תא אוויר חיובי ושלילי ומה שבניהם

כתב: עמית לביא- סינגלטרק תל אביב

אני רוצה שהבולם יהיה יותר רגיש למכות הקטנות. הורדתי את לחץ האוויר בבולם, אבל עכשיו אני סוגר מהלך…

הבולם עובד מצוין, עוקב אחרי הקרקע, מגהץ יפה, אבל, בקפיצות גדולות אני מקבל כאילו מכה, הבולם נהיה קשה, זה לא צריך להיות כך…

רוכבים רבים מוצאים את עצמם מתלבטים, ומחפשים פתרונות לבעיות מסוג אלו, ומחפשים כיוון כיצד לכוון את הבולמים שלהם על מנת לקבל מהם את מה שהם רוצים.

ישנן דרכים רבות לכוון ולהשפיע על האופן שבו פועל הבולם שלכם. אפשר לכוון את הLow Speed Compression או את ה High Speed Compression או את הריבאונד. יש בבולמים מסוימים ריבאונד למהירות נמוכה או גבוהה, ואפשר גם לכוון את לחץ האוויר ולשלוט בגודל תא האוויר. בכל מקרה העסק מסתבך מעט כשמתברר שיש שני תאי אוויר, חיובי ושלילי.

במאמר שלפניכם אנסה להסביר את תפקידי תאי האוויר השונים, התנהגותם והיחסים ביניהם, על מנת לתת כלים לרוכב/ת להתאים ולכוון את הבולם כדי להשיג ממנו את המיטב.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

טכני- תא אוויר חיובי ושלילי ומה שבניהם

למה צריך קפיץ שלילי?

קפיץ שלילי (אוויר או מתכת) הוא הקפיץ המתנגד לפתיחה מלאה של הבולם, הוא משמש למניעת טריקה בפתיחה מלאה (Topping Out), ולשיפור תחילת העבודה של הבולם.

בקפיץ מתכת מכווץ כלואה אנרגיה שהולכת ומשתחררת בהדרגה עם פתיחת הקפיץ עד ל "0" כאשר הקפיץ פתוח באופן מלא. בבלמי אוויר המצב שונה, מנפחים את הבולם מראש ללחץ גבוה למדי על מנת שיוכל לתמוך את משקל הרוכב במצב התחלתי הרצוי (SAG). האטמים בבולם אוויר מייצרים חיכוך רב מול דופן תא האוויר, הם צריכים לכלוא אוויר בלחץ גבוה, הלחץ הכלוא בתוך הבולם מתורגם לחיכוך גבוה למדי של האטמים בדופן הבולם.

כאשר בולם אוויר נפתח למלוא המהלך, הוא צפוי להגיע לטריקה חזקה אם לא יהיה קפיץ נגדי שיאזן אותו. הקפיץ הזה הוא הקפיץ השלילי, הוא יכול להיות קפיץ מתכת או קפיץ אוויר – תא אוויר שלילי.

תא האוויר השלילי מאזן את תא האוויר החיובי ומביא את בולמי האוויר לתחושה הולכת וקרובה לזו המתקבלת בבולמי קפיץ מתכת. בוכנת האוויר מפרידה בין שני תאים בלחץ שווה ונמצאת למעשה במצב של ציפה בנקודת השקיעה הראשונית. מצב ציפה זה, הוא המאפשר את התגובתיות המשופרת של בולמים, בתחילת המהלך. הלחץ שנמצא בתא האוויר השלילי מצטרף ללחץ המגיע כתוצאה מדחיסת הבולם ומאפשר לבולם להגיב בקלות גם למכות הקטנות בתחילת המהלך. בולמים בעלי תא אוויר שלילי נותנים לרוכב תחושה של בולם רך ותגובתי יותר .

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

שינוי גודל תא האוויר הראשי

שינוי גודל תא האוויר (החיובי) משפיע על הפרוגרסיביות של הבולם.

נתבונן בדוגמא: כאשר נפח תא האוויר קטן בחצי, הלחץ בו גדל פי שניים. אם לדוגמה היה לנו תא אוויר שהלחץ בו הוא 100 PSI, כאשר הנפח יקטן בחצי הלחץ בתוך תא האוויר יעלה ל 200 PSI, אחרי רבע מהלך נוסף הלחץ יעלה ל 400 PSI , אחרי שמינית מהלך נוספת הלחץ יעלה ל 800 PSI והן הלאה.

