מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

בחן וכתב: שחר מיליס


מקסיס, יצרן הצמיגים הנפוץ ביותר באופני ההרים הוסמך לאחרונה בתקן ECE-375 אירופאי (התקן תקף ומחייב רק באירופה ולא בארה"ב). תקן זה מאשר שצמיגים שעברו אותו נבדקו בקפידה ויכולים לעמוד בעומס הגבוה ובמומנט המוגבר שאופניים חשמליים יכולים לייצר למהירות של עד 50 קמ"ש. ספויילר – אין שינוי בתרכובת הגומי, הביד, המשקל או הצורה בין הצמיגים הללו לקודמיהם, אבל עצם עמידה בתקן אירופאי מחמיר הינו גושפנקא לאיכות. הצמיגים שזמינים בתקן זה הינם אסגאי, פורקסטר וצמד המיניונים DHF ו DHRII.

אז מה במבחן?

לאור חגיגות קבלת התקן והוספת סמל ה E50 על הצמיג, לקחנו זוג צמיגים למבחן. הופתענו לגלות בעצמנו שלמרות הוותק של הצמיגים, מעולם לא בחנו אותם במגזין והגיעה העת לתקן עוול זה.

מקסיס נמצאים בבעיה. בעיה טובה זאת אומרת, לא רק שהם ביססו את מעמדם כצמיגים מעולים ועמידים בעולם, הם הצליחו לעשות זאת אפילו בארץ. ויותר מכך, בדיסיפלינות שונות!!! אסביר. ארץ ישראל היא מקום מדהים לרכב בו. מזג האויר יבש רוב השנה, אין סופות שלגים שסוגרות את השבילים לחודשים ואפילו בשיא הקיץ, ניתן לרכוב. ימי הגשם שסוגרים שבילים מועטים, וגם להם יש לרוב פתרון (הסוכר רכיב?).

בנוסף, התוואי הררי ברוב המקומות ומישורי במקומות הנכונים כך שהוא מאפשר סגנונות רכיבה שונים. אבל סוג הקרקע מאופיינת בסלעי כורכר, בזלת או צור חדים ומשוננים שבלשון המעטה, אינם ידידותיים לצמיגים. עונת הקוצים מלווה אותנו חודשים רבים ומחייבת גומי איכותי וחומרי איטום מצויינים. לכן, צמיגים בארץ עובדים קשה. אז מה הבעיה של מקסיס? למקסיס מוצרי דגל שמלווים אותנו שנים. הם כל כך טובים שכל ניסיון לחדש ולשנות רק מפחית את נתח השוק שלהם עקב קניבליזם* וניסיונות גיוון של הלקוחות עם מותגים אחרים, קחו לדוגמא את IKON או MINION. המיניון בשתי גרסאותיו הוא צמיג הרפרנס לכל צמיגי הגרביטי האחרים ובסוף, הם לא מיניון. בשל כך מאד קשה למקסיס לחדש ולהתעדכן עם מוצרי בלוק באסטר.

*קניבליזם – כאשר מוצר חדש מאותה חברה נוגס במכירות המוצר הוותיק ולמעשה לא מגדיל את נתח השוק של החברה באותו יחס.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

על הצמיגים במבחן

קדמי- E50 DH Maxx Grip Maxxis Assegai

משקל: 1390 גרם

מחיר מומלץ לצרכן: 390 שקלים


האסגאי הוא צמיג בחתימתו של גרג מינאר אשר הושק רשמית ב 2018. זהו צמיג בעל תבנית קוביות גבוהות אשר נועד לשמש כצמיג קדמי בעיקר ולייצר אחיזה בכל תנאי, יבש או רטוב. גרג מינאר מספר שהוא אוהב מאד לרכב בקונפיגורציית DHF ו DHRII. ה DHF מתגלגל היטב, שומר על קווים מעולה במשטחים מהודקים ואפילו בסלעים ושורשים רטובים, וכשהוא מצומד ל DHRII מאחור, צמיג שמתגלגל מאד מהר ובעל מבנה מתאים לבלימות חזקות קורה קסם. מינאר רצה להביא "עוד קצת" לצמיגים ובקש לייצר צמיג שבבסיסו מבוסס על ה DHF ובעל קוביות צד דומות לHIGH ROLLER  האגדי. האסגאי, אם כך, ייחודי בתוספת שורת קוביות שלישית שנועדה לשפר את האחיזה במעבר שבין קו ישר להטיה בפניה.

