קורס מובילי קבוצות רכיבה של איגוד האופניים

בדקנו עבורכם

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

כתב וצילם: צחי אוחובסקי

מדריכים, מאמנים, ומה שביניהם

בשנים האחרונות אנו עדים לקפיצת מדרגה בנושא הדרכת והובלת קבוצות רכיבת האופניים בארץ. הרשתות החברתיות מלאות בקבוצות אימון ורכיבה למיניהן, מאמנים, מדריכי טכניקה, והזמנות לרכיבות מודרכות. אנו עדים גם למגוון רחב של סוגי מדריכים ומאמנים, החל מרוכבים תחרותיים שהחליטו להפוך את התחום למקצוע, דרך כאילו העוסקים בהדרכת רכיבה כעיסוק נוסף, ועד כאילו שעשו שינוי קריירה מסיבות שונות. בנוסף לאלה ישנם גם רוכבים שיוצא להם להוביל קבוצות פה ושם – חברים, קולגות מהעבודה, ומסגרות התנדבותיות למיניהן.

קיימות מסגרות שונות המקיימות קורסי מדריכים ומאמנים העומדים בדרישות החוק. חוק הספורט ותקנות הספורט קובעים כללים המסדירים את הנושא מבחינה משפטית, ומגדיר שתי סוגי הסמכות: מדריך רכיבה, מוסמך להדריך ולאמן רוכבים, גם במסגרת תחרותית, אולם מוגבל לאימון תחרותי של צעירות וצעירים עד לגילאי 16. מאמן רכיבה מוסמך להדריך ולאמן גם רוכבים בוגרים. שני הקורסים הללו ארוכים יחסית ודורשים מחויבות רצינית מהמשתתפים, כזאת שניתן למצוא בדר"כ רק אצל מי שאכן מתכוון להתפרנס מהמקצוע. איגוד האופניים, שאחת ממטרותיו היא הסמכת מדריכים ויצירת תשתית הדרכתית, פיתח פורמט קצר יותר – קורס מובילי קבוצות רכיבה. קורס זה מאפשר לבוגריו להוביל קבוצות רכיבה בכל הגילאים, כל עוד מדובר ברכיבה חובבנית ולא באימון תחרותי. הדרכה מסוג זה אינה דורשת הסמכה על פי חוק אך הסמכה נדרשת על ידי חברות הביטוח ומסגרות הדרכה רשמיות – כל מסגרות הנוער, ורוב החברות המציעות טיולים והדרכות למבוגרים בתשלום, דורשות ממדריכיהן הסמכה כזאת לפחות. קורס מובילי הקבוצות קצר יחסית וכולל סה"כ שבעה מפגשים של 4-5 שעות, כולל מפגשים עיוניים, מעשיים, והסמכת מגיש עזרה ראשונה, ומיועד לרוכבים "בעלי מיומנות רכיבה גבוהה" מעל גיל 16.

מאז שאני רוכב יצא לי להוביל קבוצות של חברים כשאני יוזם את הרכיבה, מתכנן מסלול, ומוביל את החבר'ה. כולנו עברנו את זה. בשנים האחרונות יצא לי לעשות את זה במסגרות רשמיות יותר, כמו אירועי רכיבה עממיים בהם הובלתי קבוצות, קבוצת נערים בסיכון שאני רוכב עימם בהתנדבות ולפעמים אני מוביל את הרכיבה, כמו גם מועדון הגראבל הישראלי בו אני מוביל רכיבות מידי חודש. למרות שאני מוביל בפועל, תמיד דאגנו אני והמארגנים האחרים שיהיה איתי גם מדריך מוסמך לצורך הכיסוי הביטוחי, ורק כעת סוף סוף הזדמן לי להצטרף לקורס מובילי קבוצות רכיבה של איגוד האופניים.

