MERIDA eOneTwenty500 2019

אופני שטח חשמליים במבחן

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

יבואן: רוזן ומינץ  מחיר: 14,959 שקלים לחבר מועדון

בחן, כתב ודגמן: בנג'י גרנות  צילום סטילס, וידאו ועריכה: דותן הלוי

אופני הרים החשמליים מקבלים לאחרונה תשומת לב רבה בקרב רוכבי השטח ונראה שהסקרנות מניעה רוכבים רבים לנסות ולהבין על מה כל המהומה. לאחר ניסיון אישי לא מבוטל על אופניים חשמליים, אני חייב להודות שזה לא מפתיע אותי. די ברכיבת מבחן חד פעמית על מנת להבין ולהפנים את יתרונות מנוע העזר על אופני ההרים, ואת האפשרות להפיק מהאופנים החשמליים חוויות חדשות ורף הנאה גבוה במיוחד בעיקר ביחס לאופני הרים קונבנציונאליים. חלקם של האופניים החשמליים במגוון הדגמים של היצרנים השונים בכל הקטגוריות הולך וגדל והיום ניתן לראות יותר ויותר אופני כביש ואופני גראבל חשמליים לצד אופני הרים ואופני עיר חשמליים.

גם השוק המקומי הקטן שלנו מושפע מהמגמה העולמית. נראה שיש כאן מספיק דרישה כדי שיותר ויותר יבואנים יכנסו לתחום. היבואנים הבינו את הפוטנציאל המסחרי של הקטגוריה החדשה והם מתאימים את עצמם לשוק החדש על ידי בחירת דגמים רלוונטיים לצד הכשרת צוות העובדים והסדנאות למתן שירות טכני מתאים. בתקופה הקרובה עומדים להיכנס עוד כמה שחקנים מקומיים חדשים לתחום ונראה ששנת 2020 תהפוך ל"שנת החשמל" של ישראל.

חשמליים במבחן MERIDA eOneTwenty500

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

חשמליים למשתכן, הייתכן?

קונצרן האופנים הענק Merida הכניס השנה לארסנל החשמליים העצום שלו את אופני הeOneTwenty500. זהו דגם כניסה שיכוך מלא בעל מהלך מתלה של 120 מ"מ על בסיס גלגלי 27.5. הוא אמור לתת מענה לרוכבים המעוניינים להיכנס לעולם האופנים החשמליים מבלי לשבור תוכנית חיסכון, או לרוכבים המעוניינים לעבור מאופנים רגילים לאופנים חשמליים פחות אגרסיביים.

מרוזן ומינץ יבואני מרידה לישראל קיבלנו eOneTwenty500 חדשים ונוצצים, ויצאנו לשבילי הבית שלנו לבדוק האם מדובר בדגם שיכול להתאים לרוכב הטיפוסי הישראלי, לאו דווקא המתחיל, ובעיקר לתהות האם אופנים חשמליים ברמת מחיר כזאת יכולים לספק את הסחורה.

יאללה מתחילים…

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

Highlights

שלדת אלומיניום שיכך מלא בעלת תקן בוסט 148 מ"מ.

גלגלי "27.5

מהלך מתלה של 120 מ"מ.

מזלג: suntour radion 34  מהלך של 130 מ"מ.

בולם אחורי: suntour unair  אויר.

מערכת הילוכים: shimano Deore  10 הילוכים.

גלגלים: Merida  בקוטר 27.5 אינץ'.

צמיגים: Maxxis Ikon 2.35  27.5

מערכת חשמלית: Shimano Steps E7000  המייצרת כוח 60Nm.

