יבואן: CTC Trek Israel 

מחיר: 990 שקלים לגרסת Vento Argo R1

1,350 שקלים לגרסת Vento Argo R1 Adaptive  

בחן וכתב: שחר מיליס


לא בכל יום יוצא לנו לבחון ציוד מאותה משפחה ראש בראש וכשזה קורה, יוצאים חידודים שלא בהכרח היינו שמים אליהם לב במבחן בודד. ולמה אני מספר לכם את זה, כי היום, למעשה גם אתם יכולים למצוא את אוכף הפיזיק המתאים לכם במדויק ולממש את מדיניות ההחלפה/ החזרה תוך 30 יום הכה מיוחדת וחשובה של טרק ישראל, יבואני פיזיק.

השם fi'zi:k הוא הביטוי הפונטי למילה physique המתארת גוף וצורה של הגוף האנושי. החברה הוקמה ב 1996 ומייצרת ציוד איכותי ומאד מוקפד מבחינה עיצובית. מוצריה העיקריים הנם נעליים ואוכפים אך בליין המוצרים שלה ניתן למצוא גם אביזרים, כידונים (מעוקלים) וביגוד.

אי שם לפני המון המון זמן, בתחילת האביב ממש לפני השקת ליין המוצרים החדש של פיזיק הגיע פרנצ'סקו קרלטו מפיזיק לישראל כדי להראות ולהסביר את הרציונל מאחורי ליין האוכפים החדש של החברה ל 2023.

בקצרה אספר לכם שליין המוצרים בנוי במטריצה אשר מחלקת את האוכפים למשפחות לשימושי: תחרות כביש/CX/XC, כביש, ייעודי גראבל ושטח, גרביטי וטריאתלון אשר נקראו בשמות Vento, Tempo, Terra, Gravita, Transiro בהתאמה ולמשפחות אלו תתי קטגוריות בשמות כמו Antares, Argo ועוד

על מנת לפנות לכל רמות המחיר, כל קטגוריה כזו מחולקת גם לרמות גימור, מ 00 הרמה הגבוהה ביותר ומרובת הקרבון ועד R5 הבסיסית ביותר. רמת 00 כוללת מסילות קרבון המשתלבות עם בסיס האוכף העשוי מקרבון גם כן, גרסת R1 בעלת מסילות קרבון המחוברות לבסיס מפלסטיק משולב קרבון, R3 עם מסילות סגסוגת וכך הלאה עד R5

אז מה במבחן?

למבחן קיבלנו את ה VENTO ARGO ADAPTIVE R1 העשוי בהדפסת רשת תלת מימדית ואת חברו ה"רגיל" VENTO ARGO R1. שני האוכפים ברמת R1 בעלת מסילות קרבון ומשקל מדוד מאד דומה (190גרם לאוכף הרגיל ו 193 גרם לאדפטיב המודפס). כאמור, משפחת VENTO היא המשפחה התחרותית בליין האוכפים ואוכף ה ARGO הוא בעל מבנה האף הקצר והמודרני. ליין אוכפים אלו נועד לשימושי כביש, XC וסיקלוקרוס תחרותיים ומאופיינים באף קצר ונמוך, מרכז שטוח יחסית וחלק אחורי מעט מוגבה. מבנה האוכף נועד לייצר יציבות במנח גוף התקפי הן במנח אירו והן בטיפוסים אופיניים ל XC תחרותי.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

נראות ומאפיינים

לשני האוכפים מסילות קרבון 7×9מ"מ המחוברות לבסיס ניילון המחוזק בסיבי פחמן (קרבון). האוכפים במבנה רחב עם אף קצר. שניהם ברוחב 140מ"מ וקיימים גם ברוחב 150מ"מ למי שצריך. צורתם הכללית, גובה, מבנה וקימורים דומים מאד בין שני האוכפים. ההבדלים הם, למעט הפולימר של האדפטיב, שאוכף הARGO הרגיל בעל חור רחב וגדול במרכז שמוסיף אוורור ומונע לחץ על מרכז הגוף (שלא לומר ביצים).

