אינסרט גרביטי במבחן- Tubolight EVO HD

יבואן: מוטוליין       מחיר: 195 שקלים לאינסרט בודד ללא ונטיל (זוג ונטילים יעודיים- 50 שקלים)    משקל: 90 גרם

אינסרט גרביטי במבחן- Tubolight EVO HD

מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
מוטוליין כללי קבוע
פוקס יוניון
סידי נעלים


בחן וכתב: שחר מיליס     


עד לא מכבר (במושגים של עולם האופנים…), אינסרטים היו מוצרי נישה מצומצם שפנה לפלח שוק קטן יחסית בעיקר בקרב הרוכבים המגרזנים בעלי נטיה גבוהה לקריעת צמיגים והרס חישוקים. מקורו בכלל מעולם הדאון היל כמוצר שמאפשר להפחית תקרים בראן המירוץ, אך בעיקר, מוצר שיאפשר המשך רכיבה עד לסוף המסלול גם עם פנצ'ר. נראה שהדרישה גבוהה והשוק מתרחב מאוד לאחרונה כשיותר ויותר חברות מצטרפות לחגיגה הפולימרית ומוציאות מגוון גדול של אינסרטים בעלי מאפיינים שונים לסגנונות רכיבה מגוונים מאוד.

אז מה הוא האינסרט ומה תפקידו בעצם? אינסרט הוא מוצר עשוי פולימר אשר מוכנס לתוך חלל הצמיג ונועד להפחית או למנוע פנצ'רים הנגרמים מצביטה (כאשר פוגעים במשטח חד במהירות גבוהה, הצמיג נחתך בנקודת המגע עם החישוק ולרוב נקרע בשתי נקודות – סנייקבייט) בנוסף, תפקיד האינסרט הוא להגן על החישוק באותה פגיעה. רוכבים רבים יעידו שאינסרטים מאפשרים להם גם לרכב בלחץ אויר נמוך יותר וכך לקבל שיכוך טוב יותר מהצמיג, אבל זהו סוג של "תוצאת לוואי" לתפקידו ההגנתי העיקרי.

Tubolight מותג חדש בישראל

טובולייט הוא מותג אינסרטים חדש (יחסית) בשוק אשר מיובא לישראל ע"י חברת מוטוליין. המותג האיטלקי צבר פופולריות רבה בעולם בעיקר הודות לעובדה שהוא מציע מוצרים בעלי משקל קל במיוחד ביחס למוצרים המתחרים, וככל הנראה גם בגלל רשימת ספורטאי החסות שלו ביניהם אפשר למצוא כמה אייקונים משמעותיים כמו: Trek Factory racing של יולדה נף, קבוצת Thoemus השוויצרית, וקבוצת ה DH הסופר חזקה, Commencal Muc-Off של מרים ניקול, אימרי פירון וטיבו דופרלה. טובולייט מציעים ארבע מוצרים שונים בעלי מבנה, צפיפות חומר ומטרות שונות: אינסרט כביש, אינסרט גראבל, אינסרט לרכיבת XC/שבילים ואינסרט HD לישומי אנדורו/ DH/אופניים חשמליים.

למבחן קיבלנו שני מוצרים מקצות קשת רכיבת השטח, ה EVO gravel המיועדים כצפוי לאופני גראבל בהם נעסוק במבחן נפרד, וה EVO HD המיועדים לרכיבת גרביטי/ אופניים חשמליים בו אנו עוסקים בסקירה זאת.

אינסרט גרביטי במבחן- Tubolight EVO HD

מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
מוטוליין כללי קבוע
פוקס יוניון
סידי נעלים

Tubolight EVO HD מאפיינים כללים

ה EVO HD מיועד כאמור לרכיבת גרביטי/אופניים חשמליים, האינסרט רחב יותר, גבוה יותר ובעל צפיפות חומר גבוהה יותר מאחיו הקטנים. הוא מומלץ להתקנה עם צמיגים ברוחב של "2.35- "2.8 בגלגלי "29 או "27.5 ומשקלו עומד על 90 גרם לאינסרט בקוטר "29- אחד האינסרטים הקלים בשוק בקוטר זה המיועד ליישומיים אגרסיביים.

אחת הבעיות של מרבית האינסרטים בשוק, בעיקר אלה הצמודים באופן הדוק לחישוק, היא שהם למעשה "כולאים" אוויר רק בצד אחד של האינסרט. מעבר לעובדה שזה מטשטש למעשה את לחץ האוויר האמיתי של הצמיג, זה משפיע מאוד על מעבר האוויר ועל הלחצים בין החלק הפנימי לחלק החיצוני של האינסרט בתוך חלל הצמיג כשהוא נמעך (למשל אחרי קטעים טכניים או סיבובים חזקים). זה מורגש בעיקר בגלגול איטי של הצמיג ובתחושה "מזוייפת" של ריבאונד איטי. טובולייט פתרו זאת ע"י יצירת תעלה בחלק הפנימי של האינסרט (זה שבא במגע עם החישוק) המשמשת למעשה מעין שסתום איזון לחצים, ושומרת על לחץ אחיד בכל מצב בכל חלל הצמיג. התוצאה המתקבלת היא גלגול טוב יותר, תחושת ריבאונד אמיתית ומעל הכל משקל קל יותר משמעותית מהמתחרים.

