מהישוב שילה לעין רשאש-המעיין הכי יפה בארץ!

מסלול טיול במטה בנימין שבשומרון

כתב: אדוארדו אוקסמן            צילומים: אדו טים


מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

קצת על הפעם הראשונה בעין רשאש

"אדו אתה רוצה לרכוב למעיין הכי יפה בארץ?" שאל אותי חברי אמיר מילמן לפני כ-5 שנים.

המשיך ואמר: "למעיין קוראים עין רשאש, אין גישה קלה אליו, תכנן מסלול ותוביל אותנו"

כך ביקש, וכך היה: בחרתי לצאת מהישוב עלי במטה בנימין, ובמגמה כללית מזרחה, העפלנו לעין רשאש דרך הכפר בדואי שמעליו. לפני 5 שנים, הייתה רק מערת הניקבה (ללא ה-infinity pool שהמקומיים בנו בשנה האחרונה). לאחר טבילה במערה, המשכנו מזרחה מהמעיין עד לעינות פצאל בבקעת הירדן, ומשם אבו פאדי נהג ההסעות מצומת אלמוג החזיר אותנו למכוניות. היה זה טיול חורף של יום שלם. למרות שזה היה לפני 5 שנים, כל פרטי הטיול זכורים לי היטב.

אז איך נבנה המסלול הפעם?

בשיא הקיץ, עם חודש אוגוסט חם במיוחד, לא יכולתי (ולא רציתי) לשחזר אותו מסלול, אלא רציתי לסיים את הרכיבה בשעה 10:00 לפני שיא החום.

ידעתי שארצה להתחיל לרכוב עם אור ראשון, כלומר בשעה 5:35 לפנות בוקר רציתי להיות על האופניים. לצפוניים כמונו, הפתרון היחידי הוא ללון במקום לפני תחילת הרכיבה. כאן בא לעזרתי יחזקאל בלומשטיין חברי מהפייסבוק והציע לי לישון בחאן חוות נחל שילה (פרטים על החאן הקסום בסוף הכתבה).

אם כבר לינה בבנימין, אז לקחנו את חמישי חופש בתירוץ שבליל חמישי צריכים להגיע לשילה ללינה. בבוקר חמישי רכבנו בפארק קנדה, את הצהריים עשינו ביקב טורא שבישוב רחלים ולאחר שנ"צ רכבנו לנו רכיבת שחרור סביב החאן וסיימנו בארוחת שפים בהכנה עצמית.

בעת תכנון המסלול, חברי יחזקאל בלומשטיין העלה לרשת תמונה ממצפור הר קידה: נדנדות אל נוף עצום מזרחה. מיד הבנתי כי אגיע לשם בטיול, ומיד הכל הסתדר: נרכוב בין הישובים שבגוש שילה, ואז נגלוש מזרחה לעין רשאש.

רכיבה בפלנטה אחרת: כרמים, ישובים, מצפורי נוף, שתי הפסקות קפה ומעיין אחד – אחד הטיולים היפים שיש

בשעה 5:35 כיסוי העננים חייב אותנו להרכיב פנסים לרבע שעה הראשונה. מהחאן, גלשנו לערוצו הנעים של נחל שילה, לאורכו התקדמנו מזרחה וטיפסנו צפונה לישוב "אחיה". עבור חלק מהרוכבים, זה היה המפגש הראשון עם השומרון לאחר השרות הצבאי שלהם (30-40 שנה קודם לכן), והם היו בהלם: כמות הבנייה, כמות הכרמים, עצמת הנוף מגובה 700 מטר. בתים יפים ומושקעים: גדולים, חלקם עשויים פאנלים (ילדים רבים דורשים הרבה מקום בעלויות נמוכות…). בחניה רכב לא יקר, לא נעול עם חלונות פתוחים, ומלא אופניים פזורים בקדמת הבית… אין ספק… שונה… מאד לא "עירוני".

