מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

בחן וכתב: אריק פלדמן   צילום: דותן הלוי    דוגמן: אורי ניצן


עולם הגראבל מתפתח במהירות וממשיך לצבור אוהדים רבים בעולם. למעשה כבר כמה שנים ברציפות הוא סגמנט הרכיבה (האנלוגי) הצומח ביותר בשוק מיד אחרי הסגמנט החשמלי. בשנתיים האחרונות יצרנים רבים נכנסו לתחום ומגוון הדגמים המוצעים לרוכב הגראבל גדול מאי פעם. את דגמי הגראבל המוצעים היום אפשר לחלק לשלושה מחנות עיקריים עפ"י שימושיות:

מחנה הגראבל להרפתקנים– אופניים עם דגש ניכר על נוחות, פתרונות נשיאה אינטגרליים של ציוד על האופניים/שלדה לטובת רכיבות בייקפקינג רב יומיות, וכו'.

מחנה הגראבל אקסטרים- בעיקר דגמים של יצרני אופני הרים עם אוריינטציית גרביטי מובהקת שקפצו על הז'אנר האופנתי והכניסו לליין שלהם מפלצות גראבל עם מאפיינים מובהקים מאופיים האקסטרימי, כמו Evil Chamois hagar, YT Szepter וכו'. לרוב האופניים יגיעו עם בולם קדמי, מוט אוכף מתכוונן, גיאומטרית הרים, קלירנס צמיגים קיצוני וכו'

מחנה הגראבל הקלאסי/רייסרי- בעיקר מגיע מיצרנים גדולים וותיקים עם ליין דגמים רחב של אופני שטח לצד  דגמי כביש, שמציגים לרוב הלחמה של עולמות הכביש לצד עולמות השטח. אופניים על שלדות קלות, גיאומטריית בין לבין, קלירנס סביר ודגש ניכר על מהירות לצד נוחות לטובת מרוצי גראבל (אופנתיים לא פחות…).

את ה Terra החדשים של אורבאה אפשר לשייך בקלות למחנה האחרון. זהו הדור השני של ה Terra שתוכנן כולו מאפס. אורבאה חיפשו אופני גראבל מאוד ספציפיים, לא אופני DH גראבל או אופני מסעות עתירי חיבורים למטען, אלא אופניים שיתנו ביצועים ומהירות של אופני רייסינג לצד נוחות ושליטה מעולה במתארי גראבל שונים, וכמובן עם אפשרות לצאת עימם בנוחות לרכיבות הרפתקה רב יומיות מזדמנות (בייקפקינג). אחרי צפיה ארוכה קיבלנו אותם למבחן ארוך טווח, להלן הרשמים שלנו ממכונת הגראבל החדשה של אורבאה הספרדית.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

Highlights

  • שלדת קרבון או אלומיניום עם מזלג קרבון
  • התאמה לגלגלי 700 עד רוחב של 45 מ"מ או 650b עד 50 מ"מ
  • חיווט פנימי מלא מהכידון
  • מקום לשלושה בקבוקים
  • תא אכסון פנימי
  • ריץ' 389 מ"מ למידה M
  • תומכות שרשרת א-סימטריות באורך 420 מ"מ
  • בסיס גלגלים 1029 מ"מ למידה מדיום
  • אפשרות לקסטומיזציה מלאה- MyO
  • משקל אופני המבחן 8.6 ק"ג כולל פדלים XTR, כלובי בקבוק וגלגלי GRX קרבון

שלדה

בדיוק כמו הדגם הקודם שהושק ב 2017, ה- Terraהחדשים של אורבאה מציגים עיצוב קלאסי. הפעם הוא הרבה יותר אלגנטי עם קומפוזיציות גוונים יפיפיות ועם הולכת כבלים פנימית נסתרת כמעט לחלוטין, מהכידון לתוך ספייסרים מעוצבים תחת הסטם ומשם ישר לתוך ההד סט המעובה ולתוך השלדה.

את ה-Terra ניתן להרכיב עם מערכת הינע מכנית או אלקטרונית בפורמטים של מעביר קדמי+אחורי עם קראנק דאבל או קראנק סינגל (אחד על). השלדה מקבלת גלגלי 700 עד רוחב של 45 מ"מ (בפועל גם 50 מ"מ נכנס) או גלגלי 650 עם צמיגים ברוחב "2.1.

