Cannondale Habit neo 2
אופני שבילים חשמליים במבחן
יבואן: גלגלנוע מחיר: 25,000 שקלים
בחן, כתב ודגמן: בנג'י גרנות צילום סטילס, וידאו ועריכה: דותן הלוי
כמעט מיום היווסדה בתחילת שנות ה 70 של המאה הקודמת, Cannondale מיצבה את עצמה כאחת החברות החדשניות ביותר בתעשייה וחרטה על דיגלה איכות ייצור ללא פשרות. המותג האמריקני מברטפורד, פנסילבניה היה מזוהה (בעיקר בראשית דרכו) עם טכנולוגיה חדשנית ומהפכנית וניסיון מתמיד לדחוף את הקצה של מה שאפשרי על אופניים (בכביש ובהרים כאחד). בין פריצות הדרך המשמעותיות של החברה ראויים לציון שיטת ה-Si להדסט אינטגראלי, בולמי ה-Lefty הקשיחים והייחודיים, ציר מרכזי BB30 אינטגראלי ושימוש נרחב בסיבי פחמן לייצור גמישות מובנת בשלדות הסופט-טייל התחרותיות. דגמי האופניים שלהם כוונו תמיד לקצה אחד או האחר של הסקלה התחרותית. אופניים סופר תחרותיים ל XC כדוגמת כל דורות הסקאלפל הקלילים של טינקר זוארס, מנואל פומיק, ומרקו פונטנה, או אופני קיצון ל DH למי שזוכר את פיתוחי קנונדייל בימי סדריק גרסיה ואן קרוליין שוסון.
אחרי שנים רבות שהמותג היה מיוצג בארץ ע"י חברת רסייקלס, עבר היבוא והשיווק לחברת גלגלנוע עם חנות הדגל שלהם בלטרון וניהול המותג ע"י גל רוטמן.
דגם ה Habit של קנונדייל הושק לראשונה ב 2017 כדגם שמטרתו העיקרית היא לייצר מקסימום פאן- סוג של אג'נדה הפוכה ל DNA התחרותי של החברה עד אז. עם השתלטות החשמל על סדר היום של היצרניות ורוכבי האופניים בעולם, קנונדייל לקחו השנה את הדגם המוצלח של ה-Habit ותכננו סביבו מערכת חשמלית עדכנית. קבלו את ה Habit neo, גרסת השבילים השובבה והמחושמלת של יצרן העל האמריקאי. חורף, גשם, קור כלבים זה למפונקים, אצלנו עובדים, במיוחד כשמדובר על אופניים כלכך מסקרנים. ללא עיכובים נוספים, קבלו את המבחן שלי ל Cannondale Habit neo 2.
Highlights
- משולש קדמי מקרבון, אחורי מאלומיניום.
- מהלך מתלה 130 מ"מ, מהלך מזלג 140 מ"מ.
- גלגלי 29 אינץ'
- מערכת הינע מבית סראם NX/GX 12 הילוכים.
- מערכת חשמלית Performance Line CX מבית BOSCH דור 4 המספקת 250 וואט ומומנט של עד 75 ניוטון/מטר.
- סוללת BOSCH 625 WH אינטגרלית.
- מעצורי MAGURA MT5.
- זווית כיסא 75 מעלות.
- זווית ראש 66.5 מעלות.
- בסיס גלגלים 1,205 מ"מ.
- צ'יינסטיי באורך 455 מ"מ.
- משקל: כ 22 ק"ג
גיאומטריה ומפרט מלא באתר היצרן
טעינה וטעימה ראשונה
אי אפשר להתעלם מהעיצוב המרשים והמעודכן של ה Habit Neo. קווי השלדה ישרים ונקיים, והגמורים איכותיים ומשקפים את המורשת והמוניטין של קנונדייל. החיווטים פנימיים ולא נראים כמעט לעין, מרווחי הבוץ נדיבים למדי ונראה שהשלדה בנויה לתלפיות. המשולש הקדמי החסון עשוי קרבון ובצינור התחתון שלו מוטמעת הסוללה החדשה מבית בוש באינטגרליות מלאה, ממש על סף החשאיות. את הסוללה ניתן לפרק לטעינה חיצונית או להורדת משקל מהאופנים לטובת העמסה קלה יותר על הרכב.
