בחן וכתב: שחר מיליס     צילום: דותן הלוי        דוגמן רוכב: טל אורן


בשנה שעברה, ביולי 2022 ביקרתי בתערוכת יורובייק, זו הייתה הפעם הראשונה שראיתי את הפיול EXe במו עיני. על מנוע ה TQ החדש שמענו רק מספר שבועות קודם לכן, והנה, הם עמדו כאן לפני. הקווים הנקיים, העיצוב המאד מהוקצע, המנוע הכל כך קטן ועובי צינורות השלדה שלא רומזים אפילו שמדובר באופניים חשמליים השאירו אותי פעור פה. אפילו הצבע הצהוב של אופני התצוגה – צבע שאני בדרך כלל לא אוהב, גירה לי את בלוטות החשק. מאז ועד היום חיכינו לקבל את זוג האופניים הזה למבחן. בגלל מספר אילוצים ועיכובים בשרשרת האספקה הגלובלית, האופניים הגיעו לארץ רק השנה. קפצנו על המציאה ולקחנו זוג למבחן. אך לפני המבחן עצמו וכל הפרטים, קצת חפירות. מוכנים? נצא לדרך.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

לפני הפרולוג, הקדמה

שוק האופניים החשמליים מקבל כוון מאד ברור בשנים האחרונות. הוא הולך על יותר! יותר מנוע, יותר סוללה, יותר מהלך מתלים ובהתאמה, גם יותר משקל. וזה עובד להם לא רע, הפופולריות של אופניים חשמליים עולה ועולה עד שהיא כמעט מייתרת את הסגמנטים של אופני AM ושבילים, ועל אנדורו בכלל אין מה לדבר… כל מה שחסר מקבל פיצוי בעוד מנוע ועוד סוללה.

אך בד בבד עם האבולוציה הזו, ועבור חלק מצומצם יותר של קהילת הרוכבים, קם לו סגמנט חדש (הוא כבר לא כל כך חדש, אבל בהחלט תופס אזימוט אחר מהחשמלי המלא) של אופניים "קלים". בניגוד לקו המאד ברור של האופניים החשמליים "על מלא", הסגמנט הזה עוד מחפש את כוונו ואנו עדים למספר דגמי אופניים שנועדו למטרות מעט שונות. על כך ארחיב מיד, אך הצהרה זו בעיקר נועדה כדי להדגיש כי לא ניתן להשוות בין האופניים השונים באופן מלא וכי יש לקחת בחשבון את "כוונת המתכנן" בגישה אל מול האופניים שבמבחן. בקצוות של הסגמנט ניתן למצוא אופני הרים חשמליים בעלי זנב קשיח או בעלי מהלך מתלה של מתחת ל 100 מ"מ לשימושי XC ושבילים (טרק E-קליבר למשל), ובקצה השני ניתן למצוא אופני אנדורו אגרסיביים ארוכי מהלך עם מנוע וסוללה קטנים (ספשילייזד קניבו (SL.

הרבה אופניים חשמליים "קלים" שאבו את ההשראה שלהם דווקא מאחיהם הלא ממונעים ולא מאחיהם החזקים והכבדים כפי שרבים טועים לחשוב. למעשה, כשנחשפנו לראשונה במגזין לאופניים הקלים, ה Rise של אורבאה (שהיו אצלנו במבחן) אהבנו והתאהבנו בעיקר בהרגשה הדומה לאופניים רגילים ופחות התלהבנו משכרון הכח של האופניים החשמליים המסורתיים. שנתיים לאחר מכן, וגם תת הסגמנט של אופני 140-150 במשקל של 18-19 ק"ג השתכלל מאד עם מנועים קטנים יותר, סוללות יעילות יותר ושלדות עם גיאומטריה מהוקצעת יותר.

מי אתם Trek Fuel EXe?

כאמור, הפיול EXe אשר הושקו אשתקד, נוצרו כאח התאום (והכמעט זהה) של הפיול EX הרגיל בדורו ה 6 אשר היו כאן במבחן זה מכבר. שימו את האופניים אחד ליד השני ונסו למצוא את ההבדלים, זו אינה משימה קלה. וזוהי בדיוק הכוונה!

