סליחה, אני TUNER של בולמים ולא סתם מטפל בהם…!

הסוגיות החמות של עולם השיכוך

כתב: עידן קידר- אופני לזמי כפר יונה    צילום: לזמי כפר יונה, עידן קידר

קאסטומיזציה, התאמה אישית, שיפורים ומה שביניהם

אופניים חדשים, רגע של אושר עילאי! שיפצורים אחרונים…כיוונים…ויאללה סופרים את השניות לניסוי הכלים הקרוב בשישבת. (ריצה מהירה קדימה בזמן…) עברה שנה, הממממממ…נעשה טיפול בולמים??? יאללה נעשה! אמרו שכדאי, וצריך, וכאלה אז…פנק אותה!

קבלו סצנה: מגיעים לסדנת הבולמים החביבה עליכם וההתרגשות בשיאה! זה לא טיפול רגיל…זה ניתוח מוח ולב פתוח ביחד! הקפה מוכן והשיחה גולשת איתו. מתאים לנו טיפול תקופתי תחזוקתי רגיל? העסק מגהץ או עייף? מתאים לך שנעשה לו שינויים ככה וככה???

להלן כל התשובות (כמעט…) לסצנה המוצגת

תחשבו על זה, האופניים עבדו שנה! קרעתם למכונה ת'צורה! אבק…חול…בוץ…תחזוקה…שטיפה…קילומטרז', קפיצות ומה לא…! גם אם תקבלו את המלצת הזן מאסטר החביב עליכם לענייני בולמים ותזרמו איתו אל מחוזות הפנטזיה, תתנו לו יד חופשית לכל שיפור אפשרי בנשקייה שלו ושיעלה כמה שיעלה…וגם אם תסרבו בצניעות או שהוא בכלל לא הציע הצעות מגונות- בכל מקרה יורגש שיפור עצום, משמעותי ו…וואו! הוא קוסם זה פא#%$ג עובד!!!

אבל איך בעצם תדעו אם זה בגלל הטיפול ה"רגיל" (פירוק, ניקיון, החלפת כל האטמים, החלפת שמנים, גירוז, כיול חנקן מחדש ועוד) או שכל החוויה החדשה קשורה לכל שדרוגי הטיונינג/ קאסטום??? התשובה: ללוחם סופ"ש מן המניין יהיה קשה מאוד עד בלתי אפשרי לדעת!

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

טכני- הסוגיות החמות של עולם שיכוך האופניים

באופן מעשי כדי לדעת מאיפה ולמה מגיע השיפור המדהים, צריך להוציא מהחנות את אותו זוג אופניים חדש, להתנסות ברכיבה על אופניים עם בולם חדש "רגיל"  מול בולם חדש "משופר" ואז…רגע! למי יצא לעשות בדיקה כזאת לאחרונה??? מי מאתנו הרוכבים רוכב על זוג אחר עם בולם אחר ומתלה אחר בתדירות גבוהה וקבועה כדי לחוות את ההבדלים??? מי חופר עמוקקקקק בעולם הבולמים כדי להכיר את כול המושגים, מה כל דבר עושה ואיך זה ישפיע עלי ועל הרכיבה הבאה שלי??? התשובה אצל כל אחד בינו ובין עצמו…צריך לזכור שרוב הבולמים היום מגיעים עם כיול ספציפי ות.ז אישית המתבססת על תאום בין דרישות חברת האופניים לבין יצרן הבולמים. לכן, למרות שאין פה נכון או לא נכון, למרבית הרוכבים, לוחמי סופ"ש שאינם רייסרים, בוחנים או רוכבי על חלל, הטיפול "הרגיל" יתאים ביותר! פחות כאב ראש…פחות חפירות…תחזוקה נכונה…שיפור סופר משמעותי ומורגש בחוויית הרכיבה ו…עוד קצת (הרבה?) תקציב לבירות!!!

