מנשא אופניים במבחן Uebler i21

יבואן: נשיאה טובה ן מחיר: 4999 שקלים

מנשא אופניים במבחן Uebler i21

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

כתב: שחר מיליס

מנשאי אופניים לרכב הם ככל הנראה האביזר הכי פחות סקסי בתחום האופניים. רובנו המוחלט לא יכול בלעדיו על מנת לממש את התחביב שלנו,  ולמרות זאת לא נדיר למצוא אופניים בעלות של עשרות אלפי שקלים מתנוססים על מנשא מצ'וקמק (מתנצל מראש בפני כל המצ'וקמקים) שלא מותקן בצורה נכונה ובטיחותית על הרכב, גורם שריטות לרכב או לאופניים ועלול לסכן משתמשי דרך אחרים כאשר הוא או האופניים עליו מותקנים לא נכון. כמובן שיש גם את העניין החוקי והמוצדק של נשיאת האופניים מאחור ללא לוחית רישוי תקנית או הסתרה של פנסי המכונית. בקיצור בעיה לא קטנה!

ישנם מגוון גדול של מתקני נשיאה בשוק ונראה כי לפז"ם של הרוכב על האופניים יש השפעה ישירה על איכות המנשא. עד כדי כך שברוב המקרים תוכלו על פי מבט על המנשא לדעת אם מדובר ברוכב וותיק או רוכב מתחיל, ולשמחתנו מספר המנשאים האיכותיים והבטוחים הולך וגדל. לכל סוג פתרון נשיאה יתרונות וחסרונות. לדוגמא, יתרונות מתקני הקשירה על תא המטען- מתקנים שעלותם נמוכה, קל להתקינם, קל לשאת אותם. החסרון העיקרי הוא שאינם נותנים פתרון מספק ללוחית הרישוי והסתרת הפנסים, הם מוגבלים בנשיאת שלדות לא קונבנציונליות ועוד…

מנשאי אופנים על הגג מהווים פתרון אלגנטי וזמין אך הוא גורם לצריכת דלק גבוהה, מרעיש, מייצר קושי להעלות אופניים כבדים, וברכבים גבוהים יש צורך באקרובטיקה או שרפרף כדי לרתום את האופניים.

מנשאי וואקום החדשים בשוק מהווים מקור עניין וסקרנות (בקרוב נבחן כאן) בעיקר בזכות הקומפקטיות שלהם בעת האחסנה, אך אלו מוסיפים הגבלות מהירות לנסיעה, הצורך (דיל ברייקר עבורי) לפרק גלגל קדמי והעובדה שצריכים להתקיים מספר גורמים כדי שהעניין יעבוד בבטחה- כגון נקיון הרכב ועוד.

מנשאי אופניים על וו גרירה תמיד נראו לי כפתרון הטוב מכל העולמות למעט חסרון אחד משמעותי, בעצם כמה…. על כך בכתבה שלפניכם.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

חברת Uebler נוסדה בגרמניה בשנת 1965 כיצרנית אביזרי גרירה. ייעוד החברה השתנה במהלך השנים וכיום היא מייצרת אבזרי רכב איכותיים ליצרני רכב גדולים ופתרונות נשיאה מתקדמים לאופניים בעיקר מנשאי וו גרירה. מוצרי החברה מתאפיינים בפיתוח והנדסה מתקדמים ושימוש בחומרים איכותיים, כאשר כל הפיתוח והייצור נעשים בגרמניה.

 

האובלר i21 הוא מנשא אופניים מתקפל לוו גרירה. על מנת להבין מה זה בדיוק, אחזור לפתיח. החסרונות העיקריים של מתקני וו גרירה הם ראשית – חסם הכניסה. כדי להרכיב מנשא שכזה, לרכב חייב להיות וו גרירה. התקנת וו גרירה אינה דבר מסובך אך עדיין הוא לא קיים בכל רכב. בנוסף עלות התקנת וו גרירה תנוע בין 2000-3000 ש"ח תלוי ברכב, זאת לפני עלות המנשא. על כן זהו חסרון ראשון ומשמעותי. אבל, אם קראתם עד כאן אז או שיש לכם כבר וו גרירה או ששקלתם ברצינות להתקין כזה – אז נשים משוכה זו מאחורינו. יתרה מזאת אם כבר באובלר עסקינן, אזי היבואן מציע מבצע אטרקטיבי לוו גרירה ברכישת אחד מהמנשאים של המותג, עלות של כ 1000 שקלים בלבד ויש לכם גם וו גרירה. החסרון העיקרי השני הוא שמתקני וו גרירה הם מתקנים גדולים, כבדים ומסורבלים. משקל ממוצע של מנשא הוא בין 17-20 ק"ג וגודלו אינו מאפשר לרוב להכניסו הביתה או למחסן קטן.