אוכף האדפטיב הוא המסקרן והשונה מבינהם ויצר אצלי עניין מיידי. היתרון של אוכף מודפס הוא שניתן לשלוט בעובי, קושי וצורה באופן אבסולוטי ובהתאם לצורך גיאומטרי אמיתי. באוכף מסורתי קשה להגיע לרמות קשיחות שונות של חומר סופג זעזועים באיזורים שונים ולמעשה עד כה הצליחו לעשות זאת באופן מוגבל או ע"י שינוי עובי החומר המשכך או בעזרת גמישות של מסגרת האוכף. לשניהם חסרונות בולטים של יעילות, משקל ועובי מסרבל. לכן, שימוש בטכנולוגיות מתקדמות יכול ליצור אופטימיזציה של התכנון.

האוכף בנוי מפולימר מודפס בצורות גיאומטריות תלת מימדיות. עובי ואורך כל קושרת יוצר מבנה סבוך או מרווח יותר אשר קובע את מידת הקשיחות. האוכף מרגיש רך מאד יחסית לעובי הכולל שלו ובכך המבנה מהווה יתרון משמעותי. יתרון נוסף הוא שפיזיק יצרו חומר רך מאד במרכז (איפה שנמצא החור באוכף המסורתי) רק מעט פחות בחלקו האחורי של האוכף וקשה בצדדים, היכן שעצמות הישיבה פוגשות את האוכף. איזורים אלו מופרדים על ידי קו רציף של פולימר אשר תורם רבות גם לאסתטיקה של המוצר.

על השביל

לפני הכל נתחיל ונאמר כי אוכף הוא אחד הממשקים החשובים ביותר של הרוכב עם האופניים, אולי החשוב שבהם. התאמתו למבנה הגוף של הרוכב וסגנון הרכיבה מאוד אישית ומשפיעה על נוחות הרכיבה, יעילות דווש וסיבולת לרכיבות ארוכות. כלומר מבחן על אוכף יעסוק ברובו במגוון פרמטרים אובייקטיבים אותם ניתן להעמיד לבדיקה, אך ההתאמה והנוחות היא עניין אינדיבידואלי אשר דורש בדיקה אישית של כל אחד ואחת.

כצפוי, אוכף האדפטיב הורכב ראשון עקב מידת הסקרנות והציפיה שלי ממנו. כבר עם ההתקנה שמתי לב שהפרופורציות של האוכף נראות שונות מאד מאוכף הרגיל שלי בכך שהמסילות ממוקמות מאד מלפנים והאוכף נראה מתוח לאחור. בהשוואה לאוכפים אחרים בעלי אף קצר, חלקו האחורי של האוכף בולט מאד ושאלתי את עצמי האם ארגיש בהבדל זה והאם יהיה זה יתרון או חסרון.

עם תחילת הרכיבה, מורגשת הרכות המפנקת של מבנה האדפטיב. כרוכב די סגפן ככל שזה נוגע לאוכפים, להרגיש את הרכות הזו מבלי "לשלם" בעובי לא פרופורציונלי של אוכף היה משב רוח רענן עבורי. ברכיבות הראשונות הרגשתי שצורת פרופיל האוכף, שהוא עגול יותר מהאוכף הקבוע שלי, למעשה מפגישה אותי עם האוכף באזור קרוב יותר למרכז הגוף והרגשתי את הלחץ בעצמות הישיבה, כאילו שהאוכף צר יותר מרוחבו המוצהר, מה שהצריך זמן הסתגלות. ייתכן שאוכף ברוחב 150 מ"מ היה מתנהג אחרת אך לכך חסרונות אחרים המשפיעים על זריזות העברת משקל, לפחות בסגנון הרכיבה שלי. האף הקצר מאפשר לשנות תנוחות רכיבה בין טיפוס לירידה מבלי לזוז המון על הכיסא, כנ"ל כשהזוית משתנה לטיפוס משמעותי. המבנה השריגי יוצר טקסטורה נעימה שאינה מחליקה על הביב. ברכיבות ה XC המרובות שלי ניסיתי לאמוד את טיבו ומטרתו של הזנב הארוך של האוכף. הוא בא ליידי ביטוי בעיקר בתנוחת אירו (כשמנסים להוריד פרופיל והגוף נוטה לאחור) ואני מבין את יתרונו ברכיבות כביש או מרתון. בשטח טכני, דווקא מצאתי זאת כחסרון. לא חסרון משמעותי, אבל מורגש. הזנב הארוך מאט את יכולת הרוכב לרכון נמוך לאחור ולמעשה גורם למנח אחורי מוגזם, גם אם רגעי.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

