Yeti SB150

מכונת אנדורו במבחן

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

יבואן: ונטיל/ Yeti ישראל    מחיר האופניים במבחן: 31,600 שקלים למפרט 1T

בחן וכתב: שחר מיליס   צילום סטילס/ וידאו ועריכה: אלירן קדוש    דוגמן מרוץ: שלומי אברג'יל

To infinity and beyond

לפני ארבע שנים, בפעם הראשונה שבחנו את מתלה האינפיניטי הייחודי של יטי, המשפט המפורסם של באז שנות-אור מהסרט "צעצוע של סיפור" הדהד לי בראש בלולאה. כך גם אז וגם היום, ברכיבה, בכל בררררפפ ובכל עקיפה, הדהד לו המשפט הזה בראשי, אולי אפילו צעקתי אותו פעם או פעמיים… אבל אם תשאלו אכחיש. ה SB150 הם הגרסה המטרית של אופני הסופרבייק של יצרן העילית האמריקאי (ומכאן ה SB). הם למעשה האח העדכני והצעיר של ה SB5.5. עם תוספת מהלך של 10 מ"מ מלפנים ומאחור לכדי 150 ו 170 מ"מ מפנקים וגיאומטריה עדכנית, ה SB150 הם אופני אנדורו מובהקים שעומדים מאחורי ההצהרה "סופרבייק". יחד עם הגיאומטריה המעודכנת, המוניטין המצויין והאבזור המושלם, ציפינו למבחן מעניין מאד.

אופני אנדורו במבחן- Yeti SB150

Highlights

  • שלדת קרבון "29
  • מתלה Switch Infinity המייצר מהלך של 150 מ"מ
  • מזלג 36 FOX עם מהלך 170 מ"מ
  • אורך צינור עליון 602.5 מ"מ
  • זווית צינור ראש 64.5 מעלות
  • זווית צינור כיסא אפקטיבי 77 מעלות
  • אורך תומכות שרשרת 433 מ"מ
  • בסיס גלגלים 1222.3 מ"מ
  • משקל "רטוב" ­ כולל פדלים – 15.1 ק"ג

נתונים למידה M

גיאומטריה ומפרט מלא באתר היבואן

שלדה וטכנולוגיה

שלדת הקרבון של יטי בנויה להחזיק מעמד, וזו, שוקלת 3.4 ק"ג בהתאם. השלדה המאסיבית מורכבת מקרבון בעל מודול גבוה אשר מקנה לה קשיחות יוצאת דופן. אל השלדה מוצמדים מגיני תומכות שרשרת וגחון אינטגרלים, הובלת כבלים פנימית וציר גלגל אחורי משולב עם אוזן המעביר.

אמנם האופנים הושקו כבר לפני למעלה משנה אך הגיאומטריה המודרנית של Longer, Lower, Slacker יושמה גם כאן בהשוואה לדגם היוצא ונותרה עדכנית מאד גם היום. תומכות השרשרת התקצרו, גובה העמידה הונמך משמעותית, בסיס הגלגלים גדל, זוית הראש התחדדה בשתי מעלות והאבזור כולל הקטנת האופסט של המזלג להגדלת הטרייל (לא מבינים את המושגים? כנסו למדריך לגיאומטריה שלנו) כפי שביצעו רוב החברות באופני הגראביטי שלהן.

אופני אנדורו במבחן- Yeti SB150
אופני אנדורו במבחן- Yeti SB150
אופני אנדורו במבחן- Yeti SB150
אופני אנדורו במבחן- Yeti SB150

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

מערכת Switch Infinity הייחודית ליצרן האמריקאי יושבת מעל הציר המרכזי ונראית כמו מגדש טורבו לאופניים. שני צילינדרים בעלי ציפוי קשימה, בינהם מחליק מעלה ומטה הסליידר שאליו מחובר הציר התחתון של המשולש האחורי באופן חופשי ללא שיכוך או ריסון. למעשה זהו לינק שתנועתו קווית ולא סיבובית ועל ידי כך ניתן לשלוט בעקומות (הפרוגרסיביות) של המתלה באופן נשלט יותר. מתלה האינפיניטי כבר קיים מספיק זמן והוכיח את עצמו כמתלה יעיל שמצליח להוציא את המירב מאורך המהלך והייעוד של האופניים אליהם הוא משודך, בין אם מדובר בSB100  או ב SB150 שהם אופניים שונים לכל הדעות, בתכנון חכם, הסוייץ' אינפיניטי מספק גרף מתלה מתאים לכל סגנון.

