קורס מובילי קבוצות באופני הרים במכללה האקדמית בוינגייט

פרטים והזמנה

מאת רכז הקורס: נמרוד (נימי) כהן     צילומים:נתי הורטיג, גיל אשרי, אלי בן יקר, ענבר רונן, נגה כורם, רועי קאפח, טלי שיינבג, צחי אוחובסקי

רקע כללי


לענף האופניים התגלגלתי במקרה. בצבא בכלל הייתי פריק של אופנועי שטח. חוויה חיובית על אופני הרים בטיול שאחרי הצבא בדרום אמריקה (93, אני עתיק) גרמה לי לקנות אופני הרים כששבתי ארצה, רק כי לא היה לי מספיק ממון לאופנוע… התאהבתי, נשארתי ומאז אני מציק לענף הזה.
קפיצת הדרך שלי בהבנה ובהתמכרות התרחשה כמה שנים לאחר מכן, בסוף שנת 2000. הפעם שבתי מטיול אחרי לימודים באמא הודו, ירדתי למרתף של מערכת מגזין ״אופניים״, והצעתי את עצמי ככתב לעורך דאז מיקי בר אור. כחבר מערכת התחלתי לרכוב על אופני כביש, הוטסתי להשקות דגמים חדשים בחו״ל, השתתפתי באירועים, תחרויות וטיולים וכתבתי עליהם, קיבלתי ציוד למבחן (שנשאר אצלי כמובן, ולעיתים אפילו בחנתי אותו וכתבתי עליו…) ועוד.
ב-2002 נפתח קורס מדריכי הרכיבה הראשון שיזם איגוד האופניים ביחד עם בית הספר למאמנים בוינגייט בהנחיית נמרוד דובינסקי, שהיה אז מאמן, מנהל ומקים קבוצת אופני ההרים היחידה/הראשונה בארץ (לימים מועדון רוכבי תל אביב). נרשמתי מיד. שתהיה עוד הסמכה – מה׳כפת לי?
יחד איתי איישו את ספסלי הכיתה כל מיני ״אישיויות״ ענפיות דוגמת גל צחור (מאמן ומנהל משותף במועדון ccc ומייסד ״אפיק ישראל״), ארז מנור (ממקימי סינגל בארי, דואל בארי, מרתון בארי וחנות לה-מדווש), יורם חן (מוביל טיולי אתגר בארץ ובחו״ל) ועוד רבים וטובים. לאחר מכן עברתי גם קורס שיפוט בינלאומי באיגוד, שלושה(!) קורסים של תכנון ובניית שבילים, סדנאות הדרכה טכנית של שומס מארץ׳ וטל רוזוב ועוד.
כל מה שאני יכול לאגור ולאסוף בדרך – אני אוגר ואוסף, כל עוד זה מרחיב ומעשיר את הידע והחוויה שלי, באהבה/ספורט/התמכרות/חיידק של האופניים.

קורס מובילי קבוצות באופני הרים במכללה האקדמית בוינגייט
קורס מובילי קבוצות באופני הרים במכללה האקדמית בוינגייט
קורס מובילי קבוצות באופני הרים במכללה האקדמית בוינגייט

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

כשנרשמתי לקורס מדריכי האופניים (אז עדיין לא היו קורסים אחרים דוגמת ״מובילי קבוצות״ הבסיסי ו״קורס מאמני אופניים״ המתקדם), לא ידעתי שתוך כמה שנים ממש אעסוק בתחום, אבל רצה הגורל ובשלהי 2003 הקמתי ביחד עם חבר/שותף את ״עז הרים – בית הספר לרכיבה טכנית״, ופתאום ההסמכה שלי הייתה חשובה ולו רק בשביל לרכוש פוליסת ביטוח אחריות מקצועית לקורסי הרכיבה הטכנית שהעברנו.
נעבור כמה שנים בפאסט פורוורד, ו״עז הרים״ בשיאה צמחה ל-14 מדריכים ומדריכות, 4 מרכזי הדרכה (אלון הגליל, כרמל, ירושלים, בן שמן), חסויות מפה ועד לטנריף ודי הרבה עבודה שהתרכזה בעיקר בסופי שבוע.
היינו חדשים, היינו שונים, והיינו יצירתיים. רוב הגופים שהדריכו בארץ למעשה אימנו והיו קבוצות תחרותיות, או קבוצות ילדים תחת הקבוצות התחרותיות. אנחנו הקמנו גוף שלא היה תחרותי בכלל, וגם לא הובלנו טיולים, אלא הדרכנו טכניקת רכיבה.
הפעילות הייתה לא פשוטה לניהול. תיקיות בטיחות. מערכי הדרכה. רענוני צוות. טיפול בפצועים מעת לעת. תביעות ביטוח. מה באחריות המדריך ומה באחריות החברה שמעליו.
סף הכניסה להדרכה בעז הרים היה להיות מדריך טוב, בנאדם סבבה ובסוף גם רוכב טוב. רוכב טוב אפשר ״לגדל״, בנאדם לא-סבבה קשה לתקן… ולכן סדר החשיבות. כל מדריכנו היו בוגרי קורס מדריכי אופניים בהתחלה, וקורס מובילי קבוצות לאחר מכן כשזה נפתח. כיוון שלא אימנו פיזיולוגית או תחרותית, לא נזקקנו לכל תכני ההדרכה המקצועיים של קורס מדריכי אופניים דוגמת ״תורת האימון״ או ״פיזיולוגיה של הנוער״, ולהרגשתינו בין כה וכה רמת ההדרכה והידע של עז הרים עלתה עשרות מונים על רמת הקורסים שהוצעו דאז, כך שהתעודה של מדריך או מוביל קבוצה הייתה חשובה לנו אדמיניסטרטיבית בעיקר כדי לקבל זכאות לביטוח אחריות מקצועית, ולאו דווקא בשביל הידע יקר הערך שהועבר בה.