לאחר מספר שבועות החלפתי בין האוכפים וניסיתי לעמוד על ההבדלים. צורת ומבנה האוכפים כמעט זהה ולכן רוב המסקנות שלי לגבי האדפטיב היו נכונות גם כאן. אלא שבאוכף הרגיל, המבנה החלול במרכז האוכף יוצר שוליים חדים וקשים שהורגשו מאד על עצמותי. תחושה זו נחלשה ככל שעברו הרכיבות אך עדיין, ההרגשה היא שאני יושב על שתי מסילות ופחות על אוכף. כאמור, התאמת האוכף ונוחותו היא עניין אישי מאוד וייתכן ורוחב אוכף אחר היה מרגיש אחרת, אבל הייתי שמח לו היו מעגלים מעט את המעבר בין האוכף לחריץ שבו.

שני האוכפים נראים ומרגישים איכותיים ביותר. איכות החומרים בולטת. אין חופשים או רעשים בחיבור שבין האוכף למסילות, נקודות החיבור של הריפוד עם בסיס האוכף טובות ואחידות והמשקל סביר בהחלט.

30 ימי ניסיון

במסגרת המדיניות החדשה של CTC יבואני פיזיק לישראל, כל אחד מהאוכפים של היצרן האיטלקי נכלל במדיניות 30 ימי ניסיון. אם האוכף נוח לכם, מעולה. לא נוח, ניתן להחליפו באוכף אחר או להחזירו ולקבל זיכוי כספי למימוש באחת מחניות הרשת.

סיכום

פיזיק יודעים מה שהם עושים! זה בא ליידי ביטוי באפיון הצרכים וכמובן, ביכולת לבצע. ליין האוכפים החדש נותן מענה רחב למגוון סגנונות הרכיבה ומחולק באופן שאולי מעט מסובך להבנה (המטריצה מעט מורכבת) אך מכסה טווח רחב של פתרונות לפי מחירים, דרישות, ביצועים וסגנון. בעיניי כרוכב הרים שאינו רוכב כביש כלל, אוכפי ה VENTO ARGO מפספסים מעט בעיצוב החלק האחורי הארוך עקב פגיעה בזריזות התנועה על האוכף הנדרשת מרוכב XCO ו CX תחרותי וללא ספק אוכפים אלו מוכוונים לרוכבי הכביש או הXC מרתון ושם באים ליידי ביטוי חוזקות העיצוב הנ"ל.

לדעתי, מבנה האדפטיב הוא לא פחות מאשר משנה כללי משחק ככל שזה נוגע לאופטימיזציה של אוכפים. הקושי המשתנה מורגש לטובה, המבנה החלול קל לניקוי (בזרם מים פשוט), ועד כה נראה עמיד גם בתלאות השמש והזמן. לא בדקנו את עמידות החומר בנפילות ושפשופים ומעניין איך המבנה יגיב לקריעת חלק מקושרות ככל שיעבור הזמן. אוכף הארגו הרגיל בעל מאפיינים ארגונומים דומים לאדפטיב אך במחיר שפוי יותר ולכן יתאים לרוכבי כביש או מרתון כמו כפפה.

מעבר לאיכות המוצר, היתרון התחרותי של פיזיק היום הוא במדיניות תקופת הניסיון. מי שיתעמק בהיצע הרחב ימצא את הפתרון המושלם עבורו ויפחית משמעותית את הסיכוי לא לצאת סופר מרוצה.


יותר: עיצוב, ייחודיות, משקל

פחות: הזנב הארוך, פרופיל עגול (מרגיש צר יותר)

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

Comments

comments

כתבות נוספות