מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

בחן וכתב: אריק אבגי     צילום סטילס/וידאו: דותן הלוי


קולומביה הבריטית היא פרובינציה קנדית יפיפייה. שם, במורדות הרי הרוקי, שוכן וויסלר (Whistler) פארק האופניים המפורסם בעולם, ואחד האייקונים הידועים בתרבות אופני ההרים מאז ומעולם. שם גם ממוקם המטה של חברת נורקו הקנדית. נורקו מייצרת אופניים כבר משנת 1968 ברציפות, כשהיא משתמשת (פיסית ותפיסתית) במגרש המשחקים המקומי לפיתוח דגמי החברה, כך שהד.נ.א של וויסלר ושל הרי הרוקי נטוע היטב בדגמי השטח של החברה.

התחום החשמלי אינו זר לנורקו, החברה קפצה על העגלה כבר בראשית התפתחות הסגמנט החדש כשבליין שלה היא מציגה היום שלוש סדרות אופני שטח: משפחת דגמי ה Fluid לרכיבת שבילים,  משפחת ה Range ליישומיי אנדורו, ודגם ה Sight הנבחן כאן, שנותן מענה לדיסציפלינת האול-מאונטיין. דגם 2023 הוא הדור שלישי של ה-Sight, כך שהאופניים הם תוצר של פיתוח וניסיון רב שנים.

האופניים הנבחנים כאן הם בעלי סוללה 900 וואט/שעה – הסוללה הגדולה ביותר הנמכרת בשוק הישראלי. הסוללה הינה מבית BMZ – יצרן אירופאי איכותי ומיוצרת ספציפית לדגם זה עבור נורקו. לתומי חשבתי שהסוללה, והטווח שהיא מאפשרת, תהה גולת הכותרת של המבחן. אך במהלך המבחן התגלו האופניים כמפתיעים הרבה יותר משציפיתי, ועל כך בהמשך.

 

Highlights

  • שלדה עשויה קרבון עם תומכות שרשרת מאלומיניום
  • מהלך מתלה אחורי 150 מ"מ.
  • מזלג  RockShox Lyrik Select מהלך 160 מ"מ
  • גלגלי 29 מלפנים ומאחור
  • מנוע Shimano STEPS EP8 85Nm
  • סוללה 900Wh תוצרת BMZ ניתנת לשליפה
  • זווית ראש 64
  • אורך תומכת שרשרת 462 מ"מ
  • בסיס גלגלים 1,258 מ"מ
  • משקל 25.9 ק"ג רטוב כולל פדלים וטיובלס
  • נתונים למידה M

שלדה

לנורקו שלדת קרבון מלאה עם תומכות שרשרת עשויות אלומיניום. השלדה מתוכננת בכפוף לפילוסופיית Ride Aligned™ של נורקו, שמשמעותה היא תכנון כל חלק של השלדה/ גיאומטריה/ יחס המינוף של הבולם האחורי וחלק מחלקי השליטה בהתאם לגדול האופניים. כלומר לא רק שינוי גודל המשולש האחורי בהתאם לגודל אלא כל השלדה והתאמת גודל החלקים. ה SIGHT כמו דגמי השיכך מלא האחרים של החברה מתבססים על מתלה 4 זרועות בסגנון FSR (ציר אחורי על תמוכת השרשרת). מהלך המתלים עומד על 150 מ"מ מאחור, ו-160 מ"מ מלפנים. הבחירה בגלגלי 29 גם מלפנים ובעיקר מאחור מעט מפתיעה ושונה מאופנת המאלט (27.5 מאחור) שמאפיינת לאחרונה שחקנים מרכזיים בשוק החשמלי.

בנורקו בחרו למקם את המנוע מעט כלפי מעלה, ולהסיטו אל חלקה הקדמי של השלדה, זאת ככה"נ כדי לאפשר שליפה של הסוללה (בורג אחד) וכן על מנת לשפר את מרווח הגחון.

