נעלי אנדורו/ AM במבחן- Bontrager Rhythm 

יבואן: CTC  מחיר לצרכן: 825 שקלים

נעלי AM/ אנדורו במבחן- Bontrager Rhythm

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

בחן וכתב: ליאור דיין

המותג הוותיק בונטרגר התחיל את דרכו בביתו של קית' בונטרגר בסנטה קרוז, קליפורניה, אי שם בתחילת שנות ה-80. עם השנים, הפך המותג לחלק אינטגרלי מתאגיד האופניים של טרק והתפתח לכדי אחת החברות הבולטות והמוכרות בתחום, עם ארסנל מרשים של רכיבים, ביגוד ואקססוריז בכל הרמות.

Rhythm נעלי AM/ אנדורו בתפיסה מעט שונה

במבט ראשון, ניתן לטעות ולחשוב שה Rhythm הן נעלי קרוס-קאנטרי עדינות, אך למעשה, זהו דגם הנעליים האגרסיבי של המותג שתוכנן מהיסוד לצרכיהם של רוכבי אול-מאונטיין ואנדורו. מרקם ה-GnarGaurd המחוספס העוטף את חלקה הקדמי והחיצוני של הנעל, אשר עשוי נקודות גומי קשיחות, מיועד להגן על הנעל מפני מכות ושפשופים. חלקה הפנימי של הנעל מוגבה ומרופד מעט, לצורך הגנה על פנים הקרסול, ומעטפת הגנה קשיחה בקדמת הנעל מגנה על הבהונות. ה Rhythm זמינים בשני צבעים, שחורחום, ואדוםשחור, ובמידות 39-48. אגב, ישנו גם דגם מקביל המיועד לנשים, בשם Tario, בצבע שחור ובמידות 36-43.

ה-Rhythm המיועדים לשימוש עם פדלים ננעלים (קליפלס) מבוססים על סוליה פנימית בקשיחות בינונית עשויה ניילון מחוזק בקרבון (דרגה 7 מתוך 14, בסקאלה של טרק). בתחושה הסוליה ללא ספק נמצאת על הצד הקשיח ביחס לנעליים אגרסיביות אחרות, אך לא באופן פלסטיקי ומעניש שמעביר ויברציות מוגזמות מהשטח. הסוליה התחתונה והמשוננת עשויה גומי עמיד בעל שם עתידני ומגניב (Tachyon Rubber), ואמורה לספק אחיזה טובה בהליכה בשטח.  בקדמת הנעל ובצדדיה ישנו אריג מאוורר המסייע בנידוף זיעה.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

נעלי AM/ אנדורו במבחן- Bontrager Rhythm
נעלי AM/ אנדורו במבחן- Bontrager Rhythm

התאמה לכף הרגל

אחד הפיצ'רים הבולטים בנעל הינו מנגנון ה-BOA, אשר מהדק אותה בסיבוב חוגה ופותח אותה בזריזות במשיכה של אותה חוגה. לא סתם קראו למנגנון על שם נחש חנק – תצטרכו להתאמץ מאוד כדי להגיע לאיכות סגירה דומה עם שרוכים רגילים, שלא לדבר על הזריזות בתפעול (וזה עוד בלי להכניס למשוואה כפפות מסורבלות, ידיים קפואות ושרוכים מכוסי קוצים). ההידוק המדהים שמספק ה-BOA, יחד עם סוליה קשיחה יחסית, משמעותם העברת כוח יעילה ומידית יותר מהרגליים לדוושות. האמינו לי, מדובר בפינוק אמיתי שקשה לחזור ממנו לאחור.

