קסדה במבחן Bontrager Blaze WaveCel

יבואן: CTC   מחיר: 1,295 שקלים  משקל: 420 גרם

כתב: שחר מיליס

בחודש מרץ 2019 ציפה העולם לחדשות הגדולות בתחום האופניים. ענף האופניים מחכה לטכנולוגיה חדשה ומרעישה כך פורסם. מאוחר יותר באותו חודש פרסמו טרק ובונטרגר את החדשות המרעישות. התקדמות טכנולוגית פורצת דרך של פעם ב 30 שנה בתחום המיגון – הלא היא קסדה בעלת יכולת הגנה בפני זעזועי מח של עד 48 פעמים טוב יותר מקסדה רגילה, כך נטען.

קסדה במבחן Bontrager Blaze WaveCel

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

טכנולוגית ה WaveCel

פציעות הראש השכיחות ביותר באופניים הינם זעזועי מח. זעזוע מח נגרם כתוצאה ממכה חזקה הגורמת לטלטול המוח בנוזל בו הוא צף (CSF) ופגיעה שלו בדופן הגולגולת. זעזוע כזה עלול לגרום נזק לרקמות הרכות, לייצר שטפי דם פנימיים ולאבדן הכרה או פגיעת ראש חמורה מכך. הקסדה כפי שאני מכירים אותה נועדה בדיוק לשם ספיגת האנרגיה של הפגיעה ולפזרה במהירות ובאופן זה למנוע את זעזוע המוח. ברוב הקסדות משתמשים ב EPS, או קלקר בשמו העממי. הקלקר קורס בפגיעה ומפזר את הכוחות המופעלים על הראש. MIPS היו הראשונים להתריע שהקלקר אמנם מגן מצוין כנגד פגיעות ישירות אך זעזוע המוח נגרם עקב טלטול (סיבובי) בתוך קליפת המוח ולשם כך המציאו שכבה פנימית המאפשרת ספיגת אנרגיה סיבובית בנוסף לספיגת עצמת הפגיעה כדי להפחית את הסיכוי לזעזוע מח.

את טכנולוגיית ה WAVECEL פיתח מהנדס מכונות בשם מיכאל בוטלנג מפורטלנד אורגון ארה"ב במשך שש שנים טרם השקת הטכנולוגיה על ידי טרק. טרק רכשו רישיון בלעדי לשימוש בטכנולוגיה זו בתחום האופניים. ה WAVECEL הינו מבנה כוורתי (בצורת גלים) עשוי מפלסטיק אשר נועד לקרוס במקרה פגיעה. בגלל מבנה הגלים פגיעה שתגרום לכח סיבובי על הראש, תגרום לקריסה וספיגת האנרגיה. בניגוד ל MIPS, ה WAVECEL יודע לספוג אנרגיה גם בפגיעה ניצבת וגם בפגיעה זוויתית ולכן מבנה הקסדה מכיל פחות EPS (וכך מאפשר הקטנת הקסדה לעומת MIPS). במבחני הפלה שבוצעו על ידי החברה המתכננת** התקבלה תוצאה מדהימה של הפחתת הסיכוי לזעזוע מח ל 1.2% לעומת 59% בקסדה רגילה ו 34% בקסדות MIPS. כמו כן, במעבדת VERGINIA TECH האובייקטיבית, זכתה הטכנולוגיה לציון של 5 כוכבי בטיחות, עובדה ששמה את קסדות בונטרגר בראש טבלת הקסדות הבטוחות כיום.

**הניסוי תוכנן ובוצע על פי פרמטרים שנקבעו על ידי החברה ואינם פרמטרים סטנדרטיים לבחינת קסדות. זאת מתוך הטענה שהתקנים (סטנדרטים) הקיימים אינם משקפים את הפגיעה הזוויתית שאופיינית לנפילות אמיתיות. ניסוי זה שנוי במחלוקת מכוון ש MIPS טענו שלא הצליחו לשחזר את תוצאות הניסוי, מה שמעיד על כך שאו שלא נחשפו כל הנתונים של הניסוי ולא ניתן לשחזרו במדויק, או שהאינטרסים הברורים של החברה המפתחת השפיעו על תוצאות הניסוי.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

