בחן וכתב: בני(בנג'י) גרנות


בדיוק לפני שנתיים בחנתי כאן צמיג ייעודי לאופניים חשמליים Pirelli Scorpion Emtb S שהסתמן כצמיג חזק ועמיד המאפשר רכיבות קשוחות לצד עמידות ושחיקה איטית ולא פחות חשוב, שמירה על החישוק ממעיכות ודנטים. הצמיג הזה הפך ללהיט בקרב ה"חשמלוקים" שחיפשו צמיג שיאפשר להם לתקוף סינגלים ללא חשש מפנצ'רים ויעניק להם רכיבות זורמות ללא עצירות לתיקון חורים שאפיינו צמיגים אחרים באותה תקופה.

למי שלא מכיר להן מספר עובדות על חברת פירלי. חברת Pirelli היא אחת מחברות הצמיגים המוכרות בעולם. החברה נוסדה במילאנו בשנת 1872 וכיום נחשבת כיצרנית עילית של צמיגים בכל התחומים. עם 18 מפעלי ייצור ב-12 מדינות ונוכחות מסחרית בלמעלה מ-160 מדינות, ל-Pirelli יש כ-30,700 עובדים ומחזור של כ-5.3 מיליארד יורו (ב-2021). היא בין היצרניות הגדולות בעולם של צמיגים ושירותים נלווים והיחידה המתמקדת אך ורק בשוק הצמיגים לצרכן, הכולל צמיגים למכוניות, אופנועים ואופניים.

הפעם במבחן שני צמיגים נוספים מבית פירלי אשר חולקים את אותן טכנולוגיות ותכונות שמאפיינות את כלל צמיגי EMTB SCORPION של המותג: האחדR(Rear)  והשני M(MIX).

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

מאפיינים וטכנולוגיות עיקריות

EMTB R (REAR)

משקל: R-1,230 גרם (27.5/2.6)   

צמיג אחורי ייעודי בעל מבנה קוביות קטנות, נמוכות ומרווחות המסייעות לגלגול מהיר של הצמיג ולחסכון בצריכת סוללה. מבנה הסוליה יאחז פחות טוב מצמיגים אחרים בעלי קוביות גבוהות וצפופות יותר. קיים בגרסת 27.5 אינץ' או 29 אינץ'.

EMTB M (MIX)

משקל: M-1,290 גרם (29/2.6)

צמיג אמצע וורסטילי המאפשר רכיבות בתנאי קרקע שונים ומגוונים ויכול לשמש כצמיג אחורי או צמיג קדמי (במבחן הורכב כקדמי).

M עבר שינוי קוסמטי מהדגם היוצא ועכשיו נראה "בריא" ובשרני יותר. הקוביות שלו גדלו וגבהו והוא הפך לצמיג אוחז וורסטילי יותר. במבט ראשון סידור הקוביות עליו הזכיר את צמיג האסגאי המוכר והאהוב מבית מקסיס. קיים בגרסת 27.5 אינץ' או 29 אינץ'.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

שני הצמיגים במבחן חולקים את אותה תרכובת גומי ואותה טכנולוגית עמידות והגנה:

SMART GRIP GRAVITY – תרכובת גומי שנלקחה מעולם המוטוקרוס התחרותי. הטכנולוגיה מתאפיינת בתרכובת גומי אחידה ורכה יותר במרכז הצמיג, עמידות גבוהה בפני קרעים, אחיזה טובה בכל תנאי מזג האויר, יציבות גבוהה ושליטה במהירויות גבוהות.

HYPER WALL– טכנולוגיה שנמצאת רק בצמיגי eMTB של החברה והושאלה מעולם אופנועי המוטוקרוס. הטכ' מתאפיינת בדופן עבה וחזקה במיוחד המגבירה את יציבות הצמיג גם בלחצי אויר נמוכים מהמקובל. הטכנולוגיה מאפשרת לשמור על הצמיג מצביטות ומקנה לצמיג את היכולות להתמודד עם מומנט גבוה של אופניים חשמליים מודרניים כבדים.

בשימוש

ברשותכם אתחיל בגילוי נאות: אחרי אין סוף חיפושים אחר הצמיג האידיאלי בעבורי, לפני כשנתיים (בעקבות המבחן כאמור) גיליתי את ה Pirelli eMTB בגרסת  Sהרכה (SOFT). הוא משמש אותי מאז כצמיג אחורי ומאפשר לי לרכוב מבלי הצורך להתעסק בעצירות פנצ'רים יזומות ומיותרות.

ועכשיו למבחן:

להבדיל מצמיגים לא ייעודיים, המאפיינים הייחודיים לאופניים חשמליים של הצמיגים הללו ובראשם העמידות הגבוהה, מאפשרים רכיבה רציפה בתנאי שטח מאוד מאתגרים עתירי סלעים ואלמנטים ללא חשש לפגיעה בצמיג כאמור. בנוסף לזאת למרות המומנט הגבוה שמייצר המנוע השחיקה של הצמיגים יחסית איטית ומבנה הצמיג נשאר שלם.

