אינסרט גראבל במבחן- Tubolight EVO Gravel

יבואן: מוטוליין       מחיר: 250 שקלים ל 2 אינסרטים בחבילה ללא ונטילים (זוג ונטילים ייעודיים בתוספת 50 שקלים)     משקל: 33 גרם לאינסרט

אינסרט גראבל במבחן- Tubolight EVO Gravel

מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
מוטוליין כללי קבוע
פוקס יוניון
סידי נעלים


בחן וכתב: אריק פלדמן     


עד לא מכבר (במושגים של עולם האופנים…), אינסרטים היו מוצרי נישה מצומצם שפנה לפלח שוק קטן יחסית בעיקר בקרב הרוכבים המגרזנים בעלי נטיה גבוהה לקריעת צמיגים והרס חישוקים. מקורו בכלל מעולם הדאון היל כמוצר שמאפשר להפחית תקרים בראן המירוץ, אך בעיקר, מוצר שיאפשר המשך רכיבה עד לסוף המסלול גם עם פנצ'ר. נראה שהדרישה גבוהה והשוק מתרחב מאוד לאחרונה כשיותר ויותר חברות מצטרפות לחגיגה הפולימרית ומוציאות מגוון גדול של אינסרטים בעלי מאפיינים שונים לסגנונות רכיבה מגוונים מאוד.

אז מה הוא האינסרט ומה תפקידו בעצם? אינסרט הוא מוצר עשוי פולימר אשר מוכנס לתוך חלל הצמיג ונועד להפחית או למנוע פנצ'רים הנגרמים מצביטה (כאשר פוגעים במשטח חד במהירות גבוהה, הצמיג נחתך בנקודת המגע עם החישוק ולרוב נקרע בשתי נקודות – סנייקבייט) בנוסף, תפקיד האינסרט הוא להגן על החישוק באותה פגיעה. רוכבים רבים יעידו שאינסרטים מאפשרים להם גם לרכב בלחץ אויר נמוך יותר וכך לקבל שיכוך טוב יותר מהצמיג, אבל זהו סוג של "תוצאת לוואי" לתפקידו ההגנתי העיקרי.

Tubolight מותג חדש בישראל

טובולייט הוא מותג אינסרטים חדש (יחסית) בשוק אשר מיובא לישראל ע"י חברת מוטוליין. המותג האיטלקי צבר פופולריות רבה בעולם בעיקר הודות לעובדה שהוא מציע מוצרים בעלי משקל קל במיוחד ביחס למוצרים המתחרים, וככל הנראה גם בגלל רשימת ספורטאי החסות שלו ביניהם אפשר למצוא כמה אייקונים משמעותיים כמו: Trek Factory racing של יולדה נף, קבוצת Thoemus השוויצרית, וקבוצת ה DH הסופר חזקה, Commencal Muc-Off של מרים ניקול, אימרי פירון וטיבו דופרלה. טובולייט מציעים ארבע מוצרים שונים בעלי מבנה, צפיפות חומר ומטרות שונות: אינסרט כביש, אינסרט גראבל, אינסרט לרכיבת XC/שבילים ואינסרט HD לישומי אנדורו/ DH/אופניים חשמליים.

למבחן קיבלנו שני מוצרים מקצות קשת רכיבת השטח, ה-EVO HD המיועדים לרכיבת גרביטי/ אופניים חשמליים אותם בחנו כאן, וה-EVO gravel המיועדים כצפוי לאופני גראבל ובוא אנו עוסקים בסקירה זאת.

אינסרט גראבל במבחן- Tubolight EVO Gravel
אינסרט גראבל במבחן- Tubolight EVO Gravel

מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
מוטוליין כללי קבוע
פוקס יוניון
סידי נעלים

Tubolight EVO Gravel- מאפיינים

אחד המאפיינים הבולטים ביותר באינסרטים מתוצרת טובולייט הוא המשקל הקל מאוד שלהם בכל הסגמנטים אליהם הם מיועדים. כשזה נוגע לאינסרטים המיועדים לאופני גראבל יש לכך משמעות סופר חשובה, אולי חשובה יותר מכל הסגמנטים האחרים. עם משקל מוצהר ובדוק של 33 גרם בלבד לאינסרט, לכאורה למשקל המתווסף לא אמורה להיות שום משמעות ברכיבה. צפיפות החומר של ה EVO Gravel היא נמוכה יחסית בהשוואה לאינסרטים מסגמנטים אגרסיביים יותר למשל הEVO HD  שבחנו, שזה די מוצדק אם לוקחים בחשבון את סגנון הרכיבה הפחות מגרזן על אופני גראבל. עפ"י הגדרות היצרן אינסרט הגראבל מיועד להתקנה על חישוקים ברוחב של 19-25 מ"מ עם צמיגים ברוחב של 37c-45c, במבחן הם הותקנו על חישוקים ברוחב 20 מ"מ עם צמיגי 45c ו 50c.