קורס מובילי קבוצות באופני הרים במכללה האקדמית בוינגייט
קורס מובילי קבוצות באופני הרים במכללה האקדמית בוינגייט
קורס מובילי קבוצות באופני הרים במכללה האקדמית בוינגייט

קורס מובילי קבוצות באופני הרים במכללה האקדמית בוינגייט

בבית הספר לתיירות ולפנאי אתגרי במכללה האקדמית בוינגייט מתקיימים קורסי הכשרה בענף האופניים מזה שנים רבות. מתישהוא בתוך הקורונה קיבלתי פנייה לבוא להדריך ולרכז קורסים בענף האופניים. נפגשתי עם גילה זהר מנהלת בית הספר לתיירות ולפנאי אתגרי של המכללה, ביקשתי ממנה אישור לתקוף ומיד תקפתי: ״גילה, קורס מובילי קבוצות הוא "לימודי תעודה" שנועד לתת כלים מעשיים להובלת קבוצות וטיולים באופני הרים ומאפשר גם לעשות ביטוח מקצועי כדי להוביל טיולי אופניים בארץ ובעולם, אך הקורסים הקיימים בשוק לא נותנים לטעמי מענה מספיק מקצועי". כך אני נכנסתי לתמונה ויצאנו לדרך…

החלטנו להתחיל בקורס הבסיסי, קורס מובילי קבוצות באופני הרים, ולעשות אותו הכי מקצועי שאפשר. בשלב שני נקיים גם קורס מדריכי אופניים בפיקוח של רשות הספורט ובהמשך גם מאמני אופניים.

לפני שאספר לכם מה חדש, מיוחד ומושקע בקורס מובילי הקבוצות באופני הרים החדש של המכללה האקדמית בוינגייט, כמה מילים על קשת הקורסים הקיימת בשוק, כדי שתדעו מה נכון וטוב לכם.

קורס מובילי קבוצות באופני הרים במכללה האקדמית בוינגייט
קורס מובילי קבוצות באופני הרים במכללה האקדמית בוינגייט
קורס מובילי קבוצות באופני הרים במכללה האקדמית בוינגייט

מובילי קבוצות, מדריכי אופניים, מאמני אופניים – מה ההבדל ומה מתאים לי?


קורס מובילי קבוצות הוא הקורס הבסיסי, החובבני יותר, והקצר יותר. זהו קורס מבוא בן 10 מפגשים (אצלנו…) ו-60 שעות אקדמיות. הוא לא מקנה יכולות או הסמכה לאימון ילדים או נוער תחרותי או לאימון בכלל. הוא גם לא הקורס המתאים להדרכה נטו, כלומר, אם אתה רוצה לפתוח עסק של הדרכת אופניים – טכנית או אימונית – זה לא הקורס בשבילך.
אבל,
אם אתה רוצה לפתוח חוג במושב/עיר שלך, לפתוח קבוצת טיולים שאתה מוביל (כמו של אדוארדו אוקסמן לדוגמא) או פשוט בא לך לעלות מדרגה רצינית בידע שלך ובמקצועיות שלך בתחום אופני ההרים – העשרה ממוקדת ומפנקת – זה הקורס בשבילך, עלות הקורס כ 2,450 שקלים.
קורס מדריכי אופניים הוא הקורס הראשון שמקנה יכולות והסמכת אימון והדרכה. מדובר על קורס רציני וכבד משמעותית מקורס המבוא של הובלת קבוצות. פה יש כבר מעל 180 שעות אקדמיות, 60 מתוכן של מדעים כלליים שלא קשורים ספציפית לאופניים (אנטומיה, פיזיולוגיה וכולי), והעלות בהתאם, בין 5,000 ל-7,000 שקלים. התעודה מוכרת על ידי מנהל הספורט ומשרד החינוך, ומאפשרת לבוגר הקורס להדריך אופניים (לדוגמא הדרכה טכנית) את כל הגילאים ולאמן תחרותית ילדים ונוער עד גיל 16. חלק מדרישות הקורס הן רקע תחרותי של לפחות 3 שנים. חלק ממוסדות החינוך מאפשרים מכינה להשלמת הרקע למי שלא מגיע עם רקע שכזה.
קורס מאמני אופניים הוא למעשה השלב הבא והבכיר בארץ וכשמו כן הוא – מיועד למי שרוצה להיות מאמן אופניים פעיל. דרישות הקורס הן תעודת מדריך אופניים, ונסיון אימוני (לא כמאמן אישי) במסגרת תחרותית המוכרת על ידי איגוד האופניים של שלוש שנים. משך הקורס כ-400 שעות אקדמיות, ובנוסף יש לסיים התמחות של 100 שעות. עלות קורס המאמנים כ-9,000 שקלים.