מנשא אופניים במבחן Uebler i21
מנשא אופניים במבחן Uebler i21

 כאן נכנס היתרון של מתקן האובלר שהוא גם קל מאוד ביחס למתחרים (כ-13 ק"ג בלבד) וגם מתקפל. אז מה זה "מתקפל"? תחילה חשבתי שהכוונה במתקפל היא לכך שניתן לקפל ולהצמיד את המתקן אל הרכב ולמעשה לנטרל את פירוקו בכל פעם. אך לא כך המצב באובלר, אלא טוב מכך. המתקן כולו מתקפל למימדים של 60X60X20 ס"מ (ככל הנראה הקטן ביותר בתחום) וניתן לשמירה בקלות בתא המטען, מונח בפינת חדר או מחסן, מבלי לתפוס נדל"ן משמעותי ומבלי לסכן את המתקן בכל נסיעה לאחור או חמור מכך, נהגים אחרים שנוסעים לאחור… כמו כן המנשא מוצע עם תיק נשיאה (בתוספת תשלום) שמסייע לאחסן את המתקן באלגנטיות סדר ונקיון מבלי לאבד חלקים או להעביר פיח ולכלוך מהכביש לתוך הבית.

סדרת דגמי ה "i" של אובלר היא סדרת הדגל של החברה ומגיעה בשני דגמים עבור 2 זוגות או 3 זוגות. אנו בחנו את ה i21 לשני זוגות אופניים וניסינו לאתגרו במגוון זוגות אופניים ומשקלים.

מנשא אופניים במבחן Uebler i21
מנשא אופניים במבחן Uebler i21

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

מה מאפיין מתקן איכותי וכיצד הוא מיושם באובלר מסדרת "i"

כמו בכל תחום, באיכות ניתן להבחין מיד. החל בבחירת החומרים, רמת הגימור, רמת הפלסטיקה, איכות המנגנונים והחשיבה על הפרטים הקטנים. אין ספק שאובלר מיצבו את עצמם גבוה. על מה כדאי להסתכל בבחירת מתקן אופניים לוו גרירה?

שלדה – כן, גם למנשאי אופניים יש שלדה. חשוב לראות שהבסיס עליו יושבים המכלולים בנוי היטב. על מתקן אופניים הנושא 3 זוגות שמקפץ בדרך עפר יכולים לפעול מאות ק"ג של כח. לאובלר שלדת פלדה מרכזית, אליה מורכבות המסילות והתומכות העשויות אלומיניום כדי לחסוך במשקל (זה גם נראה יותר טוב).

שיטת החיבור לוו – ישנן מספר שיטות חיבור, החל מברגים ו/או ידיות שונות. בשורה התחתונה פירוק והרכבת המתקן צריכה להתבצע במהירות וקלות עם סיכוי מינימלי להרכבה לא נכונה אשר עלולה לגרום לנפילת המתקן. לאובלר שיטה יוצאת דופן בה משחילים את התפסן על הוו כשהמתקן נמצא במאונך ומשכיבים את כל המתקן (בניגוד להפעלת ידית). בסוף המהלך נשמע "קליק" המאשר חיבור תקין. בתקופת המבחן ניסיתי מספר דרכים "לטעות" ולהכשיל את השיטה כדי למצוא בה פגמים כפי שמצאתי במתקנים אחרים. אני שמח לומר שכאן לא נמצאו כאלו.

מנשא אופניים במבחן Uebler i21
מנשא אופניים במבחן Uebler i21

מנגנון הטיה – מכיוון שמתקן וו גרירה נמצא בסמיכות לתא המטען, למעשה לא ניתן לפתוח את תא המטען כאשר המתקן על הוו. לעיתים ניתן להשכיב רק את הקשת העליונה ולפתוח את תא המטען אך זהו פתרון קביל רק למצב בו האופניים לא על המתקן. ועל כן נחיצות תכונה זו. מנגנון ההטיה באובלר מופעל על ידי לחיצה רגלית והטיית משטח לוחית הרישוי (ללא שימוש בידיים להרמת לשונית נוספת או שחרור בורג/פין). מכאן, כל הפלטפורמה יחד עם האופניים מוטים בזוית שמאפשרת גם פתיחתה של דלת תא מטען עמוקה.

מסילות גלגלים ורסטיליות – לא כל זוגות האופניים באותו אורך- זו עובדה. בין אופניים יכולים להיות הבדלי אורך גם של 15 ס"מ בבסיס הגלגלים. ומה עם אופני ילדים? בסיס הגלגלים קטן שם באופן משמעותי. על כן לקשר שבין צורת ומיקום מסילות הגלגלים לבין רצועות הקשירה יש חשיבות. באובלר אין אפשרות לכוון את מיקום המסילות וזהו עלול להיות חסרון אם אתה רוכב גדול מאד ובעל אופניים ארוכים – הסנטינל שלי במידה מדיום נשענו על הקצה המרוחק של המסילות ואני לא בטוח שאופני DH במידה גדולה ירגישו בנוח שם. אם כי לרוב זוגות האופניים המתקן יתאים בהחלט. רצועות הקשירה בעלי מנגנון הראצט ארוכות ומכסות את הטווח שבין המידות או אפילו מתאימים לצמיגי פלוס (ניתן לרכוש רצועות ארוכות עוד יותר לצמיגי בלון אמיתיים) לא ניסיתי לשאת אופני ילדים במידות קטנות מ "24 ולכן ממליץ לבדוק התאמה באם זו דרישה מן המתקן.