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

בשעה 6:00 הלחות הגבוהה לא אפשרה לנו ליהנות מהנוף, אבל לפחות בגובה הייתה קרירות נעימה. גלשנו מזרחה ואז צפונה לכיוון הישוב "אש קודש", בגדול בתוואי "סינגל הכרמים" שהיה פעם ואיננו. מה שכן נשאר זה הכרמים… וואי… כמה!!! איפה שאין בית יש שטח נטוע כרם… בכל הגילאים… חלקם עם אשכולות ענבים, חלקם בני כמה חודשים בלבד. אזור יפיפה ממנו אפשר להבין למה בנו כאן סינגל שינגיש לרוכב את יופי תא השטח הייחודי הזה.

בסוף סיבוב הכרמים, טיפסנו למצפור הר קידה, להפסקת קפה ראשונה. מכאן, ביום נכון, נשקף נוף מזרחה מרשים. הערפל הפעם לא נתן לנו לזכות בו… נצטרך לחזור. בין הכרמים, חזרנו לתוואי הטיול דרומה וחלפנו על פני 3 ישובים לפי הסדר: קידה (מבוסס יותר), ישוב דעת, ולבסוף: עדי עד.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

מהישוב עדי עד, חתכנו מזרחה למצפור עדי עד. השמש הספיקה להעיף את הערפל מעלינו וכאן נהנינו מנוף עצום אל כביש 458 ואל ההרים בהמשך. מהמצפור אלתרנו טיפה וחברנו לציר דאבל טכני עם דרדרת ומדרגות שזכרתי מהטיול הראשון כאן, שהביא אותנו עד לכביש 458. במידה מסוימת אפשר לומר כי עד לכביש, הנוף צבוע ירוק, ואילו, לאחר חציית הכביש, מקבלים את גווני החום של המדבר.

כאן פוגשים את השלט הראשון לעין רשאש (שכיום ניתן להגיע עד אליו גם ברכב פרטי). רכיבה על כביש אספלט למרחק של 3 ק"מ הביאה אותנו לחוות מלאכי השלום: חווה לגידול בקר, ומספר קרוואנים מאוכלסים ע"י משפחות צעירות. כאן השארנו את המכוניות ערב קודם שיעזרו לנו עם ההקפצה חזרה לחאן בסיום הרכיבה. על דרך כורכר שנבנתה לפני כשנה וכעבור 10 דקות רכיבה מהירה בתוך הנוף המדברי, העפלנו למתחם של עין רשאש.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

מי אתה עין רשאש??? האם אתה המעיין הכי יפה בארץ?

מה זה משנה!!! מקום מפעים, עוצר נשימה בכל קנה מידה.

הגעתי לכאן ברכיבה, הגעתי לכאן ברכב עם זוגתי, הגעתי שוב ברכיבה. אי אפשר להישאר אדיש בפני יופי המקום והתפאורה המושלמת.

עין רשאש הוא מעיין שכבה, שמי התהום הבאים מהמערב, פוגשים מצוק תלול ופתאומי, ואז הם פורצים החוצה לתוך מערת נביעה בשפיעה מכובדת אפילו לחודש אוגוסט. בתוך המערה בקוטר שני מטר, בריכה בעומק חצי מטר מלאת מים צלולים וקפואים. כשיושבים בבריכה בתוך המערה, מפתח המערה רואים את חום המדבר ותכלת השמיים וההרגשה היא של אושר אדיר.

מחוץ למערה, מרפסת רחבה אל הנוף המצוקי של הנחל מתחתינו שמתנקז לכיוון הבקעה. עצמת הטבע.

לא די בכל היופי הטבעי, שבשנה האחרונה, תושבי המקום, בנו בריכה מלאכותית מרובעת בגודל 4X4 מטרים ובעומק של 2 מטר ממש מעל הנוף, האוספת לתוכה את מי הנביעה שבתוך המערה. התחושה היא של infinity pool   טבעי אל מרחב הרי הבקעה והרי ירדן. וואו אחד גדול.