קסדה במבחן Bontrager Blaze WaveCel
קסדה במבחן Bontrager Blaze WaveCel

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

מאפיינים כללים

קסדת הBLAZE של בונטרגר נראית כמו קסדה רגילה עדכנית ונאה למראה בתחום אופני האול מאונטיין. הבלייז מוצעת במבחר צבעים אחידים או דו גווניים בגימור מט שנראה ומרגיש איכותי. במשקל של 420 גרם ו 13 חורי אוורור גדולים, היא מאווררת דיו. הבלייז אינה נמנית עם הקסדות הגדולות ובעלת מראה פרופורציונלי על הראש ולא גורמת למראה של כבאי כפי שקורה לרוב בקסדות AM או בקסדות עם מערכת החלקה MIPS. עיצובה מודרני ומרשים, בעלת ויזור קבוע שניתן להזזה מבלי להשבר אך יושב במקום ייעודי בכוון אחד. מערכת הידוק BOA נוחה גמישה ומאווררת המתכוננת כלפי מעלה/ מטה. ומנגנון רכיסה תקני פידלוק מגנטי. לקסדה מתאם מגנטי אינטגרלי יציב ונוח לתפעול שמתאם הרכבת פנס ראש של בונטרגר או מצלמת קסדה GO PRO המתאם ניתן להרכבה והסרה בקלות, ייתרון גדול למי שמשתמש בפנס או מצלמה ולא רוצה מיני מתאמים בולטים לו מהקסדה. אך הפיצ'ר החשוב ביותר שלה הוא כאמור מבנה התאים הגלי (wavecel technology) שמהווה פריצת דרך בבטיחות קסדות.

קסדה במבחן Bontrager Blaze WaveCel
קסדה במבחן Bontrager Blaze WaveCel

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

ברכיבה

למבחן קיבלנו את הקסדה בצבע אפור מט כשחלקה התחתון שחור. כאמור מבנה הקסדה, הריפודים הפנימיים דוחי הבקטריות בצבע אדום ומערכת הראש נראים ומרגישים איכותיים מאד. כבר במגע ראשון מורגש המשקל של הקסדה, 420 גרם הם כ 20-25% יותר מקסדות אחרות בקטגוריה, מכוון שהמבנה הגלי (הוא זה שמוסיף את המשקל) צמוד לראש, אין הדבר גורם לתחושת משקל עודף בחבישת הקסדה על הראש, או לתחושת נדנוד. מנגנון ההידוק BOA מאזן את הלחץ באופן שווה סביב הראש והקסדה מספיק עמוקה ומרופדת כדי להיות יציבה ללא צורך בהידוק מוגזם של מערכת ההידוק. מערכת ההידוק אמנם דקה ומעוצבת היטב אך בשילוב עם מבנה הראש שלי חוגת ההידוק לוחצת בצורה מורגשת בעורף וחוטי הפלסטיק הדקים של מערכת הראש מתנגשים בידיות המשקפיים שלי, דבר שמורגש ברכיבות ארוכות. הויזור הגמיש יושב בצורה טובה וישרה על הקסדה ומאפשר תזוזה כלפי מעלה במקרה פגיעה מבלי להשבר או להתלש. מנגנון הרכיסה פידלוק נעים וקל לתפעול ביד אחת עם כפפות ומעלה חיוך על שפתי בכל רכיסה של הקסדה.

קסדה במבחן Bontrager Blaze WaveCel
קסדה במבחן Bontrager Blaze WaveCel

האם ה WAVECEL עובד? מבחני ההפלה הראו שיפור משמעותי, גם אם תוצאות הניסוי אינן מובהקות (אין כרגע מספיק נתונים לטעון אחרת) מערכת זו טובה לפחות כמו MIPS ועושה זאת מבלי ליצור גובה מיותר מעל לקסדה. בתקופת המבחן ניסיתי שלא לבדוק את ההגנה שלה בנפילה (כאילו דא!) אך במפגש רנדומלי של הקסדה בענף עץ עבה שקפץ עלי בסינגל במהירות גבוהה, המכה הורגשה בהחלט, ובבדיקת הקסדה לאחר מכן גיליתי קריסה מקומית של מערכת הגלים. משמע, הטכנולוגיה עובדת ואני שמח לחבוש קסדה זו ברכיבותי.

שימו לב, טרק נוקטים במדיניות אחריות ייחודית במקרה של קסדות ה WAVECEL ונותנים אחריות כוללת והחלפת קסדה במקרה פגיעה ברכיבה במשך כל השנה הראשונה ממועד הרכישה.

קסדה במבחן Bontrager Blaze WaveCel

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

סיכום

מציאת הקסדה הנכונה היא אתגר לא פשוט, גם בגלל השוני בין מבני הראש השונים ומציאת הגודל הנכון והמבנה הנכון עבורך, וגם מכוון שלכל מוצר יש יתרונות וחסרונות כגון מחיר, מראה, בטיחות וכיוצב'. כאשר מדובר בבטיחות, הר"מ מקבל משקל גדול יותר במערכת השיקולים שלי ולבלייז יש המון נקודות זכות מול מוצרים אחרים בשוק.

יותר: הגנה יעילה, איכות החלקים והמבנה, מראה כללי, רכיסת פידלוק מגנטית  פחות: משקל, מחיר

קסדה במבחן Bontrager Blaze WaveCel

Comments

comments

כתבות נוספות