קורס מובילי קבוצות רכיבה – בדקנו עבורכם

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

על קצה המזלג

במפגש התיאורטי הראשון במשרדי איגוד האופניים בהדר יוסף אני פוגש את חברי לקורס. החל מנערים בני 16-18 שמעוניינים להדריך ילדים במועדוני הבית שלהם, דרך רוכבים המתנדבים עם רוכבים עם מוגבלויות או נערים בסיכון וצריכים הסמכה עבור הביטוח, וכלה ב"סתם רוכבים" המעוניינים להתחיל להדריך פה ושם קבוצות בתשלום. קהל מגוון מכל הבחינות. אנו מתחילים את המפגש הראשון בהדרכה בנושא ניווט. מה שנקרא ניווט על-קצה-המזלג. מעבר כללי על עקרונות תכנון המסלול, בניית מסלול באמצעות כלים אינטרנטיים (במקרה הזה Israel Hiking Map) ,וקצת על מציאת מסלולים וניווט בשטח. למי שכבר תכנן, בנה וניווט מסלול בשטח זה לא הוסיף הרבה, ומי שלא, לא יצא מומחה אבל לפחות הבין קצת יותר מה הוא לא יודע והיכן להתחיל ולחפש מידע.

המשך המפגש כלל דיון בנושא ניהול סיכונים בהובלת נמרוד דובינסקי, רוכב עילית בעברו, מנהל מועדון הרכיבה TACC, ורכז ההדרכה של איגוד האופניים. נמרוד הוא רוכב ומאמן בעל נסיון רב, וגישתו הבלתי מתפשרת לנושא הבטיחות תלווה אותנו במהלך כל הקורס. אילו ימים מאתגרים לאיגוד האופניים בעקבות תביעה המתנהלת מולו בבית המשפט, וצילה של התביעה ואי הוודאות שהיא יוצרת לגבי נושא ביטוח וגבול האחריות יהוו את אחד הנושאים בהם נדון במהלך הקורס.

המפגש השני מתחיל בסדנת מכונאות אופניים בהדרכת יוסי פוקר האיש והאגדה. יוסי משתף אותנו בידע והנסיון שלו בנושא התאמת אופניים לרוכב, בדיקת תקינות אופניים, ותיקוני שטח בסיסיים. גם כאן המוטו הוא על-קצה-המזלג, אולם זה חושף את כל המשתתפים לעקרונות ויכולות בסיסיים. לסיום המפגש התיאורטי השני והאחרון, מצטרף אלינו טל צוק, מדריך רכיבה ותיק, להרצאה ודיון בנושא הובלת קבוצות רכיבה. נושאים כמו תיק רכיבה, תכנון רכיבה, קהלי יעד, כללי אצבע למינהם, ובעיקר – בטיחות, בטיחות, בטיחות. בתום היומיים האילו אנו מסיימים את השלב התיאורטי, ומוכנים לצאת לשטח.

קורס מובילי קבוצות רכיבה – בדקנו עבורכם

יער בן שמן מזווית אחרת

שלושת המפגשים הבאים עוברים עלינו ביער בן שמן. במפגש הראשון אנו מתחילים בהדרכה על תכנון מסלול. אנו מוציאים מפות ומתחילים לבחון את המסלול המתוכנן, שיקולים שונים, ונקודות למחשבה. טל, המגיע בעיקר מתחום הדרכת רוכבי הרים חובבניים, מעביר לנו את תפישתו לגבי החשיבות של יצירת נקודות עניין והכרות מוקדמת עם תא השטח הנרכב, על מנת להבטיח רכיבה חלקה, מעניינת ושביעות רצון של הרוכבים בקבוצה. גם כאן, נושא הבטיחות וניהול הרכיבה הם הבסיס. אנו יוצאים לרכיבה קצרה, בה אנו נחשפים באופן מוחשי לנקודות שעלו בדיונים התיאורטיים. אנו מתחילים בתרגול טכני פשוט המאפשר מיד לראות את רמת הרוכבים וההבדלים ביניהם, ויוצאים לרכיבה של סה"כ חצי שעה נטו על פני שעה וחצי ברוטו בה אנו נחשפים למספר עקרונות חשובים של ניהול קצב, זמן ומסלול, עליהם נדון בסיכום הרכיבה.