אחת הבעיות של מרבית האינסרטים בשוק, בעיקר אלה הצמודים באופן הדוק לחישוק, היא שהם למעשה "כולאים" אוויר רק בצד אחד של האינסרט. מעבר לעובדה שזה מטשטש למעשה את לחץ האוויר האמיתי של הצמיג, זה משפיע מאוד על מעבר האוויר ועל הלחצים בין החלק הפנימי לחלק החיצוני של האינסרט בתוך חלל הצמיג כשהוא נמעך (למשל אחרי קטעים טכניים או סיבובים חזקים). זה מורגש בעיקר בגלגול איטי של הצמיג ובתחושה "מזוייפת" של ריבאונד איטי. טובולייט פתרו זאת ע"י יצירת תעלה בחלק הפנימי של האינסרט (זה שבא במגע עם החישוק) המשמשת למעשה מעין שסתום איזון לחצים, ושומרת על לחץ אחיד בכל מצב בכל חלל הצמיג. התוצאה המתקבלת היא גלגול טוב יותר, תחושת ריבאונד אמיתית ומעל הכל משקל קל יותר משמעותית מהמתחרים.

התקנה פשוטה

אחד הדברים הפחות משמחים באינסרטים היא ההתקנה והפירוק. במקרה של הטובולייט חווינו את אחת ההתקנות והפירוקים הקלים ביותר (גם בגרסת הגראבל הפשוטה לכאורה וגם בגרסת ה HD). האינסרט מגיע מחובר, לא דורש כל מדידה והתאמה לגודל החישוק. אחרי הרכבת צד אחד של הצמיג על החישוק, מכניסים את האינסרט לחלל הצמיג, מכניסים בלחיצה את תעלת האוויר לצד אחד של החישוק, אח"כ לצד השני ומסיימים בדחיפה רגילה של דופן הצמיג השנייה לתוך החישוק. כדי שהחומר האטימה לא יכלא בתוך תעלת האוויר, יש למלא את החומר דרך הביד ולא דרך הונטיל. לא מצאנו הנחיה מיוחד לשימוש בחומר כזה או אחר, אנו עשינו שימוש בחומר האיטום הורוד של מאק אופ ולא ראינו כל בעיה שנוצרה.

להבדיל באינסרט ה HD שמגיע כמוצר בודד, בחבילה של טובולייט גראבל מגיעים שני אינסרטים. אם אתם מתכוונים להשתמש רק באחד (נניח רק לגלגל האחורי) אפשר לחלוק את זה עם חבר גראבליסט אחר וליהנות ממחיר משתלם במיוחד. האינסרט נמכר ללא ונטיל, ניתן להוסיף לחבילה זוג ונטילים ייעודיים להתקנה על אינסרט ב 50 שקלים, אבל בגלל תעלת האוויר אפשר להשתמש גם בונטילים רגילים ועדיין להוסיף ולהוציא אוויר מבלי לבצע תמרון מסובך מידי. הפירוק של האינסרט הוא תהליך דומה (אבל הפוך…) ופשוט ומהיר אף יותר, כנראה בגלל העובדה שהטובולייט לא יושב באופן הדוק על החישוק כמו אינסרטים אחרים.

אינסרט גראבל במבחן- Tubolight EVO Gravel
אינסרט גראבל במבחן- Tubolight EVO Gravel
אינסרט גראבל במבחן- Tubolight EVO Gravel

מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
מוטוליין כללי קבוע
פוקס יוניון
סידי נעלים

בשימוש

זאת לא חווית האינסרט הראשונה שלי על אופני גראבל, בכל אחת מהחוויות האחרות התרומה של האינסרט הורגשה באופן מידי בתחושת האקסטרה שיכוך שהצמיגים קיבלו (ואיתם ההקלה על הגוף כמובן) והביטחון של ל"שחרר" את המתינות המתבקשת בדרכי גראבל ישראליות שבורות. אבל כולן הסתיימו אחרי מספר רכיבות חד ספרתי בעיקר בגלל תחושת איטיות הבולטת, שבסוף היום הרגישה שזה לא שווה לי את המאמץ (לא מתפנצ'ר סדרתי).

