הודעה לעיתונות מאת ספשלייזד ישראל
שנה אחרי שהשיקו את דגם ה Epic WC קצר המהלך עם 75 מ"מ בלבד, וארבע שנים אחרי הגרסה האחרונה של דגם האפיק, ספשלייזד משיקים היום את ה Epic 8, הגרסה השמינית של הדגם ה XC האייקוני. עם שני דגמים בעלי אופי שונה, מהלך של 120 מ"מ או 130 מ"מ, גיאומטריה "קיצונית" לז'אנר והפעם ללא הבריין המפורסם שנתן לאופניים הללו את ייחודם ביחס לשאר השוק. כל הפרטים העיקריים על הסטנדרט החדש של ספשלייזד בתקציר המנהלים שהכנו לכם.
ארבע שנים לאחר ההשקה של הדור הקודם, Specialized בונים מחדש את פלטפורמת ה-Epic שלהם מהיסוד, ומציגים מכונה מעודכנת וקלת משקל בשתי גרסאות (Epic 8 ו Epic 8 EVO) שאמורה להתמודד בהצלחה ייתרה עם מסלולי ה XCO הקשוחים והמהירים ועם מסלולי הדאון קאנטרי המאתגרים ביותר. האופניים החדשים נקראים Epic 8 כדי לשקף את הגרסה השמינית בשינוי הדורות הזה. הסתכלות לאחור על ההיסטוריה של הדגם הזה יכולה להיות פרספקטיבה מעולה בהתקדמות של ענף האופניים בכללותו, שכן לא מעט דברים השתנו לא מעט מאז שהדגם הוצג לראשונה ב-2002.
Highlights
- שלדת קרבון בלבד בכל המפרטים
- מהלך מתלה אחורי 120 מ"מ
- מזלג 120 מ"מ בדגם ה Epic
- מזלג 130 מ"מ בדגם ה EVO
- ללא מנגנון בריין
- שליטה אוטומטית על הבולמים בעזרת Flight Attendant של SRAM בדגם ה S-Works
- שליטה מכנית מהכידון על 3 מצבי בולמים בכל יתר הדגמים
- זווית ראש בדגם ה Epic 65.9/66.4
- זווית ראש בדגם ה Epic EVO 65.4/65.9
- ריץ' 390-500 מ"מ
- תומכות שרשרת 435 מ"מ
- זווית אוכף 75.5
נפרדים מהבריין לטובת שליטה ידנית/ אלקטרונית
למרות שהשם Epic נמצא בליין של Specialized מאז תחילת שנות ה-90, הוא ידוע בעיקר בתצורת השיכוך מלא שלו, שראשיתה בשנת 2002 עם טכנולוגיית Brain shock של המותג על שלל גרסאותיה. הטכנולוגיה שפותחה ע"י ספשלייזד שלטה באופן אוטומטי ומכני על נעילת הבולמים של האופניים.
בשנת 2024 ספשלייזד נפרדים לראשונה מהבריין ובמקום זאת, ה-Epic 8 מקבלים בולמים עם טיונינג ייחודי שהותאם ע"י ספשלייזד יחד עם יצרני הבולמים למתלה ושליטה ידנית על מצבי הבולמים, וברמת S-Works הם מקבלים את Flight Attendant של סראם, מערכת השליטה האוטומטית/אלקטרונית (אדפטיבית) המתקדמת בשוק.
מהלך מתלה גדל ל 120 מ"מ
ספשלייזד מעט "התמהמהו" עם המהלך (או מהלך המתלה) ואחרי שחלק ניכר משוק ה XC עבר למהלך מתלה של 120 מ"מ, גם ספשלייזד עושים זאת ב 2024. זה לא מפתיע ומשקף לחלוטין את הרמה הטכנית ההולכת וגוברת של מסלולי ה XC במיוחד ברמת ה WC. המתלה החדש משלים את דגם ה Epic WC עם 75 המ"מ שלו שבא כדי לתת מענה למסלולים שדורשים זנב קשיח או תחרויות XC מרתון.
דגם ה Epic EVO מתבסס על אותה השלדה בדיוק עם אותו מהלך מתלה של 120 מ"מ מאחור, אך מקבל מזלג של 130 מ"מ וחלקים עמידים יותר שיתאימו יותר ליישומי דאון קאנטרי.
שלדה חדשה במספר רמות קרבון
כל דגמי ה-Epic 8 וה-Epic 8 EVO מגיעים בקרבון בלבד, כאשר דגם הS-Works בנוי יריעות קרבון ברמת12M FACT הגבוהה, מיושמים בעבודת יחד עם ברגי טיטניום. השלדה החדשה מגרדת 75 גרם ביחס לשלדה הקודמת בדגם ה S-Works (שלדה שוקלת 1.81 ק"ג כולל בולם אחורי ללא מנגנון אלקטרוני).
הדגמים שאינם S-Works בנויים מקרבון ברמת FACT 11M, לטענת ספשלייזד 11M חולק את אותן תכונות מבניות אך מעט כבד יותר וזול יותר. כל הדגמים מקבלים את תא ה SWAT 4.0 בצינור התחתון.
השלדה החדשה קשיחה יותר וגם היא מבוססת על flex-stay (תמוכות שרשרת גמישות) ולא ציר אחורי אמיתי. ספשלייזד עבדה לטענתם על דיוק תנוחת הרוכב על האופניים, כדי לייצר את הדיווש היעיל ביותר מבלי לייצר נדנוד מיותר של המתלה. למרות שהשלדה קשיחה יותר ובנויה ליעילות מקסימלית ספשליידז טוענים שהיא נוחה יותר ונוקשה פחות מהגרסה הקודמת.
גיאומטריה סופר מודרנית ולראשונה משתנה
בתחום הגיאומטריה ספשלייזד הלכו כמה צעדים קדימה מהמקובל בשוק, עם גיאומטריה מחודשת שמעניקה ל-Epic 8 נתונים הרבה יותר קיצוניים מהגרסה היוצאת, וזאת אפילו ביחס לדגם ה EVO היוצא. להלן השינויים העיקריים מה-EVO היוצא לאפיק הנוכחי: זווית צינור אוכף תלולה יותר ב 1.5 מעלות, ריץ' ארוך יותר ב-15 מ"מ, זווית צינור ראש מתונה יותר ב-0.7 מעלות וציר מרכזי נמוך יותר ב 8 מ"מ.
בפעם הראשונה, ה- Epicמציעים אפשרות של גיאומטריה מתכווננת באמצעות flip chip בתוך תושבת הבולם האחורית. זה משנה את זווית הראש בכ-0.5 מעלות ואת גובה הציר המרכזי ב-5 מ"מ.
השינויים הללו הם כאמור די חריגים בעולם ה-XC, עם זווית ראש של 65.9 מעלות ב Low, ו-66.4 מעלות ב High, ריצ' ארוך וזווית צינור אוכף די תלולה, ה Epic 8 החדשים הם ככה"נ דגם הקרוס קאנטרי הכי סלאק בשוק עד כה.
הדגמים הראשונים של ה Epic 8 החדשים ינחתנו בקרוב בארץ, וברוב כבוד אצלנו במגזין למבחן משמעותי ומסקרן ביותר, המשיכו לעקוב.