אורבאה משתמשים במוט אוכף ארוך במיוחד ובחתך עגול בקוטר 27.2 מ"מ, כזה שמייצר פלקס טבעי ומאפשר הרכבה של מוט אוכף מתכוונן ייעודי לגראבל. לא תמצאו כאן חבק מוט אוכף סטנדרטי אלא בורג הידוק קטן ומינימלי על קצה הצינור העליון (שכדאי שתשמרו עליו שלא יפול לתוך השלדה אם אתם שולפים החוצה את כל מוט האוכף…). צינור האוכף והחיבור שלו לצומת הציר המרכזי רחב במיוחד (לא אין שם מנוע…) ומקבל סידור שכבות שונה של יריעות הקרבון ע"מ לייצר ספיגת וויברציות טובה יותר ממוט האוכף ומחלק האחורי. שם גם נמצא פתח קטן המיועד לחיבור המטען במידה ומרכיבים מערכת הינע מבוססת Di2 של שימנו.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

מזלג הקרבון של ה Terra מוסט קדימה באופן בולט באזור כתר המזלג, באורבאה טוענים שזה מאריך בפועל את אורך המזלג ומאפשר ספיגה ופיזור טוב יותר של וויברציות ומכות. למרות שאורבאה לא מציידים את האופניים בבולם קדמי באף אחד מהמפרטים השלדה יודעת לקבל כזה הודות למזלג באורך 390 מ"מ שתואם לאורכו של בולם גראבל.

לשלדה אין חיבורים ייעודיים לתיקים או לסבלים, היא מגיעה עם מקום לשלושה כלובי בקבוק ועם חיבורים למגיני בוץ. כיאה לשלדות גראבל מודרניות, גם שלדת הTerra  בגרסת הקרבון מגיעה עם תא אכסון פנימי תחת כלוב הבקבוק. בפנים יש חלל לא קטן שיכול לאכלס משאבה קטנה/בלון Co2, מולטיטול, פנימית ללא חומר ועד דברים שתצליחו לדחוס למעטפת הניאופרן (בנדולרה) שמגיעה עם האופניים.

התאמה אישית- גם ה Terra החדשים כמו כל הדגמים האחרים של אורבאה ניתנים להתאמה אישית של צביעה ורכיבים בכלי ה MyO של אורבאה ללא כל תוספת תשלום. בנוסף לשדרוגים הרגילים, רכיבים ארגונומיים, צבעים וגימורים חדשים, אורבאה מציעים עתה גם אפשרות התאמה של גלגלים מתוצרת המותג OQUO .

גיאומטריה

ה-Terra החדשים מציגים גיאומטריה מודרנית, וורסטילית וזריזה הרבה יותר מהדור הקודם, אך לא תמצאו בה שום נתון קיצוני- הכל מאוד מאוזן. האופניים קצרים יחסית (בסיס גלגלים של 1029 מ"מ למידה M), עם תומכות שרשרת א-סימטריות קצרות במיוחד (420 מ"מ) בעיקר ביחס לעובדה שאפשר להכניס לתוכן צמיג 700 ברוחב 45 מ"מ. מרכז הכובד (הציר המרכזי) הוא נמוך יחסית לטובת יציבות כללית, הצינור העליון ארוך יחסית (ריץ' 389 מ"מ במידה M) לטובת שימוש בסטם קצר המייצר היגוי ריספונסיבי וחד יותר, והוא מוטה מטה בחיבור עם צינור האוכף כדי לאפשר כאמור שימוש במוט אוכף ארוך שמייצר גמישות וסופג יותר מהוויברציות.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

ברכיבה

הייתה לי הזדמנות לרכב על האופניים בגרסת קרבון כחודשיים במגוון מתארי גראבל מקומיים, מהפתקאות "צחי צאלנג' לאו דווקא מותאמים לאופני גראבל, דרך שבילי גראבל קלאסיים ועד קטעי כביש ארוכים. מפרט הבסיס של אופני המבחן שלנו היה של דגם ה M30 TEAM עם מספר שינויים במפרט, לא אלה שמופיעים כאן בצילומים.

המראה ה"קלאסי" של ה- Terra בא לידי ביטוי גם ברכיבה ומרגישים זאת כבר ברכיבה הראשונה. מדובר באופניים מאוזנים מאוד שאינם קיצוניים בשום אופן, מאוד "מקבלי פנים", סופר נוחים ולא דורשים תקופת הפנמה או התרגלות. כבר בשעה הראשונה אפשר לחוש מיד שאלה אופניים הממוקמים בדיוק בסוויט ספוט שבין זריזות/שובבות לבין יעילות ומהירות.

בשבילי גראבל חלקים ובקטעי כביש מזדמנים האופניים הללו מתנהגים כמו אופני כביש. הם קשיחים, מאיצים מעולה כאשר נעמדים על הפדלים ובעיקר מרגישים מאוד חדים ומהירים ו"דורשים" עוד ועוד לחיצה על הפדלים.