סוללה: Shimano E8010 500Wh

מעצורים: Shimano MT-500

משקל: 24 ק"ג למידה מדיום כולל פדלים וחומר בצמיגים

מפרט מלא וגיאומטריה באתר היבואן

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

חלקים בולטים

כמצופה מדגם המוגדר כאופני כניסה אין כאן חלק שראוי להתייחסות מיוחדת, אולם מנהלי המוצר של מרידה בחרו ב eOneTwenty500 בתמהיל חלקים פשוטים וטובים. כולם ללא יוצא מין הכלל עבדו מעולה במהלך תקופת המבחן, ללא בעיות או תקלות מיוחדות. אני חייב לציין במיוחד את חלקי שימנו שגם ברמת הכניסה תמיד מצליחים להפתיע אותי לטובה באיכות הבלימה של המעצורים וברמת הדיוק ואמינות של מערכת ההילוכים. מה שבלט לרעה הוא העדר מוט כיסא מתכוונן. מעבר לעובדה שהוא נמצא כמוצר OEM כמעט על כל זוג אופני שטח, מחירו הוא זניח באופן יחסי, כך שההחלטה לוותר עליו גם באופנים בתקציב נמוך לא ממש ברורה לי.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

מערכת חשמלית

המרידה eOneTwenty500 מגיעים עם מערכת Shimano steps E7000. זוהי מערכת מערכת קטנה וחלשה יותר מאחותה הבכורה ה E8000 והנפוצה יותר (Nm60 לעומת Nm70) שמגיעה על הדגמים היוקרתיים יותר של מרידה ושל יצרנים אחרים. למנוע ה E7000 שלושה מצבים: אקו, טרייל, ובוסט- כל אחד מהם ניתן לשליטה ולכיוון אישי על ידי אפליקציה מקורית של מרידה.

מצב אקו הוא בעל רמת הסיוע הנמוכה ביותר ורצוי להשתמש בו בעיקר ברכיבות רגועות וארוכות בהן נדרש טווח  חיי סוללה ארוך.

מצב טרייל הוא בעל רמת סיוע בינונית. זהו המצב בו רוב רוכבי האולמאוטן ימצאו עצמם משתמשים רוב הזמן במסלולים מגוונים הדורשים סיוע משמעותי יותר מהמנוע.

 מצב בוסט הוא המצב החזק ביותר בו הסוללה צורכת יותר אנרגיה חשמלית ומגדילה את ביצוע המנוע וכוחו למקסימום האפשרי. במצב זה רצוי להשתמש לעיתים רחוקות מאוד, רק כאשר הרוכב מחפש כמה שניות של תהילה בכיבוש עליה משופעת או בריחה מהחברים. שימוש במצב זה לזמן ממושך יקטין את טווח העבודה לפרק זמן קצר מאוד.

סוללת השימנו בעוצמת 500 וואט/שעה שמגיע על האופניים מתפרקת וניתנת להטענה על האופניים או בנפרד. זמן הטענה כ 5 שעות מריקון מלא. האופניים מגיעים עם מטען חכם שכבה לבד לאחר סיום הטעינה ומונע טעינת יתר. פירוק הסוללה מתבצע על ידי מפתח ייעודי שמקבלים במעמד הרכישה וחשוב שיהיה קרוב לרוכב גם בזמן הרכיבה לטובת אתחול מערכת או תפעול תקלות.

טיפ חשוב: בכל סוגי הסוללות המלצת היצרן היא לא לסיים את הסוללה עד סופה ואז להטעינה. הטענה של סוללה מרוקנת עד סופה תקצר את חיי הסוללה ותשבש את תפוקתה. לסוללת הליתיום יש אורך חיים די ארוך ולטענת היצרנים מדובר על כמה מאות טובים של מחזורי טעינה לכן חשוב לשמור על הסוללה בתנאים אידיאליים ובאחסנה ראויה.

הצג הדיגיטלי הקטן של המערכת החשמלית ממוקם על הכידון צמוד לסטם ובגובה נכון, כך שלא יגרם נזק במצב של נפילה או הפיכת האופנים לתיקון בשטח. הצג מראה נתונים רבים ביניהם על מצב עזרת המנוע, מהירות רכיבה, תקלות ומחשב דרך המספק מידע חיוני לרוכב.

מערכת חשמלית ועמידות למים: לאור תהיות של רוכבים רבים, אנחנו כאן כדי להבהיר- המערכת החשמלית אטומה למים ותוכננה למצבי קיצון רטובים ובוציים. אין שום בעיה לשטוף את האופנים, אך יחד עם זאת יש להתייחס להוראות יצרן.