תנוחת הישיבה על האביט Neo מאוד נוחה וממקמת את הרוכב בדיוק היכן שצריך, ונראה שתכנון הגאומטריה מוצלח מאוד כבר בחניה עוד לפני שהצמיגים נגעו באדמה.
בחירת החלקים נראית מבטיחה מאוד ולמראית עין לא הייתי מחליף דבר מלבד הצמיגים שהוחלפו מיד לטובת מבחן זה. לסגנון הרכיבה האישי שלי ולתנאים הרטובים והחלקלקים צמיגי המקסיס אייקון המקוריים לא מספקים מספיק אחיזה והם הוחלפו לטובת צמיגי PIRELLI SCORPION שגלגלנוע מייבאים ומשווקים. בהמשך המבחן אתייחס גם אליהם.
מערכת חשמלית
המערכות החשמליות מבית BOSCH הן מהנפוצות בעולם ולקראת 2020 הן עברו מספר שנויים מהותיים. ראשית המנוע החדש של בוש קטן יותר ב 40 אחוז וקל יותר בכ 500 גרם מהגרסה הקודמת שלו. הוא מציע הספק דומה לגרסה הקודמת- 250 וואט עם מומנט של 75 ניוטון/מטר ומגבלת מהירות של 25 קמ"ש. יחד עם המנוע החדש בוש פיתחו גם סוללת ליתיום איון 36 V חדשה ומוגדלת בעלת הספק 625 וואט/ שעה לעומת 500 בדגם הקודם. (ניתן להגיע להספק של עד 1,250 וואט/שעה בשלדות שתומכות בשלוב 2 סוללות במקביל). המנוע החדש יכול לקבל קראנק סטנדרטי, זה אומר שניתן להחליף גלגלש"ים לפי טעם אישי וסגנון רכיבה כמו במערכות אחרות הקיימות בשוק.
גם הביצועים ברכיבה שופרו משמעותית הן בהעברת הכוח בצורה טבעית, חלקה ומהירה יותר ללא השהיות מיותרות, והן בהורדה משמעותית של תופעת בלימת המנוע אחרי 25 קמ"ש של מגבלת המהירות. המנוע הקודם של בוש ייצר בלימה שהייתה שקולה למישהו שתופס חזק את האופניים ולא נותן להתקדם, במנוע החדש התופעה כמעט ולא קיימת. כמובן שאי אפשר לחצות את מגבלת המהירות בדיווש, אך הבלימה היא חלשה ולא מפריעה למהלך הרכיבה כמו קודםהמערכת מציעה 4 מצבי סיוע ECO-TOUR-EMTB-TURBO, ביניהם ניתן לעבור תוך כדי רכיבה ובהתאם לתוואי הדרך והצרכים של הרוכב. המצב הנמוך (אקו) מסייע עד 60 וואט כשהטורבו נותן סיוע מירבי של 340 וואט. המנוע מספק כאמור עד 75 ניוטון/מטר ומערכת ניהול הסוללה מצליחה לייצר טווחי רכיבה גבוהים. לצד ארבעת מצבי עזרה אלה קיים גם מצב WALK ASSIST המסייע לדחוף את האופנים לצד הרוכב במהירות של עד 6 קמ"ש במידה ויש צורך בכך במהלך הרכיבה.
מצב EMTB הייחודי למערכות בוש, הוא מצב לא פחות מגאוני. זהו מצב אוטומטי שיודע להעביר בין שלושת מצבי הסיוע באופן עצמאי בהתאם לתוואי הדרך ולכוח שמשקיע הרוכב. המערכת יודעת לזהות בעצמה מתי נזקק סיוע מוגבר, נניח בעליה חדה, ועוברת מיד לעזרה מואצת. לאחר סיום המקטע כשעזרה משמעותית כבר לא נדרשת היא כמובן עוברת לבד למצבי סיוע חלשים יותר. הגדולה של מצב זה היא בעובדה שהרוכב יכול להיות מרוכז אך ורק ברכיבה עצמה ולא בניהול מצבי העזרה, גאוני או לא?