אינסרט גרביטי במבחן- Tubolight EVO HD
אינסרט גרביטי במבחן- Tubolight EVO HD
אינסרט גרביטי במבחן- Tubolight EVO HD

מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
מוטוליין כללי קבוע
פוקס יוניון
סידי נעלים

התקנה פשוטה

אחד הדברים הפחות משמחים באינסרטים הוא ההתקנה והפירוק. במקרה של הטובולייט חווינו את אחת ההתקנות והפירוקים הקלים ביותר (גם בגרסת הגראבל הפשוטה לכאורה וגם בגרסת ה HD). האינסרט מגיע מחובר, לא דורש כל מדידה והתאמה לגודל החישוק. אחרי הרכבת צד אחד של הצמיג על החישוק, מכניסים את האינסרט לחלל הצמיג, מכניסים בלחיצה את תעלת האוויר לצד אחד של החישוק, אח"כ לצד השני ומסיימים בדחיפה רגילה של דופן הצמיג השנייה לתוך החישוק. כדי שהחומר האטימה לא יכלא בתוך תעלת האוויר, יש למלא את החומר דרך הביד ולא דרך הונטיל. לא מצאנו הנחיה מיוחד לשימוש בחומר כזה או אחר, אנו עשינו שימוש בחומר האיטום הורוד של מאק אופ ולא ראינו כל בעיה שנוצרה. האינסרט נמכר ללא ונטיל, ניתן להוסיף לחבילה זוג ונטילים ייעודיים להתקנה על אינסרט ב 50 שקלים, אבל בגלל תעלת האוויר אפשר להשתמש גם בונטילים רגילים ועדיין להוסיף ולהוציא אוויר מבלי לבצע תמרון מסובך מידי. הפירוק של האינסרט הוא תהליך דומה (אבל הפוך…) ופשוט ומהיר אף יותר, כנראה בגלל העובדה שהטובולייט לא יושב באופן הדוק על החישוק כמו אינסרטים אחרים.

אינסרט גרביטי במבחן- Tubolight EVO HD
אינסרט גרביטי במבחן- Tubolight EVO HD
אינסרט גרביטי במבחן- Tubolight EVO HD

מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
מוטוליין כללי קבוע
פוקס יוניון
סידי נעלים

בשימוש

אני שמח לבשר שכמעט ולא חשנו בקיומו של האינסרט, וזה כמובן מעיד רק לטובתו. מניסיון העבר במוצרים אחרים, ישנה השפעה מורגשת מאוד על איכות השיכוך, על הפידבק מהקרקע ובאופן כזה או אחר גם המשקל.

הסטאפ שלי (רוכב במשקל 72 ק"ג, על אורבאה רייז חשמליים) עם צמיג קונטיננטל זינוטל בעל דופן "אנדורו" (מקביל לEXO+במקסיס), לחץ אויר מדוד של 21psi מרגיש נפלא. הצמיג משכך ונמרח במידה ובגינות סלעים לא הרגשתי "דינגים" מהחישוק. אלו הלחצים איתם אני רוכב בד"כ וההבדל באחיזה או בשיכוך כמעט ואינו מורגש, למעט תחושת הבטחון שאני עם אינסרט. יחד עם זאת, כשהורדתי לחץ אויר בגלגל האחורי, הרגשתי מריחות צמיג בולטות יותר בלחיצות חזקות בפניות אך ללא ברארפים של אויר, אני מייחס זאת לתמיכה שהאינסרט נותן לצמיג בזכות צורת החתך שמאפשרת ללחץ אויר גבוה להישאר גם בצידו הפנימי של האינסרט, ובכך גדולתו. תכונה נוספת שמאפיינת את המוצר הזה (והלוואי ולא נצטרך את זה אף פעם בשטח) היא התקנה והסרה קלה יחסית של האינסרט והצמיג על גבי החישוק.

אינסרט גרביטי במבחן- Tubolight EVO HD
אינסרט גרביטי במבחן- Tubolight EVO HD
אינסרט גרביטי במבחן- Tubolight EVO HD

מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
מוטוליין כללי קבוע
פוקס יוניון
סידי נעלים

סיכום

בשורה התחתונה התועלת הגדולה ביותר של ה Tubolight HD ביחס לחלק ממתחריו היא בעובדה שהוא כמעט ואינו מורגש. משהו בסגנון של להיות עם ולהרגיש בלי, ובכך שהוא מאפשר לך להתגלגל במידה וכן אירע פנצ'ר, אך ללא תוספת משקל רצינית. למרות הצפיפות הלכאורה לא גבוהה של הטובולייט ביחס למתחריו, בזכות החתך הייחודי שלו ומעבר האוויר בין צידו החיצוני והפנימי הוא נותן תמיכה מעולה לצמיג גם בלחצי אוויר נמוכים. יחד עם זאת, תקופת המבחן הקצרה יחסית שהמוצר ברשותנו אינה מאפשרת ניתוח מעמיק של התנהגות ועמידות המוצר לאורך זמן. למשל, חסרה התייחסותנו לאיך נראה האינסרט בפירוק לאחר שימוש ארוך מאוד? האם הוא מלא חתכים וקרעים או שומר על צורתו? האם הוא ספג את חומר האיטום או אדיש אליו. במבט חטוף באינסרט כעבור מספר שבועות של שימוש אינטנסיבי לא ראינו פגמים וחתכים במוצר ונראה שמידת הספיגה שלו אינה חורגת או מתבלטת לטובה בהשוואה למוצרים אחרים.


יותר: משקל, התקנה פשוטה, לחץ אויר מאוזן, לא מורגש כלל, מחיר

פחות: עד כה לא מצאנו דבר


לעמוד המוצר באתר חברת מוטוליין לחץ כאן

אינסרט גרביטי במבחן- Tubolight EVO HD

Comments

comments

כתבות נוספות