בשני המפגשים המעשיים הבאים אנו מתחלקים לזוגות, כאשר כל זוג מקבל נקודת התחלה וסיום וזמן מטרה, ועליו לתכנן את תוכן הרכיבה והמסלול בהתאם למגבלות. כל רכיבה כזאת תארך כ 4.5 שעות בהן נרכב כ 18ק"מ בסה"כ, כלומר שליש מהזמן נרכב, ובשאר הזמן נתחקר ונדון בהדרכה של כל אחד מהצוותים. ההבדל ברקע וברמה ניכר, אולם מכל צוות יש מה ללמוד ויש הצעות לשיפור. יש כאילו הבוחרים לעצור בנקודה מעניינת ולספר עליה, יש הבוחרים לשחק משחק, ויש הבוחרים להדריך אלמנט רכיבה טכני. הזמן קצר, והמבנה של הרכיבה מעט מאולץ, אבל המטרה ברורה לכולם, ואכן בסוף כל מקטע אנו מתחקרים ודנים במה היה טוב ומה היה ניתן לשפר. ואכן ממקטע למקטע העקרונות מחלחלים וכולם משתפרים. עקרונות התכנון, ההובלה ובטיחות הרכיבה עליהם דיברנו מקבלים משמעות ברורה, כאשר למשל אחד הצוותים מכניס אותנו לסינגל שברור שהינו טכני מידי עבור מרבית הקבוצה, או אחד המובילים שרץ קדימה בהתלהבות מבלי לבדוק שכולם מאחורה בסדר.

קורס מובילי קבוצות רכיבה – בדקנו עבורכם

עזרה ראשונה

שני המפגשים האחרונים בקורס כוללים הדרכת עזרה ראשונה. לא יודע אם זאת תחושה שלי (אולי בגלל כמות הפרסומים ברשתות החברתיות) או שזאת עובדה אמיתית, אבל נראה שבשנה האחרונה כמות הפציעות מרכיבות עלתה באופן משמעותי, כמו גם אירועים לבביים למינהם. אולי פשוט הגענו לגיל. קורס עזרה ראשונה של שני מפגשים בני 10 שעות לא יהפוך אף אחד מאיתנו לפרמדיק, אבל לפחות זה נותן מעט כלים, ומשחזר ידע שחלקינו רכשנו בעבר על מנת להתמודד עם מקרי חירום בשטח והענקת עזרה ראשונה עד להגעת כח חילוץ מקצועי. הסמכת הובלת הקבוצות כוללת קורס קצר, ודורשת רענון שלו כל שנתיים. את שני המפגשים אנחנו מעבירים במעט הדרכה תיאורטית, והרבה תרגולים של מקרים שונים, בתקווה שלא נצטרך לעולם להשתמש בידע הזה. זהו ידע חשוב עבור כל רוכב, בלי קשר להסמכה כזו או אחרת.

קורס מובילי קבוצות רכיבה – בדקנו עבורכם

טעויות בסיס לשיפור

הובלת קבוצות רכיבה היא פעולה הדורשת קצת ידע בסיסי, הרבה הגיון בריא, ונסיון הנצבר עם הזמן. נסיון מוסיף הרבה, ומן הסתם לרוכב ותיק ומנוסה יהיו יותר כלים להתמודד עם הובלת קבוצות, ואירועים שעלולים לקרות בדרך. הובלת קבוצות אינה "מדע-טילים", אולם היא טומנת בחובה אחריות. יש הרבה נקודות בשלבי התכנון והביצוע שקל מאד ליפול עליהן. הקורס הזה קצר ותמציתי, אבל במהלכו נחשפים המשתתפים ללא מעט נקודות כאלה, בתיאוריה ובמעשה. הצפייה מהצד באחרים עושים טעויות כאילו, וקבלת משוב מיידי וכנה על טעויות שאתה עושה בעצמך, בהחלט פותחים את הראש ומאפשרים הגברת מודעות, למידה ושיפור משמעותיים. הוסיפו לזה את העובדה שמדובר בקורס קצר, לא יקר, הנדרש על מנת להוביל קבוצות בצורה רשמית ועם ביטוח, כך שבהחלט מומלץ לבצע אותו. למי שאכן עוסק בתחום זה עשוי לעשות חשק להמשיך ולהתשפר, ואולי לפזול גם לקורסים מתקדמים יותר.

קורס מובילי הקבוצות הקרוב של איגוד האופניים הישראלי יפתח כבר בשבוע הבא. לפרטים והרשמה היכנסו לכאן.

Comments

comments

כתבות נוספות