נעלי שטח במבחן SHIMANO MT7
יבואן: DAA שימנו ישראל מחיר: 639 שקלים משקל: 367 גרם למידה 42
בחן וכתב: אילון שגיא
מזמור לכפתור
מי שמכיר אותי יודע שאני חשדניסט בכל הנוגע לעודף טכנולוגיה. אני דוגל בפשטות ולשיטתי ככל שגדל מספר החלקים ומורכבותם, כך גדל הסיכוי לתקלות. כזה אני. משבית שמחות. יחד עם זאת, לאחרונה רכשתי זוג אופניים חשמליים ולרגל המאורע הלא שגרתי בו עברתי משיא הספרטניות (סס"ר) לשיא הטכנולוגיה, אך טבעי היה שאריק ישדך לי זוג נעלי מבחן עם מתקן מתיחה במקום זוג שרוכים רגיל. אוי ויי…
Highlights:
מנגנון רכיסה יחיד
סוליה גמישה בעלת אחיזה משופרת
גפה עשויה עור סינטטי בשילוב אריג רשת נרחב לאוורור מרבי
משקל קל
את שימנו אין צורך להציג ועבדכם הנאמן אף סקר כבר כמה זוגות נעליים שלהם שתמיד זכו אצלי לציון גבוה. אך אשקר אם אומר שברגע שנחת הזוג הזה לפתחי, לא פיתחתי כלפיו יחס אמביוולנטי. מחד גיסא, מדובר בנעל יפת מראה לטעמי (בעיקר בגרסה הכתומה שהגיעה אלי) שחפה מסממני דאווין ועיצובה הסולידי והמוקפד, מעביר מסר: אני פה לעבוד. מאידך גיסא, השרוכים האלו והכפתור… אז בואו נעבור בלי הקדמות מיותרות לגולת הכותרת של הנעל – מנגנון הרכיסה שלה.
Boa ואני
מודה ולא אבוש, זו לי הפעם הראשונה מאז הנחתי את ישבני על אוכף אופניים, שיש ברשותי נעל עם מנגנון רכיסה שכזה. עד היום הסתמכתי על שרוכים ואם רציתי לחיות על הקצה – על סקוטצ'ים. ובעניין האחרונים, בסופו של יום תמיד די התאכזבתי מהם שכן הם הרבה פחות עמידים משרוכים והם תמיד מתבלים ראשונים ובאין דרך לרכוס את הנעל היטב, היא למעשה הופכת ללא שמישה בעליל. אבל במקרה של ה-MT7 הייתי מוכן להתפשר אפילו על סקוטץ' אחד… כי מה, כל רכיסת הנעל תלויה במנגנון ובשרוכים, ש.. אפעס, נראים יותר כמו חוט תפירה. באמאש'לכם?
מנגנון הרכיסה ששימנו שילבו בנעל נקרא BOA והוא פרי פיתוח של חברה בשם זה שהמציאה את הפטנט כבר בשנת 2001 ומאז הוטמע במגוון רחב של מוצרים לא רק מתחום ההנעלה כמו מנגנוני רכיסה לקסדות ועוד. בפעם הראשונה שתחבתי את רגלי לנעל (תודה שימנו ששמתם לולאות שמסייעות לקבע את ירכתי הנעל) והגיע השלב לרכוס אותה, מודה שקצת חששתי. בחיל ורעדה לחצתי את הכפתור פנימה וסובבתי בעדינות, כאילו מפחד שכל העסק יתפורר לי ביד וכשיצאתי לרכיבה, כבר ראיתי בעיני רוחי כיצד אני נאלץ לדווש עם נעל פתוחה אחרי שכל העסק יתפוקק. התבדיתי. מאז אותה רכיבה ראשונה העמדתי את הנעליים במאמצים לא פשוטים והיא המשיכה (וממשיכה) לתפקד ללא דופי. המנגנון עצמו מראה יכולת עמידות גבוהה ורמת אמינות מצוינת ולא מגלה סימני עייפות. ומה באשר לחוטי התפירה במקום שרוכים? ובכן, בהתחשב בעובדה שמדובר בתילי מתכת העטופים פלסטיק, אני מניח שהרגל שלי תתפרק לפני שהם יקרעו.
בשימוש
ועכשיו, אחרי שסיימנו עם עניין המנגנון, כמה מילים על הנעל עצמה. ככזו המיועדת לרכיבת שטח, היא מצוידת בסוליה גמישה שמאפשרת הליכה ובלימת זעזועים וזו אכן הוכיחה את עצמה בלא מעט קטעי הייקי בייקי. היא אוחזת היטב את הקרקע ואינה מחליקה, גם בזכות התעלה המיוחדת המיועדת לקליטים שלכם (אם אתם רוכבים מחוברים), שבניגוד לנעליים בהן הקליט בולט החוצה ויכול להחליק על סלעים, מצניעה אותם בתוכה כך שאפשר להלך בבטחה גם על קרקע בעלת אחיזה מועטה. כמובן שסוליה שכזו לא מעבירה את מלא האנרגיה אל הדוושות ולכן יעילות הפידול נפגמת ביחס לנעלי כביש קשיחות כאבן, אבל בואו, אתם הרי ממילא שמנמני שבילים אז בחייאת.
הנעל הזו גם מאווררת מאד! רוב רובה עשוי רשת ולכן היא אידיאלית למזג האוויר הקיצי האופייני לישראל. ואם כל זה לא מספיק – היא גם קלה מה שבהחלט מזכה אותה בעוד נקודות.
סיכום
ה MT7 של שימנו היא לא רק נעל יפה ועתירת פיצ'רים מודרניים, היא נעל מאווררת, נוחה ומאוד יעילה לטובת הטיילים שביננו. רוכבים תחרותיים אולי ימצאו אותו נוחה ורכה מידי על מנת למצות את מירב הוואטים מהרגלים שלהם/ אבל כל רוכב שאינו מתחרה, ואולי אפילו לוקח את האופניים לטיול רגלי פה ושם ימצא את ה MT7כמושלמת למשימה, במיוחד אם לוקחים בחשבון את אקלים הטוסטר שבו אנו מבלים את רוב זממנו.
יותר: מראה, נוחות, משקל, אוורור פחות: אין שום מערכת רכיסה לגיבוי למקרה שהמנגנון יחדל לתפקד. אבל הי, אם אתם פרנואידים כמוני, תוכלו תמיד לזרוק זוג שרוכים בתיק הרכיבה