קורס מובילי קבוצות באופני הרים במכללה האקדמית בוינגייט
קורס מובילי קבוצות באופני הרים במכללה האקדמית בוינגייט
קורס מובילי קבוצות באופני הרים במכללה האקדמית בוינגייט

מה מייחד את קורס מובילי הקבוצות של המכללה האקדמית בוינגייט?


אני עוסק בהדרכה יותר מ-30 שנים ובהדרכת ובאימון אופניים 20 שנים. הובלתי רכיבות וטיולים בארץ ובעולם, הוצאתי משלחות רוכבים תחרותיים לטראנסאלפ ולבי.סי.בייק רייס, כתבתי כתבות אופניים כמעט בכל מדיום ספורט מודפסת ומצולמת, בחנתי אופניים וציוד להרבה גופי מדיה, הפקתי וארגנתי עשרות אירועי אופניים, תחרויות ואליפויות לאומיות.
כלומר…? יש לי מלא ניסיון. אוקיינוס. ואותו אני רוצה לחלוק אתכם.
כשישבנו לכתוב את תכנית קורס מובילי הקבוצות החדש שני ערכים דומים הובילו אותי:

  • פרקטיות טוטאלית – מה שלא חשוב להובלה בשטח לא יהיה בקורס.
  • טובי המומחים – את מה שאני יודע ממש טוב אני אעביר. מה שלא – אמצא את המומחה הטוב או הטובה בתחומה ואגייס אותם.

לאחר מכן לקחנו דף חלק, לא מטאפורי, אמיתי, והתחלנו לזרוק עליו מה שלדעתנו חשוב למוביל קבוצה בשטח.
חשוב שהמובילים יהיו בעלי יכולות רכיבה טובות ומעל הבסיסיות? כן. אז נעביר בשיעורי השטח מספר תחנות טכניות, כחלק מסימולציות ההדרכה הטובה, וכך נלמד יחד לרכוב טוב יותר, דרך תרגול מתודיקת ההדרכה. אני מאמן טכניקת רכיבה מאז 2003, כולל נבחרות ישראל ורוכבים ישראלים בינלאומיים, לכן את החלק הזה אני מוביל, עם ע. מדריך/מדריכה במפגשי השטח (במידה ויהיו יותר מ-15 נרשמים/ות).
המפגשים היישומים (על אופניים) הראשונים אגב, ייערכו בוינגייט במגרש כדורסל/קטרגל, בדיוק כמו שיסודות רכיבה טכנית אני מעביר פעמים רבות במגרש אספלט או בפאמפטרק ולא בשטח עצמו.

קורס מובילי קבוצות באופני הרים במכללה האקדמית בוינגייט
קורס מובילי קבוצות באופני הרים במכללה האקדמית בוינגייט
קורס מובילי קבוצות באופני הרים במכללה האקדמית בוינגייט

