Fiber Ultra XC G.I.C/Mad Max
גלגלי XC קסטום במבחן
בחן וכתב: אריק פלדמן
בעידן בו אופניים ברמת ביניים ומעלה מגיעים מאובזרים בחלקי OEM מעולים שלרוב לא דורשים החלפה או שדרוג, נראה כי גלגלים עדיין שומרים על מקומם כחלקים הכמעט יחידים שעדיין עומדים בקריטריון של " שדרוג נחשק". למרות שבעיני רבים גלגלים נתפסים כמקשה אחת בסיסית ומובנת מעליה, הם למעשה הרבה יותר מסך החלקים המרכיבים אותם והשפעתם על התנהגות האופניים ומכאן באופן ישיר על הרכיבה שלנו היא מהגבוהות והחשובות ביותר באופניים.
כנראה שלא נחדש לכם הרבה אם נספר לכם כי המשקל המסתובב של הגלגלים משפיע על איכות וביצועי הרכיבה שלנו יותר מכל חלק אחר על האופניים, כמובן גם הקשיחות, הספיגה והדיוק.
לכן החשיבות של התאמת הגלגל לאופי הרוכב, לסגנון הרכיבה, למשקלו ולרמת הציפיות שלו מהאופניים היא קריטית ביותר. לרוב גלגל סידרתי שמגיע ממפעל לא יענה לכאורה על כל מכלול הפרמטרים, ולכאן בדיוק נכנסים בוני הקסטום. על פי איפיון כלל הפרמטרים ע"י בונה הגלגלים אפשר להגיע בסופו של הליך לאופטימיזציה מלאה או כזאת השואפת להיות מלאה לסגנונו ודרישותיו של הרוכב הספציפי.
FIBER WHEELS – גלגלים בהתאמה אישית
עידו מגן קיבע את עצמו בשנים רבות של עבודה וניסיון כאחד מבוני הגלגלים המוכשרים בישראל. Fiber מותג הגלגלים שהוא ייסד יחד עם מרכז הרכיבה בייקדיל מבת שלמה, בונים כבר כמה שנים מגוון גדול של גלגלים לסגנונות רכיבה שונים, מגלגלי כביש בתצורת דיסק לאופני נג"ש, ועד גלגלים אגרסיביים שישרדו שואת DH או דרופ לפלאט על אופניים חשמליים במשקל 25 ק"ג. Fiber מציעים את הגלגלים שלהם בבניה על מגוון חישוקים, נאבות וחישורים הן של יצרנים שונים, והן על חלקים ביבוא/ייצור עצמי שלהם. את הגלגלים אפשר לבנות בקיסטום מלא עם חישוקים בפרופילים שונים, על בסיס נאבות עם מנגנונים מכאניים מגוונים, ועד אפשרות בחירה של צבעי הניפלים השפיצים והמדבקות לבלינג והתאמה מושלמת לצבע העיניים של בן/בת הזוג.
הפעם על המוקד גלגלי XC/מרתון על בסיס חישוקי קרבון מסדרת ULTRA G.I.C של Fiber ועל נאבות מדגם Mad Max של Duke Racing הצרפתית. הסט עצר את המשקל על נתון שערורייתי של 1,270 גרם בלבד! (ללא וינטילים וסרטי אטימה)
נתונים כלליים
- קוטר גלגל 29 אינץ'
- חישוק Fiber ULTRA G.I.C א-סימטרי (הסטה של 3 מ"מ) hookless TLR עם 28 חור בנוי מקרבון T700 ו T800 מעושר בגרפן בשכבות מנוגדות.