עם זאת, למנגנון ה-BOA ישנם גם חסרונות. ראשית, מיקום החוגה יוצר נקודת לחץ בראש הנעל. עניין זה כמובן תלוי באנטומיה אישית, אך עבורי גרם לכאב מסוים כאשר הידקתי את הנעל חזק במיוחד. תכונה נוספת של המנגנון היא באחידות עוצמת הרכיסה לאורך הנעל. מצד אחד זהו יתרון, היות והנעל מהודקת היטב לכל אורכה. מצד שני, רוכבים אשר יעדיפו רמת הידוק שונה לאורך הנעל, בהתאם לרוחב כף הרגל, יראו זאת כחסרון לעומת שרוכים או מנגנונים אחרים. אומנם ישנה רצועת הידוק נפרדת בקדמת הנעל, אך היא כמעט חסרת כל השפעה. בקיצור, יש לוודא התאמה טובה לכף הרגל, היות ויכולת ההתאמה האישית לא גבוהה במיוחד. לבסוף, ישנו את עניין עמידות המנגנון. אומנם מדובר במנגנון שנחשב אמין, אשר שוכלל לאורך שנים, ובעל מערך שירות ותמיכה מרשים ונדיר (שמספק חלפים בדואר, בחינם, במקרה של תקלה לכבל או לחוגה), אך פשוט אי-אפשר להתמודד מול האמינות של גוד-אולד-פאשנד שרוכים. זו לא ממש נקודה לחובת ה-BOA, אלא בעיקר נקודה למחשבה עבור רוכבים אשר שמים דגש עיקרי על פשטות ואמינות (כגון רוכבי אינדורנס או מסעות). כל זה אולי נשמע שלילי, אך מבחינתי, איכות ההידוק והנוחות בתפעול שווים את החסרונות הקטנים הנ"ל ובכנות גורמים לשרוכים, ראצ'טים, סקוטשים וכל שאר המנגנונים, להרגיש מיושנים ונחותים.

נעלי AM/ אנדורו במבחן- Bontrager Rhythm
נעלי AM/ אנדורו במבחן- Bontrager Rhythm

בשימוש

מבחינת הנוחות הכללית, לקח לי קצת זמן להתרגל ל Rhythm. הרוחב הפנימי שלהן במרכז וסביב העקב די ממוצע, ומעט מרווח יותר באזור האצבעות. בתחילה הרגשתי כי עלי להדק אותן חזק במיוחד על-מנת לקבע את העקב במקום, מה שגרם ללחץ מעיק בחלקה העליון של כף הרגל והפרעה בזרימת הדם לבהונות. לאחר מספר רכיבות המצב השתפר משמעותית והפסיק להוות בעיה. כאן המקום לציין את מדיניות הרכישה המעניינת והייחודית של בונטרגר, המאפשרת לרוכש להחזיר כל מוצר, במידה ואינו מרוצה, במשך חודש ימים תמורת זיכוי מלא לרכישת מוצר אחר. במוצרים הדורשים הסתגלות וריכוך ראשוני, כגון נעליים, מדיניות זו בהחלט נותנת מעט בטחון בקניה. עם זאת, גם אחרי תקופת ההתרככות הראשונית, הריפוד מינימלי יחסית, דבר המורגש בעיקר בפתח הנעל ובקצה ה"לשון" הדקיקה. לא משהו חריג ביחס לנעליים דומות, אך בהחלט פחות מפנק לעומת נעליים אגרסיביות מרופדות יותר.

בנעלי קליפלס רבות, ובעיקר כאלו בהן הקליטים בולטים מעל פני הסוליה (בניגוד לאלו בהן הקליט שקוע בתוך חתך), ההליכה בשטח (שלא לדבר על סלעים רטובים) תגרום לכם לדדות בזהירות כמו ברווז עם שפשפת. עם ה-Rhythm לא נתקלתי בבעיה כזו כלל. גם בשטח סופר-טכני במורדות הרי האלפים האיטלקיים, הסוליה אחזה היטב בקרקע. מצד שני, ה-Rhythm לא יתאימו לרוכב המחפש סוליה שטוחה ודביקה שתספק מקסימום אחיזה בכלוב החיצוני של פדל רחב.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