חשמליים במבחן MERIDA eOneTwenty500
חשמליים במבחן MERIDA eOneTwenty500

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

על השביל

ה eOneTwenty500 הם אופני שבילים חשמליים קצרי מהלך. הם שונים מרוב האופנים החשמליים הפופולריים בקרב הרוכבים בארץ בהם מהלך המתלים נע בין 150-180 מ"מ ויכולת הדריסה והעקיבה היא בהתאם. אך יש משהו במהלך הקצר שהופך את האופניים לזריזים, פראיים ולעיתים מעניינים יותר.

בסינגלים של פארק קנדה ויער בן שמן, ה eOneTwenty500 קצרי המהלך הרגישו בול במקום. הם מאוד קלים לתמרון ותקופת ההסתגלות עליהם היא סופר מהירה ומתחילה מידי עם הדיווש הראשון. המתלה מגיב מצוין וישנה תחושה שלאופנים יש קצת יותר מה 120 מ"מ המוצהרים. האופנים עקבו באדיקות אחר מהמורות השטח והרגישו מאוד קלילים בתחושה למרות משקלם הכבד שנושק כמעט ל 24 קילוגרמים. מה שכנראה תרם לתחושה הזאת היא בחירת הגלגלים הקטנים של 27.5 אינץ' והצמיגים הצרים יחסית בעלי התנגדות גלגול נמוכה. האופנים הרגישו מאוד זריזים ומתמרנים בסינגלים הצפופים של "ממלכת הפיטלים" שבבן שמן ובדילוגים בין מכשול ומכשול. המזלג הקדמי של Suntour רחוק מלהיות מזלג קצה, אך הוא הצליח להתמודד לא רע בכלל עם גינות הסלעים של פארק קנדה. למרות מהלך קצר של 130 מ"מ וקצת רעשים מתכתיים לא ברורים, הוא נתן תחושת ביטחון ראויה והצליח לייצר אחיזה מצוינת בגלגל הקדמי.

חשמליים במבחן MERIDA eOneTwenty500
חשמליים במבחן MERIDA eOneTwenty500

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

הכידון המקורי ברוחב 780 מ"מ הפתיע אותי מאוד. זהו הרוחב המועדף עלי ולא היה צורך לבצע התאמות באופני המבחן כפי שאנחנו נוהגים לעיתים קרובות. מאידך העדר מוט כיסא מתכוונן הגביל אותי ברכיבות טכניות ונאלצתי לעיתים לוותר על אלמנטים שאני רגיל לזרום אותם. הייתי ממליץ לכל מי שירכוש את האופניים, לשדרג את מוט האוכף המקורי למוט מתכוונן כבר במעמד הקניה. שדרוג לא יקר במיוחד, אך מאוד משמעותי באופניים מסוג זה.

בתקופת המבחן בחודש פברואר הגשום הורגש החיסרון הבולט של צמיגי האייקון המהירים של מקסיס. לא לקח הרבה זמן עד שהם הפכו לחסרי אחיזה בתנאים הרטובים והבוציים והביטחון לרכוב עליהם ירד פלאים לעומת תנאים יבשים. הייתי מחליף אותם במעמד הרכישה לצמיגים יותר בשרניים עם קוביות יותר גבוהות על מנת לייצר את האחיזה הרצויה גם בתנאים קשוחים יותר, אך מי שייעודו טיולים ארוכים ולא מאתגרים בתנאים אידאליים כנראה שהצמיגים המקוריים "יספקו את הסחורה" בצורה נאותה למדי.

מערכות הילוכים של 10 הילוכים כבר לא תמצאו על אופניים "רגילים" מודרניים שלא ברמת כניסה, אך במקרה של ה eOneTwenty500 הצלחתי להסתדר יופי עם 10 הילוכים ולמען האמת אפילו לא הרגשתי בחסרונם של הילוכים נוספים.