גיאומטריית האופניים שמה דגש על יציבות כיוונית על ידי שימוש בבסיס גלגלים רחב במיוחד (1258 מ״מ) תומכות שרשרת ארוכות ביחס לנורמה (462 מ״מ) וריצ' יחסית ארוך (455 מ״מ). זווית הראש עומדת על 64 מעלות כך שהנתונים מצביעים באופן שלא משתמע לשתי פנים על אופניים בעלי יכולת טובה במורד. זווית האוכף עומדת על 77.3 מעלות וממקמת את הרוכב במרכז האופניים עם הטיה קלה קדימה לטובת מיקום אופטימלי בעת טיפוסים טכניים.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

מערכת חשמלית

הנורקו מצויידים במנוע ה EP8 של שימנו, זהו אמנם לא הדגם האחרון (EP801 יצא לפני כשנה עם מספר עדכונים קלים), אך דגם זה מגיע עם שיפורים קלים שמיתנו עד העלימו את הרעש המתכתי שאפיין מנועים אלו בעבר.

הסוללה שעל אופני המבחן מבית BMZ היא בקיבולת של 900Wh כאמור, אציין שבחו"ל האופניים נמכרים ללא סוללה, והרוכש יכול לבחור במעמד הקנייה באחת משלוש סוללות, החל מ 540 וואט/שעה דרך 720 וכלה בסוללת ה-900 וואט/שעה שמגיעה כחלק מהחבילה על האופניים בישראל.

הצג של שימנו היושב על הכידון ברור ונוח לשימוש, ומציג את כל הנתונים העיקריים. חסרה לי תצוגה של הסוללה באחוזים אמיתיים, אני מעדיף זאת על פני תצוגת 5 הקווים שיש היום. אולם מערכת ההפעלה של שימנו מתממשקת עם כמעט כל מחשבוני הרכיבה המקובלים (גרמין, וואהו, ברייטון וכו') וניתן להציג בהם את מצב הסיוע והסוללה באחוזים ועוד כמה נתונים שחסרים במסך הבסיס של שימנו. 

ידית השליטה במצבי הסיוע נוחה, קטנה וקלה לתפעול, ובכלל כל הקוקפיט על פי שימנו מינימליסטי וללא חלקים בולטים ופגיעים. אהבתי מאוד את ה-walk assist שפשוט עובד מצוין בשימנו. לשימנו אפליקציה בסיסית (E-TUBE) אך מצוינת שמאפשרת להגדיר את מצבי הסיוע וכן את מהירות כניסת המנוע לפעולה. הייתי שמח אם שימנו היו מיישרים קו עם יצרני הקצה האחרים, ומאפשרים להגדיר פרמטרים נוספים, כגון משך הזמן שהמנוע ימשיך לעבוד לאחר שהרוכב מפסיק לפדל (over run) וכן מצבי רכבל (shuttle) שמאפשרים שימוש במנוע  עם מאמץ מופחת לרוכב.

אבזור

אהבתי מאוד את האבזור ב Sight. אמנם אין פה חלקי קצה נוצצים, אך ניכר שכל החלקים נבחרו בקפידה מתוך הכרה וניסיון של התחום החשמלי. כך, החלקים עמידים ומתאימים אחד לשני ויוצרים שלם כולל ואיכותי.

בתחום השיכוך נמצא מלפנים את מזלג הליריק סלקט מבית רוק שוק ייעודי לחשמלי. הבולם מאחור הוא הסופר-דלוקס עם תא אוויר מוגדל (מגנג). המעצורים הם BR MT520 הבסיסיים מבית שימנו בעלי 4 בוכנות שעבדים מעולה בד"כ (חלק מהאופניים, כולל אופני המבחן הגיעו ארצה עם מעצור trp trail גם הם עם 4 בוכנות שתפקדו מצוין).

הגלגלים עם נאבות DT Swiss H370 ייעודיות לחשמלי, עם חישוקי אנדורו עמידים מבית e13, ברוחב פנימי של 30 מ״מ.

על הגלגלים שני צמיגים מבית מקסיס – שניהם בתרכובת DD לטובת עמידות. בחזית האסגאי המצוין ברוחב 2.5 אינץ' ומאחור הדיסקטור ברוחב 2.4 אינץ'. לטעמי הבחירה מצוינת. הצמיגים הפגינו עמידות ואחיזה מעולה הבחירה ברוחב צר יחסית מאחור השפיעה לטובה על זריזות האופניים ומהירותם.