אחורי- DH E50 Maxx Terra Minion DHRII

משקל: 1380 גרם

מחיר מומלץ לצרכן: 390 שקלים


איך לא? DHRII האייקוני. לא בכדי ה Minion DHRII הוא הבנצ'מארק והבסיס להשוואה לצמיגים. גלגולו מהיר יחסית, יש לו אחיזה לא מתפשרת בתוואי שטח שונים ומגוונים. הוא מפנה בוץ באופן טוב, אוחז בדרדרת ובסלעים ובעיקר, עושה מה שצמיג אחורי צריך לעשות – לאפשר בלימות חזקות ולהישאר בשליטה.

הצמיגים שבמבחן הם TR (טיובלס רדי). האסגאי מגיעים בקוטר "27.5 ו "29 בלבד. בחירת הרוחב מצומצמת לרוחב "2.5 או "2.6. המיניון DHRII הוותיק קיים כמעט בכל גודל גלגל ובכל רוחב מ "2.3 ועד "3.0. תרכובות הגומי הידועות של מקסיס וכן התאמה לחישוקים רחבים WT קיימת בשני הצמיגים. האסגאי והמיניון DHR מגיעים בכל היצע הקייסינג החל מ EXO, EXO+, DD ו-DH וכמובן שגם בתרכובות גומי 3CMaxx Terra ו Maxx Grip, ועכשיו גם בתקן E50.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

קצת על הטכנולוגיות של מקסיס בצמיגי המבחן

Downhill Casing – גרסת הדאונהיל היא הגרסה המחוזקת ביותר של מקסיס ובנויה משתי שכבות של 60 TPI, אינסרט בוטיל בין השכבות למניעת חתכים וביד (BEAD) מחוזק. הצמיג הDH- מתאים מאד לאופניים חשמליים בהם המשקל פחות קריטי וכמובן לרכיבות DH ופארקים. כמו כן, בזכות יציבותו המשופרת, יתאים גם לרוכבים כבדים ויספק תמיכה מצוינת.

3C Maxx Grip– המקס-גריפ הינה התרכובת הרכה ביותר, האוחזת ביותר ובעלת הריבאונד האיטי ביותר בטווח תרכובות הגומי של מקסיס. תרכובת הגומי מורכבת משלש תרכובות. קשה ביותר בבסיס הנותנת יציבות לצמיג ולקוביות, תרכובת בקושי בינוני לגלגול מהיר בקוביות המרכז ותרכובת רכה לאחיזה מקסימלית בקוביות הצד

3C Maxx Terra – המקס-טרה הינה התרכובת מעט עמידה יותר בליין המוצרים, גלגולה מהיר ושחיקתה איטית בזכות יותר חומר קשיח בצמיג. גם כאן תרכובת הגומי מורכבת משלש תרכובות. קשה ביותר בבסיס הנותנת יציבות לצמיג ולקוביות, תרכובת בקושי בינוני לגלגול מהיר בקוביות המרכז ותרכובת רכה לאחיזה מקסימלית בקוביות הצד.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