מנשא אופניים במבחן Uebler i21
מנשא אופניים במבחן Uebler i21
מנשא אופניים במבחן Uebler i21

זרועות עיגון עליונות – כאן מתחיל העניין האמיתי. מי שמצליח להרכיב 3 זוגות אופניים מודרניים על מנשא צריך לקבל את פרס הקומבינטוריקה לרוכבים ולעולם לא יוכל לטעון שהוא לא יודע להעמיס כלים מלוכלכים למדיח. את הקטע של המסילות קל לפצח (לא צריך תואר בהנדסה בשביל זה) אבל להצליח להביא 3 זרועות דרך/ מעל/ מתחת השלדות הראשונות זה כבר משהו אחר. באובלר הבינו את זה והגדילו את החופש למקם את הזרועות היכן שצריך, אפילו דרך השלדה בקלות מפתיעה. המנגנון פשוט לתפעול ומהדק את שני התפסנים (זה שתופס את המנשא וזה שאוחז באופנים) בסיבוב כפתור אחד. הדבר התגלה כיעיל ביותר כאשר מעמיסים יותר מזוג אחד. כמו כן, מבנה ה U של התפס אוחז יפה ומאפשר התאמה טובה יותר לצינורות שלדה אלכסוניים. יחד עם זאת אציין שאת הצינור התחתון העבה של האופניים החשמליים שהיו במבחן, לא הצלחתי לחבוק נאלצתי להתקינם על המסילה הרחוקה כדי לאפשר חיבור לצינור העליון.

מנשא אופניים במבחן Uebler i21
מנשא אופניים במבחן Uebler i21

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

אופניים חשמליים– אחת מתופעות הלוואי המתפתחות יחד עם הצמיחה בפופולריות של אופני הרים חשמליים היא סוגיית ההעמסה והשינוע. מבנה השלדה בתוספת המנוע/ סוללה והמשקל הגבוה של האופניים לא מאפשרים העמסה של החשמלוקים על מנשא גג, (לכו תניפו את הדבר הזה לגובה…) ועיגון לזרוע שתופסת את השלדה הוא בלתי אפשרי. גם העמסת האופנים על מנשא תא מטען היא לרוב בלתי אפשרית בגלל מגבלת המשקל. אם כך הפתרון הוא מנשא וו גרירה, במקרה של ה i 21 כושר ההעמסה הוא 60 ק"ג- 30 ק"ג לכל מסילה, דיי והותר גם לאופני DH חשמליים. מגבלת המשקל של המנשא מאחורינו, אולם גם במקרה זה צריך להניף את האופניים הכבדים ולהסתכן בגב תפוס. לאובלר פתרון אלגנטי להעמסה בצורת מסוע, או למעשה מסילת העמסה מתקפלת המאפשרת גלגול האופניים לתוך מסילות המנשא ולחסוך את ההנפה ואת הטיפול הפיזיותרפי אח"כ.

לוחית רישוי ופנסים – לרוב מתקני וו הגרירה פנסים ומקום לחיבור לוחית הרישוי (יש גם כאלו ללא) התקנת ופירוק לוחית הרישוי נעשית באופן פשוט וללא כלים. פרט זה עשוי להיות שימושי למי שיש שני רכבים בעלי וו גרירה בבית ומעוניינים להעביר את המתקן בין רכבים.

מנשא אופניים במבחן Uebler i21
מנשא אופניים במבחן Uebler i21

סיכום

כבעל נסיון עם מגוון מנשאי וו גרירה אני יודע להעריך את הדברים הקטנים והגדולים אשר יוצרים את ההבדל. מכיוון שבאופן אישי אין לי בעיית מקום, המנשא שלי מונח בחניית ביתי רוב הזמן ולא ראיתי צורך במתקן מתקפל. הופתעתי לגלות כמה אני מעריך את הקלות של המתקן, את הפשטות של פירוקו וקיפולו, למעשה, השארתי אותו בתא המטען רוב הזמן. העניין הזה חסך לי נסיעות רבות של "לחזור הביתה מהעבודה כדי לקחת מתקן ולהביא/ להחזיר אופניים מטיפול". לאחר תקופת המבחן, כאשר אני נושא את מנשא האופניים שלי (מתוצרת חברה ידועה) ומדדה בחניה מסחיבת המשקל אני מרגיש ביתרונות המתקן הקל והקומפקטי. האובלר הוא מוצר פרמיום איכותי בעל תג מחיר מחלקה העליון של הסקאלה אך עדיין זול (במחיר הצרכן הרשמי) מהמתחרה העיקרי.

יותר: משקל, איכות, גודל, זרועות עיגון  פחות: אין אפשרות לכוון את מיקום המסילות, מחיר

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

Comments

comments

כתבות נוספות