מוט האוכף בקוטר 34.9 מ״מ לטובת קשיחות האוכף מבית ERGON, ייעודי לחשמלי ומאפשר תמיכה טובה במיוחד במהלך הטיפוס.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

כיוון והכנה לרכיבה

האופניים מגיעים בארבע מידות S עד XL. המלצתי להיצמד למידות על פי גובה הרוכב באתר היצרן ומי שיימצא בין מידות, ההעדפה היא למידה הנמוכה יותר – הסיבה היא שרוב הסינגלים בארץ הם במתאר צפוף יחסית וזו תהה הבחירה הנכונה לרוב הרוכבים.

לנורקו יש אתר מצוין (https://www.norco.com/bike-setup-guide) בו תוכלו להזין את דגם האופניים, גובה, משקלכם, וכן את אופי ורמת הרכיבה. על בסיס זה האתר ייתן המלצה לכיוון המתלים, כמות התותבים (TOKEN), לחץ האוויר בגלגלים, ואפילו את סידור הקוקפיט – רוחב כידון גובה דסקיות, המרווח (הספייסרים), וכן את אורך הסטם, הכל כאמור עפ"י פילוסופיית Ride Aligned™ הייחודית שלהם.

זוהי פעם ראשונה שאני נתקל באתר כל כך מפורט וזהו יתרון משמעותי עבור הרוכב – במקום להתאים כל חלק בנפרד (בדגש על המתלים) נורקו תופסים את האופניים כיחידה אחת שכל חלקיה צריכים לעבוד בהרמוניה. מתבקש, פשוט, ועובד היטב.

אחריות ושרות

אחריות ושרות הוא סעיף שאמור להיות שולי ואמור להופיע אם בכלל בסוף המבחן בסוף רשימת האבזור, אך לטעמי מכיוון שהאופניים החשמליים הם מוטי שרות יש חשיבות רבה לסעיף זה.

לשלדה 5 שנות אחריות, שנתיים אחריות למנוע והסוללה, ולמכלולים השונים שנת אחריות אחת.

אציין לטובה שבניגוד למנועי שימנו שנמכרים ע"י מותגים אחרים, במקרה של נורקו היבואן מתחייב לשרות מהיר (72 שעות) למנוע ומערכותיו כשהשרות מתבצע בחנויות היבואן.

על הסינגל

החוויה הראשונית שלי על הנורקו הייתה משולבת.

מחד הרגשתי מצוין על האופניים. מבנה השלדה, חוסנה, ואופי הגאומטריה משרים הביטחון. עם זאת, זו הייתה עבורי התנסות ראשונה עם מנוע השימנו EP8. אני רוכב רוב הזמן על מנועי ברוס ובוש נדרשתי לתקופת הסתגלות מסוימת.

מנוע השימנו בניגוד למנועים שצוינו קוטע את פעולתו כמעט מיד כשהרוכב מפסיק לדווש (או לפחות מהר יותר יותר משני המנועים האחרים שציינתי). נדרשת מעט הסתגלות לכך, ואחרי רכיבה או שתיים השימנו מגלה את אופיו האמתי- בתחושה שהוא מעביר הוא קרוב יותר לרכיבה על אופניים ללא מנוע והעברת הכוח שלו מאוד נשלטת, כך שברגע שמכירים את המנוע הוא מתגלה כנשלט מאוד וזה יתרון ברור בפרט בעליות.

האופניים כאמור מגיעים עם גלגל 29 גם מאחור. היתרון של צמד 29 מגיע ביכולת דריסה משופרת ובדמות מרווח גחון מצוין, כך שנדיר שתחבטו את הפדלים או את זרועות הקרנק בקרקע.

בדרך כלל בצד השני של המשוואה אנו מקבלים אופניים פחות זריזים אך לא חשתי בזה כלל.

האופניים כאמור שוקלים כ 25 קילוגרם אך המשקל נשאר ונזכר רק כשמניפים את האופניים למנשא  הרכב. על הסינגל האופניים מרגישים קלילים ומהירים לפחות כמו אופניים ששוקלים 2-3 ק"ג פחות.

אולי פחות בגלל המשקל, ויותר בגלל תומכות השרשרת הארוכות, קשה יחסית להעלות את האופניים לבאני הופ.

אבל מהר מאוד הנורקו התגלו כמכונת סינגלים מרשימה מאוד.

