מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

כתב: טל רוזוב, Sababa/Bike    צילום: יוהן יאורד


אל תזרקו את המפתחות לשיווי משקל

ברכיבה טכנית יש לנו אופציה אחת בלבד להישאר בשיווי משקל על האופניים – לעמוד על שתי הרגליים ולחלק את המשקל שלנו שווה בשווה ביניהם.

למה? פשוט. כי ככה אנחנו בנויים, זה מה שאנחנו עושים תמיד. הולכים, רצים וקופצים עם שתי רגליים, גם רוכבים.

לעמידת מוצא טובה נזדקק בקטעים הכי בעייתיים של השביל, וכמה שהאתגר הטכני מחריף, כך הצורך שלנו בשמירה על שיווי משקל הופך להיות חשוב, והפעולה ליותר מאתגרת.

לדוגמא קחו שביל רגוע ושטוח –אין לנו בעצם צורך מיוחד בשיווי משקל על הרגליים, אפשר לשבת ולדווש. תוסיפו אחד או יותר מהרכיבים הבאים: שיפוע, דרדרת, סלעים, חריצים, צורך לשמור על מהירות באמצעות הבלמים, מדרגות או כל דבר אחר שמזיז אותנו – והיכולת שלנו לשמור על שיווי משקל הופכת להיות קריטית- לביצועים, להנאה ולבטיחות.

מכאן אני רוצה לעבור לנסיון שלי בהדרכות. מתוך מפגש עם מודרכים לאורך השנים זיהיתי מספר טעויות שחוזרות על עצמן הקשורות לבחירת פדלים, התאמת נעליים לפדלים ושימוש נכון בפדלים.

זיכרו – אם מנח הרגל על הפדל לא טוב, כל הבסיס שלנו לשיווי משקל מתערער. מכאן הדרך לקשיים ברכיבה ואפילו נפילות, קצרה מאוד.

טעויות נפוצות ברכיבה עם קליטים (רכיבה מחוברת)

טעות ראשונה- רק מתחילים וכבר מתחברים:

אם אתם נכנסים לעולם הרכיבה או פונים מרכיבות רגועות לרכיבות יותר טכניות, תמתינו עם ההתחברות. חשוב מאוד לפתח שפת גוף נכונה על פדלים שטוחים כמו גם את היכולת לרכוב מאוד לאט עד לעצירה מלאה מבלי לרדת מהאופניים, מה שנקרא גם Trackstand.
אחרי שלמדתם להתמודד עם מגוון תנאי השטח עם פדלים שטוחים, ואם עדיין חשוב לכם מאוד להתחבר, לכו על זה.

החיבור לאופניים משלב ראשוני הוא לצערי משהו שמאוד דוחפים בחלק מהחנויות אך ההתחברות המוקדמת עלולה לגרום ליותר מדי התעסקות וחשש בשלבים הראשונים והחשובים של הרכיבה.
כשמתחילים, תישארו לא מחוברים ותלמדו לעבוד נכון עם הגוף. תזכרו, אתם הכי יפים כשנוח לכם – גם על האופניים!

טעות שניה- מנתקים רגל בקטעים טכניים:

אחת הטעויות הכי מסוכנות ולצערי גם נפוצות – הניתוק החלקי בקטעים טכניים.

בואו נעשה את זה פשוט. איפה הכי קריטי שיהיה לכם שיווי משקל מושלם וחיבור טוב לאופניים? בקטעים טכניים.
איפה אתם מנתקים רגל אחת? בקטעים טכניים?! גרוע, מסוכן וחוסם כל דרך שלכם לפתח טכניקה נכונה וללמוד איך להתמודד עם השביל בקטעים האלו.

בלי עמידת מוצא טובה, אין שום בסיס לטכניקה שלנו. רוצים לרכוב טכני ועם קליטים – יש לכם מגוון של שלוש אופציות אם אתם רוצים לעשות את זה נכון:

  1. להתחייב! כמובן בהנחה שיש לכם בסיס נכון ועמידת מוצא טובה, אם לא – אז להתאמן ולשפר את הבסיס.
  2. להתאמן על שבילים יותר רגועים עד שתעלה תחושת הנוחות.
  3. לשפר טכניקה על פלאטים.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

טעויות נפוצות ברכיבה עם פלאטים (רכיבה לא מחוברת)

אני מאוד אוהב פדלים שטוחים, הנעליים יותר נוחות, אין התעסקות בחיבור וניתוק ומעל הכל –חייבים לעבוד יותר עגול וחלק, ולהסתנכרן עם האופניים כך ששפת הגוף משתפרת והופכת להיות הרבה יותר נינוחה וזורמת. אם יעילות הדיווש הם לא בראש סדר העדיפות שלכם ואתם רוכבים כמוני, בעיקר בשביל הכיף – זו הדרך.

