מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

עמוס וולף עם טיפים לבחירת והתאמת אוכף לאופניים


כתב וצילם: צחי אוחובסקי


מידי כמה חודשים עולה בקבוצות האופניים האינטרנטיות השאלה כיצד בוחרים אוכף לאופניים. האוכף הוא אחת מנקודות הממשק העיקריות של הרוכב עם האופניים. אי-התאמה של האוכף לרוכב עלול לפגום בנוחות הרכיבה, לגרום לפצעים ושפשופים, ואף לפגוע בביצועים. על מנת לנסות ולעשות סדר בתהליך בחירת האוכף פנינו אל עמוס וולף, מומחה להתאמת אופניים אשר, בין השאר, התאים בשנים האחרונות אוכפים לאלפי רוכבים ורוכבות.  

כללי ההתאמה זהים בין אופני הרים לאופני כביש, למעט בסגנונות ספציפיים כמו נגד-שעון בכביש, שם יתכנו מאפינים מעט שונים בהם לא ניגע בכתבה זו.

אוכפי האופניים כוללים מספר מאפיינים עיקריים המשתנים בין אוכף לאוכף, כגון רוחב האוכף, קימור פרופיל האוכף (במבט מאחור), מבנה המושב (מחורץ או מלא), ריפוד, ועוד.

רוחב האוכף

"רוחב האוכף הוא המאפיין החשוב ביותר בהתאמת אוכף לרוכב, ומהווה כ80% מהתאמת האוכף לרוכב" טוען וולף. "יש למדוד את הרוחב בין שתי עצמות הישיבה של האגן". מדידה זאת ניתנת לביצוע בעזרת מכשיר מדידה הנמצא היום ברוב חנויות האופניים, או באמצעות ישיבה על קרטון רך יחסית. אנו מסמנים את שתי נקודות הלחץ העיקריות ומודדים את המרחק ממרכזיהן.

"עצמות אילו צריכות לגעת ביציבות על משטח האוכף, כאשר הרקמה של המפשעה לא נוגעת במשטח האוכף" מוסיף וולף.

למשל, אם המרווח בין העצמות הוא 120מ"מ על האוכף להיות רחב יותר, בערך בטווח של 138-143מ"מ. כל יצרן מציע אוכפים במידות מעט שונות כך שצריך לבחור את המידה המתאימה של היצרן הנבחר.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

פרופיל האוכף

לאחר שבחרנו את הרוחב המתאים צריך לבחור את פרופיל משטח האוכף (במבט מאחור) – כאשר רוב האוכפים הם ישרים או קמורים. ככלל אצבע, ככל שתנוחת הישיבה של הרוכב זקופה יותר עדיף מושב שטוח יותר וככל שהרוכב נוטה יותר לפנים יעדיף אוכף עם פרופיל קמור יותר. פרופיל צידי (במבט מהצד) קמור בו החלק האחורי מתרוממם לעומת מרכז האוכף מה שיוצר מעין משענת נמוכה לישבן בתנוחת רכיבה רכונה לפנים. אוכף עם פרופיל ישר יאפשר שינוי תנוחת רכיבה קל יותר ועשוי להתאים יותר לרכיבת שטח בה יש נטייה לשנות תנוחת רכיבה.

פרופיל האוכף- אחורי

פרופיל האוכף- צידי

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

משטח האוכף

בשלב הבא נתאים את מבנה משטח האוכף, כאן האפשרות היא בין משטח מלא לבין משטח עם חריץ או אפילו עם חור. חריץ או חור עשויים להוריד לחץ מרקמת המפשעה אם יש כזה.

"במקרים מסויימים דוקא החריץ עשוי ליצור איזורי שחיקה חדשים של הריקמה, כך שכדאי לנסות את זה באופן אינדיבידואלי" אומר וולף.