ה Performance Line CX מבית BOSCH אוהבת קאדנס גבוה. סל"ד של 80-110 יפיק את האופטימום מהמנוע ואת המומנט הנדרש בזמן רכיבה. קאדנס נמוך מידי יאמץ את המנוע ולא יצליח לתמוך ברוכב והפידבק בשטח יהיה לא טוב, וגם קאדנס מהיר וקיצוני מידי לא יצליח לתמוך מספיק טוב. כמו בכל מערכת חשמלית אחרת צריך עקומת למידה מסוימת כדי לעבוד נכון בשלוב מערכת ההינע יחד עם המערכת החשמלית ליצירת טווח נכון ולקבלת הכוח היעיל של המערכת.
בורר המצבים של Performance Line CX נוח מאוד לתפעול, הוא נראה מסיבי ועמיד למכות ומים. הצג הדיגיטלי KIOX קומפקטי וממוקם במרכז הכידון, למעשה ממש על הסטם. הוא מעביר מידע לרוכב בזמן אמת, החל ממחשב דרך, ציון מצבי הסיוע, אחוזי סוללה וכלה בחיבור לעזרים חיצוניים דרך בלוטות'.
גודלו כאמור סביר בהחלט ואינו מפריע כלל ברכיבה. החיסרון היחידי שמצאתי הוא במיקומו על הסטם. זה אמנם מאוד נוח ונגיש, אך יכול להינזק כשיש צורך להפוך את האופנים לצורך תיקון. לא ראיתי שישנה אפשרות למקם אותו במיקום אחר על האופנים היות והוא מחובר ישירות לבורג השושנה בסטירר
על השביל
כבר בפידול הראשון על האביט החשמליים אי אפשר שלא להתרשם מזריזותם והאצתם ממצב עמידה, התגובתיות שלהם מהירה ומפתיעה גם רוכב שניסה הרבה מאוד דגמים של אופניים חשמליים. ברוב הרכיבות מצאתי את עצמי רוכב בעיקר על מצב eMTB, הרגשתי שהוא נותן לי באופן מדויק את מה שאני צריך מבלי להתעסק יותר מידי עם מצבי העזרה ומבלי לתכנן יותר מידי, פשוט play & plug. מצב זה אמנם לא ימקסם את טווח הסוללה לקצה העליון של הסקלה אך יעניק לכם שקט כמה עשרות קילומטרים של רכיבה רציפה ומענגת. כמובן שאם תחשקו ברכיבה ארוכה במיוחד, תמיד תוכלו לעבור בין מצבי הסיוע השונים ולחסוך זמן סוללה שישפר משמעותית את טווחי הרכיבה.
להאביט גאומטריית שבילים מודרנית ועדכנית. בסיס הגלגלים הוא לא מהקיצוניים אך האופנים מספיק ארוכים כדי לייצר יציבות ברכיבות מהירות, ומרגישים מאוזנים מאוד בטיפוסים תלולים מבלי הצורך להעביר משקל קדימה באופן מוגזם. ההיגוי זריז ומאוד מגיב לאינפוטים של הרוכב, היכולת לתמרן, להקפיץ ולהעביר משקל הפכה את הרכיבה על האביט בתקופת המבחן לכיפית ומגניבה במיוחד. תוסיפו לכך את גלגלי 29 אינץ' וקיבלתם גם אופנים שברגע שתשחררו את הברקסים, תקבלו דריסת מכשולים טובה ועבירות מעולה לכל מה שניכר בדרככם. המתלה הוא חלק בלתי נפרד מהחגיגה הזאת והוא תורם את יכולתו המעולה להרגשה הכללית, אך לצערי אי אפשר להגיד זאת על המזלג. ה GOLD RL מבית ROCKSHOX סיפק לא יותר מביצועים בינונים, דאמפר ה motion control הבסיסי לא מספיק טוב כדי להתמודד עם העומסים שמיצרים אופנים חשמליים, ועדיף היה מזלג עם טכנולוגיית CHARGER DUMPER שמוכיחה את עצמה פעם אחר פעם כמפרגנת מאוד לסגמנט החשמלי.
