בחן וכתב: שחר מיליס     צילום: דותן הלוי        דוגמן רוכב: אור בלדב


אני לא זוכר השקת אופניים יותר רועשת ומסקרנת מאשר ההיפ שהיה סביב האורבאה ווילד 2023 אי שם בנובמבר 2022. הווילד החדשים הוכרזו כאופניים חדשניים שנועדו לטיפוסים הקשוחים, לירידות הקשוחות ובכלל, לעשות הכל הכי טוב עד כה, כולל הכרזה נועזת של אופנים חשמליים על מלא במשקל נמוך מ 21 ק"ג. השקה רועשת זו יצרה ביקושים עצומים בכל העולם ואורבאה התקשו לעמוד בדרישות. היום, כחצי שנה לאחר ההשקה, לאחר אין ספור מבחנים משווים שבלא מעט מהם הם הוכרזו המנצחים, זכינו סוף סוף לבחון את האופניים המדוברים בארץ הקודש. למען גילוי נאות, אופני המבחן הם האופניים הפרטיים של השגריר והאגדה אור בלדב ולכן מספר רכיבים הותאמו לצרכיו ושונים מהמפרט המקורי. בכל זאת נספר לכם שמספר זוגות כבר נמסרו ומשלוח נוסף צפוי להגיע בקרוב.

אז מה חשבנו עליהם? האם הם עומדים בציפיות, או שאחרי כזה בילדאפ מטורף נשארנו פושרים? כל התשובות כאן מטה

HIGHLIGHTS

  • מנוע Bosch CX Nm85. (בגרסת LTD – מנוע Race)
  • סוללה 750Wh (ברירת מחדל) או 625Wh בהזמנה
  • מהלך מתלים: 160מ"מ מלפנים ומאחור, אפשרות למזלג 170מ"מ בהזמנה מראש ללא עלות נוספת
  • זווית ראש 64 מעלות
  • זווית כיסא 77.5 מעלות
  • תומכות שרשרת באורך 448 מ"מ
  • אפשרות קיסטום מלאה בתוכנית MYO
  • משקל רטוב של אופני המבחן (L): 23.7 ק"ג כולל פדלים, צמיגי DH, אינסרט, בולם קפיץ, O-Chain

גיאומטריה מלאה באתר היצרן

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

החלפת דגם וגיאומטריה

הWild FS  היוצאים הם אופניים מצוינים. עם מערכות אמינות וגיאומטריה שמרנית הם מתאימים לרוב הסגנונות, מטיולים רגועים במדבר ועד ראנים של אנדורו, מאתגרי טיפוס מסולעים ועד רכיבות קבועות בבן-שמן. לעומתם, ה Wild החדשים תוכננו לרכב מהר, לרכב חזק ולאורך זמן. אורבאה שמו דגש מיוחד על קשיחות השלדה שיוצרת רכיבה מדויקת, על יציבות במהירות גבוהה ועל משקל, כיאה לאופניים שאורבאה מכוונים גם לתחום ה E-EDR (תחרויות אנדורו עם אופניים חשמליים). רק לשם השוואה לדגם היוצא, בסיס הגלגלים גדל ב 44מ"מ, אורך תומכות השרשרת התקצרו ב 7מ"מ, זווית הראש התחדדה ב1.5 מעלות וזווית הכיסא התקהתה ב1.5 מעלות. ה REACH גדל בכ 25מ"מ (תלוי מידה) ואורך צינור הראש התארך ב20 מ"מ כדי ליצור פרונט גבוה יותר ושליטה טובה יותר כאשר האופניים מופנים מטה. בנוסף, בכל המידות צינור האוכף ישר ועמוק כדי לאפשר שימוש במוט כיסא מתכוונן ארוך ככל שיידרש מבלי להפריע לרוכב בשטח הטכני.

הקווים הישרים והפרופיל הדק של האופניים מרמזים על האופי התחרותי שלהם ובעיני הם נאים מאד גם אם לכאורה אין בהם שום דבר מהפכני. אופי המתלה האחורי לינארי יחסית ונועד לשימוש בבולמי אויר גם בסביבה התחרותית. אורבאה מציינים שניתן להשתמש בבולם קפיץ על האופניים (כפי שאופני המבחן שלנו מצויידים, על כך בהמשך).