רכות האוכף

רכות האוכף נקבעת ע"י הכמות הריפוד במשטח האוכף. בדרך כלל תנוחת ישיבה זקופה יותר תדרוש יותר ריפוד מתנוחה רכונה יותר. גם כמות ה"ריפוד הטבעי" של הרוכב תשפיע. באופן עקרוני רוכבים תחרותיים יותר יבחרו לרוב אוכף עם ריפוד מינימלי עקב תנוחת רכיבה שטוחה יותר ומתן העדפה לקשיחות האוכף לעומת נוחות. וולף מוסיף: "רוכבים המשתתפים בתחרויות אפיק או אנדיורנס יעדיפו יתר ריפוד אבל לא בצורה מוגזמת".

אוכפים רחבים ומרופדים יתאימו לרוכבים רחבים יותר ולנשים, ולבעלי תנוחת ישיבה זקופה

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

מאפיינים נוספים

"לצורה של חרטום וירכתי האוכף אין משמעות על נוחות הרכיבה כי אין לגוף מגע עמם" טוען וולף. "רוכבי הרים יעדיפו לפעמים חרטום ארוך וצר עליו יכולו לשבת בעליות תלולות וטכניות". לעומת זאת, זוית הקיעור בין החרטום לחלק הרחב של האוכף (במבט על) יכולה להשפיע על הנוחות מפני שהיא תקבע את שטח המגע של החלק הפנימי של השוק עם האוכף. "יצרני האוכפים לא נותנים אפשרות לזויות שונות כך שצריך לשים לב לזוית בדגם הנבחר ולראות שאינה מהווה בעיה מול מבנה הרגל של הרוכב"

נתון נוסף המשפיע בעיקר על המשקל ולא על הנוחות הוא החומר ממנו עשויות מסילות המושב והבסיס התחתון. ככלל, קרבון יהיה הקל והיקר ביותר, אחריו טיטניום, ומסילות פלדה עם בסיס פלסטיק יהיו הנפוצים והזולים ביותר. ההבדל בין דגם ברמה גבוהה עם מסילות קרבון לעומת אותו הדגם עם מסילות פלדה עשוי להיות 50 גרם, או כ20% הפחתה במשקל בדגם היקר יותר.

מספר דגשים

בדרך כלל אין הבדל בין אוכפי כביש והרים (קרוס קאנטרי), אולם הנטייה באופני הרים היא לבחור אוכפים שטוחים יותר ובכביש קמורים יותר. באוכפי כביש יעודיים יכללו היצרנים לפעמים חיזוקי קוולר אן פלסטיק בצידי האוכף להגנה משפשוף במקרה של נפילה, אולם אין לזה השפעה על הנוחות.

בדר"כ נשים ורוכבים גברים מלאים יותר יבחרו באוכפים מרופדים יותר, אצל הגברים בגלל תנוחת ישיבה זקופה ואצל הנשים בגלל רגישות רקמת המפשעה.

אז איך קונים אוכף?

הבעיה עם אוכפים היא שבדרך כלל קשה להעריך את הנוחות וההתאמה לרוכב הספציפי. הכללים שמנינו כאן יסייעו בבחירה, אולם בסופו של דבר, רק רכיבה ממושכת על אוכף תאפשר לקבוע את התאמתו המלאה. בהרבה מיקרים אוכף שמתאים לרוכב אחד בצורה מושלמת לא יהיה נוח לרוכב אחר, אפילו אם מבנה הגוף שלהם דומה. הדרך המומלצת ביותר היא להתנסות באוכף, בין אם על אופני מבחן, אוכף מבחן אם קיים, או על אופניים אוכף של חבר. ישנם היום יבואנים וחנויות המציעים אוכפי מבחן למבחר דגמים. כמו כן יש כאלו המציעים החזר כספי או אפשרות להחליף את האוכף לדגם אחר תוך 30 יום גם אם נעשה בו שימוש.

איך בוחרים אוכף? עם עמוס וולף

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

Comments

comments

כתבות נוספות