השלדה של Terra יחד עם מוט האוכף הארוך מציעים שיכוך/בידוד ויברציות די בולט. זה ניכר בעיקר באיכות ובנוחות הרכיבה על דרכי גראבל באיכות טובה עד בינונית. הם מרגישים ממש רכים, אבל אל תצפו שזה ישכך מהמורות בדרך חקלאית שעברה נקמת טרקטור. העברת הכוח של השלדה היא כאמור מעולה ובתוספת גלגלי ה GRX הקשיחים שהגיעו על אופני המבחן, ה Terra הרגישו סופר יעילים וטיפסו מעולה. כל מה שנאמר עד כה נכון כמעט לכל אופני גראבל באוריינטציה רייסרית, אבל מה שמפתיע יותר מכל באופניים הללו היא היכולת שלהם להתמודד בהצלחה רבה גם עם קטעי שביל ממש גרועים, שלא לומר שבורים- כאלה שפרנסי הז'אנר הקדמונים לא ממש התכוון אליהם (להלן צחי צ'אלנג').הגיאומטריה של האופניים ממקמת את הרוכב בתנוחה מדוייקת, השלדה סופגת מאוד ומשדרת עמידות, הגיאומטריה סופר נוחה ומרכז הכובד הנמוך של האופניים משדר יציבות עם היגוי מדויק. כל הגורמים הלה יחד גורמים לאצבעות לשחרר לחץ מהמעצורים ופשוט לטוס בכל מתאר שבור כאילו היה קמינו דה סנטיגו.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

את המבחן עשינו על צמיגים ברוחב 45 מ"מ, לטעמי זה הרוחב הנכון והמתאים ביותר למתאר הגראבל הישראלי (השלדה יכולה לקבל גם צמיגי 700X50 עם קלירנס מינימלי), הם נותנים המון ביטחון בקטעים משובשים ש"התברכנו" בלא מעט מהם, ועדיין שומרים על מהירות גלגול סבירה בשבילים מהירים או בקטעי כביש. עם צמיגי 45 מ"מ שלדת הטרה נותנת קלירנס מצוין גם אם הם אוספים בוץ מידי פעם. במהלך המבחן רכבתי כאמור עם גלגלי ה GRX החדשים (מופיעים בתמונות מטה). גלגלי קרבון מעולים קשיחים וקלים עם חישוק ברוחב פנימי של 25 מ"מ וגובה של 32 מ"מ. אלה הממדים הנכונים ברוחב על מנת לפתוח את צמיגי ה 45, והנכונים בגובה כדי לשמור על יחס קשיחות/ספיגה מדוייק לז'אנר, בעיקר במתאר הישראלי המגוון.

וורסטיליות, מאפיינים רבים לה

המונח וורסטיליות שאנו לעיתים תכופות חוטאים בו, הוא מונח כללי מידי ולעיתים חמקמק. כזה שמחד יכול לרמוז על יכולות גבוהות במתארים שונים, אבל גם כזה שיכול לרמוז על סוג של בינוניות, כלומר טובים בהכל אבל לא מעולים בכולם. כאשר מדובר על הטרה החדשים בהקשר של וורסטיליות, המילה שצריכה לבוא לפני המונח וורסטיליות היא דיוק- דיוק בוורסטיליות. מה שבלט באופניים הללו בכל שלבי המבחן היא היכולת שלהם להתנהג באופן מצוין בכל מתאר. כלומר בשבילים קשוחים ובקטעי סינגלים, הגיאומטריה, המנח המדויק, הצמיגים הרחבים ויכולת הספיגה של השלדה מעניקה לרוכב את מעטפת הבטחון המושלמת כדי לשחרר ברקסים ולהתמודד עימם באופן רגוע ונשלט, ובקטעי גראבל טובים או קטעי כביש מזדמנים האופניים הרגישו כמו אופני כביש סופר יעילים חדים ומהירים.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

סיכום

ה-Terra החדשים של אורבאה הם כל מה שלטעמנו אופני גראבל מודרניים צריכים להיות.

הם נראים מעולה, וורסטיליים (במובן המעולה של המילה כאמור), עם גיאומטריה מדויקת, שלדה נוחה וסופגת ויכולת מעולות במתארי גראבל קלאסיים, אתגרי גראבל אלימים ואפילו רכיבות כביש מזדמנות. הם יהיו בן לוויה מעולים לגראבליסט הסופ"שים חבר המועדון הגראבל הישראלי, להרפתקן מזדמן שיעמיס תיקים ויצא למסע בייקפאקינג, וכלי מושלם לרייסר שיבוא לנצח את ספרינג גראבל 2024.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

Comments

comments

כתבות נוספות