גם כאן יש כמה טעויות נפוצות, ייתכן כי דווקא מהסיבה שהכל נראה יותר פשוט. נעל, פדל ויאללה מה עוד צריך. אז הנה כמה דברים לקחת בחשבון.

טעות ראשונה- פדלים לא איכותיים

פדלים עם שטח מגע קטן, בלי נקודות חיכוך או פדלים מפלסטיק שביר שמגיעים לפעמים כברירת מחדל זמנית על אופניים – יפגמו משמעותית בקשר בין כף הרגל שלכם לאופניים. החדשות הטובות, ששלושת הבעיות האלו הן בדרך כלל באותו פדל.

אז כן, אם יש לכם על האופניים פדל של 30 שקלים, הגיע הזמן לשדרוג. אנחנו רוצים פדל רחב, נוח, עם הרבה נקודות אחיזה.
ההמלצה האישית שלי היא פדל ANVL Tilt אך יש עוד מבחר של טובים וגם זולים יותר.

טעות שניה- נעליים שלא מותאמות לרכיבה על פדלים שטוחים

"מה זה כבר משנה איזה נעליים יש לי לרכיבה? נעל זה נעל!"

אם אמרתם לעצמכם את המשפט הזה פעם או אפילו הסכמתם איתו בואו נחליף בו מילה אחת ונחשוב עליו שוב.

"מה זה כבר משנה איזה צמיגים יש לי לרכיבה? צמיג זה צמיג!"

הייתם יוצאים לרכיבת שטח עם צמיג כביש דקיק? כנראה שלא, כי הוא לא מותאם למשימה.

הנעליים והפדלים, שוב – הם נקודה קריטית לשיווי משקל וההתאמה ביניהם צריכה להיות אופטימלית. נעלי רכיבה יעודיות לפלאטים יגיעו עם סולית גומי אוחזת ושטוחה. אם תעברו מנעלי התעמלות/טיולים לנעל רכיבה ייעודית, את ההבדל תרגישו בערך מהשניה הראשונה. אל תתפשרו.

יש המון מותגי נעליים מומלצים: Ride Concept, Five Ten, Shimano, Bontrager,  Specialized. חלקם יצא לי לנסות, אחרים נבחנו כאן במגזין ויש עוד רבים וטובים.

טעות שלישית- מיקום הרגל על הפדל.

כאן יש עניין פשוט אך הוא דורש תרגול. ברגע שאנחנו עומדים על האופניים, הרגל די מתקבעת למנח שלה על הפדל. שימו לב שאנחנו רוצים מנח של "בהונות באוויר" אך לא ממורכז מדי, וכף רגל שמצביעה קדימה ומקבילה לאופניים. בלי רגלי ברווז. המנח הזה ייתן לנו את הפשרה הטובה ביותר בין תמיכה, אחיזה ויכולת תמרון.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

לסיכום

בניין בלי יסודות נוטה ליפול. גם אנחנו.

היסוד הבסיסי ביותר שלנו ברכיבת שטח הוא היכולת לשמור על שיווי משקל, ושיווי המשקל שלנו מתבסס על הרגליים.

הקפידו על כך שנקודת החיבור בין הגוף לאופניים תהיה נכונה. אם על קליטים אז שיהיה לכם נוח ותהיה את היכולת להתחייב לעניין בעיקר בקטעים הטכניים. אם על פלאטים אז אל תחסכו על ציוד טוב, זו השקעה הרבה יותר חשובה ממערכת הילוכים או שדרוג לבולם הזעזועים למשל.

נתראה בשבילים!

טל


טל רוזוב הינו מדריך רכיבה והבעלים של חברת ההדרכה Sababa/Bike. לפרטים היכנסו ל https://sababa.bike/ או לעמוד הפייסבוק של Sababa.bike – הדרכות אופני הרים


Comments

comments

כתבות נוספות