ברכיבה

גומי חדש הוא תמיד סיבה למסיבה. הימים הם ימי סוף החורף והקרקע מתייבשת ומתחילה להישבר. זוהי התקופה המסוכנת ביותר מכיוון שהאדמה הופכת רגבים רגבים שמתגלגלים במקום פשוט לתת לנו לרכב. את הסטאפ שהחליף את צמיגי הקונטיננטל גרביטי המעולים שיניתי מעט מכוון שהפעם מדובר בשני צמיג DH. אז האינסרט ירד ונותרתי עם צמד צמיגים יציבים ורכים. תרכובת המקס גריפ מוכיחה את עצמה בכל פעם מחדש כצמיג שלא רוצה לשחרר, ומבנה האסגאי מקנה המון בטחון גם בפניות שטוחות ללא תמיכה. אני מניח שמשקל הצמיגים דומה לסטאפ הקודם שלי (אפילו שהיה לי אינסרט) ולצרכי אימוני האנדורו שלי נראה שכך צריך לרכוב עקב יציבות הצמיגים בפניות- בעומס גבוה (כמה כיף לראות מעוינים בדופן הצמיג*). כמובן שיש לי גם המון ניסיון עם אותו סטאפ בדופן EXO ו EXO+ על האופנים האנלוגים שלי, אך עבר זמן מאז ונקודת הייחוס שלי השתנתה. האחיזה כל כך טובה בתנאי היובש הנוכחיים שגם החלקות יזומות קשות לביצוע (אל תעשו כאלו, זה הורס את השביל) ובבלימה מאוחרת לפני פניה, הצמיגים שומרים על שליטה מלאה בקרקע ובהיגוי. ככלל המאפיינים של רכיבת אנדורו על אופניים חשמליים דומים מאוד לרכיבת DH או לפחות קרובים, כך שבעיננו צמיג DH טוב יעשה את העבודה היטב גם ללא ייעוד eMTB ספציפי.

בתקופת המבחן לא הצלחתי להשמיד את הצמיגים או להכניס בהם תולעים (למרות מספר "דינגים" בחישוק) ולא חוויתי אבדן אויר בשום שלב. שחיקת הקוביות אופיינית לאופי השימוש ומוכרת מצמיגי מקסיס אחרים. הצמיגים עלו על חישוקי רייספייס שלי בקלות וקפצו למקומם מהר. לצורך ההתקנה השתמשנו בחומר טיובלס של וולדטייט (Weldtite) אשר במבחן גם כן. למרות ריבוי קוצי "כוכבי נינג'ה" לא חווינו אבדן אויר עד כה.

*מעוינים מופיעים בדופן צמיג כאשר הוא נלחץ תוך כדי גלגול. למעשה נוצרים בו קפלים שתי וערב עקב מעיכתו מול הקרקע. כאשר מופיעים מעוינים ללא בריחת אוויר (בראאפ) סימן שלחץ האוויר תקין ופשוט לחצת חזק.


סיכום

בעולם תחרותי קשה של צמיגי אנדורו ו DH, בו קיימים מתחרים רבים וטכנולוגיות חדשות כמו שימוש בגראפן ובדיקות במעבדות מתקדמות, מקסיס עדיין בחוד החנית ואם יש דבר אחד שהם טובים בו זה צמיגים. הדרישות מצמיג באופניים חשמליים דומות לדרישות מצמיג דאון היל מכיוון ששניהם עובדים בעומס גבוה וברוב המקרים צמיג דאונהיל יתאים מאוד גם לאופניים חשמליים, כפי שבחנו כאן. צמיג טוב נמדד קודם כל באמינות. אחידות בייצור, ביקורת איכות טובה, ואחר כך בביצועים אשר חייבים להיות תואמים לדרישות הרוכב. בשוק תחרותי, פגיעה במוניטין חמורה מפגיעה במכירות ברבעון כזה או אחר ולכן רוכבים רבים בוחרים במקסיס – אתה יודע מה תקבל ולרוב לא תתאכזב.

טוב אני חייב לסיים, יוצא לתלולים של חורשן, בכל זאת יש תחרות בשבוע הבא…


יותר: מבנה ויציבות, גלגול מהיר ואחיזה מצויינת

פחות: לא מצאנו…


מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

Comments

comments

כתבות נוספות