תכנון מתלה שיינטרל את כוחות הפידול באופן מוחלט (100% Anti Squat) בכל ההילוכים אינו אפשרי ותלוי גם באחוז שקיעת המתלה (סאג), אך יטי תכננו את מתלה ה SB150 כך שיתקרב לכך ברוב ההילוכים בהם נדרשים לפדל חזק, ובטווח הסאג הרחב ביותר. בהילוכים הקשים יותר, אחוז האנטי סקוואט יורד בשביל להפחית את השפעת המתלה על הפדלים. מהירות גבוהה מלווה בדרך כלל בתנאי שטח אלימים יותר, המתלים עובדים קשה ומהר יותר ולכן יש רצון להקטין את הפידבק מהמתלה לפדלים (כשהמהירות גבוהה, ההילוכים קשים בדרך כלל).

עוד קצת על המתלה, ה SB150 בעלי מהלך מתלה פרוגרסיבי יותר מהדור הקודם SB5.5 שינוי זה נעשה לכמה מטרות שאני יכול לחשוב עליהן. האחד, מתלה פרוגרסיבי יותר שומר על טווח עבודה גבוה יותר במתלה והופך את האופניים לפחות "כורסאתיים" ויותר חדים (מרבית העבודה נמצאת גבוה יותר ופחות עמוק במתלה). הסיבה השניה היא שבולמים בעלי נפח תא אויר גדול יותר כמו הפוקס 2X המשודך לאופניים, וכן בולמי קפיץ שחוזרים לאופנה לאחרונה מספקים מהלך מעט יותר לינארי/ לינארי לחלוטין (בהתאמה) ולכן ניתן לראות שהמתלה תוכנן סביב ה SPEC. של האופניים.

אופני אנדורו במבחן- Yeti SB150
אופני אנדורו במבחן- Yeti SB150

חלקים בולטים

קצת קשה לכתוב על חלקים בולטים באופני קצה בהם כמעט הכל בולט, סה"כ בחירת החלקים מאד נכונה לאופי האופניים (רוחב כידון, אורך סטם, אורך מוט כסא, צמיגים, קסטה וכו'). אבל בכל זאת נרחיב מעט ונספר לכם שהשלדה תוכננה לתקן BOOST עם ציר 148 מ"מ מאחור, יטי לא התפתו לעבור לסופר בוסט 157מ"מ והצליחו לשמור מרווח מספק גם לצמיגי 2.6 ושמירה על אורך תומכות שרשרת סביר. האופניים מגיעים במפרטי שימאנו או סראם במגוון רמות. שמחתי לבחון את גרסאת שימאנו XT בעיקר בזכות בלמי XT ארבע בוכנות שאני מעדיף. האופניים מצויידים בגלגלי DT אלומיניום EX1700 קלים יחסית, בולמי פוקס, כידון קרבון רחב ובכלל, מפרט שלא צריך להחליף בו כלום – כשלעצמו מהווה יתרון גדול. ניתן לשדרג בקניה את הגלגלים לגלגלי DT קרבון וכן לעבור למערכת חשמלית AXS בדגמי סראם.

אופני אנדורו במבחן- Yeti SB150
אופני אנדורו במבחן- Yeti SB150

על השביל

היטי מסובבים ראשים. זה תמיד מפתיע אותי, בייחוד כשמדובר באופני המבחן שהגיעו בצבע אפור (צביעה יפה לכל הדעות אבל פחות מזוהה עם המותג, נודה באמת, זה לא כחול יטי…). ואתה , מרגיש חבר במועדון אקסלוסיבי שיש בו שגרירים, קונסולים של כבוד ועדת מעריצים של המותג. במפרט T1 שבמבחן, החלקים מבית שימאנו ברמת XT, ועם זאת, אתה מרגיש על יטי… מן גאווה שקטה כזו של "אני כאן, אני מאוד מבין, ולא צריך לצעוק את זה"… בכל זאת מדובר בסופר בייק, לא פחות.

