ממסלולי האופניים היפים בעולם

כתב: אדוארדו אוקסמן    צילום: אדו-טים, יח"צ


על סגירת מעגל

לפני עידן הקורונה, קבוצת אדו-טים יצאה באחת מהחופשות שלה לחו"ל לאזור הדולומיטים דרך חברת בוץ הרפתקאות. היה זה טיול מדהים שחשף אותי לראשונה לאזור הקסום הזה. התאכסנו אז במלון בעיירה חמודה בשם PANCHIA.

מסלול הסלהרונדה עליו שמענו עוד לפני החופשה, היה מרוחק שעה נסיעה באוטובוס מהמלון, וזה היה ברור לכולם, שאותו נעשה. מזג האוויר באותו שבוע לא פינק, ובסופו של דבר החלטנו לצאת למרות תחזית לא ברורה. זה היה כרוך בהוצאות לא מבוטלות של הקפצה באוטובוס ורכישת בייק פאס יומי למסלול. אבל אם הגענו עד לכאן, שנוותר?

האוטובוס חנה בעיירה CAMPITELLO וממנה עלינו בגונדולה (רכבל גדול שיכול להסיע 150 אנשים במכה), לנקודת תצפית COL RODELLA בגובה של 2,400 מטר. הנשימה נעתקה מהיופי הבלתי הגיוני. שמיים בהירים, ללא ענן אחד. רכבנו לנו לאורך המסלול בכיוון השעון, חלקנו על חשמלוקים, וחלקינו על רגילים. רכבנו דאבלים וסינגלים, ולקראת הצהריים הגענו ל-PASSO GARDENA, בגובה 2,300 מטר, שם עצרנו לארוחת צהריים. עד כאן רכבנו כ-30% מכלל המסלול. בזמן ארוחת הצהריים, כשהשמיים בהירים לחלוטין, ניגש אליי המדריך המקומי ואומר לי שלאחר הארוחה, אנחנו נצטרך להתחיל לחזור כי מתקרבת סופה.

"סופה??? איזה סופה בראש שלך??? תראה איזה שמיים"…

חשבתי שהוא רוצה לחפף ולחתוך. אבל הוא התעקש. התחלנו לחזור, במסלול ששנים לאחר מכן, הבנתי כי הוא מסלול הסלהרונדה בכיוון נגד השעון. אט אט, בזמן החזרה שארכה קרוב לשעתיים, השמיים התקדרו, ואת הקילומטרים האחרונים עשינו בגשם… זהו רכס האלפים חברים… מז"א בהיר יכול להתהפך בזמן אפס… ספוגים במים, הגענו למסעדה מעל הרכבל אותו אנחנו צריכים לרדת, כדי לגלות כי בגלל הסופה, הרכבל הפסיק לעבוד. בילינו שעה וחצי בחגיגות יום הולדת לאחת הרוכבות במסעדה, עד שסוף סוף הרכבל חזר לעבוד והוריד את כל הרוכבים.

כשהגענו לאוטובוס, הבטחתי לחברי הקבוצה, שבשנה הבאה, אנחנו נחזור, אבל נישן על מסלול הסלהרונדה עצמו בכדי להיות גמישים יותר.

הבטחות לחוד, והקורונה לחוד…. נסיעות לחו"ל הוזמנו ובוטלו, תוכניות עלו וירדו, והעולם נכנס לסיחרור…

ביוני 2022, לקחתי תריסר רוכבי אדו-טים חזקים, ונסענו לעיירה CANAZEI, הממוקמת  על מסלול הסלהרונדה. מאז הייתי שם עוד 4 פעמים. ובכל פעם שלקחתי לשם קבוצה, מסלול הסלהרונדה הושלם והגשמתי חלום לי ולרבים אחרים.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

מי אתה רכס SELLA?

בעצם לא מדובר כאן על "רכס" אלא יותר נכון על "גוש". באיטלקית, משתמשים בביטוי GRUPPO SELLA (קבוצת SELLA) כי מדובר כאן על קבוצת פסגות מעל 2,900 מטר שיוצרות את הגוש, עם פסגת PIZ BOE המתנשאת לגובה של 3,152 מטר. אבל המיוחד כאן הוא לא רק הגובה של הגוש, אלא העובדה שהגוש מוקף עמקים ירוקים בגבהים של 1,500 מטר, אז בעצם, הגוש עומד במרכז במלוא הדרו. מרשים לראות את הגוש הגבוה מהעמק, או לראות את העמק הירוק עם העיירות שעליו, מגובה של 3,000 מטר.