זווית הכיסא של ההאביט אמנם יכולה להיחשב בעולמות מסוימים מעט שמרנית, אך היא מספקת תנוחת דיווש נוחה למדי ביחס לקראנק. בטיפוסים טכניים האופניים זרחו, כוח המנוע יחד עם הגיאומטריה והמתלה סיפקו את היכולת לצלוח כל אתגר טכני בעליה שהעמדתי בפניהם.
בירידות האופניים המשיכו להפגין יכולות מעולות. למרות המהלך הקצר יחסית והמזלג הלא מצטיין, הם שמרו קו באדיקות והמשיכו למרוח לי את החיוך על הפנים. אומנם אתגרתי אותם טכנית ביחס למהלך המתלים שלהם וקיבלתי מעטפת בטחון ראויה, אך לאתגרים טכניים משמעותיים יותר הייתי לוקח את האח היותר שררי במשפחה ה MOTTERA. אבל כאמור למהלך הקצר יש את היתרונות שלו במיוחד למי שיעדיף יותר פאן ותזזיתיות על גרביטי אגרסיבי במיוחד.
מעצורי המגורה MT5 היו מעולים. השילוב של קליפר עם 4 פיסטונים מלפנים (בשילוב רוטור 220 מ"מ), וקליפר עם 2 פיסטונים מאחור (בשילוב רוטור 203 מ"מ) יוצר כוח עצירה עוצמתי ביותר ומודולציה מעולה. לאורך כל תקופת המבחן המעצורים עבדו בעקביות ללא כל תקלה או ירידה בביצועים.
האופניים מגיעים עם סט גלגלים הבנוי על בסיס חישוקי FLOW מבית STANS ונאבות של פורמולה/סראם. גלגלים טובים שעבדו היטב לאורך כל תקופת המבחן. צמיגי הסקורפיון מבית פירלי שהחליפו את האייקונים המקוריים של מקסיס כאמור, סיפקו אחיזה טובה ועמידות לאורך כל המבחן אך לצמיג הקדמי הייתי מעדיף להחליף לצמיג בעל קוביות צד גבוהות וצפופות יותר, במיוחד בתקופה זאת של השנה. (לדברי היבואן צפויים להגיע צמיגים ייעודיים מחוזקים לחשמליים).
מערכת ההינע מבית סראם תפקדה מצוין ללא תקלות, אך אישית אני לא מבין את הצורך ב 12 הילוכים עבור אופנים חשמליים היות והשימוש הוא בעיקר בטווחי האמצע של הקסטה.
סיכום
ה Habit neo מבית קנונדייל הם אופני שבילים חשמליים יפים, נכונים ומאוד מעניינים. השילוב של גאומטריה עדכנית, מערכת חשמלית חדשה ומעולה מבית בוש, מתלה מצוין ומהלך קצר הופכים את ה Habit neo למכונת שבילים עתירת פאן פקטור מעולה שתגרום לרוכב ליהנות ולמצות את המקסימום מהיצע השבילים המקומי. בחירת החלקים מושכלת ונכונה ברובה, ונראה שישנה כאן תמורה נאה מאוד למחיר. ההאביט החדשים של קנונדייל הם עוד אחד מהדגמים המבטיחים והמעניינים בסגמנט החשמלי שנוחתים כאן בימים אלה, כמו שזה נראה שנת 2020 הולכת להיות שנה מאוד מעניינת ומרתקת בסגמנט. עכשיו קחו לכם למבחן וצאו לשבילים…