השחיקה האיטית מעידה שתרכובת הגומי של הצמיגים היא קשה יחסית, אך בגלל מבנה הדופן החזק במיוחד הצמיגים הללו מאפשרים רכיבה בלחצי אויר מאוד נמוכים שמוסיפה כמובן לאחיזה במקום שזאת תגיע מתרכובת הגומי עצמה, וזאת מבלי לפגוע ביציבות הצמיג בסיבובים. אני במשקל של 75 קילוגרמים, מנפח את הצמיגים בין  PSI18-20 ועדיין הצמיג מצליח לשמור על חישוק הגלגל בכל מהירות או בקפיצות משמעותיות. למעשה לחץ האויר הנמוך הופך את הצמיגים האלה לטובים יותר מאלה המנופחים בלחצי אויר רגילים או גבוהים, מוזר? צודקים בהחלט!! אך הניסיון בשטח הוכיח לי אחרת. כאמור צמיג בעל דפנות חזקות יכול לשאת ולהחזיק את הצמיג יציב בלחצי אויר נמוכים, לייצור תחושה יותר רכה ונעימה במגע עם תוואי מסולע ומשוחרר, ואפילו לקבל תוספת Damping מהאופניים.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

ניסיון רכיבה בלחצים רגילים למשקל גופי על הצמיגים הללו הפך את הצמיגים למאוד לא צפויים ברכיבה טכנית מהירה, לכן מומלץ למצוא את נקודת האיזון עבורכם בהסתמך על אזור המחייה וסגנון הרכיבה שלכם.

כפועל יוצא מהתרכובות הקשה ברכיבות חורפיות רטובות ובוציות הצמיגים פחות אוחזים, אך בישראל כשרוב השנה רוכבים בתנאי דרדרת קיצוניים ויבשים או ברכיבות מדבר ארוכות ואלימות, הצמיגים מצליחים לייצר עקיבה טובה, אחיזה וכאמור עמידות.

צמיג ה-R כצפוי התגלגל מהר יותר למרות משקלו, ואף הצליח לייצר אחיזה טובה בדרדרת שהחלה זה עתה. אך מי שמחפש יותר אחיזה ובטחון בעיקר בדרדרת או צמיג בעל יכולות בלימה טובות יותר, כדאי שיבחר בשני הסוגים האחרים של פירלי, ה-M או S.

צמיג ה-M הפתיע אותי מאוד לטובה דווקא כצמיג קדמי. עד כה הייתי מקפיד להשתמש בגלגל הקדמי בצמיגים בעלי תרכובת גומי רכה מאוד על מנת לקבל את אותה תחושה של בטחון ושליטה, ולהפתעתי ה-M הצליח להעביר את אותן התחושות למרות שהרגיש צמיג קשיח וקשוח יחסית לצמיגים אחרים. צמיג M יוכל להיות בשימוש כצמיג אחורי וגם כצמיג קדמי ולמי שמחפש הגנה גבוהה לחישוקים ועמידות לתקרים.

התקנת הצמיג יחסית קלה (עם כפות מתאימות) אבל פחות ממליץ להתקין בו אינסרטים/מוסים לסוגיהם. לדעתי אין ממש צורך בהגנה נוספת בתוך הצמיג, הוא מספיק חזק ויציב לעמוד בעומסים גבוהים ובאימפקטים חזקים ויוכל לעמוד בכל תנאי השטח הקיימים בארץ.

ברכיבות על אופניים חשמליים, הדגש על משקל הצמיגים פחות מטריד לעומת משקל צמיגים לאופניים מכאניים אך יחד עם זאת משקלם מאוד סביר לקטגוריה והביצועים מצוינים.

סיכום

סידרתeMTB  SCORPION מבית PIRELLI "מספקת את הסחורה" עבור רוכבי השטח החשמליים ומביאה עימה תכונות המתאימות לרכיבה אגרסיבית רציפה ומאתגרת לצד יכולות עמידות גבוהה ושחיקה נמוכה.

לצמיגים יכולות ספיגה ועמידות (בפני תקרים ושחיקה) מאוד גבוהים לאימפקטים חזקים ולשטח קשוח וסלעי כפי שיש בארץ. אך אל תצפו מהם לקבל מהם רכות ואחיזה גבוהה כפי שתקבלו מצמיגים אחרים בעלי תרכובת גומי חדשנית ורכה שתבוא לרוב גם עם בלאי מואץ.

צמיג ה R-eMTB התגלה כצמיג אחורי מהיר וחזק אך עם יכולות אחיזה בינונית בדרדרות קשות, וצמיג M-eMTB בגרסתו המעודכנת החדשה התגלה כצמיג מעולה, חזק, אוחז ועמיד!!


יותר: עמידות, אחיזה, גלגול מעולה, חסכון בסוללה, יכולת רכיבה בלחצי אויר נמוכים, בלאי איטי, עובי דופן עבה במיוחד.

פחות: תרכובת גומי קשה ביחס לצמיגים אחרים, חתך פרופיל גבוה שמקטין מרווח בוץ (יתכן ולא יתאים לכל שלדה), מצריך מעט זמן הסתגלות עד למציאת לחצי אויר מאוזנים.


מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

Comments

comments

כתבות נוספות