אופני אנדורו במבחן- Yeti SB150

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

אז אחרי שסיימנו להתפעל מהיצירה, התפנינו לרכיבה. בהרמת האופניים אני מרגיש שהם מעט כבדים יותר ממה שציפיתי, ולאחר שקילה שעמדה על 15.1 ק"ג עם פדלים, אני מבין שהם אכן כבדים יותר מאופניים מקבילים. אמנם ברכיבה הדבר לא מורגש אבל בתקופת הרנסנס הנוכחית של פרפקציוניזם וטיוב של כל המשתנים, אי אפשר לזלזל במשקל והיטי נמצאים על הצד הכבד בפער של כמעט ק"ג (בהשוואה לאופניים ברמת המחיר הזו). עם העליה על האופניים תנוחת הישיבה מרגישה מאד מוכרת ונוחה, מבלי להכנס לשמות, מזכירה מאד את האופניים הפרטיים שלי. בולמים מכוונים לפי המלצות הייצרן ויוצאים לדרך. חשוב לציין שאת כל המבחנים במגזין, במיוחד באופניים עתירי מהלך, אנו מתחילים לאחר כיול מתלים על פי הנחיות היצרן / בהתאם לנסיון שצברנו, ובמצב בולמים פתוח. רק אח"כ נבחנות פונקציות סיוע הדווש למינהן ואנו צוללים לכוונים ייעודיים. כבר בטיפוס הראשון, מרגישים ביעילות המתלה. הדווש בישיבה בהילוכים הקלים יציב למדי ומתחיל להתנדנד קלות רק בדווש נמרץ יותר בהילוכים יותר קשים, כפי שמראים הגרפים. מצב FIRM בבולם האחורי לא משפר את הדווש באופן משמעותי אך אכן מורגש כיותר נוקשה. הגיאומטריה המודרנית עם זוית מוט האוכף הקהה מקלה מאד על הטיפוס ולא נתקלתי בקשיים מיוחדים, אי נוחות או סבל מוגבר (בכל זאת, טיפוס עם אופני אנדורו בלחות הקיץ). אבל מה שבאמת מעניין זה עבודת המתלה בירידות ובדווש בספרינט. עם המעבר לעמידה, המתלה מתקשח ומסייע בהזנקת האופניים קדימה באופן מפתיע, אם האופניים הרגישו עם גרר גבוה בדווש בישיבה, בספרינט הסיפור כבר שונה לגמרי. כאמור יש לא מעט מיתלים יעילים בז'אנר, אבל מתלה שיעיל גם בישיבה וגם בעמידה בספרינט כבר יותר קשה למצוא.

אופני אנדורו במבחן- Yeti SB150
אופני אנדורו במבחן- Yeti SB150

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

הגיע הזמן לרדת! המיקום, הר חורשן; הסינגל, קפריסין הישן והמוכר. דווש קצר ונמרץ לתוך הסינגל והאופניים משייטים במהירות גבוהה. מכשול קטן עובר בדילוג קליל, שתי פניות צמודות והאופניים מרגישים מאד ציתניים, כיף גדול. דווש ביניים קצר לפני הקטע הטכני ותאוצת הביניים שהזכרתי קודם עושה את שלה, האופניים מחדשים את המהירות מהר מאד ונכנסים לישורת חתחתים אלימה, המתלה מרגיש מעולה, כמו לרכב על ענן. אני מבחין שהריבאונד במזלג הקדמי מעט מהיר מדי ומנתק אותי מהקרקע ופתאום, המתלה האחורי מתקשח ומתחיל לבעוט במכות מפתיעות ולא נעימות. קצת המום ממה שקרה כאן אני ממשיך בסינגל ובסופו סוגר מעט את הריבאונד מלפנים ופותח קצת את ההי-ספיד ריבאונד מאחור. ראן נוסף משפר מאד את התחושות בבולמים – כן, מתקרבים, זה מה שחיפשתי.במהלך הרכיבה המשכתי לכוון את הבולמים מידי ראן. טו מייק א לונג סטורי שורט, לקח לי בערך 2.5 רכיבות (לא ראנים) בהן שיחקתי עם הקומפרשן, ריבאונד מהיר ואיטי ולחץ אויר כדי למצוא את הנקודה המתאימה לי. מזלג ה גריפ 2 ובולם ה X2 הם בולמים מורכבים וזקוקים לתשומת לב ונסיון רב בכוונם. לזכותם ייאמר שכל קליק משפיע, אך מכוון שיש להם גם השפעה הדדית (סגירת הריבאונד המהיר משפיע גם על האיטי ולהיפך) לדעתי, לרוב הרוכבים ייטב לקבל בולם פשוט יותר המכוון במפעל עם הפרמטרים העיקריים ולאפשר רק כוונים סטנדרטים. הסיבה כאמור היא שבולם מתוחכם שמכוון באופן לא אופטימלי עובד פחות טוב מבולם פשוט עם פאקטורי סטינג (כוונון במפעל), אפילו שכוון טוב נותן תוצאות מושלמות. בשורה התחתונה, כשהאופניים מכוונים, התחושה עילאית. שיכוך ברמה כל כך גבוהה שהוא ממש מנתק אותך מהשטח, מחליק כל אבן או שורש כמו מייצב תמונה במצלמת גו פרו חדשה. האופניים דבוקים לקרקע והצמיגים מאפשרים פניות צפופות בדרדרת ללא כל קושי, בלימה מאוחרת לפני פניה ואחיזה גם בדווש על סלעים בעליה. בסיס הגלגלים הארוך יחסית נותן תחושת יציבות בישורות אך לא גורם לסרבול בפניות, אם יש משהו שאני אוהב באופניים, זה צייתנות בפניות והיטי לא מאכזבים. יחד עם זאת, גם עם כוון מתלה שנראה אופטימלי, בתדר מסויים של באמפים (בדרך כלל מאד מהר) המתלה מתקשח פתאום כאילו לא מצליח לעקוב יותר אחרי הקרקע, ועד סוף תקופת המבחן לא הצלחתי להבין האם הדבר נובע ממהירות פתיחת הבולם שמכה ברוכב או שמא המתלה שוקע לאט לאט עד שזה לא יכול לתת עוד ומגיע לסופו. אחד הסינגלים האהובים עליי בסביבה הביתית שלי הוא סינגל השפן או שפשפן בסטראבה, זהו סינגל שמשלב מספר סוגי קרקע ודורש מהרוכב והאופניים להיות מצויין גם בשליטה בפניות במהירות גבוהה, גם בפניות צפופות וגם לדעת לווסת מהירות בבלימה. הייטי הרגישו מאד בבית בסינגל הזה והצליחו לשמור על קו ברור גם בחריץ מדורדר, גם על גבי סלעים וגם בפניות שטוחות כפי שהייתי מצפה מאופני אנדורו ברמה הגבוהה ביותר. כשאתה מסיים סינגל בירידה בו לא דוושת כלל עם דופק גבוה ובלי אויר, סימן שעשית משהו טוב וה 150SB היו פרטנר מצויין. את האופנים הוצאנו לרעות בשדות שונים בתקופת המבחן ותמיד בסוף הרכיבה חזרנו עם חיוך גדול ותחושת סיפוק כמו שרק ציוד קצה יודע לתת.