נעלי AM/ אנדורו במבחן- Bontrager Rhythm
נעלי AM/ אנדורו במבחן- Bontrager Rhythm

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

מבחינת ביצועים נזקקתי לכמה רכיבות על-מנת להרגיש איתם בבית, אם כי במקרה הזה אני חושב שההסבר היה יותר פסיכולוגי. הרגליים והמוח שלי, שכבר התרגלו לנעלי השימנו AM9 השמנמנות שלי, סירבו להתייחס ל-Rhythm הצרות והקשיחות כנעליים אגרסיביות במיוחד. ברכיבת שבילים לא הרגשתי שום חסרון, אולם במקטעים אגרסיביים, ובעיקר בקפיצות, פשוט לא הצלחתי להתחייב באותה מידה. לקח לי 5-6 רכיבות עד שהמחסום הפסיכולוגי הזה נשבר לגמרי. האסימון ירד סופית כאשר באחת הרכיבות האחרונות פגעתי עם כף הרגל במהירות גבוהה בסלע בולט. הרגל נותקה מהפדל, נזרקה לאחור והשאירה מאחוריה ענן אבק מרשים. חיכיתי לדקירת כאב מהבהונות, אך היא לא הגיעה… הבטתי למטה וציפיתי לראות קרע בנעל, לכל הפחות, אך בקושי נשאר סימן. בהחלט הפתעה לטובה.

ה-Rhythm שוקלים טיפה מעל ק"ג לזוג (ללא קליטים) – כבר ציינתי שלא מדובר בנעל XC קלילה, נכון? מדובר במשקל מעט גבוה, גם ביחס לנעליים אגרסיביות. מפתיע מעט, בהתחשב במראה שלהם. אני יכול להבין שמדובר בחסרון עבור רוכבים מסוימים, בעיקר כאלו שהתרגלו לנעליים קלות במיוחד, אבל בכנות קשה לי להגיד שהמשקל הגבוה היה מורגש במיוחד בזמן רכיבה. התנסיתי בעבר בנעליים אגרסיביות שהרגישו כמו משקולות בקצה הרגל, אך ה-Rhythm לגמרי לא הרגישו מעיקות. למעשה, בזכות רמת האוורור הטובה, ה-Rhythm הרגישו דווקא יחסית נעימות יותר לאורך זמן. בקיצור,  אם הגרמים הנוספים משפרים את העמידות ואורך החיים של הנעל, אני לגמרי זורם.

עם מחיר לצרכן של 825 שקלים ה-Rhythm אינן בדיוק זולות, אך מחירן מקובל ביחס לנעליים דומות בסגמנט. ישנן אלטרנטיבות זולות יותר, באיכות כזו או אחרת,  אך ישנן גם נעליים בעלי טכנולוגיה דומה אשר מחירן כפול. בסופו של דבר, עמידותם לאורך מספר עונות רכיבה תקבע את תמורתן ביחס למחיר. עד כה הן החזיקו מעמד בצורה מרשימה למדי, ללא כל בלאי ניכר אחרי כמה חודשי שימוש.

נעלי AM/ אנדורו במבחן- Bontrager Rhythm

סיכום

בסגמנט שנשלט לרוב על ידי נעליים מאסיביות המזכירות נעלי סקייט, העיצוב הייחודי של ה-Rhythm ללא ספק נראה שונה. אך אל תתנו למראה להטעות אתכם, שכן בונטרגר תכננו מהיסוד נעליים המסוגלות להתמודד גם עם המסלולים האגרסיביים ביותר. משקלן הגבוה הוא חסרונן העיקרי, אך בתמורה הן מציעות עמידות והגנה משופרים. לטעמנו, ה-Rhythm יתאימו למגוון רחב של רוכבים, ובעיקר רוכבי שבילים אגרסיביים המוכנים להקריב מעט ריפוד וגמישות לטובת יעילות דיווש.

יותר: עמידות, טכנולוגיה, קשיחות, סוליה, נוחות   פחות: משקל, דורשים הסתגלות להתאמה מושלמת

נעלי AM/ אנדורו במבחן- Bontrager Rhythm

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

Comments

comments

כתבות נוספות