במקרה של הטובולייט החוויה הייתה שונה כבר מההתחלה. להבדיל מאינסרטים אחרים שהתנסיתי בהם (הקל ביותר היה סביב ה 80 גרם והכבד כ 140 גרם) ומשקלם בהחלט הורגש, 33 גרם תוספת של משקל מסתובב בתוך הצמיג היא דפקטו לא מורגשת, או לפחות לא הורגשה על ידי כלל. על אותו סט צמיגים (לפני ואחרי האינסרטים) תחושת הגלגול שאמורה להיות הראשונה שמושפעת מהמשקל לא נפגעה כלל. ברוב המקרים הרגשתי מהיר באותו מידה, וכמובן בקטעים משובשים במיוחד הרגשתי מהיר יותר בגלל תוספת הביטחון (לפחות בתודעה) שיש משהו שישמור עלי מפני פנצ'רים. אני רוכב על גלגלי 700 (לרוב עם צמיגי 45c) ולא מאלה שנוהגים לרדת לערכים קיצוניים של לחץ אוויר. אחרי ניסוי וטעיה ברכיבה הראשונה הפחתתי את לחץ האוויר בכ 3-5psi מהסטנדרט שלי וזה הרגיש טבעי, ללא תוספת בולטת בהתנגדות הגלגול, ללא מריחות ועם יותר בטחון בדרכים משובשות. בשם המבחן הרשתי לעצמי אף לרדת לאזור ה 15psi במסלול הבית שלי, החישוקים והצמיגים עמדו בזה בגבורה בכ 60 ק"מ של רכיבה על ה"קצה", אבל זה לא משהו שהייתי מאמץ כאורח חיים…

בנוסף לעניין המשקל שבולט מאוד כאמור, מצאתי שלרכות החומר הפולימרי (צפיפות נמוכה) וכנראה גם לצורת האינסרט של הטובולייט יש השפעה של תחושת ה"טבעיות" של הרכיבה. אינסרטים דחוסים יותר מייצרים רכות כפועל יוצא מהורדת האוויר שהם מאפשרים, אך מנגד הרגשתי שהם מעבירים לגוף את התדרים/ווברציות של השביל באופן הרבה יותר מובהק מאשר צמיג מלא באוויר (עוד לפני ההפחתה שבאה עם האינסרט), מה שיוצר בסופו של יום לא מעט עייפות על הידיים. בטובולייט כנראה בגלל הדחיסות הנמוכה של הפולימר לא הרגשתי שהתדרים מועברים אלי באופן בולט, התחושה המתקבלת היא חלקה ו"שקטה" הרבה יותר, עד כדי לא מרגשת כלל.

אינסרט גראבל במבחן- Tubolight EVO Gravel
אינסרט גראבל במבחן- Tubolight EVO Gravel

מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
מוטוליין כללי קבוע
פוקס יוניון
סידי נעלים

סיכום

עד כה ההתנסויות שלי על אינסרטים לרכיבת גראבל לא הותירו בי עד את הרושם שזה מוצר נחוץ לסגנון הרכיבה שלי. הקנס על תוספת הרכות וההגנה שהם מעניקים היה גבוה לי מידי ביחס למחיר התנגדות הגלגול הגבוהה שהם גבו מהרגליים שלי. ה- Tubolight EVO Gravel הוכיחו לי עד כמה הם יכולים לשפר את איכות הרכיבה כמעט מבלי לגבות כל קנס. המשקל הקל במיוחד, צפיפות החומר המדויקת, ההרגשה הטבעית, ותוספת הביטחון הגדולה בקטעים משובשים, בהחלט שווים לי את המחיר.


יותר: משקל, קלות הרכבה, דחיסות מדויקת, "להיות עם להרגיש בלי", מחיר משתלם

פחות: כמו כל אינסרט דורש פתרון נשיאה במקרה של פנצ'ר קשה.


לעמוד המוצר באתר חברת מוטוליין לחץ כאן

אינסרט גראבל במבחן- Tubolight EVO Gravel
אינסרט גראבל במבחן- Tubolight EVO Gravel

מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
מוטוליין כללי קבוע
פוקס יוניון
סידי נעלים

Comments

comments

כתבות נוספות