בתכנון האופניים הללו, טרק שמו לעצמם מטרת על מובהקת שהיא ליצור אופניים חשמליים שחווית הרכיבה שלהם תהיה קרובה ככל שניתן לאופניים לא ממונעים. במילים אחרות, מראש לא הייתה כאן כוונה להשיג את האופניים הקלים ביותר בסגמנט, לא את האופניים בעלי המנוע החזק ביותר, ולא אלה עם טווח הרכיבה הגדול ביותר בסגנמנט. הבחירה בפלטפורמה מבוססת מהלך 140-150 מ"מ היתה פשוטה מאד – זהו המכנה המשותף הרחב ביותר לאופני AM היום. אך בחירת המערכת החשמלית אינה דבר פשוט. הפתרונות שהיו מצויים בשוק באותו זמן היו סבירים אך לא ענו בדיוק לדרישות של טרק. הן מבחינת גודל פיזי של המנועים ובעיקר – רעש! לכל המנועים החשמליים היום יש רעש מאפיין בולט. מן זמזום קבוע בעל פיץ' משתנה כתלות בעומס וסל"ד העבודה. בנוסף, רוב המנועים מכילים גלגלי שיניים פנימיים אשר נוקשים ומרשרשים כשהמנוע לא תחת עומס (למשל בירידות). ובזה בדיוק רצו טרק לבדל את עצמם. אם כי הבחירה ב TQ כיצרן המנועים בוודאי לא הייתה פשוטה.

TQ הינה חברה גרמנית גדולה למנועים חשמליים בתחומים שונים, הרובר, רכב החלל שנשלח למאדים למשל, מונע בעזרת 6 מנועי TQ על גלגליו, כך שהמוניטין של TQ לא עומד למבחן. יחד עם זאת, מערכת ה HPR50 (Harmonic Pin Ring)  היא המערכת המוקטנת של TQ לאופני הרים (המנוע הראשון שלהם אימתני ומספק 120NM, אך אינו זכה לפופולריות יתרה). בסופו של דבר, טרק החליטו לבחור ב TQ לאופנים הקלים שלהם והתוצאה – מנוע קטן מאד פיזית, שנותן 50 ניוטון מטר, חרישי כמעט לחלוטין וללא תקתוקים או נקישות, בעל משקל עצמי נמוך מאד של 1.8 ק"ג וQ -פקטור של 135מ"מ הדומה לאופניים לא ממונעים.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

HIGHLIGHTS

  • מנוע HPR50 TQ המספק 50Nm
  • סוללה 360Wh (1835 גרם)
  • ניתן לרכוש אקסטנדר של 160Wh (תוספת 44%)
  • שלדת קרבון עם מתלה ABP של טרק
  • מהלך מתלים: 150-140מ"מ
  • גיאומטריה משתנה זווית ראש 64.8- 65.3 מעלות
  • זווית כיסא 77.3- 76.8 מעלות
  • תומכות שרשרת באורך 438-440 מ"מ
  • משקל רטוב של אופני המבחן (L): 19.6 ק"ג כולל פדלים וכלוב בקבוק

אופניים חשמליים "טבעיים"

אם יש משהו שמשך (ועדיין מושך) אותי באופניים חשמליים "קלים", זו כאמור התחושה של להיות עם ולהרגיש בלי. אחת התחושות שפחות אהבתי באופניים גדולים וכבדים היא תחושת הסרבול, האופניים הכבדים שקשה להזיז, המנוע החזק שמזניק אותך בפראות קדימה לא תמיד בקשר ישיר לכמות הכח שהשקעת, ולא תמיד בזמן. התחושה הטבעית שחשתי במבחן הראשון לאופניים "קלים" קרצה לי מאד ולימים גם רכשתי לעצמי זוג כזה. הפיול EXe לוקחים את התחושה הטבעית כל כך קדימה, שלמען האמת, אני לא חושב שזה יכול להיות יותר טוב מזה.

אתחיל במראה. הפיול EXe נראים כמו כל אופניים רגילים אחרים, במיוחד דומים לאחיהם התאום הפיול EX. עובי הצינורות באופן כללי דומה, הצינור התחתון בפרט אינו רחב יותר מאופניים מודרניים אחרים, המנוע הכל כך קטן מוסתר וכמעט שאינו נראה מבעד לגלג"ש הקדמי, ובכלל מאד קשה להבחין שמדובר באופניים חשמליים.