שלדה- אינטגרציה ואוסף של פרטים קטנים

אחד הדברים הראשונים ששמים אליהם לב כבר במבט חטוף הוא הירידה לפרטים ורמת הגמור של השלדה. נראה שאורבאה הרחיקו לכת בכל הקשור לעיצוב הפרטים הקטנים, המשקל ואינטגרציה בין האופנים והרוכב, והם עושים את זה באופן רוחבי בכל האופניים החדשים שלהם (אוייז, רייז ועוד). הסוללה לא ניתנת לפירוק מהיר! אמנם אפשר להחליף סוללה במקרה הצורך אך הדבר כרוך בפירוק המנוע וזה ללא ספק משהו שלא עושים כל רכיבה. הסיבה שהסוללה לא ניתנת לפירוק היא כדי לחזק את השלדה ולחסוך במשקל. אורבאה מציינים ששלדת אנדורו צריכה להיות בעלת קשיחות מוגברת לניצול מיטבי של דיוק בהיגוי, העברת כח בפידול ובלימה. לצורך כך הם לקחו את ה RALLON, דגם האנדורו המוכח שלהם כבסיס לתכנון הגיאומטריה והקשיחות. שלדת הווילד החדשה קשיחה יותר וקלה יותר מקודמתה הודות להסרת פתח הסוללה (המאפשר שימוש אחיד וחזק מבנית של הקרבון, ללא צורך במתאמים, חיזוקים, מכסים וחומר עודף).

כמו שאר האופניים בליין של אורבאה, הכבלים עוברים דרך ההד סט למראה נקי מכבלים. הכבלים שיוצאים מהקוקפיט עוברים באופן חיצוני צמוד לכידון וכמעט ואינם נראים עד לחיבור עם צינור הראש, כאן הם נכנסים פנימה לתוך ספייסרים ייעודיים בצמוד לסטירר דרך ההד-סט, ובאופן מוטמע ונקי לתוך השלדה. הולכת הכבלים בתוך השלדה היא מלאה לחלוטין כולל הכבלים והצינורות שמחברים את המשולש הקדמי לאחורי שעוברים בתוך השלדה.

במסגרת החשיבה על הפרטים הקטנים, הספייסרים על הסטירר שמגיעים עם האופניים ומותאמים באופן אינטגרלי לסטם הייחודי, בנויים משני חלקים, כך שפעולת הרמת/הורדת גובה הכידון היא פשוטה ביותר וניתן להוציאם מהצד ללא פירוק כל ה"סטאק" ולמעשה הרבה יותר פשוטה מהשיטה המסורתית. זה אגב לא יקל עליכם במאום אם תדרשו להחליף את מייסבי הראש. החלפה של המיסבים תדרוש פירוק וניתוק כל הכבלים והצינורות. כדי שההחלפה של תהיה תכופה, אורבאה משתמשים במייסבים עמידים ביותר מתוצרת אנדורו, כאלה שלטענתם תדירות החלפתם תהיה נמוכה מאוד. מערכת ההיגוי כוללת גם SPIN BLOCK אינטגרלי עם הסטם והספייסרים למניעת מעיכת הכבלים העוברים בתוך השלדה. אורבאה הוסיפו מגן גומי המונע כניסת אבנים קטנות שניתזות מהגלגל לתוך המתלה האחורי. תוספת שראינו כבר אצל כמה יצרנים אך בהחלט משמח לראות את זה כאן.