טכני- הסוגיות החמות של עולם שיכוך האופניים

קצת טוויסטים בעלילה

יש כמה דרגות ורמות של טיונינג לבולמים:

1. מוצרים וחלקים מבית היוצר של חברת הבולמים כגון : טוקנים וספייסרים, אותם ניתן להתקין לבד / לבקש התקנה בזמן הטיפול (רצוי…) ולראות את ההשפעה על עולמכם! קל מאוד להחזיר למצב המקורי חזרה, קל מאוד להוסיף ולשנות! גם זול וגם מהיר, ניתן להשוואה ללא חור בלו"ז ובכיס, ובהחלט אופציה ריאלית! כמובן שבסעיף זה נכללים גם כיוונים בסיסים של סאג, קומפרשיין וריבאונד ע"י החנות ו/או עצמאית!!! כי בלי הבסיס לא נגיע רחוק…

2. טיונינג "קל" – שינוי סוג השמן (צמיגות) בבולם, כיול חנקן שונה, שינוי כיול חלקים פנימיים בבולם ועוד…פה כבר ההשוואה תהיה מסובכת יותר, כי כנראה שאף רוכב לא יעשה טיפול רגיל, יחזור לסדנא, יבצע שינויים, ויבחן את ההבדלים- לא ריאלי! מתאים יותר לאנשי התעשייה והברנז'ה הסופר מנוסים, גם יודעים מה הם רוצים, יודעים להצביע על נקודות השינוי ולקבל את זה!

3. תן לי בראש…! טיונינג הארד קור- שינויים בשימסטאק ("המוח" של הבולם) חלקי אפטר מארקט אקזוטיים ויקרים, עבודות חרט, קידוחים שונים בבולם, ייצור חלקים במיוחד וכיד הדמיון הלאה! מתאים לאנשי סעיף 2, חולי שדרגת עם כיסים עמוקים. אולי גם לפיינצ'מייקרים מהנדסי מכונות, חובבי גרפים ופרובולות של ביצועי בולמים ולכל מי שבא לו אבל, בלשון המעטה לא צריך, לא חובה, ולא ללוחם הסופ"ש!

טכני- הסוגיות החמות של עולם שיכוך האופניים

זן ואומנות אחזקת האופניים

כמו שאמרו חכמינו…"אופניים…ממכר כמו סמים…יקר פי 2" הטיפול השנתי הגיע, מפרקים בולם אחורי וכל המתלה לא זז! הכל מרעיש ותקוע, איך בולם אחורי יעבוד בהרמוניה עם עצמו, עם השלדה ועם העולם, כשהמתלה שהוא משלים אותו, מחפש מניין לעצמו??? אההההה…גם שרשרת קסטה ורפידות…הצמיגים בסדר…תרכב עוד קצת…לא מכיר רוכבים רבים שכל הסעיפים הנ"ל יסתדרו להם בעו"ש ובלו"ז ביחד! אז מה כדאי??? מכונה מאוזנת משומנת ומסודרת או השקעה בנושא הבולמים בלבד עד הסוף? חברים איזון בדרך כלל הוא מפתח לחיים טובים ומהנים…לכו על זה!

טכני- הסוגיות החמות של עולם שיכוך האופניים

מקורי או לא מקורי, זאת השאלה

(הטלפון מצלצל בחנות…) היי, רציתי לדעת אם אתם משפצים בולמים עם חלקים מקוריים בלבד? אני רוצה רק מקורי…יש מקורי?…מקורי זה הכי אחי! אז כן, מקורי זה איכותי! אבל רגע! כמה מחשבות בנושא…נניח שיש חברה ישראלית משלנו שברשותה אטמים גומיות ושאר חלקים, העומדים בתקנים הכי מחמירים שיש, ומורכבים על מיטב הכלים בצה"ל, משרד הביטחון, חברות הידראוליקה, רובוטיקה, היי טק ומכונות מהמורכבות ביותר בתעשייה. יש יבואן מוכר מאוד בתחום האופניים שנסע רחוק ונפגש עם נציגי חברה לייצור אטמים וחלקי בולמים. הוא השקיע בחיפוש ייצרן איכותי וידוע העומד מאחורי מוצריו, האם זה טוב לנו? היי זה גם מאפשר לנו להציע לך טיפול בולמים במחיר אטרקטיבי יותר…אז למה לא??? יש שמנים עם אותן תכונות שייצרן הבולמים דורש, משתמשים בהם בבולמי אופנועים בתחרויות העל ברמות הכי גבוהות בכביש ובשטח בעולם! למה לנו זה לא מתאים??? השאלה היא האם הדגש הוא על איכות או מקוריות. ובכן מומלץ וזאת לא בושה לשאול את מכונאי הבולמים באיזה חלקים ושמנים הוא משתמש! קבלו החלטה בעצמכם

טכני- הסוגיות החמות של עולם שיכוך האופניים

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

דין פרוטה כדין מאה (???) או…למה חבר שלי שילם ככה ואני ככה…?