מנוע ה TQ החרישי כל כך שקט שבקושי אפשר לשמוע אותו- ברכיבה שומעים בעיקר את גלגול הצמיגים ולא  את המנוע. אבל זה לא הכל, למנוע אין רצועות או תמסורות מורכבות והוא בנוי במין פשטות גאונית שכזו. מעבר לזה, תגובות המנוע לפידול, גם בעוצמת סיוע הגבוהה ביותר נכנסת לפעולה באופן אחיד רציף וטבעי כך שקשה לזהות מתי בדיוק נכנס המנוע לפעולה. למי שמגיע מאופניים חשמליים מסורתיים, התחושה כאילו יש דיליי בכניסת המנוע, אך לרוכב שלא "קלקל את הרגליו" עם חשמלי מלא, השילוב מרגיש מדויק ובמקום. כך גם כאשר עוברים את מגבלת המהירות החוקית (25 קמ"ש) המנוע אמנם מפסיק לסייע אך אין נפילת כח חדה כמו בחשמלי רגיל.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

שלדה- אינטגרציה ואוסף של פרטים קטנים

ישנם מספר דברים שמייחדים את השלדות החדשות של טרק, העיקרי שבהם הוא הקסטומיזציה. שלדת הפיול EXe ניתנת לקסטום מלא בעזרת תותב אקסצנטרי (מינו לינק) אשר מאפשר לשנות את גובה הציר המרכזי, לשנות זויות (ראש ואוכף), פרוגרסיביות של הבולם האחורי ואפילו התאמה לגלגל "27.5 לטובת מאלט. בשונה מהפיול EX ללא המנוע, אין כאן תא כפפות מתחת לכלוב הבקבוק אך ישנו מאריך טווח (אקסטנדר) שניתן לרכוש בנפרד ולמקם במתקן הבקבוק בפשטות עבור אותן רכיבות ארוכות. אקסטנדר זה אינו במלאי בשלב זה אך צפוי להגיע לארץ בזמן הקרוב.

מתלה ה ABP (Active Braking Pivot) עובד נפלא ויוצר אופניים שמגיבים מאד מהר לפידול, אינם שוקעים גם ביציאה לספרינט ומנגד, המתלה מגיב מהר לשטח ומאפשר פופיות כיפית ברכיבה.

הולכת הכבלים בתוך השלדה היא מלאה לחלוטין כולל הכבלים והצינורות שמחברים את המשולש הקדמי לאחורי שעוברים בתוך השלדה. מוליכי הכבלים אינטגרליים ויוצרים אופנים שקטים באופן חריג וראוי לציון. (כבר אמרתי שהאופניים שקטים מאד?)

טרק הוסיפו מגן גומי המונע כניסת אבנים קטנות שניתזות מהגלגל לתוך המתלה האחורי. תוספת שראינו כבר אצל כמה יצרנים אך בהחלט משמח לראות את זה גם כאן.

מערכת חשמל

תצוגה– מסך הנתונים מעולה ומשולב באופן מושלם על הצינור העליון. המסך בגודל "2 בשחור ולבן ובעל ניגודיות מעולה גם בשמש מלאה וגם בחושך. הוא משמש גם ככפתור ההפעלה/ כיבוי של המנוע וגם כדי לחליף בין התצוגות השונות. פקד השליטה הקטן והארגונומי שעל הכידון מחליף בין מצבי הסיוע וגם מאפשר מצב הליכה.

למערכת 4 מצבי תצוגה. מהירות רכיבה ומצב סוללה באחוזים, מסך המראה טווח רכיבה שנותר על הסוללה נוסף גם זמן נותר. והמסך האהוב עלי הוא זה שמראה את כמות הוואטים שמכניס הרוכב מול אלו שהאופניים נותנים. כמובן שברמות הסיוע השונות, המספרים אחרים. בתור אופניים טבעיים מאד מעריכים את הסיוע שמקבלים (כמו חבר שדוחף אותך מאחור).

טעינה– מכסה פתח הטעינה של הפיול אמנם עשוי גומי (אף פעם לא אהבתי את כיסויי הגומי האלה) אך ניתן לתפעול סביר. הוא ניצב במיקום מעולה, גבוה בחלקו הפנימי של הצינור התחתון. מיקום זה מאפשר גישה נוחה משני הצדדים ואינו חשוף לטבילות בשלוליות ומעברי מים. הסוללה ניתנת לשליפה מהחלק התחתון בקלות יחסית לצורך הטענה או החלפה, ולצורך כך נדרש רק להסיר את כיסוי המגן בעזרת בורג אחד.