אפשרות התאמה אישית

כמו דגמים רבים של היצרן הספרדי, גם הווילד החדשים נכללים בתוכנית MyO. במסגרת התוכנית ניתן לבחור רכיבים שונים כדי להתאים את האופניים לסגנון הרכיבה שלכם. בין היתר שתי אפשרויות סוללה בכל הדגמים כאמור, אפשרויות בולמים שונים, גלגלים, מידות של חלקי קוקפיט, אורכי מוטות אוכף טלסקופיים וכמובן פלטת צבעים רחבה ואפשרויות קסטום של צבע האופניים ללא עלות נוספת.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

מערכת חשמל

הווילד החדשים מבוססים כאמור על מנוע Bosch CX דור 4 עם הספק של 85 Nm. כל הדגמים יכולים להגיע בהזמנה מראש עם סוללת 625 וואט שעה או 750 וואט שעה כברירת מחדל (פרט לדגם ה LTD שמגיע מראש עם סוללת 625). סוללת ה 750 וואט שעה של בוש מרגישה אינסופית וייתכן שאפילו מוגזמת לרוב הרוכבים. החלפתה בסוללת 625 תוריד כ 900 גרם מהאופנים, נתון חשוב שלטעמנו צריך להילקח בחשבון בעת רכישת אופניים חשמליים. מכסה פתח הטעינה של הווילד קשיח ואיכותי ונצמד למקומו היטב (בניגוד למכסי גומי שצריך להאבק איתם כדי לסגור את פתח החשמל כראוי).

כדי לשמור על מראה נקי ואינטגרציה מלאה גם בתחום החשמל, לווילד אין מסך KIOX אלא את מערכת השליטה החדשה BCR3100 של בוש, המבוססת על קישוריות Bluetooth ועל מערכת נורות לד צבעוניות המוטמעת יפה מאד בצינור העליון. שלט הפיקוד (החלפת המצבים) על הכידון הוא אלחוטי וקטן (סוף סוף), שמוסיף מצידו למראה הנקי ולארגונומיות של הקוקפיט וגם מוריד משמעותית את החשש לפגיעה בו בעת נפילה או הפיכת האופניים. הוא אגב מאוד רגיש למגע ובעל תחושת התנגדות מאוד חלשה ומספיק לעבור בעדינות עם האצבע ב"סביבה" כדי להחליף מצבים. מי שממש פנאט בנוגע לקוקפיט נקי יכול אפילו לוותר על השלט כלל מכוון שמערכת השליטה על הצינור העליון מאפשרת גם שינוי מצבי סיוע. לחילופין, ניתן להזמין את האופניים גם עם מסך KIOX למי שרוצה לראות יותר מידע בזמן אמת. המערכת החדשה של בוש מתקשרת עם אפליקציית smart system ומאפשרת קבלת נתונים על הרכיבה, נתונים טכניים מצטברים, מפות וכו', ולראשונה בבוש (סוג של בשורה…) מאפשרת קינפוג כמעט מלא של מצבי הסיוע השונים בהתאם לאופי הרוכב והרכיבה עצמה. אך מאחר ואין לנו מרכז תמיכה רשמי של בוש בישראל, האפליקציה לא זמינה באופן ישיר ללקוח ישראלי (כמה מפתיע…). ניתן להוריד ולהתקין את האפליקציה על ידי מעקפים זמינים ברשת. ממשק המשתמש של האפליקציה ידידותי, מועיל מאוד וקל מאוד לתפעול גם למי שלא מחשיב עצמו חפרן אופניים.     

על השביל

למרות שעל הנייר המספרים אומרים שהאופניים גדולים, וכמי שנמצא בין מידות M ל L, חששתי מרכיבה על אופניים כל כך גדולים, עם המפגש הראשון חששותי התבדו. האופניים הרגישו לי "מאד בבית" הן בישיבה ופידול עם כיסא גבוה והן בעמידת מוצא בסינגלים. מורגש מאד הפרונט הגבוה (גם מזלג 170 וגם צינור עליון ארוך) שאולי תורם מעט להקטנת הגודל הנתפס. כאמור, האופניים שקיבלנו למבחן אינם במפרט המקורי וכוללים צמיגי DH כבדים עם אינסרט מאחור, בולם קפיץ אחורי ומנגנון O-Chain להקטנת השפעת השרשרת על עבודת המתלה.

מנוע הבוש מוכיח לנו כל פעם מחדש את הסיבה לפופולריות הרבה לה הוא זוכה. הוא עובד חלק, מאוד אינטואיטיבי וטבעי, שקט באופן יחסי ומצב ה EMTB הייחודי שלו הוא לא פחות מאדיר!