הלאה,
אם אתה הולך להוביל קבוצה, אתה חייב לדעת לתכנן ציר מוצלח ואז לנווט אותו ללא בירבורים וטעויות? אתה חייב לשלוט באפליקציות בניית המסלולים ובתוכנות הניווט הפופולאריות בשוק? בוודאי. אז גייסתי את צחי אוחובסקי, רוכב שטח, כביש וגראבל וותיק ומנוסה, שתכנן מעל מאה מסלולי טיולים, תחרויות ורכיבות לאופני הרים, גראבל וכביש, ושולט ומחובר לכל הטכנולוגיה הכי נפוצה ועובדת היום. צחי יסביר לנו איך הוא מאפיין קבוצה, איך הוא מתאים לה מסלול, איך בונים נקודות יציאה, החלטה וחילוץ, באילו תוכונת בונים מסלול, איך שולחים לקבוצה קובץ, איך מנווטים עם ה-garmin בשטח ועוד.
נקסט. חייבים לדעת לטפל בתקלות השטח הנפוצות בהם אתם עלולים להיתקל כשתובילו קבוצת רוכבים. זו לא שאלה, זו קביעה. אז ניל אובריין, רוכב-על (אלוף ישראל באופני הרים בעברו ומנצח מלא-מלא מירוצי שטח ואף כביש ברמת עלית) ומכונאי עלית וותיק ומנוסה שהעביר סדנאות מכונאות ובניית אופניים הן באופן פרטי והן בגופים כמו x school והמרכז הישראלי למכונאות אופניים, יעביר לנו את החלק החשוב והפרקטי שבאמת חייבים כדי לעמוד באחריות של הובלת קבוצת מתחילים בשטח. ניל הוא גם מורה יוגה בכיר, שמתמחה ביוגה לספורטאים, ואנו נרוויח ממנו הנחיה של סדנת מתיחות ושחרור ל״אחרי רכיבה״, מתנה אדירה לכל קבוצה שתדריכו בחייכם.
כדי לא לחפור לכם עוד ועוד, אעבור במהירות על רשימת הכוכבים שלנו:
יובל גולן, רכז קורס מדריכי האופניים של המכללה האקדמית בוינגייט, הוא רכז המשנה של קורס מובילי הקבוצות, והוא יעביר את נושאי הבטיחות, תכנון מסעות, העשרה על ענף הכביש וייקח חלק במפגשי השטח. יובל היה מנהל מחלקות ספורט במגידו ובטבעון, הקים קבוצת אופניים תחרותית ומועדון טריאתלון במגידו, מנהל מקצועי של עשרות תחרויות כביש דוגמת גראן פונדו ועוד.

ענבר רונן, מנהלת תחום האופניים באתנה, מאמנת נבחרת ישראל נשים בשטח, אלופת ישראל בעבר 8 פעמים בשטח ופעמיים בכביש (ופעם במרתון אם רוצים להיות מדויקים…). ענבר תעביר לנו שיעור שלם שעוסק בצד הנשי של הספורט. למה נשים מעדיפות קבוצות נשים על קבוצות מעורבות. אילו חסמים מאפיינים את הרוכבות וגם תדון איתנו על הסיבות שמספר הרוכבות קטן מאוד ביחס למספר הרוכבים ואיך ניתן – אולי – לשנות זאת בעזרתכם.

צור חלמיש, רוכב אופניים וותיק שעשה מעשה לפני 7 שנים, עזב משרת היי טק ופתח מועדון רכיבה ברעננה, velocity שמו. כיום המועדון הוא סיפור הצלחה שעורך תחרויות בעיר, מארגן מחנות אימון וטיולים ועוד היד נטויה. צור יחלוק לכם את ניסיונו הפרקטי ויסביר איך פותחים עסק בענף האופניים ובכלל, מה דרישות המדינה כמו תיק במע״מ ובמס הכנסה, איך ממתגים ומשווקים את הפעילות שלכם, איך מנהלים אותה כלכלית ועוד. במפגש השני עם צור הוא יחלוק איתנו את עקרונות העבודה עם ילדים ונוער, שזו התמחות המועדון שלו.
אחרון ודי חביב אם כי קשוח כמו יהלום הוא יורם חן. פציעות, תקלות, לקוח שנעלם באמצע הרכיבה וכו', הן הפחד והחשש של כולנו. אבל אם אתה עובד מספיק שנים בענף הזה, אין כמעט משהו שלא קרה לך בעבר – והיי, הנה אתה פה לספר לנו איך עשית את זה בדיוק. יורם מתכנן ומוציא טיולי אתגר (לא רק על אופניים אגב) ומשלחות תגלית בארץ ובעולם, במסלולים קשים עד פסיכיים, שאת רובם אף אחד לא רכב לפני כן. אז אם הוא הוביל בהצלחה מסע בהימלאיה וחילץ משם פצוע, הוא כנראה האיש לתת לנו שיעור וסדנה של מצבי דחק ואיך לצאת מהם.

קורס מובילי קבוצות באופני הרים במכללה האקדמית בוינגייט

השתכנעתם שקורס מובילי הקבוצות החדש אידיאלי עבורכם, איך ממשיכים?
קל.
לעוד מידע על הקורס הקרוב, נושאי הלימוד, תאריכי המפגשים ועוד לחצו כאן.
להרשמה לחצו כאן.
ממש כאן למעלה ה-e-flyer לקורס הבא שנפתח ב-18.4.2021 במכללה האקדמית בוינגייט.

נתראה על ספסל הלימודים אינשאללה –

נימי.

קורס מובילי קבוצות באופני הרים במכללה האקדמית בוינגייט
קורס מובילי קבוצות באופני הרים במכללה האקדמית בוינגייט

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

Comments

comments

כתבות נוספות