אפליקציית ניהול ושליטה Trek Central– כמו כל מערכות המנוע המודרניות גם זאת של TQ מגיעה עם קישוריות BT ואפליקציית קסטום ושליטה מבית טרק. האפליקציה מאפשרת לשנות את העוצמה המקסימלית, אופן ההשתלבות, ורמת הסיוע של כל אחד משלושת מצבי הסיוע. בנוסף לזאת מציגה מגוון נתוני רכיבה, נתוני מנוע וסוללה, היסטוריה רכיבות, ניווט ועוד. היא גם מתחברת ישירות לסטרבה, כך שכל רכיבה תעלה מיד לאפליקציה הפופולרית.

סוללה – הסוללה הממוקמת בתוך הצינור התחתון ניתנת לפירוק ושליפה (לא מאד מהירה אך) פשוטה מבלי לפרק את המנוע. הסוללה בגודל של 360 וואט שעה מספיקה לרכיבות סטנדרטיות של 30-50 ק"מ ברמות סיוע של 2 או 3 קווים (לא ECO) וכנראה שיותר במצב אקו… במבחן הטווח שעשינו רכבנו (רוכב – 75 ק"ג) רק ברמת הסיוע המקסימלית והצלחנו להוציא כ 35ק"מ על 850 טיפוס או 28 ק"מ על 1150 טיפוס. נתונים אלו בהחלט ברי השוואה לסוללות בקיבלת דומה באופניים קלים אחרים. יש לזכור שלמשקל הרוכב יש השפעה דרמטית על הטווח, ושרכיבה במצבי סיוע פחותים יגדילו את הטווח.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

על השביל

כאמור, האופניים מרגישים מאד טבעיים. במצבי הסיוע שלהם אין שמות ברורים כמו ECO, Trail, Boost אלא רק מצוינים בקווים -, –, — בחלקו התחתון של המסך נותנים סיוע עדין ומורגש. מבחינת גיאומטריה – הגיאומטריה המודרנית של האופניים מרגישה מצוין הן ברכיבה על הכיסא והן בעמידה. יוצאת דופן תחושת היעילות בדווש בספרינט. מרכז הכובד הנמוך יחסית יוצר אופניים זריזים מאד ששומרים קו בפניות וגורמות לשינויי כוון להיות קלים מאד בהשוואה לאופניים במשקל של כמעט 20 ק"ג.

טיפוס

כיום יכולת הטיפוס של אופניים חשמליים מיוחסת באופן חד ערכי למנוע. ונכון שאין להשוות את יכולת לעיסת הסלעים של אופניים חשמליים "מלאים" לאופניים קלים בטיפוס. כמובן שלא מדובר על טיפוס מנהלתי בדרכים נוחות, אלא על טיפוסים טכניים שחלקם על קצה האחיזה. למרות שמנוע ה TQ אינו בין המנועים החזקים בסגמנט האופניים הקלים, האופניים זריזים וניתנים להזזה בקלות יחסית בזכות מתלה שיושב יציב מאד סביב נקודת הסאג ומשקל כללי נמוך. בתקופת המבחן עשינו כמה אתגרי טיפוס ומצאנו אופניים שכיף לטפס איתם בסינגל בזכות עזרת המנוע העדינה (ללא מכות כח פראיות). חשוב להבין, מנוע ה TQ אינו עולה בקנה אחד עם המנועים של האופניים החשמליים הגדולים מבחינת כח וסיוע ולכן, עליות אופנועים הן כנראה מחוץ לטווח השימוש הסביר לאופניים אלו.

תקופת המבחן כללה רכיבות בשבועות חמים של קיץ ישראלי עם טמפ' שנושקות ל 40 מעלות כבר בשעות הבוקר המאוחר. שמנו לב שמנוע ה TQ מוריד מעט מן הסיוע כשמטפסים בשמש ומאד חם בחוץ. ניתן לראות זאת בזכות המסך האהוב עלי ביותר שמראה את כמות הוואטים שמכניס הרוכב ואת כמות הוואטים שהאופניים מכניסים. מדובר על הורדה של 100-150 וואט בד"כ. למען האמת זה לא כל כך היה מורגש (בטח לא ברכיבה רגילה בסינגלים) למעט מספר פעמים (סה"כ 3) בהן המנוע פשוט הפסיק לסייע כלל – הסיוע נחת ל 0 וואט, למשך 2-3 שניות ואז חזר. מבדיקה שערכנו, זו אינה תקלה אלא מנגנון הגנה (בתוכנה) אשר מונע מן המנוע להתחמם יתר על המידה במאמץ. בד"כ הורדת הכח הרגעית אינה מורגשת, אך כשהגענו לכיבוי מלא כבר לא ניתן להתעלם מזה. התופעה אינה כיבוי של המערכת או הודעת שגיאה, אלא פשוט הורדת כח שחוזרת כעבור מספר שניות, זה כמובן לא דיל ברייקר, מכוון שזה אירע רק בטיפוסים קשים מאד, חשופים ובטמפ' קצה (כמו שהיו כאן בגל החום האחרון), וכמובן שהמנוע חוזר לפעילות מלאה מיידית.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