זהו מצב סיוע שמספק את מידת הסיוע של המנוע לפי הדרישה מהרוכב באופן אוטומטי. טווח הסיוע נע בין TOUR ל TURBO והוא חסכוני בסוללה. (בהשוואה לא מדעית שעשינו בעבר, סוללת 625 של בוש מחזיקה יותר מסוללת 700 של ברוס/ ספשלייזד ודי הרבה יותר מסוללת 630 של שימאנו.) בנוסף, מצב EMTB נותן בוסט קטן ורגעי מיד בתום פידול חזק בכדי לדלג מעל מכשולים נקודתיים כמו מדרגות. גרסת ה RACE, שלא הייתה באופני המבחן (מגיעה רק על דגם ה LTD) יודעת לתת כח מקסימלי לפרק זמן מעט ארוך יותר – פונקציה זו קיימת במצב סיוע RACE (מגיעה רק עם המנוע הספציפי הנ"ל) והיא די פראית ולא מתאימה למצבי רכיבה סטנדרטים. אורבאה מאפשרים להזמין את הווילד החדשים עם סוללת 625Wh או 750Wh, אופני המבחן הגיעו עם סוללת 750Wh כל כך חזקה (או גדולה) שלמעשה לא ירדנו מ 20% סוללה גם ברכיבות של 50 ק"מ עם מעל 2,000 מטר של טיפוס מצטבר. רוצה לומר שלמרות המרדף המקומי אחרי סוללה גדולה ככל הניתן, נראה שהסוללת 750Wh תחזיק הרבה מעל יכולת הסיבולת הגופנית של רוב הרוכבים. ותחשבו על זה…

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

טיפוס

בעבר יכולת הטיפוס של אופניים חשמליים יוחסה (בטעות ולעיתים בזלזול) באופן חד ערכי למנוע. אבל היום כשהשוק "מפוצץ" אופניים חשמליים המתבססים ברובם על אותם מנועים וסוללות, אפשר לזקק את יכולת הטיפוס האמיתית של האופניים. לא מדובר על טיפוס מנהלתי בדרכים נוחות, אלא על טיפוסים טכניים שחלקם על קצה האחיזה. במקרה של הווילד החדשים בסיס הגלגלים הארוך והמנוע החזק, יחד (ובעיקר) עם מתלה שבאופן מפתיע יושב יציב מאד סביב נקודת הסאג בהילוכי טיפוס, הופכים את הווילד למטפסים מעולים לכשעצמם וגם ביחס לאופניים אחרים בז'אנר שהתנסינו בהם. אמנם לו הייתי בונה את האופניים לאתגרי טיפוס הייתי מוריד מעט את הפרונט של אופני המבחן, אך גם בסטאפ הנוכחי האופניים סופר יציבים, מייצרים אחיזה (כל עוד לא משתוללים עם פידולים פתאומיים במצב טורבו) ומגיבים יפה גם להיגוי קיצוני בטיפוס קשוח ואיטי. כאמור, הפוש הקטן של מצב EMTB (כמדומני קיים גם במצב TOUR+) מסייע לעבור כמעט כל מכשול ללא קושי וללא הקצנה של שפת הגוף.

ירידה

עם עד כה זה היה "בגדר סטנדרטי" כאן זה הופך למעניין! כשהפרונט מופנה מטה, הווילד זועקים מכל מקום "אנחנו אופניים תחרותיים". זוית הראש, שאמנם לא קיצונית מאד אך עם מזלג 170 כנראה עומדת סביב 63 מעלות יחד עם היציבות המאד מורגשת שנובעת מבסיס הגלגלים הארוך יוצרים מכונת מהירות מטורפת. מחד בסיס הגלגלים המאוד ארוך שלהם יוצר יציבות מדהימה במהירות גבוהות ובשטח אלים, מאידך הפרופיל השטוח של האופניים ומרכז הכובד הנמוך שלהם גורם להם לפנות בקלות ולשנות כוון מבלי להאבק באופניים- סוג של דיסוננס בין נתוני האורך של אופניים ענקיים לבין יכולת תמרון של אופניים קטנים. שינויי כוון באוויר והעברות משקל בפניות צפופות הן התכונות הבולטות יותר של האופניים שמרגישים אחד עם הרוכב די מהר.