אופני אנדורו במבחן- Yeti SB150
אופני אנדורו במבחן- Yeti SB150

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

סיכום

היטי SB150 הם אופני אנדורו עדכניים. אופניים שנועדו לנצח תחרויות במדידת זמנים בירידה אבל גם לאפשר טיפוס יעיל ועמידה בזמני מטרה. בין אם אתם רוכבים לשם תחרות או סתם נהנים מלרכב יום שלם על האוכף, באם הירידות מתגמלות, יטי SB150 הוא הכלי בשבילכם. יטי מוכיחים שוב ושוב שתכנון מתלה יעיל, מגוון אפשרויות אבזור ויצירת אוירה נכונה "וייב" סביב המותג יוצרים מותג על שיצרני אופניים אחרים יכולים רק לשאוף אליו. אמנם האופניים לא פורצי דרך בגיאומטריה, אבזור או התנהגות אבל הנ"ל בהחלט מיושמים בצורה טובה ובשורה התחתונה ה SB150 הם אופניים זריזים, יעילים, ציתניים שכיף לרכב עליהם, וזה מה שחשוב באמת. את עניין הבעיטות מהמתלה בבאמפים בתדר גבוה לא הצלחנו לפתור בעזרת כוונון הבולמים במהלך תקופת המבחן, אולי נדרש היה זמן נוסף בשביל לרדת לעומקם של הבולמים המורכבים מלפנים ומאחור ואולי זה חלק מאופיו של המתלה. בכל מקרה בשוטטות ברשת גילינו שתופעה זו מדווחת בדגם זה על ידי רוכבים שונים בעולם שגם הם רוכבים עם צמד בולמי העל עתירי הכיוונים של פוקס. אבל למען הסר ספק, וכדי לא להוציא דברים מפרופורציה, אין בתופעה זו בכדי לגרוע מאום מהנאת הרכיבה או מבטיחות הרכיבה על ה SB150, היא בסה"כ נרשמת כמפתיעה ביחס להתנהגות הכללית של המתלה והאופניים ותו לא!

בסגנון הרכיבה שלי, במסלולי הבית שלי, הייטי הוכיחו שהם אופניים מאד וורסטילים, בעלי אופי מאד ברור  שמשדר איכות בכל רכיב. אהבתי את היטי במיוחד בסינגלים הצפופים בהם צריך לייצר אחיזה יש מאין בדרדרת של חודש יולי ובעיקר את זה שהם "הרגישו בבית" כבר מהרכיבה הראשונה.

אופני אנדורו במבחן- Yeti SB150
אופני אנדורו במבחן- Yeti SB150
אופני אנדורו במבחן- Yeti SB150

Comments

comments

כתבות נוספות