- רוחב חישוק פנימי 28 מ"מ
- רוחב חישוק חיצוני 33 מ"מ
- גובה חישוק 24 מ"מ
- נאבה אחורית Duke Mad Max SP בוסט 148 מ"מ, פריילוף מטיטניום עם 70 נק' מגע
- נאבה קדמית Duke Mad Max SP בוסט 110 מ"מ
- חישורים Sapim CX-Ray אווירודינמיים 2-0.9-2.2
- ניפלים Sapim polyax SL
- משקל סט- 1,270 גרם עם דרייבר מיקרוספליין שימנו
חישוקי קרבון קלים וחזקים
הגלגלים שבמבחן נבנו כאמור על בסיס חישוקי ULTRA G.I.C של Fiber. אלה חישוקי הרב מכר של פייבר ליישומי XC/ דאון קאנטרי והם זוקקו לתוצר הסופי שלהם אחרי לא מעט נסיון וסבבי בדיקה במגוון יישומים. החישוקים בנויים מתערובת קרבון T700 ו T800 מעושר בגרפן (מולקולת פחמן דו מימדית הממוצה מגרפיט, חזקה פי 100 מפלדה, גמישה ממנו פי 2.5 וקלה ממנו בעשרות מונים) בסידור שכבות אריג מנוגדות. החישוק הוא א-סימטרי עם הסטה של 3 מ"מ ממרכז החישוק. גובה החישוק עומד על 24 מ"מ ומשקלו 335 גרם בלבד. רוחבו החיצוני של החישוק הוא 33 מ"מ ורוחבו הפנימי הוא 28 מ"מ- 2מ"מ "פחות מהסטנדרט"… הערת השוליים הזאת לא מגיע סתם. בתחום האופניים ככלל ובגלגלים בפרט יש קיבעון בנוגע לסטנדרטים מסוימים. משום מה הסטנדרט שהתקבע בגלגלים מודרניים הוא 30 מ"מ רוחב פנימי. האם להפרש של 2 המ"מ הללו יש חשיבות יתרה לגלגל, ככל הנראה לא, והדברים תמיד צריכים להיבחן כמכלול. בכל מקרה כאן, ל"חיסרון" של 2 המ"מ לא הייתה כל השפעה על תפקוד הגלגלים. כדי לשים את הדברים בקונקטס הנכון, רוחב של 28 מ"מ תואם לחלוטין את אופנת החישוקים הסופר רחבים, שתואמת את אופנת הצמיגים הרחבים (יחסית), אשר מייצרת בסופו של יום את ה"פתיחה" של הצמיג על החישוק הרחב, שבתורו עושה פלאים לאחיזה ולא בא על חשבון הגלגול… במהלך תקופת המבחן רכבנו על מגוון צמיגים מיצרנים שונים, תמיד ברוחבי צמיג שבין "2.1 לבין "2.35, ותמיד התחושה הייתה שהחישוק הרחב עושה רק טוב.
נאבות קלילות עם "מנגינה" ממכרת
ה ULTRA G.I.C שודכו כאן לנאבות Mad Max של חברת Duke הצרפתית. חברה וותיקה וידועה ש"מלבישה" בגלגלים שלה את נבחרת החלומות של ג'וליין אבסולן (סוג של חלום אייקוני), בכלל זאת את אלופת העולם הטרייה בקרוס קאנטרי Pauline Ferrand-Prevot. החברה אמנם צרפתית אבל הנאבה מיוצרת בבלגיה… הנאבה האחורית והחשובה שוקלת 207 גרם בלבד (מהקלות בשוק), מיועדת לחישורי straight pull בלבד, ומגיעה עם דרייבר עשוי טיטניום המייצר 70 נק' מגע בזווית של 5.1 מעלות. היא נראית סופר איכותית, עם חיבור מהוקצה לשפיצים הישרים וזמזום צווחני סקסי וממכר.
הגלגלים מגיעים מצוידים בוונטיל טיובלס החדש של Fiber. זהו וונטיל בגימור אנודייז צבעוני (אוייל סליק במקרה שלנו) עם בסיס רחב בעל חורים גדולים בצידיו. החורים הגדולים בצדדים גורמים לו להיסתם פחות ובעיקר מאפשר שימוש באינסרט מבלי לחסום את מעבר האוויר. הוונטיל מגיע עם פקק וונטיל יפיפה עשוי אלומיניום עם לוגו המותג שמשמש גם כמפתח ליבה.
בשימוש
החישוקים הרחבים מקנים לגלגלים מראה ייחודי ומאוד קרבי. תוסיפו לכך את העיצוב המינימליסטי והייחודי בלוגו, יחד עם נגיעות הצבע בחישורים ובווינטילים, ויש כאן תכשיט יפיפה שיקפיץ לוק של כל אופניים. סט הגלגלים נבחן אצלנו לאורך תקופה ארוכה ואינטנסיבית של כארבעה חודשים במתארי רכיבה רבים. חלקם יתאימו לייעוד הגלגלים המקורי קרי XC / מרתון, וחלקם הלא מבוטל במתארים ובסגנון דאון קאנטרי אגרסיבי (לעיתים). התחושה הראשונית שמשדרים הגלגלים מיד עם הנחיתה בשטח היא מיקס בין קשיחות לבין תגובתיות מאוד גבוהה. מעבר לזמזום הנעים (באוזני הכותב…) והיוקרתי שמנגנת הנאבה, העברת הכוח מהרגלים לגלגלים היא כמעט אבסולוטית. 70 נק' המגע מתרגמות כל תנועה של הקראנק לתזוזה מיידית של הגלגל האחורי, דבר השמור לרוב לגלגלים יוקרתיים ואיכותיים. זאת אמנם לא מתמטיקה גבוהה, אבל בתחושת הגלגול ה Ultra XC G.I.C/Mad Max הרגישו לנו קלים ומהירים בדיוק כמו שהיינו מצפים מגלגלים ששוקלים רק 1,270 גרם!!! הבעיה היא, איך למען השם עוברים מכאן לגלגלים כבדים יותר??