מסלול ה-SELLARONDA  

רכס הדולומיטים, הממוקם בצפון מזרח איטליה, התפרסם תחילה בגלל מתחמי הסקי. מי בכלל רכב אופני הרים בגבהים כאלה לפני 30 שנה? אז סביב רכס SELLA הלכה ונבנתה תשתית רכבלים לגולשי החורף. תחילה רכבלים בודדים, מעטים, לא מקושרים אחד עם השני. בשנות ה-90 המאוחרות, התחרות בין מתחמי הסקי השונים באיטליה, אוסטריה, צרפת ושוויץ החלה, וכל אחד רצה שהלקוחות יגיעו אליו. כל מדינה "יצרה איזה גימיק"…

בדולומיטים, הצליחו להתגבר על התחרות המקומית, ובנו רכבלים שאפשרו קישוריות בין כל מתחמי הסקי סביב גוש ה-SELLA. באופן זה נוצר מסלול סקי מעגלי המקיף את כל גוש ה-SELLA. ואם יש קישוריות בכיוון השעון, אז למה לא לעשות קישוריות גם נגד כיוון השעון?

יצא לי לגלוש את מסלול הסלהרונדה עם הבת שלי לפני כמה שנים. מסלול דרשני שחייבים לתקתק אותו, כי אם אתה לא מספיק את הסיבוב לפני  שהרכבל האחרון נסגר, אתה חייב לחזור למלון שלך במונית…

מסלול ה-SELLARONDA לאופני הרים

ברוב מתחמי הסקי בעולם, גילו כי תשתית הרכבלים הקיימת ממילא לחורף, יכולה לשמש טיילים רגליים גם בקיץ, ואף רוכבי אופניים. גם אם לא מדובר על אותם היקפי משתמשים, זה עדיין מביא עוד 20% משתמשים נוספים בתיירות קיץ. עם התקדמות התחום, נפרצו מסלולי סינגל, ונבנו בייק פארקים עם אותה המטרה: למשוך רוכבים לאתר הזה ושלא יברחו לאתר או מדינה אחרת. כך זה עובד במורזין שבצרפת, ככה זה בלאוגנג באוסטריה, וגם בוויסלר שקנדה.

במתחם הסלהרונדה, התשתית הייתה קיימת. נבנו פה ושם דרכי גישה, פה ושם סינגל (שממשיכים לבנות ולפתח כל הזמן), נתלו שלטים, והרי לנו מסלול רכיבה מעגלי שיכול למשוך רוכבים מכל העולם.

בעצם שני מסלולים מעגלים: אחד בכיוון השעון, ואחיו התאום, נגד כיוון השעון.

מסלול הסלהרונדה בכיוון השעון (מסומן בצבע כתום)– המסלול באורך של כ-60 ק"מ, כולל עליה ב-7 רכבלים, טיפוס בפידול של כ-600 מטר וירידה מצטברת בדאבלים וסינגלים של כ-4,000 מטר!!!

מסלול הסלהרונדה נגד כיוון השעון (מסומן בצבע ירוק) המסלול באורך של כ-58 ק"מ, כולל עליה ב-5 רכבלים, טיפוס בפידול של כ-1,100 מטר וירידה מצטברת בדאבלים וסינגלים של כ-4,000 מטר!!!

חשוב לציין (מה שלא תמיד ברור לכולם): שני המסלולים הינם שונים לחלוטין. מי שעושה אחד מהם, ימצא את עצמו במסלול השני חווה חוויות חדשות ושונות. בגדול, מה שבכיוון השעון עלינו ברכבל, במסלול נגד כיוון השעון יורדים בסינגל. כמו כן, המסלולים הם לא "אחד על השני" אלא בתוואי שונה לגמרי.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

חווית הרכביה במסלול הסלהרונדה

"בעיניי, מסלול הסלהרונדה היא אחת מחוויות הרכיבה הטובות בעולם, לא בכדי מסלול הסלהרונדה באופני שטח, הוכרז כאתר מורשת עולמית ע"י UNESCO."… אדו

מדובר כאן על חוויה מסוג אחר, שאין לה מקבילה בארץ. ואף מי שרכב הרבה בחו"ל, לא חווה יום רכיבה כזה.

ראשית מדובר ברכיבה בנוף עוצר נשימה. בעצם, לא ב-"נוף" אחד, אלא במגוון נופים המשתנים כל הזמן עם התקדמות הרכיבה, וכל פעם נתקלים בנוף עוצר נשימה חדש ומחדש. ברגע מסוים, במעבר הרים אתה בשיא ההתרגשות, ובטוח שזה השיא, ואז יורד סינגל, עולה רכבל, ונחשף לזווית נוף חדשה עוצמתית יותר מקודמותיה.