ירידה

כמו כל אופני AM/Trail הפיול Exe עושים חיל בסינגלים. מהלכי המתלה של 150/140 מתאימים מאד לרוב תאי השטח והמסלולים בארץ. האופניים מאד מאוזנים ומרגישים יציבים גם במהירות גבוהה. המתלה האקטיבי מרגיש מאד עמוק ומאוד מדוייק. לחיצה על הפדלים תזניק את האופניים קדימה ודחיסת המתלים לפני קפיצה תשחרר את האופניים לאוויר בקלילות מפתיעה. צמד הבולמים – פוקס רית'ם, הפתיעו לטובה עם יכולת עקיבת שטח מצויינת ובלמי ה CODE של סראם שאינם העדפתי אף פעם, עבדו באופן עקבי ואחיד גם בטמפרטורות שונות. הדבר היחיד שמאד הפריע לי למצות את יכולות האופניים באופן אישי הוא בחירת הצמיגים. צמיגי ה XR5 של בונטרגר הם בעלי דופן דקה יחסית ונקרעים בקלות. מעבר לזה, תרכובת הגומי אינה מספקת אחיזה ברת השוואה לצמיגים אחרים שקיימים וזמינים היום בשוק.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

סיכום

הפיול EXe הם אופניים מאד מיוחדים שבולטים מאד גם בתוך סגמנט האופניים הקלים שהולך ומתמלא בשחקנים חדשים. חווית הרכיבה עליהם טבעית מאד, אולי הטבעית ביותר שקיימת היום, בדיוק כפי שרצו להשיג בטרק. האופניים מתנהגים במובהק כמו אופניים רגילים ביום טוב שלך כרוכב (כשאתה מרגיש חזק) ולא כמו מפלצת ממונעת.

המנוע המספק 50 ניוטון מטר אמנם חלש יותר מה-60 ניוטון מטר של האורבאה רייז למשל (שאותם אני מכיר היטב כאמור), אך סך המרכיבים המלא הכולל את אופן עבודת המנוע, השלדה, והתנהגות האופניים ככלל גורמים לנתון חסר זה להעלם כמעט לחלוטין. בעבור מי ששוקל לעבור מאופניים רגילים לחשמליים, ההבדל בין שני המנועים הוא בקצוות בלבד, הוא לרוב יהיה זניח והתחושה הכללית תהיה של כל הכיף בלי החסרונות (כביכול).

מספר דברים הפריעו לי כצרכן, הראשון שבהם הוא המחיר הגבוה יחסית לרמת האבזור. למשל, בולמי הפוקס רית'ם הם לא המקום לחסוך בו ברמת מחיר כזו (או אפילו העובדה שהמזלג מגיע עם הקשת הישנה של פוקס ולא זו העגולה), הגלגלים והצמיגים אולי חוסכים משקל אך לא מקנים בטחון ובסוף מוחלפים.

הפיול הם בהחלט אחת ההמלצות החמות שלי מכמה בחינות. ראשית, כחוויה הוליסטית ושלמה, אלו אופניים מצוינים, מאד וורסטיליים וסופר מהנים לרכיבה. המנוע השקט הוא לא פחות מסנסציה! הרכיבה כולה כל כך שקטה שקשה להתרגל לזה (בקטע טוב). האפשרות לחבר מאריך טווח או להחליף סוללה בקלות ומהירות גורמת גם לחסרון המקומי של טווח סוללה מוגבל (יחסית לחשמלי מלא או קלים אחרים עם סוללה גדולה יותר כמו BH או רייז) להתבטל.

בשורה התחתונה:

בין אם אתם רוכבים היום על אופניים רגילים ומחפשים משהו ש"רק" יעזור קצת מבלי קנס המשקל, הסרבול והמראה של חשמלי מלא, ובין אם אתם מחוברים לשקט ולטבע ורוצים לשמור על רכיבה ללא רעשי מנוע. ואפילו אם רוב הרכיבות שלכם הן בשבילים טכניים ומהירים, הפיול EXe יתנו לכם רק יתרונות, והרבה מהם.

משהו בסגנון It's you but better…

Comments

comments

כתבות נוספות