כשהשטח הופך לתלול ממש, האופנים מרגישים כאילו שהם מתחילים לצחוק מהנאה ומקנים היגוי ושליטה מעולה בבלמים גם עכשיו בדרדרת הקיץ הקטלנית. תכונה זאת בלטה הרבה יותר דווקא לפני חודש/חודשיים כאשר הקרקע רק התחילה להישבר אחרי החורף והאחיזה באדמה עם רגבי אדמה ואבנים הייתה סקצ'ית מאוד ובעיקר הרבה פחות צפויה מהיום.

עיקר העבודה של צוות הפיתוח של הווילד, כפי שאורבאה מעידים, היה סביב קנימטיקת המתלה. המטרה הייתה לייצר מתלה שיהיה לינארי ועוקב סביב רוב המהלך ופרוגרסיבי דיו כדי לספוג אימפקטים גדולים ולהגיב באופן מידי לכל לחיצת פדל. המתלה של הווילד אכן מרגיש מדויק במיוחד, הוא מדביק את האופניים לקרקע באופן בולט, כאשר הדבר בא ליידי ביטוי גם ביכולת לבלום מאוחר לפני פניות וגם בייצור אחיזה בפניה. מנגד המתלה מגיב מעולה לאינפוטים מהרוכב כאשר מנסים לקפוץ מעל מכשולים או גאפים. לחיצה קטנה עם העקבים והורדת משקל מהירה מהאופניים תעיף אותם באוויר בקלות. כאמור רכבנו עם בולם קפיץ במבחן, זה ללא ספק משפר את יכולת העקיבה של המתלה, אבל טוב הבולם ככל שיהיה, הוא לא יכול לשנות את תכונות המתלה הבסיסיות. במקרה של הווילד החדשים המתלה סופר מדויק וכאמור תוכנן מראש סביב בולם אוויר, כך שאנו משוכנעים שגם עם בולם אוויר הוא היה מרגיש כך.

סיכום

הווילד, עם קווי המתאר הדקים ונקיים שלהם יוצרים מוצר נחשק בעל נראות ונוכחות מובהקים, אך יותר מהכל בעיננו הם מכונה וורסטילית סופר מדויקת. מצד אחד הם תוכננו למהירות, לתחרויות אנדורו, לדרישות ההולכות וגדלות של שוק האופניים החשמליים הן מבחינת הספקי מנוע וסוללה, ובעיקר, לפנות לקהל רחב אשר אלו דרישותיו מאופניים חשמליים "על מלא". מצד שני, למרות המעטפת הרייסרית, האופניים האלה יתפקדו באופן מושלם גם עבור רוכב הסופ"ש שאינו מחפש לקחת אותם לקצה וייהנה מרכיבה נעימה, עם תנוחת רכיבה זקופה ונוחה, מתלה סלחן, יעילות פידול טובה, תמרון קל ומנוע חזק ואמין. בחירת החלקים והאבזור מאפשר לכל אחד ליצור מהם את האופניים שמתאימים לו. כל זאת ללא לינקים מתחלפים או פליפ צ'יפ וכך שומרים על פשטות. מנוע הבוש הוכיח את עצמו כבחירה טובה לאבזור ושאר רכיבי המערכת מתאימים מאד לרמות המחיר שלהם כך שאין צורך להחליף דבר באופניים. בעבורי כרוכב שמסתכל ברצינות על עונת האנדורו הבאה, הייתי שמח להחזיק את הווילד כאופני הבחירה שלי לתחרויות. ייתכן והייתי בוחר דווקא בסוללה הקטנה יותר אשר מספיקה לרוב הרכיבות שלי מבלי לסחוב כמעט קילוגרם נוסף.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

Comments

comments

כתבות נוספות