המתלים עובדים מצוין. מתלה ה FSR משכך היטב ואקטיבי מאוד תחת בלימה. האופניים שומרים כיוון מצוין. אם אתם חובבי סטראבה צפו לשלל PRים בסינגלים האהובים עליכם!

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

במורד

עם זווית ראש של 64 מעלות, בסיס גלגלים ארוך, ומיקום של הרוכב ששם את המשקל על הגלגל הקדמי, האופניים פשוט טסים בירידות. המתלים כאמור עובדים מצוין, ומזלג ה LYRIK בחזית סופג ובולע היטב.

אם אתם לא חובבי זמן אוויר המלצתי להוריד טוקן אחד מקדימה במזלג (מהמלצת היצרן) וכן להוריד את לחץ האוויר בצמיג הקדמי בכ 4-5 psi. אתם תגלו שאלה ישפרו משמעותית את השיכוך (אני מניח שהיצרן גילם בהמלצותיו את הקפיצות בוויסלר ופחות את הסינגלים ביער בן שמן).

צמד גלגלי ה 29 דורסים כמעט כל מכשול, מוט האוכף בגובה 150 מ״מ (במדיום) שוקע עמוק לתוך השלדה ומאפשר תמרון נוח של הרוכב. שימו לב שהכידון מגיע ברוחב 800 מ״מ ואם דילגתם על שלב הכיוונים זה הזמן לקצר אותו – אחרת תחזרו עם שריטות על פרקי האצבעות.

בעלייה

מה שיורד חייב גם לעלות.

מנסיוני בד"כ אופניים שמתנהגים כ"כ טוב במורד מתנהגים פחות טוב בעלייה. אך בנורקו הצליחו לעשות את הקסם. בזכות זווית האוכף ותומכות השרשרת הארוכות תגלו שאתם יכולים כמעט לכל סינגל, ובחירת הקווים מאוד נשלטת, כך שתענוג לטפס עם הנורקו.

מנוע השימנו מוריד את הכוח לגלגל האחורי בצורה לינארית לחלוטין, ונדיר שתראו סבסוב של הגלגל האחורי על צירו.

במנוע השימנו כאמור אין ריצת יתר ((over run וכאשר מפסיקים לדווש המנוע עוצר כמעט מייד.  ישנם מתארים מאוד ספציפיים שבהם יש לשימנו חיסרון מסוים. עם זאת בזכות אופן העברת הכוח ובזכות מבנה השלדה תגלו שהנורקו מטפסים מצטיינים שיעלו לכם חיוך בסוף כל עלייה.

לגבי טווחי נסיעה, הנתונים מרשימים: רכיבות שסיימתי עם סוללת 700וואט/שעה עם כ-10 אחוז סיימתי בנורקו עם כ 35 אחוזי סוללה שנותרו .יש משהו בגודל סוללה כזו שמאפשר לך לרכב ללא דאגות במצב טרייל או בוסט לאורך כל הרכיבה (בפרט שלחברך יש סוללות 700-750 וואט/שעה). אין ספק שהסוללה מהווה יתרון משמעותי לכל רוכב, בפרט שאין ״תשלום״ של התנהגות כבדה בסינגלים.

מוטוליין-פוקס 1070×200
רייז 24 1070×200
מוטוליין פוקס קבוע 1070×200
אויז 24 1070×200
פוקס יוניון
טרק 11.23 1070×200
מצמן 2 1070×200
KTM  1070×200
טרק מדון 11.23 1070×200
מצמן 1 1070×200
סידי נעלים

סיכום

השלם גדול כאן מסך חלקיו! בנורקו עשו שיעורי בית היטב והביאו למגרש אופניים מגובשים.

הירידה לפרטים ניכרת החל מגיאומטריה עדכנית, דרך בחירת חלקים נכונה והרמונית, וכלה, ולא פחות חשוב, תפירת הכיוון האישי לרוכב באתר היצרן וכמובן המחיר האטרקטיבי.

התוצאה היא אופניים שמצטיינים גם במורד וגם בטיפוס.

תוסיפו לזה סוללה ענקית שמשקלה לא מורגש ברכיבה, ותקבלו את אחד הזוגות המהירים, המשתלמים והמהנים שהגיעו לחופי ארצנו.

Comments

comments

כתבות נוספות