קודם טבלנו בבריכה, בהמשך במים הקפואים של המערה, הכנו קפה וישבנו סביב שולחנות שבני המקום הניחו כאן. קשה לעזוב… פשוט קסם של מקום.

הרטבנו את החולצות ושמנו פעמינו בטיפוס של כ-200 מטר לאורך 5 ק"מ עד לחוות מלאכי השלום, שם המתינו המכוניות.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

נתונים טכניים

אורך המסלול שרכבנו: 33 ק"מ

גובה מצטבר: 760 מטרים

מסלול לא מעגלי הדורש הקפת רכבים

נקודת התחלה: הכניסה לישוב שילה או חוות נחל שילה, סמוך לישוב שילה (חוות נחל שילה בוייז)

נקודת סיום: חוות מלאכי השלום (מלאכי השלום בוויז) או עין רשאש- שימו לב לטיפ ההקפצות בסעיף הבא

רמה טכנית: בינונית קלה (חוץ מ-2 ק"מ מעדי עד לכביש 458 שמדובר על דאבל מדורדר עם קצת מדרגות – אפשר רגלית). יתר המסלול הוא על כבישי אספלט או דרכי כורכר טובות. (כל הרוכבים היו על אופניים חשמליים)

טיפ הקפצות לרוכבים על אופניים רגילים: את הרכבים הקפצנו ערב קודם לחוות מלאכי השלום. אין צורך לקבל אישור. רצוי לא להשאיר את הרכב בעין רשאש עצמו (בכל זאת שטח C). ניתן להשאירו במשך היום, אך לא בלילה. במהלך הרכיבה, בהלוך לכיוון עין רשאש, עוברים על פני חוות מלאכי השלום (מקום השארת המכוניות). מכאן למעיין, מדובר על 5 ק"מ בירידה, ועל 5 ק"מ עליה חזרה (כ-200 מטר טיפוס). מה שניתן לעשות (אני התלבטתי), ברגע שחולפים על פני חוות מלאכי השלום, הנהגים יאספו את המכוניות ויגיעו למעיין עם המכוניות. יתר הרוכבים יגיעו ברכיבה. בחזור כולם כבר יעמיסו את האופניים על המכוניות בעין רשאש וכך יחסכו את הטיפוס חזרה. אנחנו טיפסנו חזרה ברכיבה (על אופניים חשמליים מדובר על מאמץ סביר של כ-20 דקות, על אופניים רגילים, זה עשוי להיות די מתיש ולהמשך קרוב לשעה).

במקרה הזה, המסלול יהיה באורך של 23 ק"מ עם 550 מטר טיפוס.

הערה חשובה: המסלול עובר בשטחי C- אנחנו טיילנו בלי נשק. הרגשנו בטוחים לאורך כל הטיול, גם בנהיגה במכונית וגם ברכיבות.

מקום לינה מומלץ- חאן חוות נחל שילה

חאן חוות נחל שילה– חאן כמו שחאן צריך להיות:

  • מטבח עם כירת גז ומקררים
  • שולחנות, כיסאות
  • פינות זולה ונדנדות אל תוך הנוף
  • מקלחת ושירותים עם מים חמים
  • חלל גדול לכמה עשרות מטיילים על מזרונים
  • חשמל 220 (מתאים לטעינת פלאפונים ואופניים חשמליים)
  • אין מזגן, כך שבצהרי יום קיץ עלול להיות חם

החאן הוקם ע"י מיכאל ותהילה, זוג צעיר הורים לשני ילדים. והם עושים הכל לבד.

להזמנות, פנו לתהילה ב-0555615449


על המחבר: אדוארדו אוקסמן (אדו) מוביל קבוצות רכיבה בארץ ובעולם מעל ל-20 שנים.

ניתן ליצור קשר ב: [email protected]

0544738363

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

Comments

comments

כתבות נוספות