שקט… הרבה שקט על המסלול. לעיתים, ישנם מקטעים עמוסי הולכי רגל, אבל לאורך מרבית המסלול כרוכב אופניים אתה לבד, בתוך גן עדן של רוגע.

סיימת סינגל דרשני וכייפי, ואז אתה עולה על רכבל כיסאות, שמסיע אותך בשקט ובשלווה לשיא גובה חדש, ואתה לא יודע לאן להסתכל, לא יודע מה לצלם, אתה מוקף הרים גבוהים, עמקים ירוקים, שמיים כחולים. חלום.

רצף הסינגלים: PARADISO ו-EASY JUMP  

הבירה באמצע הבוקר, במסעדת הרים ציורית, או הגראפה בסוף הארוחה, נותנות ביטוי לרגעי המנוחה. צלחת הפולנטה עם פטריות, או הפיצה האיטלקית, או הסטייק העסיסי, במסעדה ציורית בגובה 2,000 מטר, זה שיא קולינרי בתוך נוף יחיד במינו.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

לאחר 40 ק"מ רכיבה, כאשר אתה חושב שראית את הכל, וכבר לא ניתן להפתיע אותך יותר, מתחילים עליה בגונדולה לפסגת PORTA VESCOVO ברום 2,548 מטר. כשאתה יוצא מהרכבל, והולך כמה צעדים, קרחון המרמולדה המושלג מכה בך בפנים להפתעה נוספת. לא די בכך, שעם התחלת הירידה מהפסגה, פתאום נפרס לפניך כל רכס הסלה מגבוה, ואתה קולט את כל המסלול שעשית עד כאן. פסיכי!!!!

למי מתאים מסלול הסלהרונדה?

עד לפני כמה שנים, כשעדיין לא היו אופניים חשמליים, המסלול נרכב על אופניים רגילים. גם היום ניתן לראות (מעט) רוכבים על אופניים ללא מנוע עזר.

גם על אופניים חשמליים, מדובר על רכיבה בת 60 קילומטר, הנמשכת 8-10 שעות, ולכן סיבולת ויכולת ישיבה לזמן ארוך על האוכף כאן הם תנאיי מינימום ליציאה למסלול.

ישנם סינגלים מכל הסוגים: הזורמים ביותר (FLOW), שיש בהם כאלה שדורשים מיומנות גבוהה, ישנם סינגלים טכניים יותר, עם סלעים, דרדרת ושורשים, שלרוב ניתן להם מעקף, ויש גם את סינגל INFINITY בן ה-7 ק"מ ומשמש במה לתחרות אנדורו בינלאומית הדורש מיומנות גבוהה יותר אם רטוב.

מקטע מעולה בסינגל FLEE TRAIL

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

ולכן, מי שרוצה לרכוב את המסלול המקורי, חייב כישורים טובים עד טובים פלוס ברכיבת סינגלים.

בעזרת מדריך מקומי, אפשר לעשות את המסלול ללא סינגלים, והוא ידע איפה לבחור את המעקפים שיכללו רכיבת כביש במקום רכיבת סינגלים (זה לא הופך את המסלול לפחות טוב או פחות יפה, ההפך, זו חלופה מדהימה).

סינגל LEZOU

עלויות ומידע נוסף

כרטיס רכבלים יומי עולה 56 יורו והוא מקנה זכות שימוש בכל הרכבלים הנחוצים לביצוע המסלול (למרות שהרכבלים שייכים למתחמים מקומיים לא קשורים זה לזה). אם תיקנו כרטיס רכבל "מקומי" בעלות של 41 יורו ליום, אתם תעברו לעמק השכן, וזה לא יתפוס.

מי שנמצא באזור יותר מיום אחד, יכול לרכוש כרטיס "3 ימים מתוך 4 ימים" בעלות 120 יורו, או "5 ימים מתוך 7 ימים" בעלות של 160 יורו. הרכבלים של מסלול הסלהרונדה כלולים בכרטיסים הנ"ל.

עלות השכרת אופניים חשמליים יומית תהיה סביב ה-60 יורו.

על המחבר: אדוארדו אוקסמן (אדו) מוביל קבוצות רכיבה בארץ ובעולם מעל ל-20 שנים.

ניתן ליצור קשר ב: [email protected]

0544738363


מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

Comments

comments

כתבות נוספות