עקומה זו נכונה כאשר אורך תא האוויר זהה לאורך המהלך.

יצרני הבולמים מיצרים את הבולמים כך שאורך תא האוויר גדול בערך פי שניים ממהלך הבולם.

בבולמים מהשנים האחרונות יש  לרוכב אפשרות לשלוט בגודל תא האוויר החיובי. כאשר תא האוויר יהיה בגודלו המקסימאלי יידרש לחץ אוויר מעט גבוה  יותר, על מנת שלא לסגור מהלך במכות גדולות, ותתקבל תנועה ליניארית יותר של הבולם לאורך כל תנועת הבולם.

אם יבחר הרוכב לצמצם את תא האוויר, (בעזרת ספייסרים / טוקנים לצמצום תא אוויר) יהפוך הבולם להיות פרוגרסיבי יותר. ניתן יהיה לרדת בלחץ האוויר מעט, להרוויח תגובתיות טובה יותר בתחילת המהלך ועליה תלולה יותר של ההתנגדות לקראת סוף תנועת הבולם.

טכני- תא אוויר חיובי ושלילי ומה שבניהם

תא אוויר שלילי מוגדל

בדגמי הבולמים מהשנה האחרונה אצל היצרנים המובילים והמוכרים אנחנו נוטים לראות מגמה של הגדלת תא האוויר השלילי. זה טוב? זה רע? מה ההשפעה?

ובכן, בחלק מהמקרים זה  טוב, ובחלק מהמקרים מעט פחות.

תא אוויר שלילי מוגדל בבולם טוב לרוכבים הרוצים לשמור על רגישות מוגדלת של הבולם לאורך מהלך גדול יותר של הבולם. הלחץ בתא האוויר השלילי עוזר לדחיסת הבולם עד לשלב שבו לחץ האוויר בו מגיע ללחץ אטמוספרי, מעבר לנקודה זו מתחיל להיווצר בתא האוויר השלילי תת לחץ!

לחץ אוויר שלילי בתא האוויר השלילי מוסיף התנגדות לבולם לקראת סוף המהלך ומסייע למנוע טריקה של הבולם בשקיעה עמוקה.

לרוכבי XC, מרתון וכו' הרוכבים על בולמים עם מהלך קצר עדיף לפיכך תא אוויר שלילי קטן יותר. לחץ גבוה בנפח קטן ייתן רגישות טובה במכות הקטנות ותמיכה טובה בסוף מאמצע המהלך ואילך.

טכני- תא אוויר חיובי ושלילי ומה שבניהם

סיכום: חיובי ושלילי – מה עדיף למי ולמה

כפי שראינו מהדיון, בתא האוויר החיובי והשלילי, הגדלה ו/או הקטנה של שני התאים פועלת באותו כיוון. נתבונן איפה בשני הקצוות:

לרוכב אגרסיבי זה שהוזכר בתחילת הכתבה, עם בולמים ארוכי מהלך, נעדיף לראות תא אוויר שלילי גדול יותר שישפר את התגובתיות של הבולם עד שלב מתקדם יותר של מהלך הבולם. את התמיכה בסוף המהלך אפשר יהיה להשיג על ידי שליטה בנפח תא האוויר החיובי, ובכיוון התנגדות מערכת השמן למהירות גבוהה. ככלל נצפה, שרוכבים אלו, יעדיפו תא אוויר חיובי גדול ככל האפשר. כיוון נכון של הבולם יאפשר לרוכב ליהנות ממהלך ארוך, ולא לקבל מכה מהבולם בקפיצות הגדולות.

לרוכב XC שרוצה שהבולם יגהץ את הקטנות, יתאים יותר, תא אוויר חיובי קטן יחסית ותא אוויר שלילי קטן בהתאמה. אפיון מסוג זה יאפשר לרוכב ליהנות מבולם תגובתי ורך בתחילת המהלך עם תמיכה טובה מאמצע עבודת הבולם וצפונה, שתיתן לרוכב ביטחון כנגד צלילת הבולם וסגירת מהלך.

בסרטון המצורף הדגמה והסבר של פעולת תא האוויר החיובי והשלילי:

Comments

comments

כתבות נוספות