שרשרת 12 הילוכים, המילה הכי מעודכנת ומוזהבת על אופני האנדורו הכי נוצצים בארווה עולה כמו 4 שרשראות 6 הילוכים של הסטודנט עם אופני העיר. צמיג טיובלס 29 של היצרן שכולם רוצים עולה כמו 4 צמיגי קיבוץ. קסדת אנדורו צבעונית מתפרקת עולה… טוב הבנתם ת'רעיון…כל מוצר הוא עולם שלם של תתי קטגוריות, הדגמים, השנתונים, החלקים, זמן העבודה, המורכבות. התקלות והטיפול של הבולמים והמזלגות השונים לא יוצא דופן! תמחור העבודה יכול להיות יקר יותר ממה שחשבתם…אבל הגיוני שיבוא גם לטובתכם! העבודה על פוקס rp23 הישן והטוב, קצרה ופשוטה משמעותית מדגמי הקצה האגרסיביים והמיוחדים. אם תמחור כלל הבולמים זהה בסדנת הבולמים שלכם, שווה לפתוח בקבוק בירה ולהחליף מילה עם המכונאי. אם יש לכם בולם פשוט אולי (יהיה אפשר וקל יותר…) לבוא לקראתכם…וזה גם הגיוני!

טכני- הסוגיות החמות של עולם שיכוך האופניים

כל מה (שעוד) מעניין אותנו (בנושא בולמים כן…?)

מתומצת לעשרה משפטים! (כדי שנפסיק לחפור ונספיק לרכב…)

  1. אחריות נעה בין חצי שנה לשנה. אצל היבואנים הרשמיים אולי קצת יותר. רוצה להאמין שכל מעבדות הבולמים מכבדות את עבודתן, ובהחלט יבואו לקראת לקוח עם בעיה חוזרת ויתחשבו בעניין!
  2. נעילה לא כל הבולמים נועלים עד הסוף! חלק רק מקשיחים והנעילה לא מוחלטת. שווה לשאול (לפני!) ולא להיכנס לסרטים האם לפני הטיפול הבולם נעל או כמעט!
  3. בולמים אחרי טיפול מזיעים כי יש חומרי סיכה…גריז ושות' וככה זה צריך לעבוד.
  4. לחופש נולד לכפתורי שליטה (בעיקר בבולמים אחוריים!) בדגמים מסוימים יש חופש מובנה, כלומר הם זזים קצת לצדדים לפני "הקליק" של המעבר למצב אחר. חפירה בנושא בפרטי בכיף!
  5. כן…מנקים ומגרזים את ההד-סט שווה לשאול אבל קשה לי להאמין שזה לא קורה אצל כולם.

6.טיפול לא לוקח חצי שעה הטיפול במעבדה הוא לחלוטין לא הטיפול ביו טיוב ושות'.

  1. לו"ז שפוי והגיוני למכונאי סעיף שהוא בעצם המלצה. השאירו טיפול בולמים שעה לפני אפיק חוצה סוריה ישראל ומצריים, ככה לפני עצירת הקפה ביום שישי בשעה 12:00, אפשרי אבל קצת קשה…
  2. הובלת אופניים האם מותר להוביל אופניים על מנשא רכב כאשר הוא נשען על הבולם? לא מומלץ ולא כדאי! עלול לגרום לשריטות שפשופים ומכות המובילים לשלל בעיות!
  3. הגומיה (כיוון SAG) של הרוקשוקס שלי הייתה אדומה ועכשיו כבר לא…?#$%? לא מגיע אדום גם בקיט המקורי (נכון ליום כתיבת חפירה זאת…!) ולכן עלול להיות בצבע שחור / שונה…(אולי הסעיף יותר אינדיבידואלי אבל גם זה משהו…)
  4. לתחום הזה באים לעבוד מאהבה, עניין ואתגר זה מצריך ריכוז…זה מלכלך ונוטף שמן (סקסי!), זה דורש ריכוז ולא לשבור ולאבד חלקים מיקרוסקופים…בסוף היום אתה נרדם מול יונית לוי ולא מול פסוקו של יום…עקב כך ובהתאם לזאת אנחנו אוהבים את זה ואתכם! KEEP IN TOUCH!
טכני- הסוגיות החמות של עולם שיכוך האופניים

Comments

comments

כתבות נוספות