חשמליים במבחן MERIDA eOneTwenty500
חשמליים במבחן MERIDA eOneTwenty500

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

ביצועי מנוע וסוללה

למרות שהמנוע על אופני המבחן קטן יותר מהמנועים אליהם הורגלנו, ה E7000 של שימנו סיפק עוצמה מעולה בכל האתגרים שהעמדתי את האופניים. בתחילת תנועה בזמן דיווש ובהפסקתה מורגשת מעין מכה קטנה מהמנוע שנגרמת מצורת העבודה של מנוע Shimano. זה קצת מסרס את תחושת הרצף של הרכיבה, אבל מתרגלים לזה. התופעה אופיינית לחלק מיצרניות המנועים ובחלקן ניתן לרסן את התופעה הזו באמצעות עדכון תוכנה.

כפתור בורר המצבים "הפשוט" של מערכת ה E7000 שמחובר לצידו השמאלי של הכידון התברר כנוח ביותר לתפעול בזמן רכיבה. הוא קומפקטי, חסין ממכות ובפועל הרגיש הרבה יותר נכון ונוח לתפעול לעומת בורר המצבים של מערכת E8000 שבנוי משיפטר Di2. האחרון הוא בעל שתי ידיות ולטעמי הוא מסורבל יותר לתפעול עיוור- זה אומנם נלמד כמו בשיפטר רגיל, אבל במהלך רכיבה מהירה קשה לדעת איזה מהידיות נלחצו היות והן קרובות מידי אחת לשנייה, בטח לעומת הבורר הפשוט. שלא כמו במנועים אחרים שהתנסיתי בהם עד כה, המנוע של שימנו מלווה ברעש בזמן עבודתו. הרעש מאוד דומה לשריקת רוח ועם הזמן מתרגלים לזה כמו לרעשים אחרים באופניים.

זוויות האופניים נוחות מאוד ונראה שניתן לרכוב איתם זמן רב מבלי להתעייף ולטייל עד שהתראת הסוללה תסמן לך לחפש את הרכב/ בית בקרוב. אומנם לא יצא לי לסיים את הסוללה עד סופה (אני משאר שלצמיגים בעלי ההתנגדות הנמוכה יש גם השפעה על כך), אך בניתוק עזרת המערכת החשמלית ניתן עדיין לפדל עם האופנים ללא כל בעיה כמו אופנים רגילים רק עם תוספת משקל נכבדת.

כפי שהחוק מחייב, כל האופניים החשמליים מוגבלים ל-25 קמ"ש בדיווש, אחריהם המנוע יבלם. ברוב המסלולים המהירות הזו תספיק אך אם תרצו להגיע למהירות גבוהה יותר בירידה תאלצו להשתמש בגרביטציה מבלי לדווש. ברגע שתדווש המנוע יבלם ויגביל את המהירות ל 25 קמ"ש כאמור.

חשמליים במבחן MERIDA eOneTwenty500
חשמליים במבחן MERIDA eOneTwenty500

סיכום

ה eOneTwenty500 קצרי המהלך של מרידה הם אופניים כפיים מאוד!! למרות ההגדרה שלהם כאופני כניסה, תג המחיר הנמוך, והמפרט הבסיסי הצלחתי להפיק מהם הנאה גדולה.  תג המחיר הנמוך שלהם ביחס לדגמים אחרים מגדיר אותם אוטומטית כאופני כניסה לתחום, אבל לטעמי הם גם יתאימו מאוד לרוכבים המחפשים אופני שבילים לא אגרסיביים, מהירים וצייתניים עם מערכות אמינות ועמידות, כאלה שניתן לרכב עליהם בהנאה רבה כמעט בכל מסלול בארץ. על מנת להרחיב את מעטפת הביצועים שלהם אף יותר, הייתי בכל זאת ממליץ לשדרג במעמד הקניה למוט כיסא מתכוונן וצמיגים בשרניים עבור אותם רוכבים שרוצים להפיק מהם קצת יותר הנאה וביטחון בסינגלים המאתגרים.

חשמליים במבחן MERIDA eOneTwenty500
חשמליים במבחן MERIDA eOneTwenty500

Comments

comments

כתבות נוספות