לגלגלי XC מקרבון יש נטייה להיות לעיתים קשיחים מידי, כלומר יעילות ומהירות על חשבון נוחות המשתמש. זה מובנה בחומר ותלוי כמובן בבניה. במקרה של הגלגלים במבחן גובה החתך של החישוקים הוא בינוני, 24 מ"מ כאמור, דבר שמייצר גמישות מבנית מסוימת בחומר (רדיאלית). בבניה טובה עם שפיצים בחתך משתנה כמו במקרה דנן, התוצאה המתקבלת היא גלגלים קשיחים, אבל לא קשיחים מידי- לטעמנו קשיחות שמתאימה בול לשימוש מעורב שבין מרתון סגפני לדאון קאנטרי משוחרר. או במילים פשוטות יותר, שילוב נכון בין קשיחות לבין נוחות. בסיבובים ושינויי כיוון הגלגלים מרגישים קשיחים ומדויקים מאוד, אך ברכיבה בדרכים משובשות וסינגלים טכניים יחסית עדיין מקבלים תחושת שיכוך מסוימת שמגיעה הן מהבניה והן מהפתיחה של הצמיגים על החישוק הרחב.
ואם בפתיחות עסקינן, אזי חישוקי ה 28 מ"מ פותחים את הצמיגים בדיוק במידה, וצמיגי 2.1 ו 2.2 שאיתם רכבנו מרבית תקופת המבחן הרגישו מושלם על החישוקים. ה"פתיחה" של הצמיגים מייצרת אחיזה מעולה ונחוצה מאוד ברוב ימות השנה במקום בו אנו חיים, אך גם מייצרת נוחות וסלחנות רבה שמתחברת באופן מושלם לקשיחות של הגלגלים כאמור.
מבחן הזמן- עמידות
זאת תמיד הסוגייה המטרידה ביותר כאשר עוסקים בגלגלי קרבון. ובכן אמרנו זאת בעבר ונאמר זאת שוב: כל עוד מקפידים על לחץ אוויר נכון, גלגל קרבון טוב יהיה לא פחות עמיד מגלגל אלומיניום. כמובן שבמקרה של תקלה נסיבתית של לחץ לא מתאים או בריחת אוויר עמידותם תהיה פחותה משמעותית מגלגל אלומיניום. במקרה של ה Ultra XC G.I.C/Mad Max ההתעללות הממושכת לאורך המבחן לא ממש הרשימה את הגלגלים. הם נראים ומרגישים כמו ביום הראשון של המבחן- אין שברים/ עיוותים, לא היה צורך בחיזוק השפיצים או כל תקלה אחרת. האוויר לא בורח והנאבה מתגלגלת וצורחת כמו קן של צרעות בטיול שנתי.
אחריות- מה עושים אם בכ"ז נשבר?
עניין האחריות על גלגלי קרבון היא סוגיה משמעותית מאוד אשר זוכה לתשומת לב רצינית מאוד מצד היצרנים השונים. מדניות של אחריות מלאה no question ask מוגבלת זמן היא אופנה חדשה בקרב כמה יצרנים גדולים- שברת, לא משנה מאיזה סיבה, תקבל מיד חישוק חדש ללא שאלות. הרוב המוחלט מנהיגים קראש פולסי, דהיינו הנחה משמעותית בקניה של חישוק חדש במידה ואתה הוא האחראי על השבר. Fiber מציעים מדיניות אחריות מאוד נוחה. שנתיים אחריות על פגמי יצרן (סדק בחיבור השפיץ, קילוף בשכבת השרף, פגמי צבע וכ'), ובמקרה של שבר או סדק שלא בגלל פגם בייצור, הם מציעים קראש פולסי של שנתיים במחיר של 800 שקלים לחישוק חדש, כולל בניה מחדש של הגלגל- תכלס שווה לאללה. על הנאבות אחריות של שנתיים מדיוק.
סיכום
קלים, חזקים, קשיחים ונגישים. אלו הם הקריטריונים לבחירת גלגלים בכלל וגלגלי קרבון ליישומיי XC בפרט. ה ULTRA G.I.Cשל Fiber עם נאבות Mad Max של Duke עומדים בקלות ובהצטיינות יתרה בכל הקריטריונים. אלו גלגלי קסטום קצה ברמה גבוהה מאוד אשר יהפכו כל רכיבה בסגמנט XC, דאון קאנטרי או מרתון לחלקה יותר, קלה יותר, מהירה יותר ומהנה הרבה הרבה יותר.
יותר: משקל, קשיחות, נוחות, עמידות, תגובתיות מהירה
פחות: מחיר- אמנם לא יקר לגלגלי פול קסטום, אבל עדיין איך שלא נהפוך את זה, פרידה מכמעט 7,000 שקלים עבור שדרוג היא לא קלה…