר גודל, כלומר תוספת המשקל היא זניחה ביותר.

בשורה התחתונה

טרם התנסינו במערכת בעצמנו, ובשביל להוכיח את טענות סראם לשיפור העמידות והביצועים לאורך זמן יידרש מבחן ארוך טווח. יחד עם זאת, אנו חשים שסראם בנו במלאכת מחשבת את כניסת המערכת החדשה הזו לשוק. החל מטביעת רגל בתקן UDH לאוזן מעביר, ועד יומרה או ניסיון לפתור את כל הנושאים שמפריעים לנו היום במערכות הילוכים.

העובדה שזוהי מערכת סגורה, אולי יוצרת חלון הזדמנויות לשלוט בשוק, אך אנו סבורים שיצוצו מוצרי אפטר מרקט די מהר.

בעניין המחיר נכון שבהשוואה לקיט שדרוג AXS הישן ,הפער הוא לא כזה גדול, אבל זה כלל לא משנה שאבסלוטית מחיר המערכת גבוה, ואפילו מאד. כך שאני לא רואה הרבה אנשים רצים להחליף את המערכת באופניים שלהם מיד. אך אולי בעתיד תוצע מערכת במת GX עממית יותר. יחד עם זאת, אופנים שיציעו את המערכת במחיר הכולל, יהיו אטרקטיביים מאד לדעתי. בכל מקרה חשוב לציין שנמסר לנו מהיבואן הישראלי כי בשלושה ימים מההשקה הרשמית נמכרו יותר מ 50 מערכות בישראל.

סראם יצאו מהקופסא ואנו מקווים שקפיצת מדרגה זו תוכיח את עצמה, בכל מקרה אנו סקרנים מאוד והיינו שמחים לשים את ידנו על מערכת כזאת בקרוב.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

Comments

comments

כתבות נוספות